Restaurant Vaartsche Rijn

• 8.6 10 83

• 8.6

• 7.4

Restaurant Vaartsche Rijn doet mee!

Reserveer nu!

ErikScheffers
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanavond heb ik met een vriend voor de vierde keer bij restaurant "Vaartsche Rijn" gegeten. Bij aankomst kregen we een schaaltje geroosterde sojaboontjes, niet zo bijzonder (7). Als amuse twee krielaardappeltjes met een dip van maggi en een wijngaardslakketje (8). Het zuurdesembrood dat we kregen geserveerd kwam net uit de oven en smaakte heerlijk (10). Als voorgerecht gele biet met witlof en grapefruit (9), als tweede gang soep van spinazie en tuinkers met zeewolf (10), als hoofdgerecht lamsschouder en lamsstoof met een wortel en venkel (10) een kleine amuse van ijs (10) en een zoet toetje (10). Veel gratis kraanwater gedronken, ze hadden helaas geen verse jus. Van de 4 keer dat ik hier gegeten heb kwam ik de eerste twee keer tot een eindcijfer van een 9 en de laatste twee keer tot een 10. Zonder meer een van de beste restaurants van Utrecht, maar je moet wel van verrassingen houden!

Gegeten op 6 april 2014

benthe2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat we het leukst vonden aan de Vaartsche Rijn is dat de gast vanaf seconde één veel tegenstrijdigheden ervaart. Het is een intiem restaurant met correcte bediening die in eigen kleding loopt en je dan toch dat nette, heerlijk smakelijke gerecht bezorgd dat je in een sterren restaurant verwacht. Het knusse 'huiskamertje' waar je na het openen van de deur meteen in terecht komt doet een beetje twijfelen aan het soort restaurant, hier is niet meteen een vinger op te leggen. Echter is het onbekende een grote troef die de avond mooier laat overkomen. Het is knus, ja… maar de tafeltjes stonden niet te dicht op elkaar, zodat toch iedereen zijn eigen privé plekje kon creëren. Het restaurant is niet groot, en 'makkelijk en vernieuwend' ingericht. De bediening en eigenaar zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. De tafeltjes worden goed in de gaten gehouden. Er heerst een ongedwongen doch professionele sfeer, een informeel uiterlijk met formele gerechten die ons versteld deden staan. Elke drie weken wisselt de kaart, dit vergt veel creativiteit en toewijding, toch ging alles goed. De koks komen de gang welke ze zelf bereid hebben serveren, om zo alle ingrediënten in detail uit te kunnen leggen. De gerechten zijn stuk voor stuk een plaatje, alle ingrediënten los zijn heerlijk en de combinatie samen geweldig. Het idee om een gepocheerd ei als hoofd tweede gang te serveren is gewaagd, origineel en geslaagd. De bediening weet veel van de verrassende wijnen en laten de gasten met rust waar nodig maar zijn ook scherp met oog voor legen glazen. We kunnen zeker het wijnarrangement aanraden, ook voor de kenners onder ons. Het kaasplankje is zeker weten de moeite waard, een mooie gevarieerde begeleiding van mild schaap tot romige buffel en blauwe kaas. Van Nederland tot Italië en terug over Frankrijk. Bon! Onze complimenten en graag tot ziens.

Gegeten op 22 maart 2014

eric-iens
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten en vooral iedere keer weer verrassend. Iets te nadrukkelijke uitleg bij het eten en de wijn, maar het dessert maakte alles meer dan goed: drie varianten pompoen, Klasse!

Gegeten op 26 september 2013

Giusy1982
  • Recensies in de laatste twee jaar

Na positieve verhalen over het restaurant, eindelijk eens gereserveerd. Leuk dat het restaurant elke keer een ander menu serveert, je hoeft niet te kiezen.
De sfeer is knus, huiselijk, gezellig, het restaurant is niet heel groot. We zaten aan het raam en konden lekker over de kade kijken. De bediening was erg vriendelijk en behulpzaam.

Het menu was wisselend, het voorgerecht was niet helemaal onze smaak en net iets te zout, maar goed om buiten je comfortzone te worden gezet. Het hoofdgerecht van mijn tafelgenote was vlees, zij vond het verukkelijk. Mijn hoofdgerecht bestond uit vis en was ook erg lekker. De verrassing van de avond was de dessert-amuse: komkommersorbetijs met citroencreme. Wat een mooie combinatie, echt heel lekker! Het dessert was ook mooi in balans met verschillende bereidingen van honing en peer. Kortom, een leuk restaurant met verrassende menukeuzes!

Gegeten op 20 maart 2014

WVB60
  • Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van de restaurantweek eens een keer wat verder van huis gegeten. Afgegaan op de score van 8.7 op Iens. Als je binnen komt waan je je in de jaren ' 60! Pastoekastjes aan de muur. Tafeltjes dicht op elkaar. Dan het eten: gekozen voor het 3-gangenverrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement. Voorgerecht van vlees ok. Bijpassende Beaujolais Villages ok! Zoet dessert en kaasplankje met een verrassende Valpolicella als dessert wijn ok! Over het hoofdgerecht was ik minder te spreken. Was volledig vegetarisch en aan de bittere kant. Wat mij betreft moet
er altijd een vegetarische optie zijn maar om verplicht voor vegetarisch te moeten gaan, gaat voor mij te ver. Bediening informeel en ok!

Gegeten op 14 maart 2014

Axiaal
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor het eerst naar Vaartsche Rijn. Een restaurant gelegen aan een doorgaande weg, als je niet weet dat het er zit zou je er voorbij fietsen. Beetje shabby van de buitenkant, binnen wel gezellig ingericht: beetje sober, maar niet verkeerd.
Dan waarvoor we kwamen: het eten. Vaartsche Rijn heeft geen menu: je kiest voor vier of vijf gangen en je mag vertellen wat je absoluut niet lust, en of je bijpassende wijnen wilt. Ik moest nog op de scooter, dus koos voor een half wijnarrangement: halve glaasjes.
Alle gangen waren werkelijk waar fantastisch: smaken die je nooit bij elkaar ziet komen maar prima combineren, veel verschillende bereidingswijzen en een verrassend gebruik van granen, bonen en pompoen. Is het dan een alternatief groenterestaurant? Ab-so-luut niet: verfijnde smaken, heerlijke vis, uitstekend gebakken vlees maar steeds wel in verrassende combinaties met groenten. Gebraden wortel, aangeschroeide pompoen: het past allemaal heerlijk.

Dan de wijnen: die maken het echt af. Wijnen met echt een bijzondere smaak van kleine wijnhuizen die je niet bij de gemiddelde slijter treft. Witte wijn met een pittige gepeperde smaak, een plakkerige rosé die perfect bij het voorgerecht paste, dessertwijn die tegen Port aanhangt maar perfect bij het toetje van ijs en bietjes past: werkelijk waar subliem.

De introductie van elk gerecht met bijpassende wijn door de kok, die staat te koken terwijl je ernaar kijkt in de open keuken maakt het helemaal af.

Kortom: geef je niet zoveel om de inrichting en locatie, ben je bereid om even een stukje uit het centrum te lopen of fietsen, dan mag je Vaartsche Rijn niet links laten liggen. Hier kom ik zeker nog eens terug! Top met gouden rand: echt een ontdekking.

Gegeten op 12 februari 2014

VvdV
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eindelijk weer eens bij Vaartsche Rijn neergestreken. Dupit moet zo ongeveer de 8e keer zijn geweest, en ben nog nooit teleurgesteld. Omdat de keuken van experimenten houdt, zitten er wel eens een gerecht bij wat iets uit de bocht vliegt, maar er zit altijd passie in.
Vandaag kregen we een amuse van eendenhart met miso-ketchup en een patrijs-dennenbouillon. Daarna echt een voortreffelijk voorgerecht met gele bieten, geitenkaasje in as, duindoorn granité, gefrituurde boekweit, gevolgd door een soort decompositie van snert. Snert 2.0 dus inderdaad.
Het dessert was een prachtig Japans uitziend stilleven van een vijver van chocolade, met sinaasappel/citrus, aardpeer ijs, en rauwe aardpeer.
In combinatie met de echt zalige wijnen (tip: altijd het wijnarrangement), en ongedwongen en enthousiaste service, is het altijd een feest hier te eten!

Gegeten op 15 januari 2014

PieterDeVente
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor de derde keer bij VR gegeten. Weer een feest. Ook weer zo'n restaurant waar ze geen kaart hebben, erg mooi koken en heerlijke wijnen schenken. Ik was met collega's die er nog nooit waren geweest en ze vonden het allemaal klasse. Met wat geluk kijk je de keuken binnen waar de koks goed bezig zijn en zo te zien zonder stress. De amuses waren gelijk al een binnenkomer. Twee kommetjes, een met misosoep en een met eendenhart. Super! Verder goed brood en olie en zout. De opeenvolgende gerechten waren allemaal top maar de snert 2.0 en de kabeljauw waren het helemaal. Waarom zetten ze de recepten niet op hun site?
De uitleg aan tafel is leuk, ook leuk dat de jongens uit de keuken hier ook aan mee doen. Goed teken dat een restaurant dat een tikje uit de loop zit op dinsdagavond gewoon vol is!

Gegeten op 14 januari 2014

roeli
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een keertje uit eten met kerst. Normaal wordt er bij de familie thuis gekookt maar door een dubbele boeking (met schoon- en eigen familie) zijn we uitgeweken naar Vaartsche Rijn op eerste kerstdag.
We hebben genoten van een mooi 6-gangen diner. Een perfecte avond waarbij alle gasten tegelijk aan tafel gingen en verwend werden met mooie gerechtjes en verassende combinaties.
Meest in het oog springend: een lekker donker Utrechts biertje van brouwerij Maximus bij het kaasgerecht. Deze brouwerij heb ik tijdens een eerder bezoek aan Vaartsche Rijn ontdekt en is sindsdien een van mijn favorieten voor speciaalbiertjes.
Ook de pieterman en de hazenrug waren fantastisch klaargemaakt en werden begeleid met prima wijnen.
Ondanks de belofte van de bediening dat ze een beetje rustig aan zouden doen met het schenken van de wijn (gezien het aantal gangen) werden glazen royaal ingeschonken, en dat vonden wij geen enkel probleem :-)

Gegeten op 25 december 2013

JannekedeB
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vrijdagavond gegeten; het restaurant was helemaal vol. Hier geen keuze van een menukaart, maar eten wat de pot schaft: een viergangenmenu (of naar wens 5), voor 42 euro. Heel bijzondere gerechtjes, met liefde gemaakt en geserveerd. Het bijpassende wijnmenu was verrassend en sloot goed aan. Vooral het eerste gerechtje met onder anderen oesters en een schuim van cava was echt een kunstwerk, evenals de wildzwijnnek.
Het dessert was echt een verrassing, met een scala aan smaken (veel soorten citrus, waaronder meringue van bergamot). Het was ook geen enkel probleem dat we zowel kaas wilden als dessert; we kregen gewoon beiden!
De tweede gang was niet mijn favoriet; bijzonder was het zeker, maar ik kan het niet anders omschrijven dan een tosti met ei en andijvie. Dat is misschien het enige 'gevaar' van deze jonge koks die er lekker op los experimenteren.
De overige gangen, heerlijke wijn en de liefdevolle bediening van binnenkomst tot weggaan maakte dit echter meer dan goed, zeker voor herhaling vatbaar!

Gegeten op 6 december 2013

Schrijf zelf een recensie over Restaurant Vaartsche Rijn in Utrecht

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant Vaartsche Rijn. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!