• foto's van Restaurant Le Bon in Alkmaar - 1

Toon telefoonnummer 072 512 28 79

• 9.0 10 52

• 9.0

• 7.9

Het plezier voor het vak spat eraf

Een romantisch, rustig en intiem restaurant aan de rand van de binnenstad van Alkmaar. De chef voert een Frans-Nederlands geïnspireerde keuken waarbij gebruik wordt gemaakt van biologische en verantwoorde streekproducten. Deze ingredienten worden omgezet in creatieve, vernieuwende gerechten die je zeker zullen verrassen.

edwinenmarina
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben op 21 maart 2014 gegeten bij Le Bon in het kader van de Restaurantweek, een 3-gangen verrassingsmenu voor 29,50 euro. We wonen in Alkmaar maar kenden Le Bon nog niet. En wat een verrassing was dat! We hebben heerlijk gegeten en gedronken, de bediening is zeer vriendelijk en enthousiast en het restaurant straalt een elegante huiskamersfeer uit, in een woord geweldig. Nu we dit weten komen we zeker nog een keer.

Gegeten op 21 maart 2014

riaaad
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijdens de restaurantweek hier gegeten. Een hartelijk ontvangst. We kunnen kiezen waar we willen zitten. Er zijn tafeltjes voor 2 en 4 en er is een tafel waar 6 mensen aan kunnen zitten maar die is nu handig in 2 tafeltjes voor 2 veranderd.
Een leuke amuse als begin. Smaakt voortreffelijk. Proeverijtje als voorgerecht, 2 warme en 1 koud gerechtje. Bord is behoorlijk koud wat een beetje jammer is voor de warme gerechtjes die zo snel afkoelen. De smaak van alle drie de gerechtjes is fantastisch. Hoofdgerecht keuze uit vis, vlees of vegetarisch. Wij hebben de vis en het vegetarische gerecht gekozen. Beide worden mooi opgediend en zijn heerlijk. Meer dan voldoende voor ons. Erbij echt heerlijke patat, schil eraan gelaten, mooi gebakken en heerlijk van smaak. Gewoon een schaaltje vol voor ons beiden. Ook de salade is met zorg klaargemaakt. Dat zie je weleens anders! Mooi fijn gesneden ingrediënten, zoals bijvoorbeeld brunoise gesneden appel wat het geheel heerlijk maakt.
Het dessert is weer een proeverijtje en ook die drie gerechtjes zijn verfijnt en heerlijk.
Kortom complimenten voor de kok die overigens ook af en toe zelf aan tafel komt om iets te brengen. Hij geeft een goed wijnadvies bij mijn vegetarische gerecht, een heerlijke kruidige rode wijn.
We hebben een paar enkele tips:
-kijk even kritisch naar de kleding van de dame die de bediening doet.
-de bediening is correct maar in zo'n klein restaurant mag er iets meer persoonlijke aandacht zijn van ons
-de opmaak van het dessert verdient wat aandacht. Misschien een langwerpig bord en iets wat de gerechtjes verbindt.

Gegeten op 21 maart 2014

Berkr06
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een klein restaurant, maar daardoor zeer rustig en goed toeven voor ons gezelschap van vijf. Er was nog een tafeltje bezet. Dit kwam ons goed uit, we waren van plan in alle rust ook zaken en leuke dingen te bespreken. Daarom was het een schot in de roos. De eigenaar Pascal de Nobel is tevens de gastheer. Je voelt je daarom snel en goed thuis. Na de amuse genoten we van alle gerechten die doorkwamen. De mabré van kalfswang en zwezerik was erg lekker. Daarna had ik Wagyo-koe, werkelijk perfect gegaard en botermals! Ook de frieten waren vers en mooi krokant. De eigenaar/kok gebruikt haast alleen maar biologische producten, inclusief mooie biologische wijnen. Heerlijk allemaal. We genoten er alle vijf van. Een aanrader!

Gegeten op 8 januari 2014

spiens48
  • Recensies in de laatste twee jaar

Le Bon, klein maar fijn. De kortst mogelijke samenvatting van dit sympathieke restaurantje. Bijna alles bio, ook de wijnkaart. Verrassende amuse op basis van bulgur. Carpaccio van portobello, voorgerecht, subtiel en fijnzinnig, maar je miste iets van een smaakexplosie als contrast. Bij het garnituur mag iets krachtigs en fris worden toegevoegd, gepofte warme tomaat met balsamico bijvoorbeeld, als je het vegetarisch wilt houden. Hoofdgerechten met wakame-rund en hertenbiefstuk waren beide van klasse. Heerlijke zelfgemaakte frieten en mayo erbij. Mooie zeer fijn gesneden salade. Nagerechten 'kaasplankje' met streekkazen en notenvijgenbrood en stroop voor de nog aanwezige jonge trek na het hoofdgerecht, of de mooi gepresenteerde crême brulée met 'krakelingkoepeltje' op het pannetje.
Bij de koffie een bijzonder zelfgemaakt noga-chocolaatje en kletskopkoekje. Bovendien een mini-digestive van Ameland, nooit van gehoord, maar erg leuk. Nog meer lof voor de heerlijke fles Beaune, bio-wijn, en de dessertwijn uit de Roussilon. Dat bij de kaas Pedro-Ximenes werd geschonken was een makkelijke inkopper. Wellicht hier iets spannenders voor zoeken in Italië ? Mijn gezelschap was al zeer aangenaam, maar met dit dinertje erbij een extra mooi sinterklaascadeau op 5 december :-)

Gegeten op 5 december 2013

iris46
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben bij restaurant Le Bon genoten van een heerlijke ‘eerlijke’ maaltijd. De eigenaar maakt gebruik van biologische ingrediënten en maakt met veel passie en liefde de mooiste gerechten voor je klaar. Le Bon is een sfeervol en knus restaurant waar je warm wordt ontvangen. De amuse van het huis was een complete verrassing.

De bediening is zeer vriendelijk en vooral attent. De waterkaraf wordt continu gevuld, goed om je smaak te neutraliseren. Buiten de kaart om zijn er nog een aantal wisselende gerechten, voor ieder wat wils. Onze keus viel op het vegetarische gerecht ‘Papadum’. Dit gerecht is gevuld met groenten waarbij de authentieke smaak centraal staat.

De avond hebben we afgesloten met een overheerlijk kaasplankje. Bij de kaas wordt een glas Cherry geadviseerd, deze combinatie is heerlijk!

Sfeervol en lekker eten doe je bij Le Bon in Alkmaar.

Gegeten op 29 november 2013

Koen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Al een tijdje op ons verlanglijstje.. Eten bij Le Bon, volgens Iens de topper van Alkmaar van het moment.
Om kort te te zijn: het is gewoon lekker eten bij Le Bon. Je merkt dat er met zorg gekookt wordt en dat proef je heus. Keurig opgemaakte borden, maar het mist dat beetje extra wat we verwachtten.
Een prima wijnkaart, een OK menu met echt wel lekkere gerechten, maar niet meer dan dat. We hebben gewoon lekker gegeten, maar Le Bon voldeed niet aan onze verwachtingen.

Gegeten op 26 oktober 2013

kees75
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een vondst, dit restaurant. Slechts acht tafels. Maar wat hebben we lekker gegeten. Uitstekende biologische wijnen en amuses. Prima voorgerecht. We kozen voor kalfsentrecote met tomaat en Scholfilet met palingbeignets. In alles proefden we de hartstocht van de kok. Een aanrader, dit kleine restaurant in het hartje van Alkmaar. Ook prima betaalbaar!

Gegeten op 24 oktober 2013

andrewmulder
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben hier met 3 personen gegeten voor een kleine gelegenheid.. We werden warm ontvangen jassen netjes aangenomen en een vriendelijk praatje voor je gingen zitten. We begonnen deze mooie avond met een lekker aperitief. Toen hebben we een heerlijk 3 gangen verassing menu gegeten . We kregen heerlijke wijnen en alles was wederom helemaal perfect geregeld ! Daarom ook dat we deze zaak aanbevelen bij vrienden en kennissen.. En we kunnen dan ook zeggen dat restaurant Le Bon een pareltje van Alkmaar is ..!

Marjolijn1977
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op zondag 6/10 hebben we genoten van onze avond bij Le Bon! Een knus en zeer vriendelijk ogend restaurant met uiterst vakbekwame mensen!! Nadat ons Brand biertje en (heerlijke) droge witte wijn waren uitgeschonken bracht eigenaar en tevens kok Pascal ons een amuse van witlofsoep met beemsterkaas en mosterdcroutons. Wat een goed begin!! Daarna werden wij verwend met een varieté van voorgerechten: tartaar, geitenkaaskroket en zalm. Dat belooft nog wat, dachten wij ;-)
Mijn man koos als hoofdgerecht de zeer malse kalfs-entrecôte en ik koos zelf voor de zalm/tong rolletjes in witte wijnsaus. Daarbij kregen we huisgemaakte friet en mayonaise. Beide gerechten waren prachtig opgemaakt op een bedje van verschillende groenten en de smaak van beiden was voortreffelijk!!!!
Het nagerecht bestond opnieuw uit diverse lekkernijen: cheese cake, chocolademousse en mango-ijs met gemarineerde mango. Wat een feestje van smaken in je mond!!!
Wij sloten de avond af met koffie en thee. Daarbij kregen we nog een verrassing van de eigenaar! Alles (van binnenkomst tot het verlaten) is verwennerij in dit restaurant...
Wij komen zeker terug en zeggen het voort!!!

makappelhof
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijden de iensdinerdagen gegeten bij le bon in Alkmaar en dat is me heel goed bevallen.De bediening vond ik gemeend en professioneel, ik voelde me echt gast.
Ook de kok die ook de eigenaar bleek te zijn schonk ons persoonlijke aandacht en kan echt koken.Ik koos voor het vega menu; geitenkaas kroketje met een dressing van sherry.Dan een filodeegpakketje gevuld, m'n partner koos voor de vis die ook prima beviel.Als toe wilde ik graag kaas ipv zoet en dat was geen probleem.Kortom een prima ervaring die we nog gaan overdoen.

Gegeten op 4 oktober 2013

Schrijf zelf een recensie over Restaurant Le Bon in Alkmaar

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant Le Bon. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!