Dartel

• 8.5

• 8.4

hans175
  • Recensies in de laatste twee jaar

VAndaag met mijn dochter hier gegeten. De risotto was erg goed, de eend was eveneens mooi en goed. Het dessert met sinasappeln en drop waren een prachtige verrassing. De amuses en verrassingen waren oprecht een mooie verrassing. Erg vriendelijke bediening en erg aangename sfeer. een topavond

Gegeten op 5 april 2014

Proever20974
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op woensdag 19/2 en op zaterdag 15/3 te gast geweest bij Dartel in Leiden. Gastvrouw en chef onberispelijk, rust en persoonlijk contact. Ambiance prettig en van hoge kwaliteit. Menu had een mooie opbouw, van rustig tot meer uitgesproken. Menu's bij beide bezoeken gelijk maar op 19/2 opvallend beter dan op de - drukke - tweede avond. Beduidend strakkere opmaak (het varken was de eerste keer direct een overtuigend gerecht, de tweede keer rommelig en onsamenhangend; het dessert met bloedsinaasappel was de eerste keer fraai opgemaakt als een schaakbord, de tweede keer was het amorf en 'blobberig') en ook op smaak was de ervaring op 19/2 een zo niet twee klassen hoger (de risotto plakte de eerste keer goed, de tweede keer was de risotto natter, te nat; de eerste keer was het Iberisch varken zacht van textuur en vol van smaak, verleidelijk, de tweede keer was het vlees te lauw, vettiger, ook droger, met taaie stukjes en wat bot; bij het dessert zat er weinig kracht in de bolletjes sinaasappel en drop, en de rode ondergrond had teveel suiker). De wijnen waren bij beide bezoeken grotendeels gelijk, maar de match was de eerste keer beter, wat ook een teken was dat de smaak van de gerechten de tweede keer anders was. Bij het zoete dessert werd een Zuid-Afrikaanse witte wijn geschonken die weg viel; daar had een glaasje stroperige dessertwijn of sherry beter bij gepast. Ook de timing was de eerste keer beter. De slokken witte wijn in het Bob-arrangement waren op 15/3 op kamertemperatuur als de gang op tafel kwam. Het zal echt de drukte geweest zijn. Maar het is nu eenmaal zo dat voor 100 euro pp (vijf gangen en half wijnarrangement, vijf flesjes water, en een aperitief) het wel allemaal moet kloppen. Daar kunnen de chef en de gastvrouw zeker voor zorgen, en het maakt Dartel tot een goed adres, ook in vergelijking met andere goede restaurants in Leiden. Ik kies zelf voortaan een rustiger avond.

Gegeten op 15 maart 2014

Guidofrenken
  • Recensies in de laatste twee jaar

Geheel ongepland een 8 gangen diner genoten met nog aantal tussendoor verrassingen. Wij komen zeker terug om nog een keer te genieten van de originele combinaties, de zeer fraaie opmaak en de uitstekende smaken. Stoofvlees van ossenstraat in mergpijp geserveerd is uitstekend, de quinoa gepresenteerd in soort van mini landschapje is zeer creatief en smaakvol. De combinatie van varkensvlees kent met het spareribje en het stukje balkenbrij twee uitblinkers. Het wijn arrangement paste goed tot zeer goed bij de gerechten. Service was prima, met goede uitleg en ook tijd voor extra toelichting of een praatje. We komen terug als weer eens iets te vieren hebben of als we gewoon zin hebben in lekker eten!

Gegeten op 27 februari 2014

Manonn
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor tweede keer hier gegeten.
Restaurant is gehuisvest in een mooi oud pand en gezellig ingericht. Tafels op voldoende afstand van elkaar.

Attente bediening.
En eten was weer super.
Hebben alle vier een viergangen menu genomen met wijnarrangement. Was avondvullend programma.
Favoriet was de risotto!
Verrassende wijnen bij de gerechten.
Aanrader in Leiden.

Gegeten op 14 februari 2014

Welkom70
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vlotte vriendelijke bediening! Eten matig. Amuse en hoofdgerecht prima! Voor-, tussen en nagerecht teleurstellend. Wijn bij nagerecht klopte niet. Werd niets aan gedaan, ook niet op rekening. Laatste indruk?

Gegeten op 13 februari 2014

RADijkhuis
  • Recensies in de laatste twee jaar

Afgelopen zaterdag gedineerd met een zakenrelatie. Een paar jaar geleden al eens gegeten bij Dartel, maar het is alleen maar beter geworden. Wat een creatieve en lekkere topgerechten! Leuk ook dat de chef zelf nog bij ons aan tafel kwam om de gerechten toe te lichten. Erg attent. Verder paste het wijnarrangement erg goed bij het menu (van de chef). Super! Ik ga hier zeker nog vaker naar toe.

Gegeten op 8 februari 2014

Confucius67
  • Recensies in de laatste twee jaar

Donderdag 28 november bezochten mijn echtgenote, mijn goede vriend Jan Jaap en ikzelf in Leiden de bijzonder geslaagde tentoonstelling ‘Petri’. Na afloop gingen wij eten in restaurant Dartel. Het bleek een mooi pand dat smaakvol was ingericht en voorzien van prettig zittende stoelen. Twee vriendelijke gastvrouwen maakten de ontvangst perfect.

We deden het dit keer uitgebreid en gingen er echt voor zitten. De amuses brachten je al goed in stemming. Het wasabimos was heel bijzonder, zowel van smaak als structuur. Apart en lekker waren ook de bitterballetjes met citroen en gember.
Het buikspek was een voltreffer en kan ik iedereen aanbevelen. De risotto met gepocheerd ei (lekker zachte dooier als volmaakte saus) beviel me al evenzeer.
Ik ben een vleesliefhebber en heb genoten van de houtduif en de runderbavette. Een mens moet wat aan te merken hebben: ik vond de kazen van smaak te dicht bij elkaar liggen.
De begeleidende rode wijnen waren goed gekozen.

Ik heb een hekel aan gerechten die ik moeilijk kan thuisbrengen en vaak vergeet ik de uitleg die tegenwoordig gebruikelijk is. Alles was evenwel herkenbaar en niet onnodig gecompliceerd. De eenvoud handhaven acht ik culinair noodzakelijk.

Onze complimenten,
Hans Bekker

Gegeten op 28 november 2013

deberk1965
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een spontane lunch met mijn grote liefde. Vast menu maar wat een lekkernijen. Vooraf een gerecht met gamba's, langoustine en zoetzuur van groenten. Daarna een gegrilde runderbavette en als dessert een pruimencombinatie. Heerlijke wijnen erbij en veel informatie over al dat lekkers dat op ons bord verscheen.

De bediening is zoals gebruikelijk uitstekend (laatst ook mogen genieten van een 6 gangen diner) en de kennis van zaken navenant. De chef kwam het menu toelichten en dan wil je eigenlijk alleen nog maar aan de slag. Een zeer geslaagde besteding van de vrije middag zo. Complimenten.

Gegeten op 7 november 2013

sander eigeman
  • Recensies in de laatste twee jaar

Nadat er helaas geen plek meer was voor de beoogde zaterdag wegens totaal vol gereserveerd werd ik de donderdag daarvoor opgebeld dat ze een annulering hadden en dat ze gelukkig plek voor mij hadden. Dit was al verheugend nieuws en vol enthousiasme op pad naar mijn favoriete zaak in Leiden. Dartel.. De oude Fabers waar ik als kind met mijn ouders at. Ik denk dan Henk de oude uitbater glimlacht van trots dat " zijn " plekje is overgenomen door Judith en Norbert. Wat een weergaloos stel en wat een vibe. Ik ben zeker eerder geweest en ik probeer minimaal 1 keer per jaar langs te komen. Zo dus ook deze zaterdag. Het acht gangen menu was subliem. Ik heb mogen smokkelen in de gangen omdat de a la carte voorgerechten te mooi waren. Dit was geen probleem en alles werd zonder enige moeite geregeld. Dungesneden gamba met langoustine, mabré van eendenlever met kalfsmuis, duif met kruidenkorst, onvoorstelbaar allemaal. Als je dat kan dan ben je knap en heb je gevoel. Kreeg wel van ze te horen dat er een grote tafel zat die ook de coquilles had besteld en of ze dit mochten veranderen wegens anders langer duren van het gerecht voor ons. Natuurlijk geen probleem want we waren nog sprakeloos van de vorige pracht creaties. Wat word er voorgesteld.." Vinden jullie het anders erg als we jullie coquilles veranderen in een stukje zwezerik?" Volledig retorische vraag en wij waren helemaal blij dat we zwezerik zouden krijgen. Wat doet dit megabrein van een kok." heren ik dacht dat ik dit wel bij jullie kon maken aangezien ik jullie enigszins ken" ( de chef zelf aan tafel). "Ik heb voor jullie een krokant gebakken stukje zwezerik met een streep van rode biet, gele en oranje wortel en het stukje zwezerik afgeblust met koffie.. Whaaat met koffie?? Niet te geloven wat een ultieme test van de chef, het hele smaak pallet in de mond wat een mega idee. bitter, zout, zacht volledig opgevangen door de biet met wortel en de zwezerik top in eren gehouden. Sprakeloos bijna emotioneel en er achter komend dat dit echt uit eten is zoals uit eten bedoelt is. Hemels en onvergetelijk. Ik zou graag nog wat uitweiden over de rest van het eten maar dat hebben mijn vorige Iens genoten al gedaan. 8 gangen prachtig, prachtig. Ik heb het prima op 7 gangen gehouden en ben terug gegaan uit mijn oude stad met een gevoel van trots dat Leiden en met uitzondering de kloksteeg zo iets prachtigs heeft met Dartel. De lekker schreef dit jaar iets moois over Jonnie Boer. Een door de goden gezonden keukenmeester. Graag geef ik dit zelfde compliment aan de chef van Dartel. Als je echt wilt dat alles klopt en dat je bijna de show kan stelen met iemand uitnodigen in dit restaurant dan is dit de ultieme keus. Sfeer uitermate goed, eigenaresse top in wijn advies, en ja gewoon je de prijzen laten meelezen bij haar voorstel van keuzes zodat je niet flauw valt van de rekening aan het einde van de culinaire "Oriënt expres". Graag en heel graag weer. En advies? ! keer doen en je bent nooit meer dezelfde. Dankbaar dat we weer mochten eten op deze plek.

Gegeten op 16 november 2013

TeddyG
  • Recensies in de laatste twee jaar

We zijn al meermaals te gast geweest bij Dartel voor diner en we waren eigenlijk wel nieuwsgierig naar de lunch. Zou dat een beetje in de buurt van het (hoge) niveau van het ‘avondmaal’ komen?
Vandaag hadden we een leuke aanleiding dus daad bij het woord gevoegd.

En … lunchen bij Dartel is zeker geen straf. Sterker nog; het overtreft de eerdere ervaringen misschien wel. Gefileerde gamba met een krokante langoustine als voorgerecht. Een heerlijk gerecht met een verrukkelijke smaak (smaken). En dit in combinatie met een passende wijn zorgde voor een geweldig entree. Hierna een bavette (die op een Green Egg perfect gegaard was) met een saus van laurier en een breed scala van paddenstoelen en meer … ik kan niet anders dan zeggen dat dit tongstrelend was. Tot slot nog wat kaasjes met een sherry waarmee we de lunch op smaakvolle wijze afsloten. Ik lees nu net de recensie van HerminaM maar daar kan ik mij totaal niet in vinden. Misschien dat Hermina een slechte dag had of met het verkeerde been uit bed was gestapt maar ik kan me niet voorstellen dat dit aan de brigade van Dartel heeft gelegen. Tot op heden heb ik een constant hoog niveau bij Dartel ervaren en de eerste lunch ervaring vandaag wijkt daar zeker niet vanaf. Een leuke aanleiding die een perfecte invulling kende.

Gegeten op 8 november 2013

Schrijf zelf een recensie over Dartel in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over Dartel. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!