• foto's van Alexander in Leiden - 1

4. 85% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 071 579 02 16
  2. www.alexander-leiden.nl

Proef culinair China

Restaurant Alexander is allesbehalve een standaard Chinees. Een ware belevenis waarbij je deze oeroude keuken opnieuw leert kennen. De mooiste producten worden omgetoverd tot verfijnde gerechten die je smaakpapillen op scherp zetten. De uitgebreide wijnkaart is ook zeker een plus, het plaatje is helemaal compleet.

__Abigail__

Vandaag hier met z'n tweeen gegeten. Een onverwachte parel in een buitenwijk van Leiden. De pret begon met het lezen van het menu, vol met grappige namen voor gerechten, zoals "sauna fish" voor gestoomde vis, en "het ondeugende varkentje" voor een varkensvlees gerecht.

Wij kozen voor de vijf gangen variant van het maandmenu.

Als amuse kregen we een spiesje met heerlijk, mals, lamsvlees. Het voorgerecht was genaamd "Als een eend langs de oever ligt te bakken en plotseling een zuur gezicht trekt, zijn de rapen gaar", een prima gerecht met o.a. eendenborst filet en kokos schuim; het zuur kwam van de citroendressing.

De tweede gang was genaamd "De zilte van de schelpen", gestoomde coquilles in een soja saus. Grote coquilles in een prima saus. De coquilles waren iets te gaar. Dit werd gevolgd door "Heldhaftige generaal temt zijn gevaarlijke schorpioenvis met zijn blote handen in de woeste zee". Roodbaarsfilet, garnaal, asperges, pompoen puree en oestersaus. De vis was perfect gegaard.

Als hoofdgerecht kregen we "Hemelse koe lag versuft en verbijsterd in het zonnetje toen hij een Chinese pizza voorgeschoteld kreeg". Dry aged Angus beef, witlof, Chinese pizza, een chip van zoete aardappel en een mandarijnschil saus. Prima stukje vlees, en een heerlijke saus. De chip was echter taai, en niet knapperig. En na afloop vroegen we ons af wat nu eigenlijk de pizza was.

Het dessert bestond uit drie mini-gerechtjes op een bord: een bolletje zwarte sesam ijs, een paar stukjes vers fruit, en twee bolletjes van rijstdeeg, met een zachte zwarte vulling (op basis van sesam?).

De grootste dissonant van de avond was het gezelschap achter ons: een oudere man die zijn buren mee uit eten nam, en op luide toon een nimmer stoppende reeks van volkomen oninteressante verhalen zat op te dissen, tot groot ongenoegen van verschillende tafels.

Gegeten op 30 april 2015

KhunJoop

We hebben gekozen voor het culinaire 3 gangen menu met desert, want we wilden ons laten verrassen en de keuken de kans geven zich helemaal uit te leven. Dat deden zij dan ook. Wat een feest!!!
Na de heerlijke amuse ter grootte van een normaal voorgerecht, werd de tafel overspoeld met verschillende voorgerechten.
Daarna werd hij gedekt met allerlei tussengerechten om te eindigen met 4 hoofdschotels. Alles met finesse en zeer smaakvol.
Een modern chinees restaurant met hemelse gerechten.
Een echte aanrader. Bekijk zeker de menukaart want de namen van de gerechten mag je niet missen. Kijk ook in de mooie wijnkaart.
Conclusie: Heel lekker eten, mooie wijnen, goede prijs/kwaliteit verhouding en zeer vriendelijke en vakkundige bediening.

Gegeten op 5 april 2015

SachaGroen

Geweldig restaurant, zeer vriendelijk en attend personeel. We eten hier regelmatig omdat het iedere keer weer zeer verrassend is. Meestal eten we dan het menu van de chef. Iedere 6 weken wisselend. Chinese keuken wordt gecombineerd met de Franse. Echt een aanrader om een keer te gaan eten.

FFHJ

Op 20-02-2015 werd bij Chinees Restaurant Alexander het begin van het Chinees jaar van het schaap gevierd, met Chinese zang en dans en een oud chinees muziekinstrument ook wel de liggende harp genoemd en bijzondere nieuwjaarsgerechten.
De welkomstdrank was een Cocktail Rémy Ginger van Rémy Martin VSOP met Ginger Ale.
Door twee jonge dames werd ons de symbolische betekenis uitgelegd van de verschillende gerechten.
De Chinese dierenriem en andere wetenswaardigheden stonden ook in een roodboekje.
Als Amuse waren er overheerlijke chinees traditionele dimsum hapjes.
Het voorgerecht bestond uit Kabeljauwfilet met wasabi mayonaise en ja dat ziet u wel als u het besteld maar verassend en zeer lekker is het wel.
Het tussengerecht bestond uit een halve kreeft uit de oven met bijzondere Chinese kruiden.
Het eerste hoofdgerecht betreft mijn favoriet namelijk eendenborst met rode kerrie-knoflooksause.
Het tweede hoofdgerecht was Ossenhaas met Chinese oude azijnsaus, een toppertje.
Als grand dessert Een taartje van mandarijn en Yuzu ofwel een bijzondere citrusvrucht vergezeld van een huisgemaakte kleefrijstbal gevuld met zwarte sesam.
Na afloop mocht je de menukaart die op tafel stond mee nemen dus vandaar dat ik het zo precies kon opschrijven.
Ik heb mij laten vertellen dat dit bijzondere menu nog t/m maandag 2 maart op de kaart staat maar u mist dan de optredens tussen de gerechten door.
Natuurlijk heb ik hierna de voor mij traditionele dom-koffie genomen.
Ook al was het erg gezellig druk we hoefde niet lang te wachten en het personeel was zeer attent en voorkomend.
Ik kan niet wachten tot het volgende Chinese nieuwjaarsfeest of een van de wijn en spijsavonden.

Gegeten op 20 februari 2015

hqproever

Absolute toptent! Wij komen hier heel graag. Heerlijk verfijnd Chinees eten en fantastische service echt perfect.

Probeer het viergangen maandmenu met bijbehorend wijn arrangement.
Heerlijke pekingeend, lekker malse ossenhaas. En zeer vriendelijk bediening. Een aanrader.

Gegeten op 23 januari 2015

Silky

Deze keer gekozen voor de cuisine fine dining variant. Alles was erg lekker maar echt te weinig. twee coquilles en een garnaal zonder verder toevoegingen kun je niet echt tot een volwaardige gang rekenen. Het was zo rustig dat de bediening ook niet veel deed. We hadden best nog wat meer willen bestellen als er iemand langs onze tafel was gelopen. Uiteindelijk hebben we het dessert en de koffie maar laten schieten. We gingen met een onvoldaan gevoel naar huis.
De ambiance is verder echt chinees, veel rood/zwart. De bediening zeer vriendelijk en welwillend wanneer ze langs komen.

Gegeten op 23 december 2014

Culiensie

Afgelopen zaterdag voor het eerst naar dit moderne Chinese restaurant. Wij kozen in dat kader gerechten van 'the fine chinese cuisine' menu. Heerlijke voorgerechten (de garnalen spiesjes, de lamsfilet spiesjes en de salade van ossenhaas). Het tussengerecht 'schatten van de zee' viel mij iets tegen omdat de coquilles iets te lang gegaard waren. Het eigenwijze varkentje was erg smakelijk. De hoofdgerechten (de draak van de Noordzee en de runderen van het zwarte goud) waren lekker en de desserts smaakten ook goed. Over het algemeen vond ik de smaken rijk en subtiel. Ik kom zeker nog eens terug,

Gegeten op 29 november 2014

annekedv

Deze chinees durft te veranderen. Ze hebben mooie menu's waar je een soort fusion gerechten krijgt voorgeschoteld (azie/europees). Wij hebben genoten, enige nadeel is misschien dat de ware chinese identiteit een beetje verloren gaat.
Het personeel is er zeer vriendelijk. Wij komen zeker nog eens.

Gegeten op 4 oktober 2014

docno

wij aten met ons gezin van 4 personen het maandmenu en kozen voor 4 gangen. De combinatie van verfijnde aziatische kookkunst met meer westerse gerechten was perfect en we kijken nu al uit naar het volgende maand menu. Absolute aanrader.

Gegeten op 24 augustus 2014

msg

Ons laatste bezoek aan onze favoriete buurtchinees leverde een verrassing op. De beknopte kaart met de kleine culinaire gerechtjes was flink uitgebreid. Het wordt nu het Fine Chinese Cuisine menu genoemd en bestaat uit voor-, tussen- en hoofdgerechten. De 'oude' kaart hadden we inmiddels uit, dus konden we weer eens nieuwe combinaties proberen. De namen van de gerechten zijn onveranderd poëtisch (de grazende koe, de geshockeerde garnalen, de blozende Angus koe in het zonnetje, etc.) en de smaken waren opnieuw verrassend lekker. Gelukkig hebben we nu weer vele gerechten te proberen.

Gegeten op 11 augustus 2014

Schrijf zelf een recensie over Alexander in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Alexander. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.