• foto's van Alexander in Leiden - 1

• 8.6 10 23

• 8.2

• 7.5

Proef culinair China

Restaurant Alexander is allesbehalve een standaard Chinees. Een ware belevenis waarbij je deze oeroude keuken opnieuw leert kennen. De mooiste producten worden omgetoverd tot verfijnde gerechten die je smaakpapillen op scherp zetten. De uitgebreide wijnkaart is ook zeker een plus, het plaatje is helemaal compleet.

knoestertje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Afgelopen zaterdag hier weer eens gegeten, wij namen 5 gangen van de chef ipv 4 gangen en dat zorgde voor enige verwarringen, extra gang werden lamsspiesjes uit de frituur (niet echt bijzonder) overige gangen waren dik in orde en erg lekker net als de begeleidende wijnen.
Verbeterpuntje, de borden waren niet echt schoon...

Gegeten op 18 januari 2014

jannemiek
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zonder iens waren we hier nooit terecht gekomen. We kozen het chefs menu.
Na een amuse van een lamsspiesje, kregen we kabeljauw, parelhoen en entrecote. Misschien niet typisch chinees, maar wel erg lekker. Geserveerd op warme borden, de bediening open en vriendelijk. Na alle vorige recensies viel de rekening wat tegen, we vonden 5,10 euro voor een dubbele espresso wel wat aan de prijs.

Gegeten op 12 december 2013

sirlerac2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Via Iens geattendeerd op dit restaurant. Een heel uitgebreide kaart met gerechten die afwijken van de " normale Chinees" . Met enige schroom gekozen voor een meer gangen diner, gedachtig de grote hoeveelheden die bij de meeste Chineese restaurants geserveerd worden. Gelukkig zijn bij Alexander de hoeveelheden van de verschillende gangen, qua hoeveelheden, prima op elkaar afgestemd. De smaak van de gerechten was zonder uitzondering geweldig. Een aangename verrassing mede in combinatie met een vriendelijke en bekwame bediening. De inrichting van het restaurant is keurig en plezierig. Alleen de plek waar Alexander gevestigd is wat ongewoon voor een restaurant met zo'n kwaliteit. We zullen hier zeker terugkeren.

Gegeten op 22 november 2013

waterbies
  • Recensies in de laatste twee jaar

Via via gehoord over dit restaurant dat niet bepaald een standaard Chinees restaurant is.
De inrichting is modern (zonder rode lampionnen) met toch een Aziatische ambiance.
Tafels zien er keurig gedekt uit met o.a. strak gestreken katoen servetten.
Ik heb genoten van het Peking eend menu. In een woord tongstrelend...subliem!!
Vier gangen met daarvoor ook nog een amuse voor nog geen 30 euro....voor die kwaliteit!
Daarbij werd ook nog eens een prima glas wijn geserveerd.
Het personeel is vriendelijk en attent.
Een restaurant van dit niveau verwacht je gewoon niet op deze locatie....maar gelukkig zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Ik heb spijt dat ik hier niet eerder ben gaan eten. Ik kom hier zeker snel terug.

Gegeten op 24 november 2013

Carpacci-jo
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het was tijdens de IENS dinerdagen maar we hebben met een groep van 5 gewoon van de kaart gegeten. Bij binnenkomst kwam de geur van zoet-zuresaus ons tegemoet. Ik denk dan meteen aan instant zakjes- en pakjesvoer maar dat bleek gelukkig niet het geval hier.
Inderdaad het is geen standaard chinees. De tafels zijn gedekt met wit linnen, best een sjieke sfeer. Op de kaart staan aparte combinaties zoals o.a. ossenhaas met anijssaus.
De presentatie van de gerechten is mooi en is zeker aandacht aan besteed. De bediening is keurig. We hadden alle 5 een menu. Amuse vooraf van gamba, daarna soep (erg pittig!), salade met kip en pindasaus en verschillende kantonese vleesgerechten met rijst. Na hadden we koffie met bonbons. De witte huiswijn (pinot grigio) was lekker fris. Ja we hebben lekker gegeten voor een redelijke prijs.

Gegeten op 4 oktober 2013

jaap10
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zoals eerder aangegeven is Alexander geen standaard "Chinees", maar een zeer goed restaurant met de Chinese keuken. Ik kom regelmatig in Beijing, Alexander is zeker te vergelijken met zeer goede daar. Wij kozen voor het eerder beschreven Chefs menu, ik ben het met eerdere recensenten eens: voortreffelijk en verrassend.
Veel andere menu's/gerechten zagen er ook zeer aantrekkelijk uit.
De bediening is uiterst vriendelijk en deskundig. We komen hier zeker terug.

Gegeten op 5 oktober 2013

Severd
  • Recensies in de laatste twee jaar

ALEXANDER? TOP! Alle gerechten waren bijzonder en lekker. De wijnkaart is super en verstand van wijn heeft men er ook. De eigenares is sommelier.
We werden hartelijk ontvangen en voelden ons direct thuis.
Omdat ik bij de koffie nog een chinese apperitief wilde welke niet in huis was, heeft de ober mij alternatieven laten proeven zodat ik toch een 'lekkere' keuze kon maken. Ondanks de professionele aanpak is dit restaurant niet duur. Een AANRADER!

Gegeten op 3 oktober 2013

FFHJ
  • Recensies in de laatste twee jaar

Woensdagavond 4 september was er weer de zes wekelijkse bijzondere wijn en spijsavond.

Het is bijzondere aan die avond is dat de deelnemers als eerste het nieuwe Chefs menu te proeven krijgen waarbij bij drie gerechten uit twee zorgvuldig geselecteerde wijnen gekozen dient te worden. De winnende wijnen maken gedurende de zes weken dat het Chefs menu gevoerd wordt deel uit van het wijnarrangement.

De avond wordt begeleid door een sommelier van een gerenommeerd wijnhuis en of wijnleverancier.

Omdat alle namen der gerechten moeilijk te onthouden zijn heb ik een foto gemaakt van de menukaart, wat minder opvalt als schrijven in een boekje.

Bij binnenkomst word ik verrast met een glaasje bubbels.
Buiten de amuse die ik als verrassing wil houden zo bijzonder eten wij gerechten met niet alleen een mooie naam maar ook een verfijnde smaak.

Het eerste gerecht met de naam: Hemelse koe luierend op het gazonnetje.
Bestaande uit US Wagyu beef, sereh, citroen dressing, pecan noten, tomaatjes, komkommer en sjalot olie.
De US Wagyu beef is een geweldige vondst dat heel erg goed past bij Chinees eten.

Het tweede gerecht met de naam: De schatten van de Chinese stille oceaan.
Bestaande uit Gestoomde coquilles en garnalen, krokante gembersliertjes, geroosterd ui schijfje en vergezeld met zwarte bonensaus.
De gestoomde coquilles zijn afzonderlijk al erg lekker maar in combinatie met de krokante gembersliertjes en zwarte bonensaus worden de coquilles pas echt bijzonder.

Het derde gerecht met de naam: t Verdwaalde Lammetje.
Bestaande uit Mals gegaarde frenchracks in yu-xiang saus.
Een mousse van bloemkool, mini pak choi, roergebakken groenten met licht pikante Yuxiang saus.
Hierbij een kommetje rijst overgoten met noten.

Het vierde gerecht is het dessert met de naam: Asian dessert.
Bestaande uit (vers) Aziatisch fruit een bolletje ij en een krokant gebakken sterretje gevuld met een pasta van zwarte bonen. Vooral het laatste is over heerlijk.

Zo iets verrukkelijks en voor die prijs zou je niet verwachten op deze plek aan een troosteloos donker plein waar het lang geleden moet zijn dat aan dat plein onderhoud is gepleegd dit in tegenstelling tot het restaurant dat een frisse intieme uitstraling heeft.
Het is ook jammer dat de parkeer gelegenheid aan de Leidsche kant vlak bij het restaurant zo moeilijk te vinden is.

Gegeten op 4 september 2013

Manjana
  • Recensies in de laatste twee jaar

Over het algemeen probeer ik hier elke maand een keer te gaan eten, vanwege het maandelijkse chefmenu.

Restaurant Alexander is een absoluut aanrader voor de mensen die van culinaire verrassingen houden. Laat vooral het 'chinees " je niet afschrikken, want het is totaal niet te vergelijken maar de standaard babibanggang chinees waar iedereen bekend mee is, al hebben ze dat uiteraard wel op de kaart staan.

Het chefsmenu is een menu wat maandelijkse veranderd en waarbij gebruik wordt gemaakt van verrassende chinese ingrediënten en waarbij de garing van de vis en vlees altijd perfect is.

De bediening is zeer vriendelijk en geduldig en kan je perfect uitleggen wat nou precies de bijzondere ingrediënten en producten zijn die je soms op je bord tegenkomt.

Enig minpuntje is dat in het een chefsmenu en/of verrassingsmenu altijd vlees zit. Wanneer het druk is geven ze aan geen tijd te hebben om hier een vegetarisch gerecht van te maken voor mijn vriendin, beetje jammer aangezien je bij verrassingsmenu's wel iets flexibeler mag zijn. Bij rustige avonden is dit overigens wel weer mogelijk.

Gegeten op 3 juni 2013

Silky
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met name de 4 speciale menu's zijn bijzonder en lekker, geen doorsnee chinees! Heb je chinese bediening wel een hoeren zeggen smakelijke voortzetting? Hier wel! Zeer attent. Decor is wat verouderd, lijkt op de vroegere inrichting van de jaren 80. Maar misschien is dat een kwestie van smaak, veel chinese restaurant zien er nog zo uit. Het eten en de bediening zijn voor ons het belangrijkste, dus dit is ons vaste adresje.

Gegeten op 5 mei 2013

Schrijf zelf een recensie over Alexander in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Alexander. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!