Wiesen

• 7.9

• 7.8

stan1974
  • Recensies in de laatste twee jaar

De laatste keer dat ik bij Wiesen at, was op 8 juli 2011, enige tijd geleden dus. En niet zonder reden; ofschoon het eten toen goed was, was ik minder te spreken over de service en vond ik het geheel nogal pretentieus.
De verrassing was groot dat mijn partner juist dit restaurant koos als aftrap van onze vakantie.

De ontvangst was vriendelijk, echter wel erg formeel. Voor mij mag dat allemaal wel wat spontaner en losser en de Campari wist de test dit keer te doorstaan; geserveerd zoals gevraagd. Een paar smaakvolle amuses waren een prima start.

Wij kozen voor het 4 gangen menu en ons werd geadviseerd om de flamkuchen met truffel daar voorafgaand bij te bestellen; nu zijn wij niet vies van truffel, dus kom maar op. Na wat vragen te hebben gesteld over de wijnkaart (en prima advies) kozen wij voor een Bulgaarse Chardonnay, 'ns een keer iets anders.

De flamkuchen viel echter wat tegen. Meer dan voldoende truffel, maar wel te hard gebakken waardoor de flamkuchen zelf vooral taai was. Of er met onze opmerking iets is gedaan is voor ons een raadsel.

De gerechten die volgden waren stuk voor stuk heerlijk. Coquille, Gamba met Noordzee-tong en de kalfslende hadden een prima cuisson. De borden zijn mooi opgemaakt en door de veelheid van 'dingetjes' op het bord, is ieder gerecht een reisje tussen de verschillende smaken.

Nadat we in het begin al een stukje upselling hadden gehad met de flamkuchen, volgde na de kalfslende de volgende 'aanbieding'; de 'speciale' Wiesen sgroppino. Ofschoon een goede sgroppino er doorgaans zeker in gaat, irriteerde de upselling activiteiten me wel; persoonlijk vind ik dit niet passen bij wat Wiesen wil uitstralen.

Alles bij elkaar opgeteld, kan ik vaststellen dat deze Wiesen ervaring stukken beter was dan de eerste keer. Nog steeds vind ik het geheel wat stijfjes en formeel. Ofschoon de gerechten van hoge kwaliteit zijn, vind ik de uitstraling nog steeds pretentieus. Met name deze houding maakt het dat Wiesen niet op mijn favorietenlijstje staat. Wiesen werkt in het hogere prijssegment, maar zij serveren prima eten voor een faire prijs.

Gegeten op 20 februari 2014

Kritischmaareerlijk
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met te hoge verwachtingen bezochten we op vrijdag 24 januari restaurant Wiesen, mij aangeraden door iemand die dacht dat dit restaurant wel een ster zou krijgen.
Het eten was wel lekker, maar een ster zal dit restaurant naar mijn idee absoluut niet krijgen. De "wauw" factor ontbreekt gewoon. Zes verrassingsgangen zonder opbouw laat staan verrassing. Pretentievol opgemaakt, maar geen uitdagende smaken, vlak, niets bijzonders. De tijd tussen de gerechten was ook veel te lang. Wij houden van tafelen, maar meer dan vier uur met weinig uitdaging is echt veel te lang. De sommelier kon ook nog wel een cursus gebruiken. Naar onze mening paste geen enkele gekozen wijn bij een gerecht, er werd zelfs een loeizware tweede wijn geserveerd bij een redelijk licht gerecht, viel volkomen uit de toon. "Ja, zo ben ik nu eenmaal..":antwoordde de sommelier verongelijkt op onze aanmerking. Iets te verwaand wat ons betreft. Alle lof overigens voor de gastvrouw die haar werk wel uitstekend deed.
Het herentoilet was overigens ronduit smerig aan het eind van de avond.
Samenvattend begrijpen wij niet waarom dit restaurant zo hoog scoort en er alleen maar vol lof over wordt gesproken. Ik schrijf nooit recensies, maar vond het nu echt nodig. Niet voor herhaling vatbaar.

Gegeten op 24 januari 2014

svanerven
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heel fraai en fris ingericht restaurant, goede akoustiek, vriendelijke ontvangst en zeer goede sommelier. Eten was prima: ganzelever zeer goed maar wel prijzig, bouillabaisse heerlijk, was wel apart met room erin en de kabeljouw brandade was heel goed. Hoofdgerecht kabeljouw was prima, kalfslende: bord was te rommelig en te druk, het was zoeken naar de kleine stukjes kalfslende en zwezerik en de ravioli van kalfswang opgegeten zonder te weten wat het was, zoveel liflafjes lagen er, was wel lekker maar ook beetje jammer. Sommelier koos uitstekende glazen wijn bij de gerechten, echt een aanrader. Komen zeker terug.

Gegeten op 5 december 2013

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het was al weer een jaar geleden dat we Wiesen hebben bezocht en dus de hoogste tijd om onze favoriet in Eindhoven weer te bezoeken. Maaike Driessen, de nieuwe maître stond al bij de ingang, leuk. We mochten een tafel kiezen en het werd de ronde aan het raam. Het interieur was sinds de laatste keer niet veel gewijzigd maar op korte termijn zullen er nog enkele aanpassingen worden doorgevoerd. De bar, die nogal wat plaats inneemt, zal verdwijnen en het opengewerkte design bestek zal worden vervangen.
Yuri (de chef) kwam onze wensen doornemen, we kozen het zet gangen tapas menu. Maaike stond al gereed met de champagne en dan zeg je geen nee. Carte d'Or Brut van het huis Drappier. De roze gloed verraad de Pinot Noir, een mooi aperitief. Het borrelgarnituur was leuk gepresenteerd met vrolijke kleuren, makarons, klein schaaltje pinda's en blaadjes witlof in een dip van truffel mayonaise, een goede start.
Hierna een optocht van kleine amuses. Op een omgekeerd kopje een krokantje van parmezaan met hierop een quenelle piccalilly van venkel, hartig. In een glazen kogel een stukje gerookte zalm in een soepje van rode biet, lekker fris. In een wit schaaltje gerookte kool met stukje oester en afgewerkt met beurre blanc. Smaken en aroma die de champagne duidelijk positief beïnvloeden, mooi. Als laatste, in een groene kom, een soepje van zuurkool met blokjes van coquille en hele kleine stukjes rookworst, erg lekker.

Maaike presenteerde de eerste begeleider, Pra “Otto” Soave 2012, mooi aroma met tonen van perzik en een iets ronde afdronk. Yuri presenteerde zelf de gerechten, leuk als de chef aan tafel komt. Op een azuur blauw bord tartaar van kabeljauw, dunne strook paling met een knoop erin, kleine quenelle ijs met diepe rooksmaak op een bedje van gemalen pistache en cilindertje mousse van komkommer. Het geheel werd afgewerkt met een jus van snijboon. Wat een combinatie, complex en verrassend, helemaal mijn ding. De wijn combineerde erg goed en bij de komkommer zelfs perfect. Aan het einde van de gang werd er op een grote kiezel twee kleine cakejes van groene kruiden uitgeserveerd, leuk.
De gang was blijkbaar nog niet helemaal ten einde. “Bouillabaisse Wiesen” werd uitgeserveerd. In een bruin schaaltje de garnituur, geplette gamba, Hollandse garnaaltjes, stukjes mossel en enkele kokkels, bestrooid met bieslook. Dit werd aan tafel overgoten met een geconcentreerde langoustine bisque. Iets minder verrassend maar wel geweldig smaakvol.

Tijd voor de tweede begeleider. Leuk te zien dat de maître de wijn telkens door de chef liet voorproeven. Uit de Alsace een Pinot Gris 2011 van het huis Henri Kieffer. Ingetogen aroma met een toets van honing, rijk maar erg verfijnd in de mond met een ronde afdronk. Uit de keuken een gebakken schotse coquille met ernaast een quenelle zuurkool met hierop een gepocheerd kwartelei, ernaast twee krokante chipjes van truffelaardappel en afgewerkt met een schuim van Zaanse mosterd. Een verfijnd gerecht met de mossel als hoofdrolspeler. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn zoetere toetsen .

Naar de Rhône voor de derde begeleider, Lirac Blanc “Roc Epine” 2012 van Domaine Lafond. Uitbundig aroma met tonen van rijpe perzik en bloemen, rijk in de mond met een klein bittertje in de afdronk. Uit de keuken een klassieker. Grietfilet gebakken op la ratte aardappelschijfjes met een bourgondische aankleding. Paaltjes van herfst truffel, gebakken witlof, puree van la ratte aardappel, gebakken stukjes paddenstoel. Aan tafel afgewerkt met een aardappelsaus en wat schaafsel van oude kaas. De pure smaak van de griet gaat verloren maar het eind resultaat is er niet minder om. Heerlijk! Dit is bourgondisch genieten van mooie volle smaken die keurig ondersteund werden door de rijke wijn.

Yuri is nog steeds bezig met het doorontwikkelen van zijn tom ka kai recept, leuk. Uitvoering 2013 heeft een presentatie uit twee delen. Het garnituur werd ditmaal apart uitgeserveerd. In de bekende groene kom geconcentreerde bouillon. Op een schelp, op een bedje van linzen, de geblancheerde stukjes scheermesjes. Handig was het niet maar wel grappig, het oog wil ook wat. De bouillon is heel hoog op smaak en heerlijk pikant. De scheermesjes verzachten de smaak en geven een aangename bite. Een verrassend tussendoortje.

De keuze van de vierde begeleider was verrassend. Een witte klassieker uit de Bordeaux 2012 van Chateau de Parenchere. Na de rijkere smaken was dit een lichte fruitige wijn. Uit de keuken kwam een bourgondisch kreeftengerecht. Een stukje gepocheerde staart op een bedje van pompoen crème met ernaast gekookte quinoa, zoet sesam koekje en erover krokant van quinoa en gepofte wilde rijst. Het geheel wordt aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van vadouvan. De pure smaak van de kreeft gaat op in het rijke garnituur dat wederom een heerlijk eindresultaat opleverde. De wijn voegde zuren toe aan het gerecht maar was als begeleider wel wat te licht.

Yuri kwam even afstemmen voor het hoofdgerecht, zwezerik werd onze keuze. Maaike presenteerde een Crozes Hermitage, Les Pirelles 2010 van Domaine Belle. Mooie diepe kleur, uitbundige aroma met tonen van donker fruit, krachtig in de mond met fijne zuren en een stevige afdronk. Wat een contrast met de vorige begeleider, grappig. En dan te bedenken dat er zwezerik gaat komen, verrassend! De beloofde zwezerik kwam, twee stukken krokant gebakken met Marloes uitjes, stronkjes bloemkool, macadamia noten takje dragon en een geweldige kalfssaus met dragon. Het recept van de saus was van de Meester (Gerard Wollerich) en deze was perfect uitgevoerd. De zwezerik was keurig gebakken, de macadamia gaf er een heerlijke bite en smaakaccent aan. De krachtige wijn werd gecompenseerd door de saus en paste hierdoor prima. Een heerlijke bourgondische ronde weer.

Of we iets van kaas wilde. Alleen als het een gerechtje met kaas werd, dat kon. Een hele mooie begeleider kwam uit de klimaatkast. Givry 1er cru 2010 van Domaine Ragot. Uit het glas een heerlijk aroma met tonen van kersen, heerlijk fruitig in de mond met een fluweel zachte afdronk, een toppertje. Ditmaal kwam Jelle Osinga de sous chef uit de keuken met de gerechten. Op de bodem een schijf geitenkaas (Sainte-Maure) in een kalfsjus met hierover een sabayon en afgewerkt met een spiegelei van kwartel en aardappel krokantjes. Een snoepgerechtje in bourgondische stijl, een pluim voor de chef. De wijn vulde het gerecht met zijn heerlijke fruittonen keurig aan.

Nog even de puntjes op de i met een kleine zoete afsluiter. Lolly van witte chocolade, popcorn met saus van gezouten karamel en voor de fruittoets ijs en mousse van ananas. Een waardige afsluiter van een bourgondische middag.

Bediening is zeer goed, met Yuri zelf in de hoofdrol. Leuk dat de souschef het presenteren van de gerechten overnam toen Yuri naar huis was. De maître presenteerde de wijnen met bescheiden toelichting. Het uithalen werd door een jongeman verzorgd en alles liep gesmeerd met een voldoende dosis gezelligheid.
Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed, het koste wel een paar centen maar we hebben ons deze middag zeker niet ingehouden en de champagne tikt aardig door. Menu koste 52,50, glaasje champagne 12,75 en de begeleidende wijnen zijn ca. 6,-.
Het was wederom een zeer geslaagde middag bij Wiesen. Een lange optocht van mooie verfijnde gerechtjes passeerde de revue. De smaak was afgestemd op het herfstweer. Ondanks dat er veel met verfijnde producten uit de zee wordt gewerkt was alles mooi hoog op smaak. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd door Yuri en zijn team, bedankt! Een echte aanrader voor de liefhebbers van de verfijnde bourgondische stijl.

Gegeten op 14 november 2013

SophieVandenBergh
  • Recensies in de laatste twee jaar

Helemaal van Antwerpen naar Eindhoven gereden om onze dochter -samen met enkele vriendinnen - van een live optreden te laten genieten. Hierdoor moesten wij ons een paar uur In Eindhoven "bezig" houden ... en wat is er dan leuker om samen gezellig iets te gaan eten ? ;-)
Totaal onbekend in Eindhoven zijn we dan op zoek gegaan en hebben we er (gelukkig !) Restaurant Wiesen uit gekozen - énkel op basis van het interieur en de menu-kaart die uithing.
We waren énorm blij verrast door de vriendelijkheid van het "jonge" team én het onwaarschijnlijk lekker eten ! Een échte aanrader - we hadden samen als voorgerecht de Tonijn gekozen en als hoofdgerecht de kreeft - begin al terug te watertanden ;-) Dankzij het team van Restaurant Wiesen hebben we totaal onverwacht een super gezellige avond in Eindhoven gehad ! Dankjewel Wiesen !!
Liefs vanuit Antwerpen

Gegeten op 19 september 2013

mianel
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk eten dat ook nog eens zeer fraai wordt opgediend. Kortom een plaatje op je bord. De porties zijn klein, maar fijn. De wijnkeuze was excellent. Ondanks dat het erg druk en lawaaiig was werd veel aandacht besteed aan uitleg over eten en drinken.

Gegeten op 5 september 2013

Basdianne
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op een drukke zaterdagavond hadden wij een tafel voor 2 gereserveerd. We werden op een plekje op het terras neergezet, binnen was het vol en warm. We gingen voor het 4-gangen menu. De kok verdient alleen maar lof, maar wat een onproffessioneel team werkt er!
Er wordt tot 2 maal toe een bestelling van drinken en brood vergeten. Na 2,5 uur gezeten te hebben werd het dessert bestek neergelegd, terwijl het hoofdgerecht nog niet geserveerd was. We hebben de rekening betaald voor het deel dat we wel gegeten hebben, en zijn vetrokken. Jammer voor de inspanningen van de keuken.

Gegeten op 3 augustus 2013

TM&FJ
  • Recensies in de laatste twee jaar

Enige tijd geleden hier gegeten. We kwamen hier opvallend genoeg voor het eerst, maar ze waren meermaals volgeboekt toen we eerder belden. Begrijpelijk, want dit is inderdaad één van de betere zaken van Eindhoven. We hebben echt goed gegeten, leuke gerechtjes die er mooi uitzien, en goede wijn voor erbij. En dat terwijl de chef er (geloof ik) zelf niet was. Onze ervaringen met de bediening waren positief en de rekening viel ons -voor wat we kregen- eigenlijk mee. We komen hier vanaf nu zeker vaker; dan maar wat langer tevoren reserveren.

Gegeten op 20 mei 2013

yokonijn
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij waren toevallig in Eindhoven, na wat te hebben rondgezworven kwamen we dit prachtige restaurant tegen. We wilden op het terras eten, wat eerst vanwege de reserveringen niet mogelijk was. Uit eindelijk toch op het terrs terecht gekomen. Zeer smakelijke amuses, heerlijk vers brood. De voorgerechten en hoofdgerechten waren plaatjes om te zien en tongstrelend om te eten. Het kaasplateau na daarentegen zeer sumier en over de keuze van de kazen was duidelijk niet nagedacht, jammer.

Gegeten op 19 juli 2013

JM_
  • Recensies in de laatste twee jaar

Geweldige avond gehad bij Wiesen. We hadden niet zo veel tijd, aangezien we nog naar een voorstelling gingen en al het personeel was op de hoogte hiervan. Top!

Mijn vriendin nam de Schotse zalm en ik de ganzelever. De zalm lekker fris door de limoenyoghurt en mijn ganzelever was goddelijk! Het kost weliswaar wat, maar dan heb je de meest verrukkelijke voorgerecht van de kaart! (denk ik). Ik genoot in ieder geval van elke hap.

Als hoofdgerecht had ik de kalfsribeye en mijn vriendin het duifje. Beide van heel goede kwaliteit met perfecte gaarheid.

Graag hadden we nog een nagerecht besteld, maar dat moesten we maar opschuiven naar de volgende keer; anders konden we de voorstelling niet reden.

Ondanks het haasten, alsnog een geweldige avond gehad. Bedankt Team Wiesen!

Gegeten op 17 juni 2013

Schrijf zelf een recensie over Wiesen in Eindhoven

Schrijf hieronder je recensie over Wiesen. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!