Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.
  • foto's van Alexander in Leiden - 1

3. 85% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 071 579 02 16
  2. www.alexander-leiden.nl

Proef culinair China

Restaurant Alexander is allesbehalve een standaard Chinees. Een ware belevenis waarbij je deze oeroude keuken opnieuw leert kennen. De mooiste producten worden omgetoverd tot verfijnde gerechten die je smaakpapillen op scherp zetten. De uitgebreide wijnkaart is ook zeker een plus, het plaatje is helemaal compleet.

Mevrouw123

Onlangs hier gegeten samen met mijn vriend... Super was het! We hadden gekozen voor het uitgebreide menu van de chef... Erg leuk vooral de benamingen van de gerechten. Als dat maar goed zou komen :). De gangen (5 en dan ook nog een amuse!) waren voortreffelijk met name het hoofdgerecht... De lam met authentieke balsamico... Nog nooit zoiets geproefd, geweldig! Ook leuk dat het allemaal leuk opgemaakte borden waren. De wijn (Shiraz' ) paste er ook heel goed bij. Al met al een goede aanwinst en we gaan hier zeker nog eens terug!!! Het is echt het geld waard en de gerechten zijn stuk voor stuk geweldig!

Gegeten op 2 augustus 2014

ldope

Zaterdag 5 gangen maandmenu gegeten. Erg lekker allemaal! Zat goed vol na het dessert. Erg knap ook dat alle gerechten een top cuisson hadden, Kabeljouw was krokant van buiten en mooi glazig van binnen. Gamba s waren niet taai. Lam was fantastisch! De ossehaas was mooi medium-rare. Het enige puntje van kritiek, De sauzen zijn allemaal super lekker alleen vind ze wel overheersen op bord. Zeker binnenkort weer eens terug!

Gegeten op 2 augustus 2014

c. stork

Een juweeltje is dit Chinese restaurant en zoals het meestal met juwelen is: die liggen niet voor het oprapen. Je moet er goed naar zoeken en dan vind je ze wel.
Restaurant Alexander ligt aan een wat kaal plein maar to. het station dus makkelijk om te komen vanuit bv. Leiden. Wij hebben genoten van deze eerste kennismaking; het maand menu was onovertroffen, is een echt aanrader ook al kan je ook goed 'à la carte' eten. Wij kozen beiden voor: krokante kipfilet met een frisse salade, nangka, sjalotjes, bosui, pecannoten en een zachte limoensaus.
Vervolgens: een mootje gebakken zalmfilet in een rijstwijnsaus met krokante garnaaltjes. Daarna lamskoteletjes, een mousse van bloemkool en broccoli, paprika stukjes en groene asperges met Yu-xiang saus

Gegeten op 28 juni 2014

FFHJ

Gegeten op 4 juni 2014

knoestertje

Afgelopen zaterdag hier weer eens gegeten, wij namen 5 gangen van de chef ipv 4 gangen en dat zorgde voor enige verwarringen, extra gang werden lamsspiesjes uit de frituur (niet echt bijzonder) overige gangen waren dik in orde en erg lekker net als de begeleidende wijnen.
Verbeterpuntje, de borden waren niet echt schoon...

Gegeten op 18 januari 2014

jannemiek

Zonder iens waren we hier nooit terecht gekomen. We kozen het chefs menu.
Na een amuse van een lamsspiesje, kregen we kabeljauw, parelhoen en entrecote. Misschien niet typisch chinees, maar wel erg lekker. Geserveerd op warme borden, de bediening open en vriendelijk. Na alle vorige recensies viel de rekening wat tegen, we vonden 5,10 euro voor een dubbele espresso wel wat aan de prijs.

Gegeten op 12 december 2013

sirlerac2

Via Iens geattendeerd op dit restaurant. Een heel uitgebreide kaart met gerechten die afwijken van de " normale Chinees" . Met enige schroom gekozen voor een meer gangen diner, gedachtig de grote hoeveelheden die bij de meeste Chineese restaurants geserveerd worden. Gelukkig zijn bij Alexander de hoeveelheden van de verschillende gangen, qua hoeveelheden, prima op elkaar afgestemd. De smaak van de gerechten was zonder uitzondering geweldig. Een aangename verrassing mede in combinatie met een vriendelijke en bekwame bediening. De inrichting van het restaurant is keurig en plezierig. Alleen de plek waar Alexander gevestigd is wat ongewoon voor een restaurant met zo'n kwaliteit. We zullen hier zeker terugkeren.

Gegeten op 22 november 2013

waterbies

Via via gehoord over dit restaurant dat niet bepaald een standaard Chinees restaurant is.
De inrichting is modern (zonder rode lampionnen) met toch een Aziatische ambiance.
Tafels zien er keurig gedekt uit met o.a. strak gestreken katoen servetten.
Ik heb genoten van het Peking eend menu. In een woord tongstrelend...subliem!!
Vier gangen met daarvoor ook nog een amuse voor nog geen 30 euro....voor die kwaliteit!
Daarbij werd ook nog eens een prima glas wijn geserveerd.
Het personeel is vriendelijk en attent.
Een restaurant van dit niveau verwacht je gewoon niet op deze locatie....maar gelukkig zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Ik heb spijt dat ik hier niet eerder ben gaan eten. Ik kom hier zeker snel terug.

Gegeten op 24 november 2013

Carpacci-jo

Het was tijdens de IENS dinerdagen maar we hebben met een groep van 5 gewoon van de kaart gegeten. Bij binnenkomst kwam de geur van zoet-zuresaus ons tegemoet. Ik denk dan meteen aan instant zakjes- en pakjesvoer maar dat bleek gelukkig niet het geval hier.
Inderdaad het is geen standaard chinees. De tafels zijn gedekt met wit linnen, best een sjieke sfeer. Op de kaart staan aparte combinaties zoals o.a. ossenhaas met anijssaus.
De presentatie van de gerechten is mooi en is zeker aandacht aan besteed. De bediening is keurig. We hadden alle 5 een menu. Amuse vooraf van gamba, daarna soep (erg pittig!), salade met kip en pindasaus en verschillende kantonese vleesgerechten met rijst. Na hadden we koffie met bonbons. De witte huiswijn (pinot grigio) was lekker fris. Ja we hebben lekker gegeten voor een redelijke prijs.

Gegeten op 4 oktober 2013

jaap10

Zoals eerder aangegeven is Alexander geen standaard "Chinees", maar een zeer goed restaurant met de Chinese keuken. Ik kom regelmatig in Beijing, Alexander is zeker te vergelijken met zeer goede daar. Wij kozen voor het eerder beschreven Chefs menu, ik ben het met eerdere recensenten eens: voortreffelijk en verrassend.
Veel andere menu's/gerechten zagen er ook zeer aantrekkelijk uit.
De bediening is uiterst vriendelijk en deskundig. We komen hier zeker terug.

Gegeten op 5 oktober 2013

Schrijf zelf een recensie over Alexander in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Alexander. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.