Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.
  • foto's van Alexander in Leiden - 1

3. 85% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 071 579 02 16
  2. www.alexander-leiden.nl

Proef culinair China

Restaurant Alexander is allesbehalve een standaard Chinees. Een ware belevenis waarbij je deze oeroude keuken opnieuw leert kennen. De mooiste producten worden omgetoverd tot verfijnde gerechten die je smaakpapillen op scherp zetten. De uitgebreide wijnkaart is ook zeker een plus, het plaatje is helemaal compleet.

annekedv

Deze chinees durft te veranderen. Ze hebben mooie menu's waar je een soort fusion gerechten krijgt voorgeschoteld (azie/europees). Wij hebben genoten, enige nadeel is misschien dat de ware chinese identiteit een beetje verloren gaat.
Het personeel is er zeer vriendelijk. Wij komen zeker nog eens.

Gegeten op 4 oktober 2014

docno

wij aten met ons gezin van 4 personen het maandmenu en kozen voor 4 gangen. De combinatie van verfijnde aziatische kookkunst met meer westerse gerechten was perfect en we kijken nu al uit naar het volgende maand menu. Absolute aanrader.

Gegeten op 24 augustus 2014

msg

Ons laatste bezoek aan onze favoriete buurtchinees leverde een verrassing op. De beknopte kaart met de kleine culinaire gerechtjes was flink uitgebreid. Het wordt nu het Fine Chinese Cuisine menu genoemd en bestaat uit voor-, tussen- en hoofdgerechten. De 'oude' kaart hadden we inmiddels uit, dus konden we weer eens nieuwe combinaties proberen. De namen van de gerechten zijn onveranderd poëtisch (de grazende koe, de geshockeerde garnalen, de blozende Angus koe in het zonnetje, etc.) en de smaken waren opnieuw verrassend lekker. Gelukkig hebben we nu weer vele gerechten te proberen.

Gegeten op 11 augustus 2014

nom-nom

Laatst hier gegeten met een gezelschap van 8 man, niemand wist precies wat ze wilde dus werd ons de shared dining aanbevolen. Voorgerechten waren heerlijke kleine hapjes gestoomd gefrituurd gebakken voor iedereen zat er wel iets bij pittig of juist zoet van alles wat! En dan kwam nog het hoofdgerecht, of beter gezegd de hoofdgerechten. 8 volle borden kwamen op ons af en door de gezellige ronde tafel met draai schrijf kon iedereen overal van proeven. Alles was dan ook heerlijk en daarbij kwam de zeer goede service, niet te opdringerig iedere keer op het juiste moment en gaven ons alle tijd om rustig te eten. Na de het hoofdgerecht nam een enkeling nog een dessert en de rest koffie/cappuccino (prachtige melkschuim!!!). Ook aan het dessert was de nodige aandacht gegeven mooie opmaak en een goede combinatie kreeg ik door!

Een gezellige avond werd afgesloten met een rekening die alles mee viel. Voor de prijs hoef je het niet te laten! Wij komen zeker nog vaak terug!

Gegeten op 21 augustus 2014

sander128

Bij het naderen van Rest. Alexander waren wij een half uur te vroeg maar was geen probleem. Ons werd verteld dat zij niet aan meerdere zittingen per avond doen, zodat wij op ons gemak lekker kunnen genieten.

Eenmaal aan tafel hebben wij voor het aanbevolen Chefs menu gekozen en dan voor 5 gangen menu en 5 glazen bob wijn arrangement. Amuse was een mals gegaarde lams spiesje met gekarameliseerde sojasaus en alleen dat was al een goed begin! 1ste gang was gepocheerd ei op een bedje van kabeljauwen met frisse salade en wasabimayonaise. Erg verfrissend en saus heel erg lekker! Tweede gang was zacht gebakken coquille met grote garnalen in zwarte bonensaus, Subliem! Als extra gang was lamsrack in oud azijn saus ( nooit van gehoord Oud Azijn ) maar man.. Zo mals rosé
gegaard en saus voortreffelijk. Met vinger toch stiekem het sausje weg getoverd naar mijn mond. Derde gang was ossenhaas dat op 63 graden werd bereid voor 45 min. lang.
Boterzacht en saus van gefermenteerde gele bonensaus en nog wat andere mix maar dat ben ik vergeten. Ossenhaas smolt op de tong, zo boterzacht. Mijn vriendin en ik genoten keer op keer van elk gerecht dat wij voorgeschoteld kregen. Toetje ook zeer lekker als je van coco's houd. Bijpassende wijnen zeer lekker en uitleg over de wijnen was uitstekend van gastvrouw

Service zeer attent en vriendelijk en bij het inschenken van een wijn, vraagt 1 van de bediening zelfs of wij misschien een fles water aan tafel willen hebben. Wij vonden dat al een plus punt. een fles water aan tafel wat niet vaak voor komt!

Wij komen zekers nog eens een keer terug en natuurlijk voor het chefs menu! Dat in september nieuwe menu krijgt.

Gegeten op 30 augustus 2014

Mevrouw123

Onlangs hier gegeten samen met mijn vriend... Super was het! We hadden gekozen voor het uitgebreide menu van de chef... Erg leuk vooral de benamingen van de gerechten. Als dat maar goed zou komen :). De gangen (5 en dan ook nog een amuse!) waren voortreffelijk met name het hoofdgerecht... De lam met authentieke balsamico... Nog nooit zoiets geproefd, geweldig! Ook leuk dat het allemaal leuk opgemaakte borden waren. De wijn (Shiraz' ) paste er ook heel goed bij. Al met al een goede aanwinst en we gaan hier zeker nog eens terug!!! Het is echt het geld waard en de gerechten zijn stuk voor stuk geweldig!

Gegeten op 2 augustus 2014

ldope

Zaterdag 5 gangen maandmenu gegeten. Erg lekker allemaal! Zat goed vol na het dessert. Erg knap ook dat alle gerechten een top cuisson hadden, Kabeljouw was krokant van buiten en mooi glazig van binnen. Gamba s waren niet taai. Lam was fantastisch! De ossehaas was mooi medium-rare. Het enige puntje van kritiek, De sauzen zijn allemaal super lekker alleen vind ze wel overheersen op bord. Zeker binnenkort weer eens terug!

Gegeten op 2 augustus 2014

c. stork

Een juweeltje is dit Chinese restaurant en zoals het meestal met juwelen is: die liggen niet voor het oprapen. Je moet er goed naar zoeken en dan vind je ze wel.
Restaurant Alexander ligt aan een wat kaal plein maar to. het station dus makkelijk om te komen vanuit bv. Leiden. Wij hebben genoten van deze eerste kennismaking; het maand menu was onovertroffen, is een echt aanrader ook al kan je ook goed 'à la carte' eten. Wij kozen beiden voor: krokante kipfilet met een frisse salade, nangka, sjalotjes, bosui, pecannoten en een zachte limoensaus.
Vervolgens: een mootje gebakken zalmfilet in een rijstwijnsaus met krokante garnaaltjes. Daarna lamskoteletjes, een mousse van bloemkool en broccoli, paprika stukjes en groene asperges met Yu-xiang saus

Gegeten op 28 juni 2014

FFHJ

Gegeten op 4 juni 2014

knoestertje

Afgelopen zaterdag hier weer eens gegeten, wij namen 5 gangen van de chef ipv 4 gangen en dat zorgde voor enige verwarringen, extra gang werden lamsspiesjes uit de frituur (niet echt bijzonder) overige gangen waren dik in orde en erg lekker net als de begeleidende wijnen.
Verbeterpuntje, de borden waren niet echt schoon...

Gegeten op 18 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over Alexander in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Alexander. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.