Sems

• 7.9

• 8.1

kokkritiek
  • Recensies in de laatste twee jaar

De lunch smaakte goed; ingrediënten pasten goed bij elkaar en het was mooi opgemaakt.
De inrichting ziet er uit als uit een Rtl Woonmagazine special. Beetje te perfect en daardoor wat zielloos. Het is allemaal erg donker en beetje te klinisch strak. Mag ook allemaal wat losser en speelser. Tot slot stond de hele tijd een loungemuziekje aan dat zich eindeloos herhaalde. Muziek die je doorgaans ook bij woon tv-programma's, maar als je uit eten gaat begint het op gegeven moment te storen. Al met al niet helemaal mijn soort horecagelegenheid. Wel qua eten, maar qua ambiance en bediening sprak het me minder aan.

Gegeten op 11 april 2014

Marconius
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten bij Sems. Je betaald wat meer maar dan krijg je ook wat. Prachtige uitgebalanceerde gerechtjes, top-service en mooi decor. We hadden een vier-gangen verassingsmenu, een aanrader. Vanwege de drukte of iets dergelijks kwam de kokshulp het eten uitserveren, hij excuseerde zich hier voor, dit was echter totaal niet nodig! Tip voor het management: stuur die jongen vaker naar de tafels. Een schitterende toelichting gehad over het eten, wat de visie er achter is. Dat wil elke klant wel horen. Na afloop thee gehad, hierbij werden we ook nog in de watten gelegd met allerhande lekkernijen. Aanrader!

Gegeten op 26 januari 2014

smullengeblazen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zondagavond diner bij Sems, al jaren 'hikken' we tegen een bezoek aan dit restaurant aan, omdat we toch veel minder positieve/negatieve reacties ontvingen van vrienden en collega's. Altijd was de strekking: eten op zich prima, maar het is het allemaal gewoon (net) niet....
De stoute schoenen aan en maar gaan, want het is zo ongeveer het enige restaurant dat we niet bezocht hebben in Leeuwarden.

Sems is gevestigd in een mooi pand op een leuke locatie. Het interieur is stijlvol, netjes, maar de sfeer in het restaurant wordt er niet door versterkt. De open keuken was voor ons niet een toevoeging aan de avond, zelf zou ik in dit pand hebben gekozen voor rust in de tent en de keuken uit het zicht hebben gehouden.
De tafels en stoelen, maar ook de banken langs de muur zitten goed.

Al snel krijgen we een amuse, eenvoudig, klein, maar prima.....we bestellen Bubbels.
We kunnen a la carte eten, maar ook kiezen uit een 4 of 5 gangen menu. Wij hebben reeds een dag met de nodige versnaperingen achter de rug, dus besluiten een voor - en hoofdgerecht te nemen en dan te besluiten of we nog een dessert willen of koffie.

2 zeer kleine broodjes met boter volgen, deze worden ook niet aangevuld als ze na 2 hapjes al op zijn.
Mijn voorgerecht Buikspek & mozzarella
Frisse salade met mozzarella uit Grootegast /
zacht gegaard buikspek / tomaat / basilicum

en mijn vrouw Vegetarisch
Paprika / geitenkaas / krokante filo/ bitterbal van
shiitake

We vallen bijna van onze stoel als de voorgerechten (we eten a la carte) verschijnen. Zeker de buikspek en mozzarella moeten met een vergrootglas gezocht worden, evenals de garnituren.
het stukje buikspek is 4 bij 2,5 cm en 4 mm dik, de rest ook zeer klein en weinig, zelfs in een 6 gangen menu zou dit schaamachtig zijn, maar wellicht acceptabel als tussengerecht. Of het wel smaakt vraagt mijn vrouw, euhhhh ja die 2 (!)hapjes waren geloof ik wel OK, o ja ik heb ook nog een vol glas begeleidende wijn over....
Het gerecht van mijn vrouw is iets smaakvoller en ook iets meer in de omvang, maar ook weinig.
We geven onze teleurstelling aan en zeker in het licht dat we maar 2 gangen a la carte bestellen. De bediening probeert het te begrijpen en we krijgen vervolgens een tussengerecht (soepje) aangeboden, erg vriendelijk natuurlijk en ook smaakvol, maar ook hiervoor geldt dat je dit als primair voorgerecht zou kunnen bestellen en dan ook is het erg weinig.

Wij krijgen ons hoofdgerecht, ik FriVar
Lende van Fries varken / knolselderij spektaart /
koolrabi / saus met Friese mosterd
en mijn vrouw Boerderij eend
Spelt / pompoen / pistache / jus met laurier

Prima gerechten, smaakvol en goede bereiding, bakje friet en salade erbij, we komen weer een beetje bij.
Mijn vrouw neem creme brulee na, prima gerechtje en ik krijg bij mijn bakje koffie lekkere friandises.

Behalve het eten , wat er op je bord ligt is in principe goed, pretendeert dit restaurant een bepaald niveau, handschoenen aan bij de broodjes en het bestek enzo. Het gevoel dat eerder werd omschreven door vrienden en collega's : tja het is het niet helemaal of net niet enzo herkennen we direct. Wij komen hier niet weer.

Gegeten op 30 maart 2014

Krupuk
  • Recensies in de laatste twee jaar

zo 9-2-'14 hier met 2 gegeten. Op aanraden van de locals hier naartoe gegaan, gezien wij niet bekend waren met de regio. Goede keus achteraf gezien. Mooie locatie werd afgemaakt met een mooie, nette inrichting. Goede sfeer dmv. juiste belichting.
We hadden een 4 gangen-menu genomen
Het eten was net geen 9 waard (Had het liefst een 8,5 gegeven, aub halve punten terug), het smaakte allemaal ruim voldoende en werd door een jong enthousiast team bereid.
De gastvrouw had geen collega's in de bediening en had dat ook niet echt nodig. Capabele en vriendelijke dame.

Al met al een positieve ervaring en zeker geen verkeerde keus als je niet weet waar je nou in Leeuwarden aan de slag moet.

Gegeten op 9 februari 2014

nathalie000
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben 2e kerstdag bij Sems gegeten en het kerstmenu en wijn arrangementen gehad. Het eten was heerlijk, zelfs het vegetarisch menu was super. Bediening zoals altijd was netjes en attent maar niet te stijf. Vorig jaar kerst waren wij ook hier en komen zeker snel weer terug!

Gegeten op 26 december 2013

annemiekejongbloed
  • Recensies in de laatste twee jaar

Sems deed mee aan als restaurant aan de WijnSpijs wandeling. Bij binnenkomst kregen we eerst een kaaskoekje met Kerrie, en een met ansjovis gevuld bladerdeegstengeltje. Daarna kregen we een bordje met 4 hapjes, waaronder bloedworst met appel, een aardappeltje met hazepeper, en een stukje hazerug met rode kool (4e weet ik niet meer). Hierbij kwam een volle portugese wijn, wat een geweldige combinatie was. Dit was voor ons de topper van een dag met 8 verschillende restaurants, hapjes en wijnen. We zijn dan ook 's avonds terug gegaan om ons diner bij Sems te nuttigen. De hazerug stond nog niet op de kaart, maar deze mocht ik wel bestellen. Mijn man heeft de eendeborst gegeten, die net zo voortreffelijk bereid was. Omdat we al de hele dag aan het eten/drinken waren hebben we niet het hele menu genomen, hiervoor zullen we een andere keer terug moeten komen. Bij de koffie kregen we nog allerlei huisgemaakte koekjes/chocolaatjes/etc. die we met wat moeite maar smaak hebben opgegeten.

Gegeten op 27 oktober 2013

knaar1
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ons eerste bezoek aan Leeuwarden en dan bij Sems terecht komen, dat is pas een cadeautje! Alle gerechten waren bijzonder, qua ingredienten, qua opmaak, qua smaak. Alles mooi in balans. Goede wijnen er bij. Heerlijk gegeten. Bediening kan nog iets professioneler, wij vroegen naar de wijnen en toen werden er een paar met zeer summiere informatie opgenoemd terwijl er gewoon een wijnkaart bleek te zijn. Ook de wachttijd tussen de gerechten was wat lang ( en het was er zeker niet druk). Maar voor de kok, niets dan complimenten!

Gegeten op 6 augustus 2013

elsgubbels
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben super lekker gegeten!Verrassende gerechten.Fantastisch mooie opmaak van de borden!Werkelijk een plaatje!En je zit hier zo gezellig...Het was een top avond.We werden echt verwend. Echt een aanrader.

Gegeten op 10 juli 2013

Henk-en-gezelschap
  • Recensies in de laatste twee jaar

Locatie: trendy, maar smaakvol ingericht en een open keuken die niet al te aanwezig is. Service is vakkundig en vriendelijk, een ruime voldoende. Toch zou wat minder afstandelijkheid tot een nog betere score geleid hebben. Eten: 5-gangen menu goed samengesteld, hoeveelheid is wat aan de kleine kant, maar bereiding is goed, al was onze tafel wel unaniem in de constatering dat het wel wat minder zout mag. Eigenlijk waren alle gerechten net iets te zout. Al met al een leuke ervaring, met een stevige maar acceptabele prijs-prestatieverhouding

Gegeten op 15 juni 2013

JTMM
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij zijn vorige week met z'n tweeën uit eten geweest bij Sems en en het was echt fantastisch, hebben heerlijk gegeten en de service was super, komen hier vaker maar het was echt voortreffelijk!! Hadden twee voorgerechten omdat we niet konden kiezen (knolselderijsoep, Steak tartaar en vegetarisch) en als hoofdgerecht Tournedos en kabeljauw beiden echt fantastisch een echte smaakbeleving als nagerecht hadden we de crème brûlée en cappuccino met veel lekkers na. Wij bevelen Sems aan omdat het een fantastische beleving is in een prachtig pand, met vriendelijk personeel en het eten is echt voortreffelijk!

Gegeten op 11 mei 2013

Schrijf zelf een recensie over Sems in Leeuwarden

Schrijf hieronder je recensie over Sems. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!