• foto's van Calla's in Den Haag - 1
  • foto's van Calla's in Den Haag - 11
  • foto's van Calla's in Den Haag - 12

Calla's doet mee!

Reserveer nu!

De klassieke Franse keuken zonder poespas

Bij Calla's bedrijven ze gastronomie van de hoogste orde. In een ruimte met een serene schoonheid serveert de equipe van Marcel van der Kleijn ware kunstwerken. Klassiek Frans zonder tierlantijnen, noemt hij het zelf. Smaakvol, licht en prachtig om te zien. Menno Verhaar is de perfecte gastheer en zorgt samen met zijn team dat het je aan niks ontbreekt. Een culinaire topper!

zeeuw070
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met de restaurantweek (tja ....) een plaats kunnen bemachtigen in Calla's. We konden verbazingwekkend genoeg makkelijk nog de tijd aanpassen omdat één van de tafelgenoten en strak reisschema had en direct van Schiphol door kwam. Al met al een zeeeeer aangename kennismaking en van a tot z prima geregeld en heerlijk gegeten. Wij kregen net als alle andere restaurantweekgasten de vierde gang van het huis én een amuse. De cappuccino van schaaldieren was erg vol en diep van smaak.. heerlijk!! De tartaar van zeebrasem met een keur aan garnituur kon ons ook bekoren. Met coquilles kun je ons te allen tijde verblijden dus ook deze gang was i.c.m. de tapenade van paddenstoelen en de Zuid-Afrikaanse chardonnay een schot in de roos! Vervolgens de kwartel was ook zeer smaakvol en we vonden een verrassend pepertje in de rode bieten terug. Het dessert van rijst en kokossorbet was een mooie afsluiter... oh nee dat waren de friandises bij de koffie :-)
Calla's bedankt en hopelijk tot binnenkort!

Gegeten op 13 maart 2014

Artisjokken
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vandaag geluncht vanwege de Restaurantweek, we hadden gekozen voor een 4 - gangen lunch menu met als dessert kaas. De amuse van schaaldierensoep met verse nootmuskaat was heerlijk, daarna tartaar van zeebrasem met citrus en mosterdsoep was een verrassende juiste combinatie. Als tussengerecht hadden gebakken coquille met prei en een duxelles van champignons, super lekker. Het hoofdgerecht was gebakken kwartel met linzen en rode biet, verfijnd en subtiel van smaak. We hadden gekozen voor het wijnarrangement en de glazen wijn sloten perfect aan bij de gerechten vooral de Saumur-Champigny bij de kwartel. De bediening was erg vriendelijk en voorkomend, gaf goede toelichting bij de wijnen en de gerechten. Kortom nog steeds één van de toprestaurants in Den Haag met een uitstekende keuken!

Gegeten op 18 maart 2014

maartenkuper
  • Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van de restaurantweek hebben wij maandag 10 maart 2014 bij restaurant Calla's in Den Haag aan de chef's table gegeten. Een fantastische belevenis. Heerlijk eten, super goede service en doordat wij zo dicht bij de keuken zaten, zagen wij met hoeveel passie, plezier en precisie ons eten bereid werd. Een echte aanrader!

Gegeten op 10 maart 2014

Miel2012
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op uitnodiging naar Calla's gegaan. Mooi 7 gangen menu gegeten zoals tartaar met kaviaar, coquille en de duif waren de uitschieters van het menu. En heerlijk brood! Allemaal begeleid met heerlijke wijnen.Kortom, echt een avondje uit! (Klein aandachtspuntje, in het tafellinnen zaten gaten, dit mag niet op dit niveau! )

Gegeten op 25 februari 2014

dereck
  • Recensies in de laatste twee jaar

Als verjaardagskado door een vriend meegenomen naar dit top restaurant in hartje Den Haag. De inrichting is strak en kan kil aanvoelen maar dat is een kwestie van smaak. Bij aankomst netjes ontvangen en naar onze plaatsen zowat direct in de keuken aan de chef's table geleid. Dit was werkelijk waar een ervaring opzich. Hiervoor nog nooit aan een chef's table gezeten bij een soortgelijk restaurant. De rust die heerst bij het maken van de gerechten en in de communicatie onderling is van top niveau. Heel erg knap. De avond hield 7 gangen in incl. bijpassende wijnen.

We begonnen met een bruisend apperitief waarna we de amuse opgediend kregen. De amuse was rundertartaar met knolselderij en topinamboer. Het voorgerecht was een tartelette van coquilles met luchtige parmesaan en truffel. Erna kregen we gebakken stekelrugrog met bloemkool en jus van kerrie en saffraan. Hierop volgde kabeljauw met spinazie, bietjes, zwarte wintertruffel en schaaldierenjus. Als hoofdgerecht partrijs met linzen, rode wijnjus en mousse van knolselderij. Als volgt gemarineerde eendenlever, gelei van ‘Pruneaux d’Agen’ en hazelnoot. Als nagerecht gelaagde flensjes met exotisch fruit, citrus sorbet en vanille roomijs. Als afronder kregen we friandises voor bij de koffie welke stuk voor stuk subliem waren.

Wat is dit een beleving qua smaak! Ik ben eigenlijk geen visklant maar door chefkok Marcel ben ik dit nu meer gaan waarderen. Voor mij waren de hoogtepuntjes het hoofd- en nagerecht. Alles is subliem bereid en qua opmaak 'less is more'. Daar ligt dan ook de kracht van Calla's. Een paar maanden geleden ben ik bij een ander restaurant geweest welke twee sterren heeft. Restaurant Callas doet hier 0,0% voor onder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelfs gisteravond smaakvoller vond dan toen bij dat twee sterren restaurant! En dan de wijnen. Wat een wijnen! De wijn-spijs combinatie was perfect. En dan bedoel ik niet perfect van nou dat past wel bij elkaar, nee echt perfect. Heb dit nergens anders nog zo meegemaakt. Zoals hier al vermeld is de chef's table een unieke ervaring die eigenlijk vereist is bij een restaurant als deze. Het was beneden lekker rustig dus we konden goed genieten van de mooie plek.

Wat kan ik er nog meer over zeggen? Eigenlijk niets. Een 10 is een hoog cijfer en geeft aan dat iets perfect is. Natuurlijk is dat altijd zwaar en je zou kunnen zeggen dat er ruimte voor verbetering is (ze kunnen nog twee sterren omhoog natuurlijk; Michelin kom maar door!). Maar als ik kijk naar de algehele ervaring, wijn- en spijscombinatie en ambiance kan ik met zekerheid zeggen: dit is perfectie.

Gegeten op 16 januari 2014

Deliciousandra
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zeer lekkere lunch genoten via de Heerlijke10daagse. De bediening was zeer gastvrij en oplettend. Het eten fantastisch en zeer verrassend. Zeer gezellige inrichting, warm en romantisch. Wijnarrangement erbij genomen. Elke gang werd een andere wijn geserveerd en werd er iets verteld over de herkomst van de wijn. Een zeer bijzondere ervaring.

Gegeten op 15 november 2013

gijsh
  • Recensies in de laatste twee jaar

Lekker eten waarbij de prijs kwaliteit van het 3 gangenmenu in evenwicht was. We waren de eerste gasten die zaterdagmiddag binnen kwamen voor de lunch. Een prettige ontvangst en begeleiding naar de gereserveerde tafel. Vooraf een heerlijke appetizer van 3 kleine kaas hapjes daarna een heerlijke pompoensoep als amuse. De opmaak van het voor- en hoofdgerecht moet volgens mij nodig vernieuwd worden. Dat neemt niet weg dat de coquilles voortreffelijk van smaak waren en de kalfssucade perfect gegaard. Als begeleiding rode kool met paddenstoelen en aardappelpuree. Heerlijk. Op het nagerecht was niets aan te merken. De aankleding van Calla's is niet geheel mijn smaak het strakke design spreekt mij niet aan.

Gegeten op 7 december 2013

Proever61007
  • Recensies in de laatste twee jaar

Calla's is me helaas niet meegevallen. Onlangs gegeten met een groep van 8 personen op een dinsdagavond. De zaak ziet er erg mooi uit, sfeervol ingericht waar je beneden leuk in de keuken kan kijken.

Op onze avond was het restaurant vrij leeg. Naast onze tafel waren er nog 2 tafeltjes gevuld. Dit was niet te merken aan het personeel. We gingen om 19:15 naar binnen en stonden pas om 00:30 weer buiten, alles duurde ontzettend lang. Op de koffie hebben we wel 25 minuten moeten wachten. Weinig aandacht verder van de bediening ook, regelmatig stonden de wijnglazen leeg op tafel, wellicht had dat ook iets te maken met de minimale hoeveelheid wijn die werd ingeschonken bij het wijnarrangement. De toelichting bij de wijnen was minimaal, wat jammer was. De waterglazen werden vervolgens wel gretig bijgevuld, iets te als je het mij vraag.

Het eten dan, we hadden toch wel wat verwachtingen van deze sterrentent. De gerechten waren lekker, met speciale ingrediënten en de borden zagen er mooi uit. Maar op dit punt is vooral blijven hangen dat de porties klein waren. Na 7 gangen waren we nog niet voldaan, toen we uitgegeten waren hadden we allen eigenlijk nog wel flinke trek.

Al met al niet tevreden over dit restaurant, zeker gezien wat je uit eindelijk moet afrekenen. Ik zou hier niet snel nog een keer gaan eten.

Gegeten op 9 oktober 2013

Xander1966
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een heerlijk restaurant. Ik kom hier al 10 jaar en het is me nog nooit tegengevallen. We aten een heerlijk menu en de wijnen waren mooi. De port was te eenvoudig voor dit restaurant maar na 1 opmerking kwam de sommelier met een geweldig alternatief. Ook de prijs was weer prima voor deze kwaliteit.

Gegeten op 29 november 2013

degroot80
  • Recensies in de laatste twee jaar

De sfeer in het restaurant is goed te noemen; mooie aankleding en indeling. Het voorafje was een carpaccio van coquille met bloemkool en een crème van schaaldieren, dit smaakte voortreffelijk. Hierna volgde de blamage van de middag; een gepofte ui op zeezout met daarin prei, parmezaanse kaas en iets wat voor Kreeft moest doorgaan. De combinatie was verschrikkelijk, door prei toe te voegen werd de uiensmaak te overdadig, daarbij kwam een enorme hoeveelheid parmezaan waardoor het leek alsof je een hap ui met parmazaanse aan het eten was. Ongelofelijk dat een chefkok dit durft de serveren. Het hoofdgerecht van rundersukade met een jus van zwarte truffel was goed, het vlees was goed bereid alleen jammer dat het zuur van de rode kool overheerste. Het dessert zag er prachtig uit en was een combinatie van couscous, pruneaux d'agen , amandel en honing roomijs. De smaken pasten perfect bij elkaar.
Het personeel was snel en oplettend, jammer genoeg waren ze drukker met elkaar en kwamen ze verschillende malen met de slappe lach aan tafel waardoor het geheel weinig serieus was.
Al met al is dit geen aanrader,en zijn er vele restaurants met en zonder ster die een beter totaalplaatje hebben.

Coen W
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier met de Iens diner dagen gegeten. We hadden er lang naar uitgekeken om een keer bij Calla's te eten maar wat een tegenvaller .. Het begon goed toen we uitvonden dat Calla's een eigen parking heeft en je zo langer dan een half uur kunt parkeren. Echter bijna alle gerechten vielen tegen: vooraf een flauw gevulde aardappel, eendenborst met nauwelijks garnituur, een kaasschotel met mini-mini porties, daarentegen waren het toetje met fruitjus en de wijnen van het bijpassende arrangement wel goed, De bediening was ongeïnteresseerd en de normale menukaart (toch een teken van belangstelling om nog eens terug te komen) kregen we pas na herhaaldelijk vragen. Ook de stoel zat ongemakkelijk. Voor deze prijs (95 euro per couvert inclusief drank) zijn er betere restaurants in Den Haag te vinden ..

ronsed14
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijke gerechten met prachtige bijpassende wijnen. Goede bediening en een kundige sommelier. De sfeer is ook erg prettig. Er wordt gewerkt met kruiden uit eigen tuin.

Gegeten op 1 oktober 2013

bas2011
  • Recensies in de laatste twee jaar

Perfect gelegen om met het fietsje naar toe te gaan. De entree was erg vriendelijk en door een lijstje aan de muur met de te verwachte gasten in de garderobe voelde we ons direct thuis. Beneden twee heren aan de Chef's Table die door de chef werden voorgelicht. Met een statige trap naar het op de eerste etage gelegen restaurant netjes geplaceerd aan een ronde tafel aan de tuinzijde. Naast ons een grotere tafel met 8 gasten die misschien wat duidelijke aanwezig waren maar door de bijzonder ambiance en goede achtergrondmuziek verder geen enkele last van gehad. De amuse was een simpel maar overheerlijke pompoensoep met verse papaver wanneer ik het goed heb, erg bijzonder. Het voorgerecht was een mousseline van aardappel, Pata Negra, toppresentatie door de diverse frisse kleuren. Vervolgens een soepje met Zeeuwse mossel met kerrie en saffraan en als hoofdgerecht, misschien iets wat saai gepresenteerde maar desalniettemin heerlijke smakende, kooieend met leuke kleine bijlage waaronder blauwe vijg. Vriendelijk dat je hier bij een menu een keuze hebt uit kaas en/of dessert. Wij kozen de verschillende soorten kazen. Alles werd begeleidt door heerlijk glazen wijn die wel aan de prijs waren, maar dat hoort dan misschien ook wel in een dergelijke entourage. Wat bijzonder was dat de hele avond mineraalwater werd geschonken voor een klein bedrag, kunnen veel restaurateurs een voorbeeld aan nemen. Verder heeft het restaurant op de looppaden tapijt liggen waardoor de bediening vrijwel geruisloos werkt en loopt, opvallend gekozen door interieur architect. Alles samenvatten hebben wij een top avond gehad met zelfs een mooi Zen-gevoel.

Gegeten op 26 september 2013

Sizzy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Afgelopen zaterdag heerlijk gegeten hier met de Iens diner deals, vooral de amuse en het voorgerecht waren echt geweldig. Het dessert was voor onze smaak iets te zoet. Overige gerechten zeer goed op smaak en mooie combinaties.

Bediening liet helaas wat te wensen over. In onze beleving een stagiaire die niet goed geïnstrueerd was hoe glazen te vullen, borden af te ruimen en op te dekken.

We zaten door overboeking aan de Chef's table met twee andere stellen. Erg leuk om op deze manier te dineren en recht de keuken in te kunnen kijken. Echter zat je wel ver uit elkaar (brede tafel), waardoor op een rustige manier communiceren vrij lastig was zonder dat de andere stellen direct konden meeluisteren.

Gegeten op 5 oktober 2013

Amannie
  • Recensies in de laatste twee jaar

Maandag 30 september hier wezen eten, mijn tafelgenoot was er al en kon beneden op mijn wachten, waardoor ze een beetje mee kon gluren in de keuken. Ik kon geen parkeerautomaat vonden dus liepen we even naar binnen om te vragen waar die zoal stonden. Ik kreeg een sensor en kon mijn auto op het terrein van callas parkeren.
We werden naar ons tafeltje begeleid en konden eerst even lekker zitten voordat er al gelijk naar ons aperitief gevraagd werd. Ook wij kwamen op de iens dinerdagen af. We kregen eerst nog wat uitleg van een zeer aardige gastheer over eventueel een all in menu of een vierde gang.
We begonnen met een cava, en kregen daarbij wat amuses. En oe het pompoensoepje, subliem! Dat was al een goed begin en dat enkel alleen met een amuse:P
De gerechten daarop waren allemaal heerlijk. De opmaak erg mooi. Alleen viel het hoofdgerecht qua opmaak wat uit de toon vergelijken bij de rest. Ik had me dat iets spectaculairder verwacht. Maar de kooieend was zo lekker mals dus daar keek je wel doorheen.
Er zat precies genoeg tijd tussen de gerechten, wellicht hadden de gastheren ook wel door dat we veel te hadden vertellen en lekker rustig aan wilde genieten. Fijn dat ze je niet zo opjagen =)
We hadden graag nog een kopje thee willen doen, maar onze buikjes zaten gewoon vol. De porties waren precies goed in verhouding. En pff mensen die altijd maar zeuren te weinig dit en blablabla. Thuis eet je ook echt niet zoveel hoor!
Wij hadden iig een geslaagde avond, aardige/gezellige gastheren, eten voortreffelijk! Wij komen hier snel eens terug om een keer te genieten van een a la carte diner. Dankjewel Callas.

Gegeten op 30 september 2013

IMH_Rotterdam
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gekozen om hier te eten met mijn vriend nadat vrienden van ons ons hadden verteld dat dit het beste restaurant was waar ze ooit hadden gegeten. Helaas kan ik het niet met ze eens zijn.

Alhoewel de aankleding mooi was, personeel vriendelijk (ondanks dat we te laat waren) en parkeren goed was geregeld, schoot dit restaurant te kort op timing en het belangrijkste punt: het eten. Ja, we waren gekomen met de Iens Dinerdagen en dus goedkoper uit dan je normaal zou zijn maar dan nog verwacht je sterrenkwaliteit en ook zeker niet dat je voor een 3-gangen menu 3.5 uur moet zitten op een zondagavond. De meeste gerechten waren ok maar het was simpelweg te weinig, het scheelde dat we rond 4 uur nog geluncht hadden want anders waren we met honger weg gegaan.

Vond het vegetarische voorgerecht (sla met slices radijs (?)) zwaar onder de maat - ondanks dat ik vegetarier ben, ben ik geen konijn en wil ook ik iets eten met voldoende body. Uiteindelijk was de rekening (met 2x bobglazenarrangement, water en koffie) €130. Dit was acceptabel geweest mits de hoeveelheden en de timing goed waren geweest maar dit was helaas niet het geval. Wij zullen hier niet snel weer terugkomen.

Anna2511
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier gegeten met de Iens Dinerdagen. Nu is dit niet de eerste keer dat ik in een sterrenzaak eet, ik heb dan ook flink wat vergelijkingsmateriaal. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een teleurstellende ervaring vond. Het eten was gewoon niet goed genoeg. Het voorgerecht (iets met aardappel) was bland, smakeloos. Daarentegen overheersten in de amuse en het hoofdgerecht de smaak van witte peper. De smaakcombinaties waren niet altijd, tja, combinaties. En de prijs-kwaliteitverhouding was ronduit slecht. Ik voel me een beetje bekocht. De bediening is op zich vriendelijk, maar ook zakelijk. Iets meer hart en ziel mag wel. Geen aanrader.

marie-france
  • Recensies in de laatste twee jaar

Bijzondere ervaring! We hadden de eer om aan de Chef's tafel te zitten. Prachtig om te zien dat de Chef en eigenaar van Calla's zo begaand is met de jonge teamgenoten aan wie hij uitleg geeft over een aantal gerechten. Heerlijk gegeten in combinatie met prachtige wijnen. Nieuwe spannende kruiden geproefd. Verhouding perfect, smaken subliem. Sfeer erg ontspannen. Dank jullie wel Calla's. Hopelijk tot snel!

Jean73
  • Recensies in de laatste twee jaar

Extra alert door de vorige beschrijvingen op donderdag 26 september een 10 gangen diner genoten. De reservering had ik gedaan voordat ik de recensies zag, dus was verrast deze te lezen. Mijn tafelgenoot is vegetarier en ik had van te voren gevraagd of dit kon met 10 gangen, het was geen probleem. Bij aankomst keurig welkom geheten en na een kir royal werd ons gevraagd of we misschien aan de chef's table wilden zitten, zodat we door de chef direct per gerecht geinformeerd konden worden. Wat een attente en plezierige verrassing! Het diner was bijzonder gevarieerd en de smaken verfijnd edoch uitgesproken. Het tempo en de ambiance was dermate plezierig dat we eigenlijk wilden dat dit eindeloos door zou gaan. Met het meer dan bijzondere wijnarrangement en de werkelijk insprerende persoonlijke bediening met tekst en uitleg door de chef en de sommelier maakten dat we ons naast gewaardeerde gast ook echt thuis voelden. Het vegetarische diner was zo bijzonder, ik mocht meeproeven, door de eigen tuin met groenten en bloemetjes waar ik werkelijk nog nooit van gehoord heb, dat ik graag nog een keer terug ga om dit volledig te genieten. Dit, terwijl ik echt genoten heb van alle vis - en vleesgerechten! Wat opvalt is dat het niveau van Le Taillevent en Le Cinq (Parijs, beiden 2*, vroeger 3) makkelijk gematched wordt, maar de persoonlijke bediening en de signatuur van de chef EN de sommelier het plezieriger maken om bij Calla's te eten. Ik geef een 8 voor het eten, een 9 voor de service en een 9 voor het decor. Bij de 8 voor het eten wil ik graag opmerken dat ik dat vergelijk met 2* restaurants in Frankrijk, Spanje en Italië, die ik ook met een 8 waardeer.

Proever36344
  • Recensies in de laatste twee jaar

Al een aantal jaren kwamen we met zeer veel plezier bij Calla's. Sterker nog: het was een van de restaurants in onze persoonlijke top 10. Dat was zo, maar dat is helaas niet meer zo.

Afgelopen maandag hebben we in het kader van de Restaurantweek gegeten bij Calla's. Net zoals de drie voorgaande recensies aangaven, waren ook bij ons de verwachtingen hoog gespannen. Helaas werden die niet waargemaakt. De ontvangst door de zwarte brigade was zakelijk en ontbeerde warmte en gastvrijheid. De gastheer gedroeg zich hautain en lichtte het menu toe terwijl hij tegen een pilaar aan leunde. Hij gaf er geen blijk van dat ie plezier in zijn werk had. Ook bij het serveren van de gerechten en wijn; geen enthousiasme of betrokkenheid, het bleef allemaal afstandelijk en zakelijk. De gastvrouw in kwestie was wel vriendelijk en probeerde de avond nog te redden, door het gedrag van haar collega te compenseren. Alleen al daarom hulde aan de deze dame.

We hebben het standaard drie gangen menu uitgebreid naar vier gangen. Voorafgaand aan de eerste gang een tweetal amuses die prima van smaak en kwaliteit waren. Vervolgens startten we met de eerste gang die bestond uit een stukje langzaamgegaarde kabeljauw met komkommer. Dit gerecht werd koud geserveerd. Dit stond overigens niet op het menu vermeld, waardoor wij ons afvroegen of dit de bedoeling was. Bij navraag bleek dit het geval te zijn. Tip voor de volgende keer: meldt dit tijdens het serveren. Het gerecht zag er prachtig uit, portionering ook prima, maar de smaak was redelijk vlak. Tweede gerecht: gekoelde (stond wel op menu vermeld) soep van pomodori, meloen en Canadese kreeft. Optisch OK, portionering redelijk en de smaak wederom aan de vlakke kant. Derde gerecht: gebraden kalfsrib met jus van hysop en cantharellen. Weer optisch OK, portionering prima, garing van het vlees ook prima, maar qua smaak toch weer redelijk vlak. Het dessert ten slotte bestond onder andere uit een combinatie van rood fruit en rozenblaadjes. het wordt ondertussen eentonig, maar ook nu weer geen gerecht dat (normaal gesproken) Calla's waardig genoemd mag worden. Kortom: de gerechten ontbeerden smaak, finesse en creativiteit.

Gelukkig is er toch nog een positief punt te noemen: de bij de gerechten geschonken wijnen waren zonder uitzondering allemaal prachtig! Daarnaast is een pluspunt van Calla's de parkeerplaats, die op loopafstand is gelegen en waar je als gast gratis gebruik van kunt maken.

Per saldo was ons bezoek aan Calla's geen heugelijke gebeurtenis en dat is, gezien onze voorgaande ervaringen, een zeer spijtige constatering. Hiermee valt Calla's uit onze persoonlijke top 10 en zal het wel even duren voordat we weer terugkeren.

Wij hebben het idee dat Calla's niet met overtuiging meedoet aan de Restaurantweek. Wellicht is het de overweging waard om de volgende keer de participatie aan de Restaurantweek te skippen...

Gegeten op 2 september 2013

Schrijf zelf een recensie over Calla's in Den Haag

Schrijf hieronder je recensie over Calla's. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!