De Vereeniging

• 7.8

• 7.7

elmy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Na een avondje stevig doorzakken ga ik op zoek naar een kater-ontbijt. Ik zie vanaf ons bootje in de Amersfoortse haven dat de Vereeniging al vroeg open is en omdat dit mooie industriële gebouw al eerder mijn aandacht heeft getrokken, besluit ik het er op te wagen.
Binnen voldoet de inrichting aan m'n verwachting. Stoer met mooie grote tafels. Ik loop vanwege het lekkere zonnetje door naar het terras aan de achterkant, dat bestaat uit een leuk allegaartje van ruige houten tafels en banken, bistrostoeltjes, zitzakken en banken van kruiwagens gemaakt (die niet echt lekker zitten helaas). Het heeft een ongepolijste en creatieve uitstraling, niet in de laatste plaats door het aangrenzende atelier en kunstwerken op het terrein achter het terras.
Het is een drukte van belang. Blijkbaar is dit een pleisterplaats voor een fietstocht, maar desondanks krijg ik heel snel mijn eerste koffie met glaasje water. Bij de koffie krijg ik een royaal stukje frisse cake. Daar houd ik van! De koffie mag van mij iets pittiger, maar is (geloof ik) wel biologisch en fair trade en dat is ook belangrijk.
De beste remedie tegen een kater is wat mij betreft een goede uitsmijter en die staat hier gelukkig op de kaart. Alhoewel het steeds drukker wordt, komt die uitsmijter snel. Twee dooiers zijn perfect, warm, maar nog zacht. Het wit-grijze brood is heerlijk en de spetters tomatensaus geven net dat beetje extra pit. Lekker! Jammer dat de derde dooier kapot en drooggebakken is en dat de ham op een paar plekken een beetje is verbrand. De peren-appelsap die ik nog bestel is goed van smaak, maar een beetje waterig.
Ik geniet nog wat van het zonnetje op dit leuke terras, maar de horden fietsers worden me al snel te veel. Desondanks zeker een plek om nog eens terug te komen.

Gegeten op 20 april 2014

Petra_Reijntjes
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hip eten in Amersfoort? De Vereeniging! Een leuke ruimte in voormalige fabriek of zoiets. Er zijn houten banken getimmerd die goed zitten hoewel niet echt comfortabel.
Het grote gezelschap start met een maissoep. Daarna krijgen we ouwerwetse pannetjes op tafel met allerlei lekkere gerechten. Gele rijst en in de schil gekookte aardappelen, met vis + boontjes, varkensvlees + spinazie in blauwekaassaus en vegetarisch bruine bonen + broccoli. Alles is lekker en ik zie verschillende tafelgenoten voor een tweede, zelfs derde keer opscheppen. Het smaakt!
Wij hoeven niet zelf te betalen, maar de kaart laat zien dat de gerechten €11,50 per stuk kosten. Dat is heel goed betaalbaar voor deze kwaliteit.
De dames in de bediening zijn alert en vriendelijk en vullen lege pannetjes per omgaande met meer. Ook brengen ze kraanwater op ons verzoek. Dat is altijd een plus.

Gegeten op 14 april 2014

ine3
  • Recensies in de laatste twee jaar

Rustige, leuke locatie met uitzicht op de Eem. Als je binnenkomt knalt het rood je tegemoet. industriële stijl, grote vaste tafels en banken bij de open keuken waar je niet intiem met twee personen kunt zitten. In een andere hoek is een grote hoekbank waar je kleine mini tafels kunt aanschuiven. Erg klein voor twee personen. Je kunt kiezen uit drie gerechten; vlees, vis en vegetarisch. Ik koos de scholfilet met gekookte wortelbolletjes en gebakken aardappels. Er zat veel te veel botersaus over de droog uitgebakken scholfilets waardoor ook de gebakken aardappelpartjes en gekookte worteltjes in de botersaus dreven. Wortelballetjes waren echt te hard. Ik kon er niet met de vork in prikken. Je betaalt teveel voor een bordje gewoon eten. Mijn partner had de daghap met vlees gekozen die bestond uit rollade, gekookte aardappel en broccoli. Ook hier waren de aardappels nog te hard. Bijna rauw. Vlees was goed. De kwaliteit moet echt omhoog, zeker voor de prijs van € 11,50.

Gegeten op 5 maart 2014

dennis1877
  • Recensies in de laatste twee jaar

Je vraagt een glas water en je krijgt een glas water. Geen klein flesje Spa Blauw voor 2,75, nee, gewoon water uit de kraan. Super.
Mijn zalm was perfect, alleen de rest – noodles en heel veel teriyakisaus – zorgde voor een troep op het bord; lastig te eten zonder te kliederen en onmogelijk van de keuken naar de tafel te transporteren zonder dat de saus over de rand van het bord druipt. Diep bord een idee?
En de bediening die met een papieren doekje het bord aan tafel, voor m'n neus, probeert schoon te vegen: ongelooflijk onprofessioneel als het niet zo schattig was. De rand werd er ook niet schoner van. Noodles samen met de zalm in de oven vond ik ook geen geslaagde actie. Van uitgedroogde noodles wordt niemand vrolijk. Het geheel smaakte echter niet verkeerd.
Het vegetarische gerecht tegenover me zag er ook niet aantrekkelijk uit. De aardappeltjes – die volgens mij echt een krokant korstje verdienden – lagen er treurig bij.

Als je in totaal drie gerechten op de kaart zet, mag je verwachten dat ze met iets meer liefde en aandacht worden samengesteld. Leuk concept en leuke mensen, maar wat mij betreft alleen een geslaagd restaurant als ze een stuk kritischer op zichzelf zouden zijn.

Gegeten op 10 januari 2014

Wilm6
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het is goed toeven bij de Vereeniging. Een eenvoudig menu op een mooie plek in Amersfoort. We eten er vaker. Gisteren met z'n vieren. Alle lof voor de voorgerechten, brood met, spinaziesoep en de tonijnsalade. Helaas was het wel wat lang wachten op het hoofdgerecht. De Thaise viscurry en rendang waren heel goed, het stamppotje smaakte iets te overheersend naar blauwe kaas en miste daardoor wat variatie in smaken. Het teramisu toetje was fenomenaal!

Gegeten op 3 januari 2014

Finefoodfinder
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op maandag heb ik hier geluncht met een collega. 1 van de weinige restaurants die maandag open is voor lunch. Interessante lokatie zo tussen het oud industrieel erfgoed aan het water, maar wel vlak bij de stad. De inrichting is grappig, de banken zitten niet heel comfortabel, maar zijn wel knus. De salade van de dag was quinoa met veel zaadjes en pitjes. Was best lekker, maar een beetje weinig dressing, dus een beetje flauw. Het brood is echt fantastisch, heel donkerbruin met een heerlijk knapperig korstje. Mijn collega had een tosti en een broodje met geitenkaas en appelstroop. Allemaal lekker. De cappuccino en latte waren ook prima. De bediening is heel vriendelijk. Al met al leuk en beetje alternatief restaurant. Ik kom nog een keer terug voor het diner...

Gegeten op 9 december 2013

Geniet_je
  • Recensies in de laatste twee jaar

Dit is een parel in Amersfoort. De locatie is erg leuk, met in de zomer een groot terras voor de liefhebbers. Het eten is basic, je hebt elke dag keuze uit vlees, vis of vega meer niet. Soms krijg je hele verassende gerechten voor je en soms juist de klassiekers zoals nasi. Voor de prijs is het prima, maar verwacht geen luxe maaltijd. Dit is een plek waar je komt als je geen zin hebt thuis te koken. De bediening is heel vriendelijk en de industriële stijl van het interieur is modern, hip en uniek in Amersfoort

Gegeten op 26 april 2013

ikeetwatikzie
  • Recensies in de laatste twee jaar

Grappige plek om te eten. Niet druk, eens géén lawaai of muziek! Prettige bediening en eten dat je herkent.
De eerste keer dat ik niet óp een gerecht hoef te doen of er iets áf hoef te halen. Herkenbare ingrediënten zodat je proeft wat je in je mond stopt.
Voor een heel schappelijke prijs met een leuk uitzicht op de Eem

Gegeten op 26 juli 2013

joest
  • Recensies in de laatste twee jaar

Interieur en terras zijn gemoedelijk, leuk en industrieel hip. Bediening vriendelijk en attent (het was niet druk).
Helaas haalt het eten het niet bij de rest. Je betaald net teveel voor iets wat je thuis ook had kunnen maken.
Misschien is het concept -iedere dag een ander menu- iets te ambitieus voor de huidige kok(s)?
Hier moet iets veranderen: Prijs omlaag of kwaliteit van het eten omhoog. Tot die tijd kiezen eten wij ergens anders.

Gegeten op 27 juli 2013

Linsie
  • Recensies in de laatste twee jaar

Leuk concept: daghap voor een schappelijke prijs. Desondanks vond ik dat de kwaliteit van het eten wel beter kon. Smaak was goed, maar van de salade was de groente niet goed geschild en van het hoofdgerecht was de kip kurkdroog.
Bediening was prima en vlot. Inrichting ziet er wel leuk uit, maar ik kon niet echt lekker zitten. Wellicht is het terras een betere optie.

Gegeten op 5 juli 2013

Schrijf zelf een recensie over De Vereeniging in Amersfoort

Schrijf hieronder je recensie over De Vereeniging. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!