De Matroos en het Meisje

• 8.4

• 8.2

KaiKollen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een geweldig leuk restaurant! Geen keuzestress, gewoon eten wat de pot schaft. En dat is een leuke, originele en verfrissende pot. De attente bediening moet zich een weg banen in de smalle doorgangen tussen de tafels, want het is vol. Gezellig vol. Geen pretenties, gewoon goed eten, lekkere wijnen en een prima sfeer. Daar wordt je vrolijk van, zeker als de lente ook nog begint te ontluiken.

Gegeten op 8 maart 2014

Plimsoll
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een zeer positieve ervaring. Standaard verschijnt er een karaf water op tafel en die wordt ook ongevraagd weer ververst. Lekker brood wordt direct op tafel gezet met olijfolie.
Het table d'hôte concept wordt perfect uitgevoerd, nadat we gevraagd zijn wat we zeker niet willen.... De gerechten (we hadden een 4-gangen menuutje) zijn verrassend; geen 13 in een dozijn. De smaakcombinaties zijn bijzonder. Het nadeel van het concept is natuurlijk dat je niet volgende week hoeft terug te komen om hetzelfde nog een keer te bestellen (omdat het zo lekker was).
De bediening is vakkundig, zeer efficient en vriendelijk en ondanks de drukte (vol huis) was er ook nog tijd voor een ongedwongen praatje.
Het wijnarrangement bidet de mogelijkheid niet alle gangen door een wijn te laten vergezellen, en/of voor halve glazen te kiezen. Perfect met de klant meedenken! De wijnen zijn niet goedkoop, maar wel prima.
We komen hier terug!

Gegeten op 27 februari 2014

L-Rotterdam
  • Recensies in de laatste twee jaar

De Matroos en het meisje is momenteel met afstand mijn favoriete restaurant in Rotterdam. Geen kaart, er is een vastgesteld verrassingsmenu voor de avond. Je geeft die dingen door je absoluut niet lekker vindt en geeft aan hoeveel gangen je wilt eten. Daarna is het aan de koks. In tegenstelling tot ervaringen met andere restaurants met verrasingmenu's, worden bij de Matroos deze don'ts goed opgepakt, met een volledig in het menu passend, aangepast gerecht.

Alle gerechten worden, indien je kiest voor een wijnarrangement, geserveerd met een bijpassende wijn. Helaas weet ik door dit arrangement niet allemaal meer even goed terug te halen wat we nu precies hebben gegeten, maar alle gerechten waren verrassend en bijzonder lekker. De wijnen uit het arrangement pasten er iedere keer perfect bij.

De bediening is bij de Matroos een verademing. Vriendelijk en spontaan en ze weten ook nog eens erg goed waar ze het over hebben. Daarnaast zijn ze op een relaxte manier erg servicegericht zonder irritant over-aanwezig te zijn.

Kortom: omnomnom!

Gegeten op 15 februari 2014

mikorv
  • Recensies in de laatste twee jaar

De ontvangst en de bediening is fantastisch. Maar het gaat om het eten. En dat was niet zo best. Het is een "wat de pot schaft" restaurant. En daar moet je het mee doen. We kozen voor het 5 gangen diner . Een voorgerecht met kabeljauw, oké was smakelijk . Vervolgens een vegetarisch tussen gerecht. Een prutje van gebakken groenten met paddenstoelen. Totaal geen smaak aan, geserveerd op een onmogelijk klein bordje. Het hoofdgerecht: een Lamsrack (2 koteletten) met een twee centimeter dikke vetlaag (de serveerster waarschuwde er nog voor, dat het vet had gesudderd in een kruidenjus), maar dus niet te (vr) eten. Het stukje vlees wat over bleef was ongeveer 40 - 50 gram. En was nog rauw ook .Het kaasplankje bestond uit 5 flinter dunne plakjes kaas, waarvan de serveerster de naam niet kende. En het zoete nagerecht, vraag het me niet, het was een"zoete groente", maar onduidelijk wat er op het bord lag.
Het bijgaand wijn arrangement bezorgde ons de volgende morgen gigantische hoofdpijn.
Op dit moment zijn de restaurant op Katendrecht erg populair, maar je mag nog zo "HIP" zijn, maar je moet wel kwaliteit leveren.
Wij hebben die avond met 2 personen gegeten ( 5 gangen) , een wijnarrangement, een glas wijn vooraf, en koffie. Dat kostte ons € 190,00.
Voor dit geld kan je bij elk ander restaurant 100 keer beter eten.

Gegeten op 28 februari 2014

Travailleur
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gezellige avond gehad in dit sfeervolle restaurant waar de uitbater een puike prestatie neerzet. Warm welkom, vriendelijke bediening en heerlijk oud-Rotterdams decor. Wij namen het 5-gangen menu met wijnarrangement, al vielen de wijnen wel wat tegen. Te weinig variatie in de druivensoorten en geen echte matches met de gerechten. Desalniettemin, het eten is prima (o.a. heerlijk rundvlees) en de puurheid van de groenten is geweldig. Zoveel soorten in verschillende gedaanten: spruitjes, rode kool, witlof, rode bieten, pastinaak, verse kruiden, alles zowel puur als gepureerd, echt genieten voor de fijnproevers en een absolute aanrader.

Gegeten op 19 februari 2014

Marsudan
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het Deliplein 'op de Kaap' hebben we in onze harten gesloten, en De Matroos en Het Meisje stond al een tijdje op de verlanglijst. Vier dagen vooraf gebeld en we hadden het laatste tafeltje, dat u 't weet. Men werkt volgens het table d'hôtes-principe, een menukaart komt er dus niet aan te pas. Men zegt wat men echt niet lust of mag, kiest het aantal gangen (3 tot 6) en eventueel het bijpassende wijnarrangement. Halve glazen voor de Bob zijn ook mogelijk, wel zo prettig.
Via een donker kroeggordijn bij de deur komen we binnen in een kleine lieve locatie: Delfsblauw op de wanden, een bloem in een glaasje op tafel, en een ouderwets geblokte glazendoek als servet. Er is gelet op details, tot en met de verlichting bij de ramen, de vitrage en het decor bij de toiletten. Er is weinig loopruimte en er kan geen tafeltje meer bij, maar toch beweegt de bediening zich flexibel met glazen, flessen en gerechten door de zaak.
We worden direct ontvangen met water, wat overigens de hele avond wordt verzorgd. Is de fles leeg, krijg je een nieuwe zonder dat erom gevraagd hoeft te worden. Brood staat ook snel op tafel en is een fijn hapje met de olijfolie en het zout. Het aperitief is een bijzonder bubbeltje, fris met een perensmaak.
Het enige nadeel van eten-zonder-menu dat je goed moet onthouden wat je hebt gegeten. Het zit hem ook hier in de details - ieder gerecht bevat meerdere smaken, allemaal afzonderlijk te proeven, toch ook heel goed bij elkaar passend. Volgens de zeer vriendelijke bediening wisselt de brigade wekelijks van menu en komt een gerecht wat eenmaal is geweest nooit meer terug, wat aan de ene kant wat jammer is. De gerechten worden aan tafel uitgelegd.

- amuse van een spruitje op een melange van bloemkool en rode biet
- in zuur gegaarde kabeljauw met pompoen en walnotencreme
- Twee stukken Ibérico met een fijn stukje aardappelgratin, wortelzalf, verschillende groenten
- Als dessert namen wij het zoet i.p.v. het kaasplankje waarvoor ook gekozen kan worden, en dit was o.a. polenta met pastinaakchips.

Bijzonder was de in het zuur gegaarde kabeljauw, zonder af te doen aan het andere heerlijks. In combinatie met de wat troebele witte wijn was dit het pareltje van de avond!

Jarigen in de zaak werden toegezongen en met een brandend sterretje in het zonnetje gezet. Aangezien we laat binnenkwamen waren we als een van de laatsten nog aanwezig. Toen één van de jarigen werd getracteerd op een glaasje limoncello van de zaak, werd ons gastvrij zó een glaasje ingeschonken om mee te proosten.

Geen menu, geen probleem... Gewoon vertrouwen op het lekkers wat je voorgeschoteld krijgt. "Jammer dat het bordje weer leeg is.." Gauw reserveren!

Gegeten op 22 februari 2014

Havik48
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eten wat de pot schaft. Alleen tevoren zeggen, wat je beslist niet lust.
Kiezen uit 3, 4, 5 of 6 gangen tegen redelijke prijzen.
Voor ons de eerste keer. Tevoren even op Iens gekeken, want als we met onze vrienden gaan eten, dan moet het toch zeker het predicaat goed hebben.

Het interieur vind ik zelf leuk. Een prachtige schildering over de gehel wand in een soort Delfts blauw-tegelmotief, met veel bekende Rotterdamse plekjes en gezichten.
De bekend ouderwetse tegelmotief theedoeken als servet. Het thema is goed doorgevoerd.

Het eten is zonder meer prima. Uiteraard is elke gang weer een verrassing, maar gelukkig hebben ze een kok, die weet wat smaak is en hoe je die kunt combineren met andere smaken. Leuke combinaties, voor de echte fijnproever soms bevreemdend.
Porties goed op elkaar afgestemd.
Prettig is ook (je ziet het gelukkig steeds vaker), hebben ze een half-glas-arrangement. Elke gang een ander glas, maar dan iets minder. Ook prettig voor de Bob onder ons.
De wijnen zijn van prima kwaliteit en goed gekozen bij de betreffende gerechten.

De bediening is zonder meer bijzonder prettig. Ze kunnen je alles vertellen, niet opdringerig, maar wel attent. Alleen... op het eind van de avond (als je wilt afrekenen) zijn ze driftig bezig om allerhande zaken op te ruimen en voor een volgende keer klaar te zetten. Dus, moet je je best doen om de aandacht te trekken.

Al met al: zeker een aanrader! Ik zal er in ieder geval nog eens terug komen.

Gegeten op 9 februari 2014

Proever78311
  • Recensies in de laatste twee jaar

Onze eerste keer bij dit restaurant. Wat een aangename verrassing. De smaken zijn aards en er wordt veel gebruik gemaakt van 'ouderwetse groenten' als pastinaak, schorseneren en bietjes. Verrassende smaakcombinaties, lekkere vondsten. En niet al te duur. Bediening was vriendelijk en alert. Als we dan toch 1 minpuntje moeten noemen: tafeltjes staan erg dicht op elkaar, je kunt de gesprekken van de buren goed volgen, maar het eten en de mooie wijnen maken veel goed. Het was een heerlijke avond en we vinden het jammer dat we zo ver weg wonen anders werden we zeker vaste gasten.

Gegeten op 13 februari 2014

RoelandFotograaf
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik kreeg dit bezoek aan matroos en meisje cadeau voor mijn verjaardag. Mooie gelegenheid om hier met goede vrienden eens te eten, ik was al lang van plan om hier te komen.

De entourage en de aankleding waren overtuigend, helaas had de bediening er niet echt zin in. We waren de enige tafel met 3 mannen, misschien was dat de reden, of we troffen de bediening op een slechte dag, hoe dan ook, de enige die enthousiast rondliep was nieuw en nog niet heel erg bekend met menu en wijnen. Maar wel overduidelijk lol in haar werk, in tegenstelling tot (wat ik aanneem) de leidinggevenden/eigenaar.

Eten: Goede kwaliteit, niet heel erg verrassend maar gewoon lekker.

Decor: zowel de inrichting als de locatie op het Deliplein zijn erg leuk, dus daar zit het wel goed mee.

Conclusie: fantastische avond omdat we met zijn 3-en erg veel lol hadden, maar de rest van de bediening mag wat mij betreft of enthousiaster worden, of ergens anders gaan werken,...

Gegeten op 21 november 2013

Averell
  • Recensies in de laatste twee jaar

Restaurant bezocht als voorafje bij theaterbezoek Walhalla. Opmerkelijk decor! Ontvangst uiterst vriendelijk. Wij kozen voor drie gangen. Amuse geraffineerde combinatie van knolselderij paprikamousse, gegarneerd met ramenas en sterrekers. Voorgerecht: pompoen-en spiskoolmousse en schelvis op gefermenteerde zuurkool. Oei foutje, was vergeten te melden dat ik niet van witvis houd. Eigen schuld. Niet zeuren dus. Wel gezegd en binnen 5 minuten ongevraagd toch hetzelfde voorgerecht maar dan met parelhoen. Geweldig. Het wijnarragement, met naar keuze halve of hele glazen, paste perfect. Hoofdgerecht hertenbiefjes in water gegaard met gebrande witlof kweeperen mousse en filodeegje met hertenragout en aardappelen. De biefjes waren supermals, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de meer traditionele bereidingswijze.
Dessert. Ik vind een kaasplankjede beste afsluiting, maar dat is alleen maar kopen en snijden. Voor een zoet dessert is creativiteit nodig. Een stoofpeertje, sorbetijs rode wijn, een wentelteefje van brioche en amandelroom. Creatief en ook lekker! Met een espresso en een grappa sloten we keurig op tijd voor het theater af.
Conclusie: zeer de moeite waard. En je kunt gerust volgende week weer gaan, dan is er weer een ander menu. Met 150 € voor drie personen all-in ook nog eens betaalbaar!

Gegeten op 23 november 2013

Schrijf zelf een recensie over De Matroos en het Meisje in Rotterdam

Schrijf hieronder je recensie over De Matroos en het Meisje. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!