a TripAdvisor company

3. Topper 2015
  4. 92% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 058 215 86 63

Peejee58

Zaterdagavond heerlijk gegeten bij By Ús. Het "Frysk menu". Je kiest uit 3 of 4 gangen en stelt dan zelf je menu samen. De keuze uit de verschillende gerechten is niet heel ruim maar toch zeker voldoende. Bij ons viel de keuze op zeebaars, de entrecote en we sloten af met het kaasplankje. Ieder gerecht zag er prachtig uit en smaakte geweldig. Ook de wijnen die werden geadviseerd pasten uitstekend bij de gerechten. De amuse en de friandises smaakten ook uitstekend. Kortom, een aanrader. Wij komen terug!

Gegeten op 15 augustus 2015

Millers

Het fijne aan BY US is de niet al te grote kaart en de mogelijkheid om te wisselen uit de verschillende menu's. Er wordt met liefde en aandacht gekookt en dat proef en zie je. Zeer gastvrije en attente bediening. We hebben excellent gegeten voor een alleszins nette prijs. We komen heel graag terug.
De Veluwe eend met zwarte knoflook is een aanrader en het dessert met de limoensensatie in champagneschuim eveneens.

Gegeten op 5 juli 2015

BasN

Als we binnen komen is er een andere groep en wanneer die vertrekken zitten we alleen. Hoe kan dat? Want, hoewel we niet zo heel bekend zijn met de horeca in Leeuwarden, weten we zeker dat dit toch wel een van de beste restaurants van de stad moet zijn. Wellicht is het mooie weer de verklaring, want By us heeft geen terras, maar het blijft raar. We krijgen vooraf een amuse van worst, omkleed met witte chocolade en mosterdzaad; een orginele combinatie die verrassend goed smaakt. Daarna gaan we verder met het Fries Menu, te beginnen met zeebaars en paling met een heerlijk frisse salade van rettich en appel: een waar feest. Ook vervolg, een terrine van kip met asperges, is perfect. Bij het hoofdgerecht zakt het een klein beetje in: het royaal uitgevallen Friese varken met bonen en zwammen smaakt prima, maar is minder orgineel en uitgesproken dan de vorige gangen. Maar het dessert, suikerbroodijs, is weer uitstekend. De bediening is vriendelijk en professioneel, al is de uitleg wat beperkt, ook bij de wijnen. De wijnkaart zelf is trouwens een beetje beperkt. Maar wat zeuren we: gewoon een heerlijke avond in een tent die elke avond vol zou moeten zitten!

Gegeten op 12 juni 2015

monique058

In één woord: voortreffelijk ! Van ons krijgen jullie een *
We zijn al vaak geweest, en zullen blijven komen voor de zalige gerechten, de heerlijke bijpassende wijnen en het gastvrouwschap. Jullie verstaan je vak. Helemaal top.

Gegeten op 5 juni 2015

lisa115

Allereerst bijzonder lekker gegeten. Tegengekomen op culy.nl en stond daar zeer terecht.
Het eten was heerlijk, 4 gangen gegeten en een zoet dessert gedeeld met nog 2 personen.
De smaken op het bord waren in balans en kloppend.
Mijn dessert van zelf gekozen kazen (welke op volgorde waren gelegd van intensiteit) was voor mij een waardevolle beleving.
Over het bedienend personeel kan ik zeer kort zijn, zeker wat betreft de eigenaresse: passievol, professioneel en betrokken bij de gast. Daarnaast verstaan zij hun vak uitstekend.
Zeker een aanrader voor als u een keer Leeuwarden bezoekt!

Gegeten op 26 april 2015

hollebollegys

Wauw, wat hebben wij lekker gegeten bij dit fijne restaurant. De kaart bestaat uit drie verschillende menu's, maar je mag je eigen menu samenstellen uit de verschillende menu's. Op aanbeveling van de bediening een smakelijk drankje vooraf met prosecco, waarbij we een amuse van krab en gepofte rijst kregen.
Wij kozen voor een 4-gangenmenu. Vooraf aten wij de gerookte eend met o.a. een terrine van eendenlever. Heerlijk! De tweede gang was kabeljauw met kokkel, speciale vermelding voor de bolletjes van zwarte knoflook, daar hadden we een bord van op gekund.
Als hoofdgerecht aten we tournedos met draadjesvlees. Het vlees is botermals en de aardappel- en aardpeermousseline is echt heel lekker. Daarnaast ook nog een schaaltje met broccoli en courgette en een aardappelgerecht.
De kaas sloegen wij over, dat hadden we ook onmogelijk nog op gekund, want ze serveren by us geen kinderachtige porties. Het dessert vond ik het enige dat een beetje tegenviel. Het zag er, net als alle andere gerechten, mooi uit, maar ik vond de pinda erg overheersend en het dropijs smaakte niet echt naar drop. De eerdere gerechten vormden allemaal een mooi geheel, maar deze samenhang ontbrak een beetje in het nagerecht.

De dames die ons de gedurende avond bedienden zijn vriendelijk en open, niets op aan te merken.

Gegeten op 17 januari 2015

Bob328

We begonnen met een amuse en brood. Ik heb gekozen voor het 3-gangen vegetarische menu en dat was met zorg bereid. Vooraf de carpaccio van aubergine; prachtige flinterdunne plakjes met heerlijke saus en knapperige kruiden. Daarna de pompoen uit de oven. Deze was wel wat machtig, maar heel smaakvol. Het hoogtepunt voor mij (en mijn tafelgenoot) was het dessert: ik had het dropijs met pinda karamel, venkel, viooltjes, peer en goud. Het was opgemaakt als een herfsttuintje en smaakte fantastisch! Ook mijn tafelgenoot was erg te spreken over haar gerechten (de carpaccio, de schelvis en het suikerbroodijs). Verder was de bediening vriendelijk, attent en meedenkend. Tot slot de sfeer: die vond ik aangenaam. De tafels staan niet dicht op elkaar, wat fijn is om rustige gesprekken te kunnen voeren. Kortom, wat mij betreft is dit restaurant een echte aanrader!

Gegeten op 22 november 2014

pirla

Hoofdgerecht was voor mij lam, maar had evengoed een ander stuk vlees kunnen zijn. Was vast mijn eigen onkunde in het herkennen van de specifieke lam-smaak.

De bediening is soms wat uit de hoogte en de prijzen voor deze etentje zijn echt absurd.

Mooi restaurant, voorbeeldig publiek, of publiek met verbeelding

Gegeten op 19 juli 2014

Leijtens

uit-eten-gaan moet een feestelijke totaal-beleving zijn van goed en mooi opgemaakt voedsel, lekkere en betaalbare wijnen, vriendelijke en attente bediening en een prettige ambiance. Dit restaurant voldoet hieraan in alle opzichten; hulde! Dank voor de gastvrijheid: jullie hebben mijn vrouw en mij een buitengewoon fijne avond bezorgd. Ga zo door!

Gegeten op 21 juni 2014

arendvoskuijl

Het was druk, de gastvrouw had rode wangen van de inspanning. Daardoor duurt het allemaal wat langer, wat ze soepel oplost. Bv door wijn te laten proeven uit 'wat open staat'. Mijn partner krijgt ook een slok in een vers eigen glas. De keuze uit betaalbare wijnen is ruim, dat zouden andere restaurants zich aan moeten trekken. Hulde! Het eten dan maar, spannend, ik kan er geen ander woord voor bedenken. Toegewijd gedaan en spannend, je weet nooit welk smaken er allemaal op je bord liggen, de enige oplossing is proeven. Niet altijd even lekker, maar dat geeft niet. Als By Us niet bestond, dan moest het worden uitgevonden.

Gegeten op 8 juni 2014

Schrijf zelf een recensie over Restaurant BY ÚS in Leeuwarden

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant BY ÚS. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.