Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.

Dartel

3. Topper 2014
  4. 77% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 071 512 40 12

marjolein38

Het was in de restaurantweek en daarvoor hadden zij het 4-gangenmenu teruggebracht naar een 3-gangenmenu. De kwaliteit van de gerechten was perfect, echter het was eigenlijk te weinig. De gerechten hadden iets ruimer gemogen, zeker als er een gang weg valt.
Het bijbehorende broodje was te hard (te knapperig...).
Verder stoort het dat men de dranken niet op een dienblad uitserveert. Hierdoor moest men bij 3 personen 2x lopen.
Het decor was prima.

Gegeten op 29 augustus 2014

gourmet of gourmand?

Onlangs hier voor de tweede keer geluncht. De gastvrouw wist meteen welke gerechten mijn vrouw niet mag hebben. Chapeau! Gastvrijheid staat hier trouwens hoog in het vaandel, zonder opdringerig te zijn.
Eten was zoals vorige keer geweldig én verrassend, zowel voor- als hoofdgerecht. Het pianostuk van het rund is alleen uitzonderlijk lekker van smaak wanneer het goed bereid wordt. En dat was het!
De keuze van de wijnen was zeer bijpassend.
De inrichting in dit smalle, oude pand is smaakvol, en ligt - naar men zegt - in het meest gefilmde straatje van het land.
Dit restaurant is mijn Leidse favoriet.

Gegeten op 12 juni 2014

Vannetje

Op een zaterdagavond hier heerlijk met z'n vieren gegeten. Zelf koos ik voor het 6 gangen menu met wijnarrangement en ik heb hier geen seconde spijt van gehad. De gerechten waren heerlijk en seizoensgericht. Met het gerechtje van pata negra, truffel, asperges en bijpassende Zuid-Afrikaanse chenin blanc als absolute hoogtepunt. De wijn-spijs combinatie waren goed gemaakt en de gerechten klopten gewoon. De uitleg van het bediend en keukenpersoneel was attent en aanstekelijk. En het tafeltje bij het raam met uitzicht op de gezellige kloksteeg was top. Kortom weinig op aan te merken behalve dat de bediening soms iets te traag was, wat waarschijnlijk door de drukte kwam. Naar mijn mening het beste restaurant in Leiden!

Gegeten op 10 mei 2014

hans175

VAndaag met mijn dochter hier gegeten. De risotto was erg goed, de eend was eveneens mooi en goed. Het dessert met sinasappeln en drop waren een prachtige verrassing. De amuses en verrassingen waren oprecht een mooie verrassing. Erg vriendelijke bediening en erg aangename sfeer. een topavond

Gegeten op 5 april 2014

Proever20974

Op woensdag 19/2 en op zaterdag 15/3 te gast geweest bij Dartel in Leiden. Gastvrouw en chef onberispelijk, rust en persoonlijk contact. Ambiance prettig en van hoge kwaliteit. Menu had een mooie opbouw, van rustig tot meer uitgesproken. Menu's bij beide bezoeken gelijk maar op 19/2 opvallend beter dan op de - drukke - tweede avond. Beduidend strakkere opmaak (het varken was de eerste keer direct een overtuigend gerecht, de tweede keer rommelig en onsamenhangend; het dessert met bloedsinaasappel was de eerste keer fraai opgemaakt als een schaakbord, de tweede keer was het amorf en 'blobberig') en ook op smaak was de ervaring op 19/2 een zo niet twee klassen hoger (de risotto plakte de eerste keer goed, de tweede keer was de risotto natter, te nat; de eerste keer was het Iberisch varken zacht van textuur en vol van smaak, verleidelijk, de tweede keer was het vlees te lauw, vettiger, ook droger, met taaie stukjes en wat bot; bij het dessert zat er weinig kracht in de bolletjes sinaasappel en drop, en de rode ondergrond had teveel suiker). De wijnen waren bij beide bezoeken grotendeels gelijk, maar de match was de eerste keer beter, wat ook een teken was dat de smaak van de gerechten de tweede keer anders was. Bij het zoete dessert werd een Zuid-Afrikaanse witte wijn geschonken die weg viel; daar had een glaasje stroperige dessertwijn of sherry beter bij gepast. Ook de timing was de eerste keer beter. De slokken witte wijn in het Bob-arrangement waren op 15/3 op kamertemperatuur als de gang op tafel kwam. Het zal echt de drukte geweest zijn. Maar het is nu eenmaal zo dat voor 100 euro pp (vijf gangen en half wijnarrangement, vijf flesjes water, en een aperitief) het wel allemaal moet kloppen. Daar kunnen de chef en de gastvrouw zeker voor zorgen, en het maakt Dartel tot een goed adres, ook in vergelijking met andere goede restaurants in Leiden. Ik kies zelf voortaan een rustiger avond.

Gegeten op 15 maart 2014

Guidofrenken

Geheel ongepland een 8 gangen diner genoten met nog aantal tussendoor verrassingen. Wij komen zeker terug om nog een keer te genieten van de originele combinaties, de zeer fraaie opmaak en de uitstekende smaken. Stoofvlees van ossenstraat in mergpijp geserveerd is uitstekend, de quinoa gepresenteerd in soort van mini landschapje is zeer creatief en smaakvol. De combinatie van varkensvlees kent met het spareribje en het stukje balkenbrij twee uitblinkers. Het wijn arrangement paste goed tot zeer goed bij de gerechten. Service was prima, met goede uitleg en ook tijd voor extra toelichting of een praatje. We komen terug als weer eens iets te vieren hebben of als we gewoon zin hebben in lekker eten!

Gegeten op 27 februari 2014

Manonn

Voor tweede keer hier gegeten.
Restaurant is gehuisvest in een mooi oud pand en gezellig ingericht. Tafels op voldoende afstand van elkaar.

Attente bediening.
En eten was weer super.
Hebben alle vier een viergangen menu genomen met wijnarrangement. Was avondvullend programma.
Favoriet was de risotto!
Verrassende wijnen bij de gerechten.
Aanrader in Leiden.

Gegeten op 14 februari 2014

Welkom70

Vlotte vriendelijke bediening! Eten matig. Amuse en hoofdgerecht prima! Voor-, tussen en nagerecht teleurstellend. Wijn bij nagerecht klopte niet. Werd niets aan gedaan, ook niet op rekening. Laatste indruk?

Gegeten op 13 februari 2014

RADijkhuis

Afgelopen zaterdag gedineerd met een zakenrelatie. Een paar jaar geleden al eens gegeten bij Dartel, maar het is alleen maar beter geworden. Wat een creatieve en lekkere topgerechten! Leuk ook dat de chef zelf nog bij ons aan tafel kwam om de gerechten toe te lichten. Erg attent. Verder paste het wijnarrangement erg goed bij het menu (van de chef). Super! Ik ga hier zeker nog vaker naar toe.

Gegeten op 8 februari 2014

Confucius67

Donderdag 28 november bezochten mijn echtgenote, mijn goede vriend Jan Jaap en ikzelf in Leiden de bijzonder geslaagde tentoonstelling ‘Petri’. Na afloop gingen wij eten in restaurant Dartel. Het bleek een mooi pand dat smaakvol was ingericht en voorzien van prettig zittende stoelen. Twee vriendelijke gastvrouwen maakten de ontvangst perfect.

We deden het dit keer uitgebreid en gingen er echt voor zitten. De amuses brachten je al goed in stemming. Het wasabimos was heel bijzonder, zowel van smaak als structuur. Apart en lekker waren ook de bitterballetjes met citroen en gember.
Het buikspek was een voltreffer en kan ik iedereen aanbevelen. De risotto met gepocheerd ei (lekker zachte dooier als volmaakte saus) beviel me al evenzeer.
Ik ben een vleesliefhebber en heb genoten van de houtduif en de runderbavette. Een mens moet wat aan te merken hebben: ik vond de kazen van smaak te dicht bij elkaar liggen.
De begeleidende rode wijnen waren goed gekozen.

Ik heb een hekel aan gerechten die ik moeilijk kan thuisbrengen en vaak vergeet ik de uitleg die tegenwoordig gebruikelijk is. Alles was evenwel herkenbaar en niet onnodig gecompliceerd. De eenvoud handhaven acht ik culinair noodzakelijk.

Onze complimenten,
Hans Bekker

Gegeten op 28 november 2013

Schrijf zelf een recensie over Dartel in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Dartel. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.