hoffje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Onlangs lekker gegeten in dit kleine maar gezellige restaurant. Er geen hele uitgebreide kaart, maar de keus is erg divers. Vooraf de steurgarnalen gegeten, en als hoofdgerecht de rib-eye steak. Als bijlage frieten met een lekkere frisse salade. Bediening is erg gezellig en gastvrij. Ruime keus in vele bieren!

Gegeten op 21 februari 2014

Jerzy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanavond prima gegeten en mij uitstekend vermaakt in dit kleine eetcafé. Het is jammer dat er geen aparte categorie is voor het drinken en de totale beleving want die zouden een dikke vette tien hebben opgeleverd. Het is een eetcafé, dus geen haute-cuisine, maar het heeft precies dat wat een eetcafé/restaurant als dit nodig heeft: een beperkte kaart (alle hoofdgerechten voor €15,90) maar met gevarieerde keuze, simpel uitgevoerd maar net een beetje anders bereid, wijn en bier voor fatsoenlijke prijs maar wie wil, kan een stapje hoger. Het is geen thematisch geheel en heb ook geen verwachtingen van een luxe restaurant, Kwajongens doet de simpele dingen gewoon goed... (mijn beoordeling is gebaseerd op wat ik van een eetcafé verwacht)

Vanavond had ik eerst de geitenkaaskroketjes, altijd lekker, met een paprikamayonaise. Prima combinatie, zo bleek al bij de eerste hap, en leuk gepresenteerd. Niet hoogstaand maar zeker lekker genoeg. De Victoriabaars (met gebakken rucola) was lekker gestoomd, zonder poespas, precies zoals het hoort. Wellicht was het iets overgaar, dat is het enige... Geen overdaad aan bijgerechten maar wat er was, was smaakvol. Alleen waren de frieten (toch al niet mijn favoriet) niet helemaal in orde, dus die liet ik aan mijn tafelgenote. Die had een ribeye gekozen trouwens met heerlijke uiencompôte en bijpassende saus (mosterd?) Als dessert had ik een tiramisu. Deze bleek enorm qua formaat en met erg veel mascarponeroom (als het dat was). De complete dagelijkse energiebehoefte in één gerecht. Enerzijds was dat echt veel teveel van het goede. Anderzijds paste het uitstekend bij het Gregorius-biertje dat ik gekozen had. Ik zeg het bewust in deze volgorde want het biertje was 2,5 keer zo duur als het dessert dus in dit geval was het een bijpassend gerecht voor het biertje... De combinatie was verrukkelijk! Echt een aanrader want zeg nou zelf, hoe veel combinaties van een dessert met bier zijn er nu te maken. Het biertje had kersen en pruimen in de neus, moutig, een beetje aards en zelfs iets van truffels... niet per se aangenaam voor iedereen. Maar de smaak was super en na een hap tiramisu echt geweldig. Met de vette mascarpone nog in de mond verdeelt het bier zich over alle smaakpapillen. Wat achter blijft is een lange afdronk (ik beschrijf het als een whisky of wijn) met karamel (dat zal de honing zijn), gebrande noten en weer die aardse geur die blijft hangen. Het is een zware jongen (bijna 10%) maar dat stoort op geen enkel moment. Overigens is de bier- en wijnkeuze sowieso prima... in de basis simpel en goed betaalbaar maar er is dus ruimte voor iets bijzonders. Aanrader voor wie zin heeft in een goede twee of drie gangen met een lekker biertje erbij. De muziek is prima, dat het klein is vind ik knus en gezellig en het stoort mij niet, de service is een tien (hoewel ik mij voor kan stellen dat anderen het te amicaal vinden... die gaan maar ergens anders heen) en ik kom zeker nog een keer terug.

Gegeten op 26 februari 2014

pETER-n-Jo
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heel lekker en gezellig Valentijns-etentje gehad. De gastheer was heel spontaan en had een goed gevoel voor humor. Ook over het eten niets dan lof. Steurgarnalen, skrei op een venkel-zeekraal sausje, taartje met geitenkaas en walnoten, allemaal erg lekker en met veel enthousiasme geserveerd. Zeker een aanrader, wij komen terug!

Gegeten op 14 februari 2014

joke40
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wel een beetje schrikken, toen we dit piepkleine restaurantje binnenkwamen; zo klein, dat zal wel niets zijn. Het tegendeel bleek waar, wat een lekker restaurantje is dit! Voor weinig geld eet je hier heerlijk. Ook over de service schrijven we naar huis. Lekkere wijn! En waar je bij andere restaurants soms moet smeken om een glaasje water wordt er hier niet moeilijk over gedaan, is je glaasje leeg dan vult de ober direct bij. Top en wij komen hier zeker terug!

Gegeten op 1 februari 2014

JuMpje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor ons jaarlijkse commissie etentje was het plan om bij Kwajongens te eten.
Online gereserveerd en vervolgens werden we netjes gebeld voor de bevestiging. Voor zeven mensen moest even geschoven worden maar er zou wel iets bedacht worden. Het was in ieder geval prima zitten bij de hoge tafels die tegen elkaar geschoven waren, ruim zat en geen moment gedacht ik dat het een noodoplossing was.

De kaart is niet overvol en toch breed gevarieerd, ik vond het bijna jammer dat ik niet alles kon proberen. Uiteindelijk viel de keuze op een couscous salade met feta, zongedroogde tomaten,zwarte olijven en munt olie vooraf. De couscous salade werd geserveerd in een krokant maiskuipje dat mij qua smaak wat deed denken aan geroosterde kip. Het gaf wel een stevig contrast tussen de munt frisse couscous.
Als hoofdgerecht koos ik voor een burger van diverse soorten vis met zongedroogde tomaatjes, sla en kappertjes, geserveerd met foccaciabrood en basilicummayonaise. De bediening was lekker vlot in woord en daad en had een goed gevoel voor timing. Ik was begonnen met een standaard tapbiertje aan het begin van de avond en was van plan om over te schakelen naar een witte wijn bij de vis. De bediening raadde mij echter een bijpassende kelk bier aan van de Koninck wat een uitstekende tip bleek.
De visburger smaakte uitstekend, niet overheersend vissig en godzijdank werd ik niet gepest met een standaard overdosis plakkerige kweek zalm in de burger en waren er ook witte brokjes vis te ontdekken. Alle overige ingrediënten vulden de burger goed aan met wat pittige accenten.
Afsluitend kon er nog net een dessert in want het voor- en hoofdgerecht zijn niet karig bemeten en ook de friet, zoete aardappeltjes en salade waren ruim voorzien. Mijn enige opmerking zou zijn dat knoflook zijn plekje bij de gerechten heeft gevonden dat kan misschien voor mindere liefhebbers een verrassing zijn.

Voor de nazit kreeg ik nogmaals een tip voor een afsluitend biertje, de houblon chouffe Tripel. Uitstekend beschreven als bitter fruitig en het is misschien niet voor iedereen. Ik vond het achteraf jammer dat ik dit biertje niet als binnenkomer had ontdekt ipv een standaard tapje.

Ik heb heerlijk gegeten en blijf nog nieuwsgierig naar de rest van de kaart. Voor een schappelijke prijs krijg je een heleboel. De bediening kwam met prima suggesties die toch iets extra's gaven aan mijn ervaring.

Gegeten op 21 december 2013

De_Gulzige_Genieter
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een weekendje in Groningen, dus bij Iens gekeken naar een een eenvoudig, maar goed restaurant. Kwajongens had hele goede cijfers, maar dat viel ons enigszins tegen. Vriendelijke ontvangst en bediening, misschien iets te nochalant, maar ja het is ook gewoon een eetcafe, dus informeler dan een restaurant. We hadden wisselende ervaringen met het eten: kippendijen met champignons in een zoute ketjapsaus smaakte me erg goed, maar de hele dunne saus behoorde je met een rietje op te drinken. Die vond ik echter prima als marinade voor het lekkere kippenvlees, maar veel te zout om te drinken. Daarna spareribs: deze lijken van tevoren gebakken en daarna opgewarmd, zoals je vaak ziet. Het risico is dat het vlees heel gaar van het bot afvalt, maar niet knappperig meer is. Dat was hier ook zo, maar de smaak was goed. Mijn partner at een mostersoep en daarna een ribeye biefstuk. Beide vielen niet in de smaak. De smaak van de soep kan persoonlijke smaak zijn. De ribeye was echter niet mals, maar had wel veel vette randen. Waarschijnlijk op een te laag vuur gebakken. Als toetje had ik drie lekkere ijsbolletjes met slagroom (altijd goed, als je ijs lekker vindt) en een tiramisu. Niet slecht, maar die krijg je wel eens lekkerder geserveerd. Al met al een gemengde ervaring, waarna we ons toch afvroegen hoe Kwajongens aan die hoge cijfers komt.

Gegeten op 7 december 2013

jael2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tot nu toe twee maal hier gegeten en ben aardig kritisch als het op eten en service aankomt, maar...geweldig. In deze tijd waarin jammer genoeg de kaarten eenvoudiger en minder spannend zijn is het bij de kwajongens gevarieerd, met liefde klaargemaakt, zeker geen kleine porties en een prijs-kwaliteitverhouding om u tegen te zeggen. Een persoonlijke, enthousiaste bediening die alles in het werk stelt om je tevreden te stellen en te houden. Zaterdagavond mag ik weer:-) en kijk er nu al enorm naar uit! De nieuwe kaart proberen en zal zeker mijn reactie dan achterlaten. Een grote aanrader dus. Jael

Gegeten op 16 augustus 2013

Ron_ald
  • Recensies in de laatste twee jaar

Héél lekker gegeten hier.
Op Iens.nl gezocht en hier terecht gekomen.
Alleen voor- en hoofdgerecht: Groninger mosterdsoep met droge worst. En als heerlijk hoofdgerecht :Gebakken varkensoester met Turkse worst geserveerd op een Marokkaanse tomatensaus met paprika en kikkererwten. Echt een traktatie! Gezellige bediening en aan het Schuitendiep hoef je je ook niet te vervelen; lekker bedrijvig.
Gaan we weer eens naar Groningen... Dan ook weer naar Kwajongens!

Gegeten op 5 september 2013

Mike86
  • Recensies in de laatste twee jaar

Enorm leuke tent met geweldig eten; altijd net even iets anders dan bij andere tenten met standaard menukaarten. De porties zijn precies goed en je gaat er zeker niet met honger weg. Weet je niet wat je bij een gerecht moet drinken, kijk dan de ober even aan. Deze altijd vrolijke ober is een wandelende bier-/wijnkaart die weet waar hij het over heeft. Ook tof dat ze juist niet pal aan de Grote Markt zitten waar iedereen het eten van je bord kijkt. Je kunt hier relaxed zitten en er meer dan genoeg te zien. Kortom: zeker een aanrader die je eens moet proberen.

Gegeten op 21 augustus 2013

JohanHenk
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten op een terrasje aan het Schuitendiep. De bediening was buitengewoon vriendelijk, wel geestig maar niet opdringerig. Heerlijke kippendijen en knapperige geitenkaaskroketten vooraf, als hoofdgerecht gestoomde victoriabaars (prima) en eend (daggerecht, uitstekend). Bij het eten hebben we heerlijke biertjes gedronken die door de bediening aangeraden werden bij de gerechten.

Prima eetcafe met uitstekende prijs-kwaliteit verhouding!

Gegeten op 26 juli 2013

Schrijf zelf een recensie over Eetcafe Kwajongens in Groningen

Schrijf hieronder je recensie over Eetcafe Kwajongens. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!