• foto's van Het Prentenkabinet in Leiden - 1

Toon telefoonnummer 071 512 66 66

• 8.0 10 71

• 8.1

• 8.7

Het Prentenkabinet doet mee!

Reserveer nu!

Geniet van de Frans-internationale keuken

De ligging aan de oude Pieterswijk en de bijzondere sfeer van het eeuwenoude pand maken dit restaurant meteen al bijzonder. De keuken laat zich inspireren door de Franse school en internationale invloeden. Dit is koken op hoog niveau met veel aandacht voor ambacht en producten van de beste kwaliteit.

ChantalleW
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben het Prentenkabinet bezocht tijdens de restaurantweek. Goede ontvangst terwijl het restaurant geheel vol zat. Even moeten wachten op de eerste amuse, maar daarna volgden de gangen redelijk snel achter elkaar. Voorgerechten waren goed op smaak, ook het staartstuk als hoofdgerecht smaakte goed en zag er ook erg mooi uit. Tussendoor nog een kaasplankje genomen, was niet heel bijzonder maar pastte wel in het menu. Dessert was heel gevarieerd en erg lekker, verschillende smaken met verschillende structuren. Het bijbehorende wijnarrangement was kwalitatief goed en pastte goed bij de gerechten. Ik zal hier zeker nog eens terugkomen!

Gegeten op 13 maart 2014

Gewooneten

Zoals de reactie hieronder;
Tijdens de restaurantweek hier gegeten. Wat viel ons dat even flink tegen!
Wij hadden hier meer van verwacht. Ondanks dat de service heel netjes is en het restaurant van binnen prachtig is wat was het eten een domper.

Voorgerecht met zalm: prima maar geen culinaire hoogstand. Het voorgerecht met mangosalade: niet heel spannend, zelfs een beetje saai. Het hoofdgerecht met vlees: niet speciaal, niet verfijnd gewoon niet wat je verwacht als je in zo'n restaurant gaat eten. Het hoofdgerecht met vis: de risotto had nooit uitgeserveerd mogen worden! Deze was nog lang niet zoals een risotto hoort te smaken en daarnaast was de kabeljauw juist weer te gaar. Jammer dit hadden wij thuis lekkerder kunnen klaar maken.

Het enige lekkere was het dessert. De zoetigheden waren verrassend en elke hap was heerlijk. Ook het kaasplankje had de juiste verschillende smaken. Kijk zo hoort het. Speciaal, smakelijk en dat elke hap een verrassing is.

Hier komen wij niet meer terug. De bedoeling van een restaurantweek dat je juist terug komt bij een restaurant waar de prijzen iets boven het budget liggen maar dat je het zo lekker en bijzonder daar vind dat je het er graag voor over hebt.

Er zijn gelukkig veel betere restaurants in Leiden.

Gegeten op 21 maart 2014

Emveebee
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijdens de restaurantweek een bezoek gebracht aan het Prentenkabinet. Prachtig interieur en door de diverse zalen oogt het, ondanks liefst 100 zitplaatsen, toch intiem.
Er werd ons een keurig menu voorgeschoteld waarbij het wel enige tijd duurde voordat het voorgerecht op tafel kwam. De terrine van parelhoen smaakte goed en werd snel opgevolgd door het staartstuk. Wat vettig maar keurig bereid. Het kaasplankje complementeerde de avond. Ondanks dat het eten goed bereid was en de gerechten redelijk smakelijk waren was het te weinig verrassend om een volgende kaar terug te komen. En dat lijkt mij wel de insteek van zo'n restaurantweek.

Gegeten op 7 maart 2014

milou13
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanmiddag een verrassingslunch gehad in Het Prentenkabinet; echt een aanrader! Naast de bijzondere authentieke sfeer die je ervaart in het restaurant is het eten ook echt heel lekker. Mooi afgewerkte gerechten en alles past bij elkaar. Het personeel is erg vriendelijk en niets is teveel gevraagd. Als je een dagje in Leiden vertoeft zou ik zeker eens langsgaan...

fordelman
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gisteren in Het Prentenkabinet gegeten. Mooie, stijlvolle ambiance door de oude zalen met hoge plafonds en, inderdaad, veel prenten aan de muur.
Op de kaart was er zo veel lekkers te zien, dat het moeilijk was een keuze te maken. Uiteindelijk voor het Prentenkabinetmenu gekozen: een bisque van schaaldieren met een taartje van garnalen; als hoofdgerecht een gebraden ezelsstuk van
amerikaans Longhornrund met rösti van oude Reypenaar en als nagerecht een kaasplankje met aparte kazen.
Daarbij hebben we het wijnarrangement genomen. Prachtige keuze met goed harmoniërende wijnen.
De bediening was heel vriendelijk en attent.
Prijs/kwaliteitverhouding: uitstekend!

Gegeten op 18 februari 2014

patricia49
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op zoek naar een fijne plaats om mijn echtgenoot te fêteren, kwam ik in de "Krokus dagen" van het Prentenkabinet terecht. Wel is waar een vastgesteld menu, maar dan ook voor een redelijke prijs.
Onze tafel was in de "achterkamer", zoals de naam het al zegt hingen de muren vol 19e eeuwse prenten. De (rieten) stoelen waren bekleed met rood fluweel, waardoor de uitstraling iets voornaams had.
Bij onze binnenkomst waren er zo'n 12 gasten aanwezig. Gesprekken kabbelden rustig. Hoewel er het volgende uur nog een 10-tal gasten bij kwamen, bleef de bediening rustig en attent en bleef er een vast ritme in zowel het aanleveren van gerechten als het afruimen van de tafel. Toen gevraagd werd of we de wijkaart wilden zien en we antwoordden dat er vast een goed wijnarrangement bedacht was bij de gerechten, gingen de ogen van "meneer Jan" glimmen.
Alles op de borden was een plaatje! En inderdaad waren de wijnen goed uitgezocht.
Jaap was vooral onder de indruk van de manier waarop de halve kwartel gepresenteerd werd en smaakte, voor mij was worteltjestaart met een sinasappelparfait en toefjes kardamomgelei een perfecte afsluiter (zo heerlijk dat ik brownies en truffels liet staan bij de koffie)
Hier kan ik ook met mijn vader komen, dank jullie wel!

Gegeten op 16 februari 2014

Luckygirl3a2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanavond hebben mijn vriend en ik hier gegeten om onze Valentijnsdag te vieren (Valentijnsdiner for lovers arrangement). Wat hebben wij genoten van dit 4-gangen diner. Alle gangen waren, ondanks de kleine hoeveelheid, goed van smaak en sierlijk geserveerd. Voornamelijk over de service waren wij erg goed te spreken. Veel kennis en kunde van het horeca-vak lieten zij zien en wij voelden ons erg op ons gemak. Chapeau!

Gegeten op 15 februari 2014

Zweedselekkerbekster
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op 22 december bijzonder genoten van een overheerlijke Champagnelunch. Eerste warme pluspunt is de ontzettend vriendelijke man bij wie we de reservering hebben gemaakt. Het decor is echt zoals je van een Leids restaurant zou verwachten inclusief uitzicht op een pittoresk pleintje. Het eten was erg smakelijk en er werd goed rekening gehouden met dieetwensen. De bediening was erg vriendelijk, maar niet te formeel en we hebben nog een leuk praatje gehouden over de aankomende Wijn en Spijswandeling! Dat zit daar in ieder geval wel goed, mijn tafelgenoot kreeg onder andere een heerlijke sherry bij de bisque. Het Prentenkabinet ligt net een straatje achter de binnenstad, maar heel goed te bereiken. Tot de volgende keer, maar dan in de lente of zomer!

55ER
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het prentenkabinet is een restaurant in een mooi oud pand in de Leidse binnenstad. Door de hoogte van de zalen en de wat fellere verlichting is de sfeer meer als zakelijk dan als romantisch te beschrijven.

Het eten zag er allemaal erg verzorgd uit en de meeste gerechten waren smakelijk. De porties zijn voor een kleine/middelmatige eter prima, voor een grote eter aan de kleine kant. Er waren twee verbeterpunten voor het eten. Het hoofdgerecht (wild) kwam lauw op tafel en de streep van saus op het bord was zo hard dat je deze er alleen nog maar af kon schrapen, deze voegde dan ook weinig toe.

Als met al gezellig en best prima gegeten. De locatie is prachtig, de prijs/kwaliteit verhouding van het eten zou iets beter kunnen.

Gegeten op 2 december 2013

edith14
  • Recensies in de laatste twee jaar

Afgelopen vrijdagavond een heerlijke avond gehad bij het Prentenkabinet. We hebben genoten van een bijzonder verrassend 7-gangen menu met wijnarrangement. Als niet-vleeseter ben ik volkomen aan mijn trekken gekomen met vis en vegetarische hapjes. Het is erg lang geleden dat ik zo'n smaakexplosie heb ervaren. Alles kopte met elkaar, het menu en de daarbij geserveerde wijnen. We hebben ook een geweldige uitleg gekregen van het menu en de wijnen. Dat alles gecombineerd met een voortreffelijk gastheerschap maakte dat wij een zeer geslaagde avond hebben gehad. Ook de rondleiding door het Prentenkabinet met uitleg maakte het helemaal af. Ik wil zeker ook mijn waardering uitspreken over de bediening. Deze jongeman was op de achtergrond aanwezig en steeds op het juiste moment aan tafel om de wijn bij te schenken. Hij maakte dat wij ons de enige gasten waanden, terwijl we wisten dat het restaurant volledig geboekt was. Het Prentenkabinet blijft op ons lijstje staan voor een volgend bezoek, ook al moeten we van ver komen. Het is absoluut de moeite waard.

Gegeten op 29 november 2013

LvanMameren
  • Recensies in de laatste twee jaar

In verband met een levensbedreigende voedselallergie (melk- en kippenei-eiwit) is het voor mij altijd spannend om uit eten te gaan. Maar bij het Prentenkabinet heb ik gisteren heerlijk en zonder allergische klachten kunnen genieten van mijn menu. Dit was met aandacht en veel zorg klaargemaakt. Er is goed met mij overlegd, niet alleen over wat voor mij 'verboden' eten is, maar ook over wat ik lekker vind! Mijn complimenten!

Gegeten op 28 november 2013

Verbatim
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een gast uit het buitenland van een lunchmenu genoten. Locatie is prachtig, het interieur (in elk geval het gedeelte aan de voorkant) klassiek en sfeervol. Vriendelijke en correcte bediening, de lunchkaart biedt een gevarieerde keuze. Mijn hoofdgerecht (rode baars) was prima bereid. De opmaak van de borden is fraai. Twee genoeglijke uren doorgebracht.

Gegeten op 24 november 2013

Lufthansa
  • Recensies in de laatste twee jaar

Sfeervol restaurant in een al even sfeervol Leids straatje.
Het restaurant bestaat uit drie aparte eetzalen en in de zomer is er ook een terras in gebruik. De aankleding is netjes maar niet stijf. Geen wonder dat dit een restaurant is om buitenlandse gasten mee naartoe te nemen. We signaleren Fransen en Amerikanen aan de andere tafels. De ontvangst is keurig, de bediening professioneel maar ook erg formeel op het ouderwetse af. Dat hier de cloches nog consequent gehanteerd worden, wekt dan ook geen verbazing.
Vooraf bestellen we een glas witte- en een glas rode wijn. We verwachten nu te gaan horen tussen welke open wijnen er gekozen kan worden maar de ober neemt de bestelling in ontvangst en brengt het gevraagde. Later zien we op de wijnkaart dat er een keur aan wijnen per glas besteld kan worden. Jammer. We tellen trouwens wel 20 halve flessen op de kaart, erg goed.
Helaas kan dat met de beste wil van de wereld niet gezegd worden van het eten. Nog voor het aperitief besteld is, wordt er al een amuse gebracht: een mokje lauwe pompoensoep met rozemarijnroom. De rozemarijn proeven we niet en de soep is zo zoet dat, in combinatie met de slagroom erop, het geheel vooral smaakt naar een gesmolten sinaasappelijsje.
We bestellen het viergangen verrassingsmenu. De eerste gang is een leisteen met een tempura van scampi, een sushi en een vistartaar met een streep wasabimayonaise. Net als alles wat nog volgen zal, kan het zo ter illustratie in een kookboek worden opgenomen, prachtig. Dit is ook meteen het enige gerecht van de avond dat nog redelijk geslaagd genoemd kan worden. Wel teveel frutsels en garnituurtjes, die niets op dit bord te zoeken hebben maar de verschillende onderdelen hebben tenminste nog enige smaak.
De tweede gang is een stukje grietfilet met een coquille en een schuimige saus erbij. Wederom een plaatje, met de drupje groene kruidenolie erbij maar waarvan slechts gezegd kan worden dat zowel de vis als de saus helemaal geen smaak hadden en de coquille net te kort gebakken was.
Het hoofdgerecht is aan de overzijde roodbaars op zwarte risotto (niet geproefd) en aan mijn kant plakjes hertenbiefstuk met een mierzoet en droog stoofpotje van hert. Erbij aardappelgratin, gepofte tomaat en een roosje romanesco bloemkool. Het geheel laat geen indruk achter.
Als dessert een rode streep met daarop een glaasje vijgencompote, een klein wentelteefje zonder smaak en honingijs, onderdelen die tenminste bij elkaar passen maar daartussen een kogel met kokosvulling, die je doet afvragen of de chef wel eens proeft van de schilderijtjes, die hij samenstelt. Een vreselijke combinatie. Laat al die frutsels en druppels, die bovendien geen enkele smaak toevoegen, toch weg en maak iets goeds van de helft van de ingrediënten.
Samenvattend: een plaatje van een restaurant en op de borden liggen ook allemaal plaatjes, klaar voor de foto maar niet voor de mond. Dat minder vaak meer is, moet in deze keuken nog ontdekt worden.

Gegeten op 12 november 2013

marjolein50
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij waren met zeven personen een gemêleerd gezelschap, dit is voor het Prenten kabinet absoluut geen probleem. Wij kozen ervoor om ons te laten verrassen.
Dit is weer gelukt, de zalm trio als voorgerecht was heerlijk en heel goed op smaak.
Als hoofdgerecht een heel goed bereidde runderstuk, erg mals vlees met een klein randje. Om te smullen, het bedienend personeel stond zijn mannetje in een druk bezet restaurant. Heel gezellig allemaal genietende mensen om je heen. Er werd bij elk gerecht goed en duidelijk verteld wat er voor ons was gekookt. Geweldig.
Het dessert was heel bijzonder met amandelijs en een mango passievrucht taartje in combinatie met chocola.
Nog een kopje koffie om het af te sluiten en wij konden weer op een voortreffelijk verzorgde avond terugkijken.

Gegeten op 9 november 2013

ilse36
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij nemen hier altijd graag 1 van de menu's om ons te laten verassen. Bevalt altijd erg goed qua smaak en zeker ook qua prijs-kwaliteit. Omdat we ingeschreven staan voor de nieuwsbrief krijgen we ook regelmatig leuke kortingsbonnen voor in de wat rustigere tijden (na nieuwjaar bijvoorbeeld). De service wil wel eens wat langzaam zijn op een drukke avond en ook word er niet altijd even goed uitleg gegeven over wat er op je bord ligt. Echter zijn ze nooit te beroerd wat extra uitleg te geven wanneer je hier naar vraagt.

Gegeten op 28 september 2013

Silky
  • Recensies in de laatste twee jaar

Deze keer het 5-gangen wildmenu genomen. Eerste gang was erg lekker, een soort terrine met vulling van paddestoelen en er omheen wat heerlijke stukjes aardappel . Tweede gang was een soepje van knolselderij, met daarin een prikker met een vleesballetje. Het derde gerecht was eens met onder meer vlierbessensaus, erg lekker. Het hoofdgerecht was perfect bereide hert met naar onze smaak net iets te zoete saus met een gefrituurd appelflapje. Jammergenoeg was het appelflapje iets te hard gebakken. Het dessert was oog- en tongstrelend; peertje gevuld met spijs in deeg,kleine pannacotta, ijs, en chocola.
We hebben weer genoten van de lekkere wijn en de attente bediening. wederom voor herhaling vatbaar.

Gegeten op 26 oktober 2013

Bartbroeders
  • Recensies in de laatste twee jaar

Restaurant net klassieke inrichting! Dit is dineren met de service en inrichting van een klassiek restaurant met de Franse keuken. Eten is erg goed nog niet op sterren niveau, maar een halve ster zou het indien mogelijk zeker verdienen! Vooraf gemailde eet wensen waren niet helemaal door gekomen. Was geen Zalm en of schelpdieren. Het voorgerecht was zalm, en toen we dat hadden terug gestuurd kregen we krab en kreeft. Maar uiteindelijk een goede oplossing gekregen. Die het wachten waard was!
Al met al een goed restaurant.

Proever25272
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ongeveer 2 weken geleden in het prentenkabinet wezen eten met een vriendin. We hadden een 4-gangen surprise menu. De smaken pasten perfect bij elkaar, lekkere wijn en leuke bediening. We hebben zeker een leuke avond gehad en komen dan ook zeker nog een keer terug!

danielles16
  • Recensies in de laatste twee jaar

het eten was top,we hebben heerlijk gegeten, de keus van de kaart was erg goed , de bediening hield ons goed in de gaten op een discrete manier we genoten van onze heerlijke aanbevolen wijn die de bediening ons adviseerde , de avond vloog voorbij , maar we komen zeer zeker binnenkort weer langs ,ga zo door en de bediening bedankt voor jullie goede gastvrijheid!! en voor de kok onze complimenten voor het heerlijke eten!!

Gegeten op 15 oktober 2013

johan72
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor de 3e keer in ongeveer 10 jaar tijd naar het Prentenkabinet geweest. Op de een of andere manier valt het altijd tegen, zo ook deze keer. Het eten was prima, maar de bediening was verre van goed: niet attent, vraagt niet of we een wijnarrangement willen, bij lege glazen wordt niet gevraagd of we iets willen drinken. Na deze keer besloten niet weer terug te gaan.

Gegeten op 1 oktober 2013

Schrijf zelf een recensie over Het Prentenkabinet in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Het Prentenkabinet. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!