DHemken
  • Recensies in de laatste twee jaar

Soms kom je zomaar een restaurant tegen waarbij je achteraf concludeert dat alles in balans was. Dat hebben we ook bij Lastage ervaren. De amuses zijn leuk, origineel en een voldoende qua aantal. De gerechten hebben mooie smaken, al mag het van ons nog wel iets voller en Franser van smaak zijn. Er wordt riant, ruim en uitgebreid met goede wijnen (ook de huiswijn is goed) omgegaan zonder daar een ingewikkelde zaak van te maken. Meerdere wijnen proeven, veel glazen op tafel geeft de gast doorgaans het bourgondische gevoel wat absoluut bij dit segment restaurants thuis hoort. Bijzonder knus en fijn restaurant in een leuk oud Amsterdams grachtenpandje.

Gegeten op 6 maart 2014

Chili
  • Recensies in de laatste twee jaar

Knus restaurant dat de naam heeft een pijpenla te zijn, maar dat valt erg mee. Ook de tafels staan wat ons betreft ruim genoeg uit elkaar. We zaten op de entresol, waar de akoestiek goed was, wellicht geholpen door het feit dat niet alle tafels bezet waren. Onze tafel stond naast een raam dat op een onverlicht steegje uit kijkt, we keken zo in een wat deprimerend donker gat.

We waren met zijn tweeën en genoten vier gangen, de een vis, de ander vlees, over en weer van elkaars bord proevend, zoals ook al aardig genoeg door de bediening gesuggereerd werd. Over de kwaliteit van het eten kunnen we kort zijn: die was zeer goed. De kwantiteit lag soms op een wat lager niveau; de voorgerechten hadden qua omvang wat weg van de amuses. Maar het is een kniesoor die daar op let, want de skrei met kreeft was wel een topper. Een andere hoogtepunt was de kalfswang (en de rode biet die bij de zeebaars hoorde). Het assortiment kaas was uitgebreid maar in tegenstelling tot de rest van de gangen niet spannend. Wat ons in ieder geval ook zal heugen waren de zoutjes vooraf, vooral de borrel-hazelnootjes. De friandises (waarvan een overheerlijke met een zoute! smaak) en de digestieve gedestilleerde sherry ware leuke finishing touches. De service was goed, maar we misten wel het beetje extra dat we in een zaak van deze allure dachten te verwachten. Alert en vriendelijk, maar niet hartelijk. Een beetje oncomfortabel was dat de wijn van het arrangement te snel werd ingeschonken. Maar het kan ook zo zijn dat het eten dan weer te laat werd geserveerd.

Gegeten op 5 maart 2014

Marijn-Proeft
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hoge cijfers moet je verdienen en dat mogen ze bij Lastage echt wel weten.
Met geluk konden we met zijn drieën nog een tafeltje bemachtigen.
We werden zeer hartelijk ontvangen door de dames van de bediening die ons naar de tafel brachten die keurig voor ons gedekt klaar stond, in de verder sfeervol en huislijk ingerichte zaak.

Toen kon het heerlijke eet feest beginnen. Vanaf dat moment kwam het ene heerlijke gerecht na de ander op tafel met plezier denk ik terug aan de bereidingen van gans als voorgerecht.
Een stukje kalfswang als tussengerecht(smelt op je tong) en de heilbot met Hollandse garnalen waren ook om door een ringetje te halen! Een dikke tien.
En zeker dessert verdient een vermelding eerst al een amuse dessert een lolly van witte chocolade en mandarijn. Daarna volgde zeer smakelijke chocolade in diverse bereidingen.

De service was van begin af aan goed! Vriendelijk, kundig en correct.
Één van de dames vertelde dat ze nog de horeca opleiding volgde, het zou mij niks verbazen als ze deze cum laude zal afronden. Echt twee vakmensen in de bediening.

Kortom een feest om bij Lastage te gaan eten!

Gegeten op 13 maart 2014

ruthrogers
  • Recensies in de laatste twee jaar

Altijd weer spannend, bij een sterrenkok eten. Maar wat relaxed zeg. Wij houden niet van het opgeprikte en dat was het ook absoluut niet. Heerlijk eten, top wijnen, super bediening. leuke sommelier, die echt verstand van wijn heeft en het nog leuk weet je brengen ook. Echt een aanrader, wij gaan zeker terug. En we nemen vrienden mee.

Gegeten op 8 maart 2014

genieten12
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vorige week gegeten met drie personen. Lastage stond al lang op mijn verlanglijst dus de verwachtingen waren hooggespannen maar zijn op elk vlak overtroffen.

De indeling (tafels vrij dicht op elkaar) is niet wat je direct bij een zaak met een ster zou verwachten, het eten en de service des te meer. Perfecte bediening: geruisloos als je in gesprek bent met je gezelschap, maar amicaal op de momenten dat het gepast was, erg relaxt dus. Goede uitleg bij gerechten en wijnen.

Eten was voortreffelijk; wij kozen voor het vier-gangen menu plus wijnarrangement. Geen enkel gerecht stelde teleur, een mooie balans tussen klassieke basisgerechten en spannende combinaties. Diezelfde balans vind je terug in de wijnen, gekozen werd voor passende combinaties die soms verraste en soms in de lijn der verwachting lagen. Echter lag deze verwachting zoals gezegd hoog en deze werd dus ruimschoots gehaald.

Al met al een topavond. Een ander groot pluspunt: de rekening. €300 voor drie personen een avond compleet incl champagne & koffie is wat mij betreft zeer redelijk. Men eet voor hetzelfde bedrag niet zo goed in Amsterdam!

Gegeten op 7 maart 2014

proefje123
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier 2 weken geleden ongeveer gegeten en verwachtte er veel van, vaak pakt het dan niet zo uit zoals je gehoopt had en ook hier was dat zo.
De gerechten zijn stuk voor stuk plaatjes maar het is zo weinig dat je bijna niet de gelegenheid krijgt om de smaken in je op te nemen. Wat je krijgt is overigens zeer lekker hoor zeker de kalfswang is perfect.
Maar dit gevoel had ik maar bij 1 gerecht en in zo'n zaak zou je toch zeker bij meer gerechten de wauw factor moeten ondervinden. De bediening is zeer vriendelijk maar ook erg aanwezig het is al niet groot dus het gevoel dat er constant iemand aan je tafel staat is groot.
En dan zit je toch wat ongemakkelijk

harry39
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ongeveer een jaar terug voortreffelijk gegeten bij Lastage, vandaar dat onze keuze opnieuw op Lastage viel. Helaas viel het dit keer tegen.
Of het aan nieuw personeel ligt, weet ik niet, maar de gerechten vielen niet alle in de smaak. Het eerste gerecht was echt exquise. Een triple van gans. De kalfswang wasz zeer goed bereid, goed van smaak en ontzettend mals. Echter de lende was lauw en de wijnsaus minder smaakvol. De soufflé bleek een sof. Wel mooi in hoogte, maar te harde korst en weinig odeur. Het geserveerde wijnarrangement was matig, met uitzondering van de meer dan uitstekende spumante moscato.
Wat mankeert er aan Lasage? Misschien teveel succes de afgelopen jaren. Het wordt tijd de keuken opnieuw uit te vinden en meer aandacht te besteden aan de smaak.

Gegeten op 26 februari 2014

Andrea71
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voltreffelijk eten in een zeer gezellige sfeer. Netjes omgegaan met bedienings etiquette, duidelijke uitleg van de kaart. alhoewel wit plasic handschoenen om de messen en vorken neer te leggen van mij niet hoeven.

Gegeten op 11 januari 2014

Kray
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op tweede kerstdag is de spoeling dun in Amsterdam, veel restaurants zijn traditiegetrouw dicht. Jammer, maar wat doe je er aan? Lastage is hierop een welkome uitzondering en hun menukaart ziet er ook nog eens een keertje aantrekkelijk uit. Helaas zitten we vandaag vast aan het kerstmenu, maar dat mag de pret niet bij voorbaat drukken.

Lastage zit in een klein pijpenlaatje dat fris en niet al te druk is ingericht. We krijgen boven een tafeltje dat eigenlijk te krap is voor twee personen. De vriendelijke dames van de bediening horen we bij de tafels rondom ons een uitgebreide beschrijving geven van de wijnen uit het wijnarrangement. Dat zouden ze in meer restaurants moeten doen. Minder fijn is dat de beschrijvingen tot op de klemtoon uit het hoofd geleerd blijken te zijn, en niet zozeer verteld als wel gescandeerd worden, met als gevolg dat ik ze -na de eerste drie tafeltjes aan te hebben moeten horen- zelf ook op zou kunnen dreunen.

De eerste gang van het menu bestaat uit grissini, rillette en een eendenlevermousse-bonbon in bietengelei. De eendenlevermousse is smakelijk, de rillette is meer een soort gladde paté, want er is geen enkele structuur in te ontdekken, maar niet onaardig. De grissini zijn waarschijnlijk bedoeld om wat structuur toe te voegen, maar zijn wat mij betreft overbodig. Hierna volgt tonijntartaar met oester, wat waarschijnlijk lekker zou zijn geweest als de tartaar op smaak zou zijn gebracht. Een beetje citroensap en een paar draaien van de pepermolen is al wat er mist, maar zonder dat stelt het weinig voor. De ragout van zwezerik met ijsselmeerpaling is gelukkig wel weer lekker.

Het hoofdgerecht bestaat uit hertenfilet –al beweert de bediening glashard dat het hertenbout is- waarvan de cuisson mij doet vermoeden dat deze sous vide gegaard is. Het vlees is heerlijk mals, maar overgoten met een saus van steranijs die dermate geconcentreerd is dat we niets anders kunnen proeven. Erg jammer.

Na komt er eerst een vrijwel smakeloos envelopje Mont d’Or, dan een alleraardigst sneeuwpopje van geitenyoghurt en tot slot nog wat roomijs met nootjes.

Er zaten een paar aardige gerechten tussen, maar ook een paar blamages. Als je dik driehonderd euro voor twee menu’s plus wijnarrangement vraagt, dan moet je daar wel wat meer tegenover zetten. Ik pas voortaan.

Gegeten op 26 december 2013

Tacoguapo
  • Recensies in de laatste twee jaar

Kerst bij Lastage is een feest!
Dit jaar wederom een mooie gevarieerd kerstmenu van Rogier en zijn brigade.
Amuse met mackerel komkommer en quinoa; gerechtje van crissini, rillette en eendenmousse op kruidkoek en door met tartaar van tonijn met oester, witlof-creme en haringkuit. Allemaal toppertjes. De Aardappelsoep met truffel straalt; de tongfilet en kreeft met topinamboer kreeftensaus en brunoise van biet passen perfect net als de ragout van zwezerik met IJsselmeerpaling. Het hoofdgerecht van Hertenrug met cavalo nero en kliswortel is helemaal af en wordt geserveerd met amandelpaddestoelen en een saus van steranijs.
Het envelopje Mont d'Or is voor ons een teleurstelling: als kaasliefhebber willen we kaas waar Lastage zo befaamd om is; minpuntje maar dan ook het enige.
Het sneeuwpopje van geitenyogurt is leuk maar de Opera van mokkabros, mandarijn en roomijs van Piemontese hazelnoten is hemels!
Superdiner met een topzaak met wellicht de leukste en liefste brigade van Amsterdam!

Gegeten op 26 december 2013

Schrijf zelf een recensie over Lastage in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Lastage. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!