Zout en Citroen

• 7.9

• 8.3

12AG
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanavond een heerlijk diner hier gehad (menu restaurantweek). Op een maandagavond al een bijna volle zaak, goed teken. Menu was prima verzorgd. Veel verschillende bereidingen (o.a. verrassende amuses). Goede huiswijnen, smakelijke gerechten. Bediening jong maar vriendelijk. Prijs/kwaliteit in orde. Voor herhaling vatbaar.

Angelique1975
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten! Voorafgaand was er een besloten bijeenkomst in het restaurant, maar in afwachting van het opruimen hiervan kon ik al wachten op mijn tafelgenoot. Er was, ondanks dat ik uit het zicht zat, voldoende aandacht.
Eenmaal compleet werd in een mooi tempo een aantal amuses geserveerd, waarna we genoten hebben van een aantal gangen van het chefs menu. Stuk voor stuk oogstrelend, tongstrelend en met leuke verrassingen. De bijpassende wijnen werden door de chef zelf aan tafel gepresenteerd en er werd bij het hoofdgerecht een tweede wijn geserveerd om mee te beoordelen wat meest passend was.
Kortom, een heerlijk verzorgde avond met geweldig eten in een sfeervolle, warme ambiance.

Gegeten op 23 januari 2014

pepper99
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met vier personen het drie-gangen menu genomen. Met de amuses daaraan voorafgaand heb je toch een uitgebreid arrangement. Voor de amuses alleen zou je terugkomen: bijzondere smaken en kunstig opgemaakt. Ook de andere gerechten waren zeer smakelijk en mooi verzorgd. Toch blijft achteraf een beetje het gevoel hangen van: te veel smaken en te druk binnen één gerecht. Focus op het hoofdbestanddeel van het gerecht en voeg 2 of 3 smaakaccenten toe, maar geen vijf of zes. Decor is stemmig, maar niet erg "warm". Bediening is prima, de doorloop was perfect. Niet te lang wachten, maar ook niet te snel op elkaar.
Een klein chocolaatje of iets dergelijks bij de koffie had het helemaal afgemaakt. En waarom geen gewoon kraanwater in een karaf in plaats van altijd die opgesmukte flessen. Veel te veel transportkosten, opslag e.d. en de smaak is hetzelfde. En dat hoeft niet gratis, 1 euro is een redelijk prijs, en meer in verhouding dan de belachelijke 4 tot 6 euro die je soms betaald.

Gegeten op 31 januari 2014

heoudsho
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gisterenavond met zijn viertjes bij Zout en citroen in Oosterhout gedineerd. Het was voor ons de eerste keer dat wij hier waren. De buitenkant van het restaurant ziet er op zo'n koude winterse avond zeer sfeervol uit. Binnen oogt het direct minder. Het lijkt meer een eetlokaal, dan een gezellig restaurant. Wij hadden een ronde tafel aan het einde van het restaurant tegenover de bar, op zich wel een leuke plek met een overzicht over het geheel. Jammer van de zeer felle spotlights boven onze tafel.

Als aperitief bestelden we een bier, 2 champagnes en 1 campari jus d'orange met wat ijsblokjes. De ijsblokjes voor de campari jus d'orange waren er niet(?). En de in eerste instantie gevraagde Chivas Regal whiskey was niet voorhanden.

De menukaart is zeer beperkt, een Chef menu tot 7 gangen, een 3 gangen Bib Gourmand menu en enkele a la carte gerechten.

Er worden enkele amuses vooraf geserveerd. De wijze waarop een beetje vergezocht. Het kistje met grote donkere kiezelstenen met daarin 4 kleine amuses was wat de presentatie betreft doorgeslagen. Daarentegen waren de zachte eitjes wel erg geslaagd.

Wat wij erg vreemd vinden is dat dit restaurant het geserveerde brood extra berekent(?)

Wij kozen voor 3 X het Bib Gourmand menu en 1 X een combinatie hiervan met een a la carte hoofdgerecht. Wij kiezen meestal voor een wijnarrangement omdat dit ons de kans biedt om verschillende wijnen te leren kennen en wij ervan uitgaan dat de sommelier zijn uiterste best zal doen om een mooie passend e combinatie te maken. Dat deden wij ook hier.

Tot onze verbazing werden bij het voorgerecht de wijnglazen zonder ons vooraf te informeren wat we bij het uitgeserveerde gerecht zouden gaan drinken gevuld. Dat wij graag wilden weten wat er bij de gerechten geschonken werd hebben we de ober toen kenbaar gemaakt.

Het Bib Gourmand menu was wat de opmaak van zowel het voorgerecht alsook het hoofdgerecht erg rommelig en veel te gezocht. Er lagen teveel verschillende gerechten op het bord met als extra kleine liflafjes van opgespoten gelei enzovoort. Een wirwar van smaaktonen. Het kaasplankje als dessert was wel goed. Koffie toe.

Bij het voorgerecht serveerde de ober een sherry, een naar ons gevoel zeer matige keuze die totaal niet paste, de andere wijnen waren wel een goede keuze.

Veel verbeterpunten hier nog te gaan.

Gegeten op 12 december 2013

barefootmonkey
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een lang weekend weg in de buurt, en iets te vieren: Iens wees ons dit restaurant aan als een van de beste. We zijn zeker niet teleurgesteld. We zijn begonnen met "Brood van Menno" met verschillende smaakvolle toevoegingen, waaronder citroenzout. De pesto was duidelijk echt vers en prima van smaak. We kregen een stuk of 4, 5 amuses die allemaal prachtig opgemaakt waren maar waarvan ik niet meer alles heb onthouden, en mogelijk haal ik combinaties door elkaar, maar ik ga mijn best doen.

Het zachtgekookte dooiertje in schaal met een mousse (van runder?) vond ik zelf niet zo lekker, mijn tafelgenoot wel. Het kleine hapje met roggebrood was zeer smakelijk. Er was nog iets met gerookte melk, dat vond ik een wat vreemde smaakcombinatie. Wel erg lekker was het caramelkrokantje met gember en pitjes.

We hadden gekozen voor het Bib Gourmand menu, en als voorgerecht namen we een mals rolletje van wildzwijn gevuld met waldorfsalade van appel, selderij, rozijnen en walnoot, aangevuld met knolselderij meringues en selderij-sorbetijs, en een saus op basis van Pedro Ximenez. Het vlees had een zachte smaak en werkte erg goed met het zoete van het fruit en de walnoten.

Ons hoofdgerecht was hert, geserveerd met verschillende soorten bieten op diverse manieren bereid. Gele bieten met een rooksmaak, chioggia bietjes die zo te proeven rauw in het zoetzuur waren gelegd en daardoor nog lekker knapperig. Gekookte rode bietjes en een rode bieten dressing. Erbij een creme van aardappel met gekarameliseerde hazelnoten (heerlijk, dát ga ik ook eens proberen te maken), een stevige wildsaus en een garnituur van gekarameliseerde hazelnoten. Alles zeer smakelijk en de smaken waren in goede verhouding, het was dan ook vlot schoon op.

Tussendoor kregen we nog een amuse voor het dessert bestaande uit een mokka(?) ijsbolletje op een stokje in witte chocolade en krokante nootjes. Mjam.

Het daadwerkelijke dessert was een mooi opgemaakte combinatie van stoofperentartaar (stukjes stoofpeer), stoofperenijs, handperen in likeur (goldstrike meen ik) en iets wat een tumtummetje genoemd werd en wat naar griesmeel (?), speculaas en likeur smaakte. Erg, erg lekker.

We hebben heerlijk gegeten van de vele verschillende hapjes, het glas "niet te zware rode wijn" wat ik als niet-wijnkenner erbij bestelde was zeer smakelijk, de service was zeer vriendelijk (al werden er kleine foutjes gemaakt in de beschrijving van gerechten. Amandelen en hazelnoten is niet hetzelfde, en het verschil is zichtbaar en proefbaar. Met zo'n lange lijst om te onthouden per gerecht kan ik het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen) en als we weer eens in de regio zijn komen we vast nog eens terug, het was een heerlijke ervaring. Hoewel je erg veel verschillende gangen en tussengangen krijgt zaten we niet te vol, de timing voor het serveren van het volgende is erg goed. Voor onze beurs is de prijs wat aan de hoge kant, maar zeker in verhouding tot de kwaliteit en het waard. Het eten word met liefde klaargemaakt, en die passie proef je.

Volgende keer hopelijk in een ander seizoen, zodat we van het uitzicht op het park kunnen genieten!

Gegeten op 17 november 2013

Midagter
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vandaag heerlijk geluncht in een prachtig, voormalig koetshuis in het park van Oosterhout. Weer een jong horeca-stel dat de crisis dapper het hoofd biedt! Je hoopt altijd verrast te worden en dat is ze gelukt. De palingtempura, diamanthaas in zoutkorst en vooral (het lijkt zo simpel) het brood van Menno zijn aanraders. Hier kom ik zeker nog eens terug.

Gegeten op 16 september 2013

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik volg het restaurant al even en een fijne manier om relatief voordelig kennis te maken is tijdens de restaurantweek. Het was prima zomerweer en het restaurant ligt op fietsafstand. De tocht langs het Wilhelmina kanaal is aan te bevelen.
Het restaurant is gevestigd in een monumentale koetshuis van Slotje Brakestein Het ligt mooi in het groen in een luxe wijk van Oosterhout. De inrichting is sfeervol met authentieke elementen zoals een balken plafond en muren met de onderste helft van baksteen. Op de vloer liggen donkere tegels. Achter het restaurant is een serre gebouwd met uitzicht op de mooie grote tuin. Naast de serre is het terras. De tafels binnen zijn keurig ingedekt met damast en de lederen stoelen zitten comfortabel.
Het aperitief gebruiken we op het terras, een Duitse Sylvaner 2012 van het huis Winzer Sommerach. Doordat hij wat te koel geschonken werd was het aroma ingetogen maar bloemig. In de mond een aangename zuurbalans en een elegante afdronk, een hele fijne huiswijn. Het borrelgarnituur bestond uit met groene olijven en een schaaltje knapperige groentes met onderin een dipsaus die naar “joppie” smaakte.

De kaart werd uitgeserveerd en er waren volop uitbreidingsmogelijkheden, we kiezen als extra amuse de oester bereidingen en een extra tussengerecht.
De eerste amuse is een madeleine van Raz el Hanout met hierop granaatappel, keurig. De tweede was origineel, een Chibouste van rendang met saté crunch. Zoet met hartig een heerlijke combinatie die naar meer smaakt.

Het broodgarnituur is luxe, sneetjes zuurdesembrood van Menno met ernaast rucola pesto, fleur de sel, olijfolie met handig pipetje en gezouten boter.

De oesters hadden een lauw warme en een koude bereiding. De warme is met Huitre de champagne, de oester komt hierin mooi tot zijn recht, heerlijk. De tweede is met aardbei en vanille, hierin is de aardbei overheersend en kwam de oester pas in de nasmaak op de voorgrond.

We gaan in de serre (sfeervoller) zitten voor de rest van het menu. De eerste begeleider wordt keurig gepresenteerd en deze is een favoriet van de sommelier. Een Duitse Pinot Blanc 2011 van Schloss Saarstein, een strakke zuivere wijn met heerlijk aroma, mooi. Uit de keuken een fijnproevers gerecht. Carpaccio van gamba met cocktailsaus, blokjes avocado, granny smith appel, makarons van kropsla en afgewerkt met assortiment cressjes. Wat een heerlijke smaakjes en wat een geweldige aansluiting met de wijn. Een echt topgerecht en onze topper van de middag.

De tweede begeleider was een Australische van het huis Rolfbinder. De Christa Rolf 2011 gemaakt van Shiraz en Grenache met in het aroma tonen van zwarte bes en aangename kruidigheid, soepel in de mond met een heerlijke afdronk, erg lekker. De presentatie van het tussengerecht was apart, het zat in een whisky glas en was gelaagd opgebouwd. Op de bodem hachee van ossenstaart met hierop een eidooier, dan een schuim van aardappel en de bovenste laag was met blokjes pata negra, brood krokant en verse kruiden. De start is uitstekend maar na dieper scheppen gaat de smaak van de hachee overheersen. Hierdoor verdween de verfijning in het gerecht. Het vlees was zacht en een beetje glibberig, dat laatste is minder mijn ding. Ook de wijn werd overschaduwd door de hachee maar was met zijn heerlijk aroma een goede begeleider. Een bourgondisch gerecht dat zeker lekker is maar dat een naar mijn mening een te groot contrast vormt met de eerste, zeer verfijnde gang.

Voor het hoofdgerecht schakelen we terug naar wit. Een Riesling “S” 2012 van het huis Geil, een fijne strakke Duitse riesling die goed bevalt. Op het bord een fleurige compositie van een moderne paella. Op de huid gebakken dorade met gepofte tomaat, crème van tomaat, crème van gele paprika, crème van doperwt met hierop gedroogde rijstkorrels, gekookte doperwten en een vissaus. Stuk voor stuk goede bereidingen die goed combineren. De vissaus en de crème van doperwt met krokante rijst springen er iets boven uit. De wijn was iets te licht in de mond tegen de vollere smaken van het gerecht. Hij was met zijn aroma een fijne begeleider. Een goede ronde maar niet top.

De dessertwijn was weer iets speciaals, een versterkte muskat van het huis Frontignan, 15 maanden op hout gerijpt. Hierdoor een donkere amberkleur. In het aroma tonen van krenten en sinaasappel, in de mond vol en complex met een zoete afdronk.
De dessert amuse is geïnspireerd op het bekende raketijsje. Op een kiezel een schuim van 7-up met erop twee makarons van framboos waartussen sinaasappel mousse. Smaken die duidelijk herkenbaar zijn en de mond is hierna aardig gereset naar zoet.
Het dessert ziet er keurig uit, op een bedje van gemarineerde ananas blokjes een quenelle roomijs van salmiak, schijfjes zwarte olijf en partjes framboos. Op het ijs nog een krokant plaatje van ananas en ernaast nog een vinaigrette van framboos. De salmiak is de verrassende smaakmaker van het gerecht en opvallend was de naadloze aansluiting van de wijn, uitstekend. Een prima keuze en een prima ronde.

Als afsluiter een krachtige espresso met een zestal heerlijke friandises.

Bediening is geheel verzorgd door Patricia de Groot (maître en sommelier) dat liep gesmeerd, goede presentatie van gerechten en wijnen en voldoende persoonlijke aandacht.
Prijs kwaliteit is in de restaurantweek altijd goed geregeld en komt uit op zeer goed. Het menu 22,50, de oesters 7,50, tussengerecht 13,50, wijnarrangement 25,50 en koffiearrangement 6,50.
Bram Helleman de chef hebben we niet echt gesproken maar we hebben hem wel verschillende keren aan tafel gezien. Zijn gerechten zijn naar mijn mening erg wisselend, van verfijnd tot bourgondisch met soms nieuwe en verrassende smakken. De wijnen waren over de gehele linie zeer goed maar niet altijd even goed aansluitend. Een zaak met potentie, wij blijven volgen.

Gegeten op 23 augustus 2013

mirjam44
  • Recensies in de laatste twee jaar

5 gangen menu van de chef via groupon genoten met vrienden. Heerlijk gegeten, mooie opmaak, aparte smaken. Avondvullend programma.
Aan het tafeltje in de onmiddellijke nabijheid zat een echtpaar redelijk luid te ruziën. Personeel verzocht hen helaas niet om hun stemvolume te verminderen. onaangenaam en vermakelijk tegelijkertijd maar niet gewenst. We kozen dit keer niet voor het wijnarrangement maar daar werd wel op aangedrongen, jammer niet doen! Als bediening wat attenter reageert wordt dit een topper!

Gegeten op 19 maart 2013

Heleen1304
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben met 12 collega's in de mooie, rustige tuin genoten van een twee gangen lunch . Het eten was voortreffelijk qua smaak en presentatie.
Het lekkere brood, de amuses en friandises bij de koffie waren heerlijk. Zeer vriendelijke bediening, we kregen uitleg bij alle hapjes en gerechten.
Een echte aanrader!

Gegeten op 8 juli 2013

Pvm66
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op de eerste terrasdag van mei geluncht. Was onze eerste kennismaking met dit restaurant en dat is erg goed bevallen. Zeer gastvrij ontvangen door gastvrouw Paulien. Hebben het lunch menu gekozen en begonnen met een tartaar van coquilles met een heerlijke couscous salade. Als hoofdgerecht hadden we gekozen voor gebakken zalm, mooie krokante bovenlaag en zeer mals van binnen. Dit werd geserveerd met o.a. Mooie kriel aardappeltjes en asperges. Witte huiswijn uit Baden paste perfect bij deze gerechten. Mijn vrouw afgesloten met kaas en ik was de hele middag al nieuwsgierig naar het voorgerecht met oosterscheldekreeft. Ach deze kreeft heeft ook een zoetje zullen we maar zeggen, heerlijk! We komen hier zeker terug en ben benieuwd wat de drie "grote" bladen/boeken eind dit jaar over zout&citroen gaan schrijven/belonen

Gegeten op 27 mei 2013

Schrijf zelf een recensie over Zout en Citroen in Oosterhout

Schrijf hieronder je recensie over Zout en Citroen. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!