a TripAdvisor company

1. Restaurant
  2. Italiaans
  1. Toon telefoonnummer 071 401 04 85

Bas_van_der_Plas

Gisteravond voor het eerst op de nieuwe locatie gegeten, vooraf een heerlijke prosecco om in de mood te komen daarna een eitje met truffel... Hemels dat zoiets eenvoudigs zo smaakvol kan zijn.
Dit met een heerlijke stevige witte wijn Pecorino Reve die we de hele avond maar als begeleiding hebben gehouden. Daarna Bagna Causa een dipsaus van ansjovis met knoflook, olijfolie en groente om te dippen, heerlijk. Als hoofdgerecht Porchetta het blijft een eenzijdig verhaal maar de smaken van het eten in combinatie met de heerlijke wijn is een aanrader. Mij zien ze zeker terug.

Gegeten op 18 augustus 2016

marco300

De menukaart is zeer beperkt met circa 5 anti pasti en circa 5 secundi. Dan verwacht je dat die gerechten bijzonder zijn en perfect bereid worden. Geen van beide is het geval. De Bagna Causa is niet veel meer dan een dipsaus van ansjovis met olijfolie met wat groente om te dippen. Niet verfijnd en zeker niet de Eur 15 waard. De Tagliere is een assorti van Italiaanse vleeswaren. Ook weer heel basaal zonder enige creativiteit. In een gemiddelde wijnbar eet je minstens net zo lekkere plankjes vleeswaren. Helaas waren de secundi niet beter. Opmerkelijk is trouwens dat primi ontbreken. Mijn vrouw had de Tagliatelle met kastanjechampignons met zwarte truffel. Dat er truffel in zat bleek alleen uit de kaart, te proeven was het niet. Het gerecht was heel vlak van smaak en droog. Niet aromatisch. Dit verklaart mogelijk het ontbreken van primi op de kaart: goede pastagerechten zijn kennelijk te hoog gegrepen hier. Ikzelf had het speenvarken (Porchetta). Dit stukje vlees was helaas te lang gegaard, waardoor het droog was geworden. Zonde. Door deze tegenvallers hebben we de desserts maar gelaten voor wat ze waren. De nieuwe locatie ziet er sfeervol uit, maar is nog wel heel gehorig. De serveerster vertelde dat dit binnenkort aangepakt wordt. Er waren twee lichtpuntjes. De wijn was erg goed (Rosso di Montefalco) en de bediening gaf een prima wijnadvies en was vriendelijk. Al met al waren we eur 100 kwijt (zonder koffie), wat het eten echt niet waard was. Dit was voor ons een keer, maar nooit weer.

Gegeten op 17 augustus 2016

bas290

Nergens anders in Leiden eet je zo authentiek en goed Italiaans. Grote gerechten vol smaak met goede wijnen in een prima sfeer. Mocht je nog ruimte over hebben: de desserts zijn ook heerlijk! Een van onze favoriete plekken in Leiden. We zijn erg benieuwd naar de nieuwe locatie.

Gegeten op 13 juli 2016

ChrisjeW

Ook wij begrijpen de positieve recensies niet. De bediening was onaardig en niet enthousiast over de kaart en gerechten. Op de kaart stonden geen gerechten die ons aanspraken. Vervolgens waren zowel de antipasto als het hoofdgerecht niet lekker. De risotto als hoofdgerecht werd geserveerd in een diep bord. Het was een donkere plas eten, zonder garnering, bord niet mooi opgemaakt.
Ook de wijnen waren middelmatig. En de 'kale' thee (een cantuccino was leuk geweest) kon het niet goed maken.

Gegeten op 30 juni 2016

Fries-en-Ommeland

Dit is Italiaans eten zoals Italiaans eten zou moeten zijn. In de Vrouwensteeg ligt een van de best bewaarde geheimen van Leiden: de Osteria van Victor Russo. Geïnspireerd door het rustieke Italië, worden hier gerechten geserveerd die niet te complex zijn van vorm en toch veel diepte hebben qua inhoud. Geen pizza's of lasagnes of andere overvloedige gerechten, maar mooie, volle borden gevuld met echte en verse ingrediënten die ambachtelijk worden bereid.
Mijn disgenote en ik openden zoals wij dat altijd doen met een glaasje prosecco. Als voorgerecht heerlijke vleeswaren uit de laars van Italië met brood en garnering en olijfolie van topklasse. Gepaard met een glaasje Riserva uit Roero een zeer smaakmakend begin van het diner.
Als hoofdgerecht nam zij het speenvarken, door slow-cooking gegaard en afgemaakt in de steenoven, geserveerd met groenten en met geroosterde, gekarameliseerde rode ui. Fan-tas-tisch. Perfect mals vlees, perfecte combinatie met de groenten en alles in ruime porties.
Voor mijzelf de spaghetti met garnalen en geraspte kuit van heek in een ruim gevuld bord en met olijfolie, kaas en verse kruiden. Een heerlijke, zachte combinatie van smaken maakten tot een fijn geheel. Perfect erbij was ook het glaasje Barbera/Cabernet Sauvignon, ik kan de smaken nu nog zo terughalen.
Na dit schitterende maal hadden wij nauwelijks nog plek over voor een dessert, maar we wilden nog zo graag, dus we vroegen de kelner of zij in de gelegenheid was voor ons een kleinere portie te regelen. Zij kwam terug met: amandelschuim met noga, hazelnootcrème op een biscuit, een chocoladetaartje en een soort ijs/crème van vanille. Hemel op een bord, en wat een service van de keuken en bediening! Als kers op de taart nog een heerlijk kopje espresso om het af te maken.
Elke keer dat ik hier ben is het een verrassing en elke keer loop ik weer gelukkig de zaak uit. Dat is voor mij de Osteria!

Gegeten op 15 april 2016

ilanakker

De positieve recensies over dit restaurant zijn moeilijk te begrijpen. Vooral de hoofdgerechten waren zeer matig. Zo was de risotto smaakloos en de kaaskeuze voor bij de risotto was vrij bizar. Het Italiaanse sfeertje dat wordt gecreëerd, wordt absoluut niet waargemaakt in het eten.

Gegeten op 11 maart 2016

henriët4

Heerlijk gegeten. Prachtige wijnen in een intieme ambiance. De Polenta was uitstekend. De bediening heel leuk en vriendelijk en we komen zeker nog eens terug. Zeker ook om te shoppen.

Gegeten op 20 februari 2016

rob465

Kleine osteria (herberg) 'verstopt' in de Vrouwensteeg. Maandelijks wisselend menu. Gekozen als voorgerecht voor Tagliere di salumi con farinata (vleeswaren met foccaccia), qua portionering bijna een hoofdgerecht. Over(h)eerlijke stukjes worst, vleeswaren en speltmeel.
Als hoofd Polenta met tomaten, worst, spek en gegratineerde kaas, erg lekker. De combinatie van deze gerechten was weliswaar (te) veel, maar eerlijke smaken zonder poespas en met liefde klaargemaakt.
Wijn: een eenvoudige maar lekkere Rosso uit Umbrië.
Bediening was ter zake kundig en vriendelijk.
Inrichting: gezellig, maar dat systeemplafond mag er wel uit
Kortom: heerlijk gegeten voor een prima prijs. En vergeet voor- of achteraf de winkel niet te bezoeken (1 ingang) met heel veel zelf geïmporteerde producten uit Italië !

Gegeten op 22 januari 2016

Lacanche

Met z'n vijven gisteravond een geweldige avond bij de Osteria van Victor Russo doorgebracht.
Wat een mooie wijnkaart! Wat bijzonder dat je ook per glas en laag geprijsd een heerlijke Nebbiolo kunt bestellen. Super om een Cepparello van Isole en Olena in Nederland op de kaart te zien! Enorm assortiment uit de Piemonte. Grote klasse. Daarna komt echter de verbinding met het eten. Als je een topwijn met verfijning bestelt dan is het moeilijk om er een goede wijn-spijs-combinatie van te maken. Het eten is eerlijk en lekker, maar een grote Barolo wordt overvleugeld door de boersigheid van het eten: alle smaken net even tè sterk aangezet.
Enorm pluspunt is dat je bijvoorbeeld 3 voorgerechten kan bestellen, die je met z'n vijven kunt eten. Leuk om te mixen, en de hoeveelheden blijven hierdoor beheersbaar.
Hele prettige, aardige bediening, die op een zeer vriendelijke manier uitleg geeft en tegemoetkomt aan wensen.
En wat een heerlijke afsluiting met het "zoete toetje": Victor kwam rond met een enorme glazen bowl met in moscato ingelegde abrikozen, waarvan we er allemaal 2 op ons bordje kregen. In het midden werd een plateau met diverse soorte chocolade gelegd rondom een bakje met een hemels sausje om de abrikozen in te dopen. Ook hier hebben we weer iets minder van bestelt dan het aantal personen, zodat het lekker bleef en ook goed betaalbaar!

Gegeten op 16 januari 2016

SybEpp

Een geweldige locatie om Italiaans te eten. Een kleine kaart met bijzondere gerechten. Verschillende smaken liggen op je bord. Een ware traktatie! Vriendelijke bediening en heerlijke wijnen!

Gegeten op 9 januari 2016

Schrijf zelf een recensie over Victor Russo's Osteria in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Victor Russo's Osteria. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.