a TripAdvisor company

foto's van Dartel in Leiden - 1 foto's van Dartel in Leiden - 2 foto's van Dartel in Leiden - 3 foto's van Dartel in Leiden - 4 foto's van Dartel in Leiden - 5

1. Restaurant

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 071 512 40 12

Huiselijke sfeer in Leiden

Je treft het zelden zo hartelijk en huiselijk als bij Restaurant Dartel in Leiden. Eigenaar en chef-kok Norbert van Dartel zorgt er persoonlijk voor dat je je thuis voelt in de smaakvolle inrichting van het restaurant in de meest gefilmde straat van Nederland. Ook het eten is huiselijk. De streekgerechten zijn bereid met lokale producten. Lokaler kan bijna niet, veel ingrediënten worden gekweekt op de eigen moestuin bij Hoeve Cronestijn.

saskiaensander

Gezien alle voorgaande recencies valt deze een beetje buiten de boot. Andere gasten zijn een stuk enthousiaster dan wij. Afgelopen zaterdag hebben wij bij Dartel gegeten. 4 gangen menu met wijnarrangement. De wijnen zijn dik in orde, technisch wordt er goed gekookt (zwezerik is goed bereid) en ook vertrek je zeker niet met een lege maag.
Wel mis ik de verfijning in de gerechten. Smaken als komijn (zwezerik) en kardemon (eend) zijn heftig. Ik vind dat hier voorzichtig mee moet worden omgesprongen en helaas kwamen deze smaken wat ongenuanceerd naar voren. Mijn man heeft zijn eend dan ook niet opgegeten (en ik vond die ook niet echt top). Wel complimenten voor de kaas !! smikkelen!!
Verder zaten wij met zn tweeen tussen 3 viertjes, erg druk en ook hadden we regelmatig dat de bediening met de rug en bibs tegen onze tafel aan stond om uit te kunnen serveren.
Al met al niet slecht, maar ook niet goed genoeg want we hebben wel een flinke rekening moeten betalen. Volgende keer niet meer.

Gegeten op 5 februari 2016

Jelmerp

Heerlijk gegeten, elke gang was weer een belevenis! De chef kwam persoonlijk aan tafel om bij bij elke gerecht een uitleg te geven. Dit alles ging samen met heerlijke wijnen. Een absolute aanrader.

Gegeten op 29 januari 2016

stefan109

Wij hebben van 19.30 uur tot 00.30 uur gezeten. 5 gangen. Norbert van Dartel vroeg wat wij lekker vonden en wat we niet lusten. de gerechten die daaruit voortvloeiden waren een beleving opzich. De combi van een zoetje, zoutje en een zuurtje hebben ze daar echt fantastisch begrepen. Heb nog nooit tijdens het eten alleen maar over de smaakbeleving gepraat. Het wijnarragementje bij de gangen is echt een aanrader!! Ik zeg sterwaardig!!!!! Ga zo door!!!! Fantastisch!!!!

Gegeten op 16 januari 2016

gea41

Mooi, sfeervol en gezellig restaurant. We hebben ons door de chef laten verrassen en hebben van 7 fantastische gangen genoten. De
Chef kwam zelf langs om onze voorkeuren af te stemmen met als resultaat een zeer gevarieerd menu. In combinatie met een op elke gang afgestemd wijnarrangement hebben we een fantastische avond gehad.
Zeer vriendelijke en professionele bediening en chef.

Gegeten op 28 januari 2016

chantal145

Via online reservering

Verrast door de Restaurant Week liepen we het wild (waar we voor kwamen) op de kaart mis. Het alternatief was overheerlijk, erg lekker gegeten. Qua decor, de setting is gezellig, alleen vond ik de bakjes waar voor en nagerecht in werden geserveerd minder geslaagd en was mijn stoel versleten.

Gegeten op 27 januari 2016

ravoskuyl

Via online reservering

Prima. Het tafeltje aan de haard heeft erg weinig licht, maar dat doet aan de kwaliteit van het eten niets af. Goed gekozen wijnarrangement

Gegeten op 26 januari 2016

Lekkerbek0971

De chef kwam aan tafel om het menu uit te leggen. We hebben nog nooit zulke creatieve gerechten gegeten. Het eten was ook prachtig om te zien. We hebben heerlijk gegeten. Ook de geadviseerde wijnen waren perfect bij de gerechten. Aanrader.

Gegeten op 19 januari 2016

Wheisher

Gisteravond een fantastische diner genoten bij restaurant Dartel. Zelden maak je mee dat alles zo in balans is. Het eten, de entourage, bediening en de ruimte. Het eten is verrukkelijk en bij elke gast komt ook de chef uitleg bij het eten geven. Met een wijn arrengement erbij zit je helemaal goed!
Ook een plus punt is de hoogwaardige kunst aan de muur en zelfs een muurtekening van kunstenaar Maurice Braspenning. Dit alles bij elkaar opgeteld maakt dat ik dit met niet minder dan een 10 kan beoordelen.

Gegeten op 22 januari 2016

Linden_n

We hebben op 11 december j.l. hier gegeten. We werden gezellig ontvangen en de jassen werden aangepakt. Onze tafel was gereserveerd dichtbij de uitgifte balie bij de keuken. Erg onrustig en rumoerig door het langs lopen van personeel. Na een klacht bij eigenaresse werd er direct een andere tafel gereed gemaakt ver van de keuken vandaan. Deze locatie was perfect. We hebben een 5 gangen verrassingsmenu besteld. Het voorgerecht was lekker en mooi opgediend. Er werden diverse amuse en tussengerechten geserveerd. Het hoofdgerecht werd eveneens gezellig opgediend en heerlijk van smaak. Het wijn arrangement werd duidelijk uitgelegd over herkomst van de wijn en smaak bij elke gang. Ook het nagerecht was bijzonder, er werd veel aandacht aan besteed. De bediening was zeer correct en gezellig. Een gezellige avond gehad en lekker gegeten. Het is zeker een aanrader! We komen er zeker nog terug.

Gegeten op 11 december 2015

Bestfood

Op kerstavond hebben we genoten van het 7 gangen kerstmenu bij Dartel. Na wat amuses zoals bijvoorbeeld een mini hoorntje gevuld met een crème van Leidsche kaas en een bitterballetje met truffelrisotto was het tijd voor het echte werk.
We begonnen met verschillende bereidingen van paddenstoelen met knolselderij en schuim van Vacherin Mont d’or en stroop van dennennaalden. Mooi gerecht en mooi in balans. Daarna gekonfijte violette artisjok met dungesneden artisjok en crème van artisjok, gepocheerd hoeve ei bedekt met verse truffel. Artisjok, gepocheerd eitje en truffel. Veel beter wordt het niet.

Na dit fraais volgde ravioli van kreeft met petit legumes opgeschonken met een bisque van kreeft geparfumeerd met vanille, sinaasappel en kaneel. Vanille en kreeft werkt verassend goed. Erg fraai gerecht.

Vervolgens de in alle opzichten spectaculaire mandarijn van eendenlever. Mooi om te zien en geweldig lekker. Wat een creativiteit komt er uit deze keuken.

De pièce was gebraden fazant met de borstfilet en het boutje apart geserveerd met schuim van gerookte melk en kikkererwten. Daarbij wat wintergroenten en een saus van Chartreuse. Mooie cuisson en mooie balans in de smaken.

Richting kaas en dessert tegelijk met een tarte tatin van witlof met Bleu de Gex en walnotenroomijs. Groenten, patisserie, kaas en ijs ineen. Geweldig

Dan na het predessert van chocolade en kokos naar het dessert van mango, champagne, passievrucht en rozenwater.

Daarbij een top wijnarrangement. Goed gekozen met soms onverwachte vondsten.

De conclusie is voor ons al jaren dezelfde. Hier wordt fantastisch gekookt. Creatief met veel lokale producten en met het seizoen. Niet voor niets een van onze favoriete restaurants in Leiden

Schrijf zelf een recensie over Dartel in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Dartel. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.