Restaurant Terra

• 7.5

• 7.5

plekker
  • Recensies in de laatste twee jaar

Toen de amuse gebracht werd, een zelfgemaakte kalfs grilworst met mosterd, kreeg ik het gevoel dat herken ik van vorige keer. Ondertussen is het menu uitgebreid met gerechten, die op een bord vermeld staan, het bord is maar door enkelen leesbaar. De gerechten worden rap vermeld. De gekonfijte eenden poot en mousse, een lust voor het oog, de mousse mag wat voller van smaak zijn, ik miste de groene asperge en de bospeen, die vermeld staan in het menu. De kabeljauwrugfilet met doperwten creme, prima. Tarbotje in de boter gebakken met wat sla en frietjes. Tarbot heerlijk, de gemengde salade matig en de frietsjes , goed maar te weinig. De zacht gegaarde big met stroganoff saus, botermals, wat te veel vet, te weinig groenten en frietjes.
De citroentaart goed, maar ook hier iets meer smaak toevoegen.
Bediening, jong, opgestroopte mouwen, soms is het moeilijk om hun aandacht te trekken.
Al het al is de kwaliteit en de bediening wat minder geworden.

Gegeten op 9 april 2014

Turkeystick
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met ons 4-en gebruik gemaakt van een Groupon om Terra uit te proberen.
Ontvangst in een op dat moment leeg restaurant (was 18:00 uur, maar raakte binnen 1.5 uur bijna helemaal vol) was vriendelijk & kregen tafel bij 't raam (mooi uitzicht op plaatselijke kerk tegenover).

Gerechten waren iha prima (vooral de escargots als voorgerecht); wel tikje iets aan de zoute kant & er werd ook niet gevraagd hoe de Wagyu gebakken moest worden (eters hiervan kregen standaard medium); het schijnt, dat dit inherent is aan de vleessoort, omdat 't te droog wordt als 't doorbakken wordt, dat u 't even weet.
Tarbotin ook prima.
Voor supplementsprijzen van sommige gerechten heb ik eigenlijk weinig begrip; voor een 4-gangen menu betaalt men al de aardige somma van 43; vooral in deze tijd van concurrentie her en der mag het vragen van supplementen nog eens onder de loep genomen worden.
Maar zoals gezegd, gerechten qua smaak iha goed (soep was ook goed).

Toetjes waren voor ons echter iha minder. Wel ok, maar niet meer dan dat. De chocolade-Baileys taart kwam niet helemaal uit de verf (beetje vettig en slap; zat er maar een paar druppels Baileys in ??).
Wijnen ok, niet blowing our socks off, maar gewoon ok.

Bediening:
Zeer vriendelijke & eloquente bediening (jongedames). Wel -zoals vorige recensenten zeiden- mogen ze in een iets langzamer en minder hijgerig tempo uitleg geven over de gerechten, alsof ze de laatste bus van Bloemendaal naar Haarlem moeten halen.
Prima timing verder en vriendelijk.

Een plek om zeker eens nog een keer uit te proberen.

Gegeten op 8 februari 2014

Hesiod
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gisteravond bij Terra gegeten; Het was druk en meerdere mensen werd dan ook de deur gewezen of telefonisch verteld dat het toch echt 'vol' zat. En terecht!

Terra kookt volgens de Franse keuken. Dat wil zeggen; Geen poespas, maar gewoon goeie ingrediënten en sauzen. Een stukje vlees is 'gewoon' een heerlijk stuk vlees met goeie saus en wat groenten.

We begonnen beide met de Terra-burger (mini-hamburgertje van ossenhaas met eendenlever en appelrelish), gevolgd door een heerlijke ravioli van kreeft in zijn eigen bisque. Super! Als hoofdgerecht hadden we resp. de parelhoen en de bavette van Wagyu-rund. Beide waren goed in hun eenvoud; Goede hoeveelheid en lekkere saus.
De wijn die we dronken was een Pouilly-Fuisse die achteraf gezien nog wel een jaartje had mogen liggen, maar niet wegviel bij de hamburger noch de kreeft. Bij de bavette een glas Lirac (grenache), een mooie niet te zware combinatie.

Al met al heerlijk gegeten, zeer vriendelijke en kundige bediening in een relaxte dorpssetting. Wij komen zeker terug, veel dank.

Gegeten op 14 februari 2014

rob164
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gisteren met z'n vieren gegeten bij Terra. Sommige recenties over dit restaurant waren ronduit negatief dus ik was op mijn hoede. Gelukkig kan ik zeggen dat ik het eten compleet anders heb ervaren, het lijkt wel of de medewerkers van Terra de kritieken gelezen hebben. Het eten was heerlijk, de bediening prima en kundig en de gangen werden keurig op tijd uitgeserveerd. Het was de eerste keer dat wij hier kwamen maar wij gaan zeker terug !

Gegeten op 30 januari 2014

minerva1
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op woensdag 22 januari hebben we bij Terra gegeten.we hadden ons erop verheugd.Het eten smaakte goed maar was veel te weinig.De hertenbiefstuk was ter grootte van een 2 euro muntstuk.Jammer.De bediening was studentachtig.Er werd bij ieder gerecht verteld wat het was maar dit ging in zo'n rap tempo dat het onbegrijpelijk was.We hebben er 2 uur en 45 min.ober een heel klein beetje eten gedaan.Geen koffie genomen ivm de teleurstelling.Thuis nog 1 boterham gegeten.Daarvgaan we niet meer terug.

Gegeten op 22 januari 2014

aliedehaas
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op vrijdagavond hebben we met vier personen gegeten in Terra te Bloemendaal.
Een aanrader vraagt u zich af: nou helaas voor mij persoonlijk niet echt.
Er wordt bediend door aardige dames, maar het komt wel studentikoos en wat rommelig/te druk doende over. Ook wordt er bij elk gerecht uitgelegd wat het is, alleen met een snelheid dat het voor mij onverstaanbaar was.
Helaas is mijn uitdrukkelijk bij de opname van de bestelling aangegeven wens om de ossenhaas niet rood, maar licht roze te serveren, beslist niet over gekomen.
Allereerst een Terra burger, die nog net niet koud was. Jammer, want de smaak was goed.
De fazantsoep was smakelijk en goed op temperatuur.
De twee mannen hadden een ander hoofdgerecht dan wij (twee dames) en hun hoofdgerecht stond al enige minuten op tafel voordat wij ons hoofdgerecht kregen.
Toen eindelijk de ossenhaas kwam, bleek die net aangebraden te zijn en dat bleek helaas ook maar al te duidelijk uit het rode vochtvlees dat ruimschoots op mijn bord lag, hetgeen ik als zeer onsmakelijk ervaar. Hierover was ik negatief verbaasd, omdat ik het zo duidelijk had opgegeven.
Mijn bord ging terug richting keuken en even later bleek de ossenhaas nog vrij rood te zijn. Dus heel jammer.
Het desert was een stuk cheesecake met een bol mandarijnenijs, dat goed smaakte.
In de kop cappuccino was voor mij teveel melkschuim en te weinig koffie waarneembaar.
Iets bij de koffie werd eerst geserveerd toen deze al op was.
Kortom, voor mij blijft het bij deze ene keer.

Gegeten op 10 januari 2014

Henjet
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik had enige tijd geleden een Groupon gekocht voor 2 personen. In november kreeg ik een melding dat het restaurant dit jaar vol zat en ik en januari terecht zou kunnen. Dat kwam mij niet goed uit, ik mailde of bij uitzondering wij samen met onze zoon op onze beider verjaardag op 22 december mochten komen. Wij waren welkom , heel fijn! Mijn zoon smikkelde van de terra burger, mijn man van de escargots en ik van de paté . De vissoep vonden de beide heren weer lekker . Als hoofdgerecht had ik de fazant en de heren de ribeye. Mijn man wilde graag zonder saus, dat was geen probleem, de wijn was goed. De bediening was plezierig. Goede desserts, kortom wij hebben heerlijk gegeten en hadden een goede verjaardag

Gegeten op 22 december 2013

Hotelschool
  • Recensies in de laatste twee jaar

Restaurant Terra, het restaurant dat in één jaar van 12 naar 15 Gault Millau punten is gestegen. Daarnaast is het berkoond met een Bib Gourmand van Michelin. Het restaurant stond dus al op de verlanglijst. Woensdagavond 27 november 2013 was ik met drie anderen naar de belofte uit Bloemendaal afgereisd. Het restaurant ligt op loopafstand van station Bloemendaal. Interessant dus!

Na een glas Cava brut reserva van Miquel Pons startte we met een amuse. Huisgemaakte grilworst van het klaf met een sherrymosterd. Goed op smaak. Leuke amuse. Uit de ruime keuze kan je een 3- of 4-gangen menu samenstelling. Wij kozen vier gerechten voor € 43,00.

Vooraf een tataki van tonijn met zoetzure groenten en kerrie-dressing. Tonijn goed van smaak, boterzacht. De zoutzure groenten waren leuk. Dit soort dingen geven een mooie bite aan een gerecht. De kerrie smaak kon ik echter niet achterhalen in de dressing. Desalniettemin een goed gerecht.

Uit de vele mooie wijnen van de wijnkaart, die overigens aangepast moet worden in indeling, kozen wij een Macon Fuissé van Domaine Roure de Paulin uit 2011 (€ 32,50). Een mooie ronde bourgogne wijn met een duidelijke malolactische gisting en een tikje hout. Prachtige wijn!

Tussen had ik een prachtig hapje in de vorm van een gebakken langoustine “Martini” met Japanse dressing (suplement van € 3,00). De langoustine was voorbeeldig. Daarbij een doperwtencreme die met zeer fijn gesneden kruiden en groeten een goede combinatie was. In de Japanse dressing overheerste de limoensmaak, die het gerecht positief afmaakte met een zuurtje. Het beste gerecht van de avond.

Als piece kreeg ik een waar wild gerecht, bestaande uit gebraden hertenbiefstuk en gestoofd hert. Het stukje gebraden hertenbiefstuk was goed. De jus was karig maar lekker van smaak en het garnituur van pastinaakcreme en rode kool was traditioneel en lekker. Een domper was het stuk gestoofde hert. Dit was een stuk vol zenen, spieren en vet. Absoluut niet op te kauwen en dus te nuttigen. Dit kan niet als een inspecteur van bijvoorbeeld Michelin komt proeven. Dit moet een kok controleren... Zonde!

Ondertussen dronken we een prima rode bourgogne wijn. Een Saint-Aubin premier cru van Domaine Denis Clair (€ 42,00).

We sloten af met een kaasgerecht, bestaande uit vijf soorten kaas van Bourgondisch life-style. Dit wederom tegen een suplement van € 3,00. Goede variatie van kazen, die prima waren.

Voordat de rekening gepresenteerd werd ontvingen wij een kopje koffie van het huis, ter compensatie voor de misser bij het hoofdgerecht. Klasse! Fout niet recht gezet, maar wel enigzins doen vergeten.

Ondetussen kregen we pijn aan de rug doordat de verder zachte en luxe zittingen een goede rugleuning mistte. Hier heeft de eigenaar volgens mij zelf nog niet een hele avond opgezeten. Het was dus tijd om te gaan...

Terra verdient die Bib-Gourmand en die 15 punten van Gault Millau zeker. Om een stapje hoger te zetten zal de keuken meer op finesse moeten letten en vooral de bediening moet een spurt maken. De vlotte en leuke bediening bestond uit twee dames (vermoedelijk studentes die hier ’s avonds hun bijbaan hebben). Zij hadden samen hun handen vol aan de zes tafels die bezet waren. De zwarte brigade zal meer aandacht moeten krijgen. Een mannetje meer zou al wonderen doen. Als voorbeeld misten op onze tafel twee side-plates. Een botermesje en/of een side-plate mesje waren er al helemaal niet.

Restaurant Terra is een absolute aanrader. De verhouding prijs/kwalitieit is fantastisch!

Vriendelijke groet,

Een levensgenieter met kritische zienswijze. Werkervaring bij diverse sterrenrestaurants, afgestudeerd aan de hotelschool en in het bezit van wijnbrevet SWEN2.

Gegeten op 27 november 2013

Opama
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten, als voorafje een stukje eigen-huis worst met mosterd, pittig lekker; voorgerecht royale smakelijke terraburger en lekkere crème brulée van gevogelte.Als hoofdgerecht fazant op karkas gebakken: zalig mals en goed van smaak.Mooie garnituur.Fijn dat je goede wijn per glas kon krijgen.Vlotte vriendelijke bediening.Enige minpuntje: apero vh huis bleek een kava met vlierbes en meerdere ijsblokjes, mogelijk hierdoor nauwelijks een sprankelend belletje zichtbaar, was de 8 euro niet waard,

Gegeten op 21 november 2013

trudy7
  • Recensies in de laatste twee jaar

De rogvleugel van het 4 gangen menu, bleek verre van gaar. Dus naar de keuken terug gestuurd. Hetzelfde stuk vis werd 3 minuten later weer geserveerd, alleen vetter. Niet meer gaar.
Toen ik de bediening op de niet gare vis wees, bood ze excuses aan en haalde het bord weg. Er werd geen alternatief aangeboden. Dus het hoofdgerecht werd overgeslagen. De chef hebben we niet gezien. Ook een kop koffie werd niet aangeboden. Wel de vraag of alles naar wens was... Wel... Ik heb foto's van rauwe vis op mijn bord. Er zijn zoveel mogelijkheden om dit weer ten gunste van de klant te draaien. Al was het met het aanbieden van een drankje.

Dit was ons derde bezoek aan Terra. Tevens het laatste. Ook kunnen wij het niet meer aanbevelen.

(Natuurlijk hebben wij ons Wel netjes gedragen en een extra bedrag voor de bediening achter gelaten. De vervangende schaamte was op het gezicht te lezen)

Gegeten op 24 november 2013

Schrijf zelf een recensie over Restaurant Terra in Bloemendaal

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant Terra. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!