Wereldrestaurant Dara

• 7.0

• 7.7

elmy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zonder meer het meest in het oog springende gebouw aan de stadshaven in Amersfoort. Vanwege de prachtige gevel, tekst op het dak en het overvolle terras zodra de zon schijnt, stond Dara al een tijdje op mijn verlanglijstje. Na een museumbezoek liepen we hier naar binnen voor een late lunch.
Het is vandaag niet zonnig, dus de mooie terrasstoeltjes kunnen we niet uittesten. Binnen is de architectuur net als de gevel indrukwekkend, oosters en modern en vooral de grote betonnen trap is prachtig. Alleen de kleurkeuze is niet mijn smaak, een allegaartje dat wat mij betreft afbreuk doet aan de mooie vormgeving.
Het is niet druk en er komt meteen een vriendelijk meisje langs, die prompt het door ons bestelde wijntje brengt. Voor mij een prima sauvignon blanc. Ze vergeet te vertellen wat het broodje van de dag is, maar verder is er niets aan te merken op de bediening in het restaurant. In de keuken daarentegen lijkt men het hoofd er niet bij te hebben.
Mijn man bestelt de lamsburger en ik twee mezzes met brood. De Muhammara (paprika en noten) en de baba ganoush. De lamsburger komt als eerste, met de mededeling dat we de rest wat later komt. Dat duurt welgeteld zeven minuten. Dat is echt veel te lang. En vreemd bovendien. Hoe ingewikkeld is het om een paar dips in een bakje te doen en wat brood af te snijden. Ik let niet echt op wat de aardige jongen zegt, die mijn bestelling eindelijk komt brengen en pas als ik een hap van de -wel heel licht gekleurde auberginepuree- neem, merk ik dat het Taramasalata is. Gelukkig is die heerlijk! Net als de paprikamezze. De lamsburger van mijn man is sappig met een topping van een frisse persillade en komt op lekker bruin brood.
Als ik aangeef dat ik het verkeerde gerechtje heb gekregen wordt er naar de keuken gebeld en krijg ik heel snel alsnog gratis de baba ganoush. Wat heel attent is, maar eigenlijk bevestigt dat er eerder iets helemaal niet goed ging met de planning. Eerlijk gezegd is de auberginepuree minder lekker dan de taramasalata. Heel smakelijk, maar net iets te veel curry-achtige specerijen denk ik, alhoewel de toevoeging van feta me erg bevalt.
Bij Dara is het mooi en lekker en ik vermoed dat we zeker nog een keer terugkomen. Dan liefst op een zonnig terras en misschien verloopt de bediening dan ook wat soepeler.

Gegeten op 21 april 2014

angharad
  • Recensies in de laatste twee jaar

De Mezes kaart is niet heel uitgebreid, maar er is voor ieder wel wat lekkers te kiezen. wij kozen voor krokante geitenkaas met abrikoos, kip teriyaki, jibne (een soort tzaziki), babaganoush (een wat stugge aubergine salade) en sigara borek (kon wat beter gevuld zijn) en couscous salade. Wij zaten op de eerste verdieping, die je bereikt met een trap met wat smalle treden (zeker voor wat oudere mensen misschien een beetje eng). De bediening was attent, zeker wat het desert betrof, de serveerster vond deze niet goed genoeg (tarte tatin) en liet een nieuwe maken, en bood ons als compensatie voor het wachten een gratis drankje aan.

Gegeten op 15 maart 2014

SB185
  • Recensies in de laatste twee jaar

Smaakvolle niet alledaagse gerechtjes. Erg leuk als je in bent voor nieuwe smaaksensaties. Lekker sfeertje, goede verlichting en muziek. Zorg ervoor dat je boven kunt zitten, het galmt minder en kun je elkaar beter verstaan.

Fenna-Bijsterveld
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gisteravond met 2 vrienden bij Dara wezen eten. We hadden gekozen voor de verrassing van de kok! Het eten was heerlijk. Lekker flesje wijn erbij en genieten. Het blijft jammer dat de service achter blijft bij de rest! De bediening is heel aardig en heeft kennis van de gerechten. Helaas hadden we wel eten, maar geen borden. Verder hebben we opscheplepels moeten vragen, na een paar keer vragen kregen we eindelijk de 2e ronde, de 2e fles wijn kwam ook pas nadat we er opnieuw om vroegen! Ben deze "klachten" ook in andere recensies tegen gekomen. Jammer dat er niet veel met deze opmerkingen gedaan wordt! Druk mag geen excuus zijn...
Rest mij om te zeggen > een mooi, gezellig restaurant, lekker eten en nu de bediening nog!

Gegeten op 15 februari 2014

Koningsgerecht
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben hier met 3 mensen een verrassingstafel aan tapas genomen, die ons heel goed bevallen is. De hoeveelheden waren voldoende en kwalitatief goed en afwisselend. We waren hier op een vrijdagavond en het restaurant zat zo goed als vol. Dit grote restaurant heeft een gevarieerde, kosmopolitische inrichting, waarbij je zowel op rustige als op dynamische plekken kan eten; snel of juist een avond lang. Wij zaten op loungebanken met onze bordjes afwisselend op tafel of op schoot; dat gaf bij ons een grappige en ongedwongen sfeer. Er loopt een legertje studenten rond in de bediening, waarbij je wel elke keer een andere jongen of meisje aan je tafel krijgt, die niet altijd doorhebben dat er net een collega langs is geweest. De ligging van het restaurant bleek toch nog verrassend dichtbij het centrum én het station te liggen, een pré voor mensen zoals wij, die komend vanuit verschillende kanten van het land nog even wat met elkaar wilden eten in Amersfoort.

Gegeten op 17 januari 2014

nap
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een heerlijke avond hebben we weer gehad. We komen regelmatig en ook deze keer was het weer super. Relaxte sfeer in het hele restaurant en heerlijk eten met veel verrassende gerechten. Bediening was erg attent en oprecht geïnteresseerd, heel aangenaam. Echt een aanrader voor iedereen die in de buurt van Amersfoort is!

Gegeten op 4 januari 2014

RuudvdB
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heel diverse kaart voor als je iets uit verschillende streken wilt proeven. Maar dat is gelijk ook het nadeel: zo divers dat je je niet echt kunt verdiepen in iets. Het eten is degelijk, maar echt warm word ik er niet van.
De aankleding is wel fantastisch.

Gegeten op 4 oktober 2013

Echtwaar
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier laatst gegeten. Voor allemaal kleine hapjes gegaan, was heerlijk. Was allemaal lekker te eten, nog mijn complimenten aan de keuken daarover! De bediening was vriendelijk, maar erg gehaast. Kwamen meerder malen of we nou eindelijk een keus hadden gemaakt. Ziet er toch gaaf uit dat Dara. Met lekker eten

Gegeten op 16 december 2013

Arno2u
  • Recensies in de laatste twee jaar

Dara is een trendy groot restaurant op een leuke plek gelegen. In een vernieuwd deel van Amersfoort aan het water en vlakbij parkeerplaatsen. Binnen in het nieuwe gebouw ziet het sfeervol uit. Beetje oosters/trendy. Ook deze muziek en later combinatie lounge/house muziek. Hierdoor ook veel jong/middelbare leeftijd publiek. Er zijn allemaal kleine hapjes 'Mezze' met elkaar te combineren. Ongeveer 3 gerechtjes p.p. is genoeg. Voldoende keuze in vis/vlees en vegetarisch. Enkele Mezze zijn verassend van smaak, andere bekende recepten. Lekker turks brood erbij. Bediening jong en vlot, ook werd er door hun geregeld navraag gedaan. Voor een gezellige ongedwongen avond, niet al te duur, is Dara prima.

brambo1
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eerlijke gerechten in dit sprookjeskasteel met zicht op historisch Amersfoort. Sinds kort is er de nieuwe menukaart en het blijft fijn dat je allerlei verschillende kleine gerechten kan kiezen. Ongedwongen sfeer. Ben hier 'zomers ook geweest, als je dan een plekje buiten te pakken kan krijgen, zit je helemaal super met de late avond zon!

Gegeten op 13 december 2013

Schrijf zelf een recensie over Wereldrestaurant Dara in Amersfoort

Schrijf hieronder je recensie over Wereldrestaurant Dara. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!