Restaurant Eetwaar

• 8.5

• 7.9

JvdB79
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op advies van onze gastheer van de B&B waar we verbleven bij Eetwaar gaan eten. Hij was zelf erg enthousiast en ook de overige recensies waren zeer positief. En om maar meteen tot de kern van de avond te komen, ook wij zijn zeer tevreden, verrast en voldaan naar buiten gestapt aan het einde van de avond.

De keuken is puur (je proeft de ware ingredienten), eerlijk (veel biologisch), soms gedurfd (als amuse eendenlever met een aroma van citroengras) en zeker origineel (kwartel, lamsrack, kreeftenrisotto met safraan, venkelsoep). Kortom gerechten die je thuis zelden klaarmaakt, maar ook niet heel vaak tegenkomt op de kaarten van restaurants. Alle gerechten worden begeleid met een zorgvuldig geselecteerde bijpassende wijn en ook daar tonen de eigenaren lef. Zo kreeg ik bij mijn lamsrack een glas Franse Alsace Gewurztraminer geschonken, ook een toch niet alle daagse keuze. Dit overigens wel op aangeven dat ik een witte wijn prefereerde.

Tot slot nog complimenten voor de dame in de (half open) keuken die de gerechten op de borden opmaakte. Ze deed dat zeer zorgvuldig en met militaire precisie. Mooi om te zien dat zij zo aandachtig met haar werk bezig was.

Gegeten op 12 april 2014

esther_
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk eten in een bijzonder prettige sfeer!

Na positieve geluiden van meerdere mensen besloten hier eens gaan eten en dat was een voltreffer. Het restaurant heeft een fijne, rustige sfeer; de bediening is vriendelijk en geeft goede uitleg bij gerechten en wijnen.
We kozen voor het 4-gangenmenu, waarbij het geen enkel probleem was te ruilen binnen de 'vaststaande' voorgerechten. Gestart met een amuse met kokkel en avocado en het huisaperitief, gevolgd door een bijzonder lekkere 'fruits de mer', waarbij de saus/soepje van witlof er uit sprong. De tweede gang bestond uit kwartel met bearnaisesaus, wat mij betreft het hoogtepunt van een heerlijk diner. De tafelmanieren gingen snel overboord om de kwartel schoon te plukken tot het laatste stukje vlees. Als hoofd gerecht zeeduivel in een heerlijke saus met sherry met daarnaast oa een bijzonder geslaagde, romige polenta. Als toetje voor de kaasplank gekozen, het was moeilijk kiezen uit de aangeboden soorten, alle kazen waren erg lekker.
De prijs-kwaliteitverhouding vond ik prima, echt lekker eten met goede wijnen. We rolden een klein beetje beneveld, maar ontzettend tevreden na een geslaagde avond weer naar buiten.

Gegeten op 5 april 2014

Tischo
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor het vieren van iets speciaals of gewoon even de tijd voor ons willen nemen is Eetwaar zonder uitzondering ons favoriete restaurant. Een warm hartelijk ontvangst. Mooie strakke inrichting. Uitstekende attente bediening. Mooie en goede uitleg van de te kiezen gerechten en (bijpassende) wijnen.
Eetwaar is voor ons een culinaire belevenis die dan ook nog een hele avond duurt. Je kunt natuurlijk ook gaan voor alleen een hoofdgerecht maar dan doe je jezelf te kort, vinden wij.

Geen enkele opmerking ? Hooguit dat je misschien met iets te veel wijn op het restaurant verlaat... :-))

Groetjes
Ties en Inge

Gegeten op 1 maart 2014

Amyy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een groep van 12, lekker en gezellig gegeten bij Eetwaar.

Allereerst complimenten voor de bediening! Topservice, het restaurantje, had inderdaad een huiskamer sfeer, hetgeen voor een goede sfeer zorgde.
Ondanks dat het redelijk vol zat, hoefden we niet lang te wachten op onze gerechten. Alles kwam zoals gewenst.

Gestart met een amuse van een crème brûlée van ui en een kleine kaasterrine op rode biet. De crème brûlée van ui was fantastisch! Daar wilden we allemaal wel meer van. De kaasterrine was redelijk, de blauwe kaas kwam erg sterk naar voren, moet je net van houden.

Bruin/wit brood met geitenboter, nieuwe ervaring met geitenboter, was lekker, alleen in verhouding een tekort aan boter.

We waren allemaal enthousiast en erg benieuwd wat er nog zou komen.

Het voorgerecht: Gebakken tarbot, pastinaak, shii-takes en saus van Duvel. Tarbot was lekker mals, de pastinaak was een leuke toevoeging. Shii-takes proefden een beetje bitter, maar maakte het gerecht wel mooi.

Groot deel van de groep had zachtgestoofde nek van speenvarken en gebakken kotelet van speenvarken, aardpeercrème en jus met salie. Zag er erg mooi uit! Viel ook goed in de smaak, maar ik had gekozen voor een alternatief: de rilette van fazant, geserveerd met een salade. Redelijk, maar niet heel erg bijzonder.

Gevolgd door de gestoofde ossenstaart, brioche, peultjes, kappertjes en cacao. Geweldig! De gestoofde ossenstaart is precies zoals het hoort, rijk van smaak en mals. De combinatie met de brioche, peultjes, kappertjes en cacao klopte ook helemaal. Heel mooi geserveerd!

Toen waren we er nog niet, het hoofdgerecht: gebakken kabeljauw met stamppot andijvie, venkel en jus van Hollandse garnalen. Flink, mooi groot stuk gebakken kabeljauw. Normaliter niet zo'n grote fan van kabeljauw, maar deze was prima.

Afgesloten met een dessert van: Crème caramel, pensee gebak met gecarameliseerde vijg en citroensorbet. Zag er mooi uit, maar viel qua smaak een beetje tegen. Ik geloof dat ik een beetje verwend ben met toetjes.

De prijs-kwaliteit is naar mijn mening wel iets aan de hoge kant is, doordat de porties vrij klein waren. Voor 5-gangen zit je goed gevuld. 3-gangen is nog maar de vraag?

Service is goed! Je kan zeker rekenen op een geslaagde avond.
Topgerecht blijft de amuse van crème brûlée! Daarvoor zou ik terug komen.

Gegeten op 24 januari 2014

HansvanckSanek
  • Recensies in de laatste twee jaar

we hadden wat haast dus even gebeld of het ook in anderhalf uur kon. Ja dat kon. In een aangenaam tempo, snel maar toch rustig aten we alle vier hetzelfde menu: een amuse, een voortje en een hoofdgerecht, afgesloten door koffie.
De amuse was een creme brulee van vismousse met een stukje heilbot. Perfect uitgevoerd! Was het maar groter geweest verzuchtte iemand aan onze tafel.
Het voortje was gestoofde ossestaart onder een plakje brioche en met peultjes. Zo stelt men zich ossestaart voor. Een verfijnde geur van stoofvlees, maar toch fris. De combinatie met de brioche deed het heel goed.
Het hoofdgerecht was gebakken kabeljauw met een stamppotje andijvie, venkel en garnalenjus. Naar mijn idee herken je een goede kok aan een aantal redelijk simpele gerechten: de omelet natuurlijk, door Brillat Savarin niet voor niets uitgeroepen tot de ultieme gastronomische test, maar ok simpele dingen als stamppotjes moeten erg veel lekkerder zijn dan gewoon. Nou, dat was het. En de vis was prachtig krokant en smeltend van binnen, er zat een chip bij van kabeljauwhuid waar je pas echt goed aan kon proeven hoe vers de vis bij Eetwaar is, en we waren zeer tevreden. De wijn, een witte Bordeaux was van prima klasse en bescheiden prijs en we verlieten, alle vier top tevreden, op de beloofde tijd dit gastvrije huis. Eet daar!

Gegeten op 29 januari 2014

henksandra
  • Recensies in de laatste twee jaar

Leuke zaak. Kleine ruimte met 20 zitplaatsen maar je hebt niet het gevoel op elkaars lip te zitten. Er wordt gewerkt met een 5 gangen menu (ook vegetarisch). Je kunt de gerechten ook afzonderlijk bestellen en er zijn enkele klassiekers. Het vijfgangen menu kost 45 euro met een wijnarrangement van 5 euro per glas. Naast de "gewone" wijnkaart is er ook een "speciale" wijnkaart voor de "echte" liefhebber. Beide kaarten mooi gevarieerd qua smaak en herkomst. De keuken is klein en wordt bestierd door een chef geassisteerd door een sous die als vliegende keep fungeert. En daar
komen lekkere dingen vandaan. Eenvoudig, elegant en smaakvol.
Fumet met oester, vongole en aardpeer gevolgd door ragout van bospaddestoelen met daarna zuurkoollasagna en kaas. En artisjoksoep met avocado en waterkastanje met ook zuurkool en kaas. Lekker dus. De ragout was wat te hoog op smaak. Prima selectie kazen die dagelijks schijnt te wisselen. Daarbij wat brood, vijgen en appelstroop. Bediening charmant en kordaat, in het begin iets te afstandelijk maar dat verdween gelukkig snel. Tafelwater is gratis en er wordt op tijd een nieuwe volle fles op tafel gezet. We komen terug.

Gegeten op 11 oktober 2013

rpluim
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vorige week heerlijk gegeten. We hadden een 5 gangen diner met wijnarangement. Bediening was vriendelijk en servicegericht. Eetwaar is een toppertje in Groningen.

Gegeten op 4 oktober 2013

jurgen6
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een heerlijk 5 gangen verwenmenu genomen met begeleidend wijnarrangement. Zeer goed bevallen. Eerste gang zalm met groene aspeges en creme van sardines, daarna heerlijke soep met schaaldieren, kwartel, filet mignon en kaas na. Geslaagd en voor herhaling vatbaar. Zeker voor speciale bijeenkomsten met een los karakter.

Gegeten op 14 augustus 2013

Marloes32
  • Recensies in de laatste twee jaar

Laatst met een groepje van vier personen hier buiten op het terras gegeten. We zijn allemaal voor hetzelfde vijfgangenmenu gegaan. De gerechtjes zagen er verzorgd uit maar de kwaliteit van de producten viel ons eerlijk gezegd wat tegen, met name de schol die werd geserveerd. Ook de porties waren aan de kleine kant wat ons betreft. De bediening was vriendelijk. Je zit er best aangenaam alhoewel de stoeltjes niet heel geschikt zijn voor een lange zit.

Gegeten op 6 juli 2013

Waterindemond
  • Recensies in de laatste twee jaar

We gingen voor het viergangen menu. Mooie en fantasierijke gerechten, neem nou het voorgerecht: Hollandse garnalen met grapefruitmayonaise en in zout gegaarde zeebaars met watermeloen en dubbel gedopte tuinboontjes, dit begeleid door een vino verde. Prachtige combinatie! Dat gold ook voor de rest van het menu, waarbij de wijnkeus steeds uitstekend was. De vergeten amuse werd ruimschoots goedgemaakt door koffie en een digestief. Jammer echter dat de akoestiek niet goed is.

Gegeten op 21 juni 2013

Schrijf zelf een recensie over Restaurant Eetwaar in Groningen

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant Eetwaar. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!