• foto's van Merkelbach in Amsterdam - 1

• 8.0

• 8.5

ici
  • Recensies in de laatste twee jaar

Magnolia ijs. Daslook uit eigen tuin. Waar eet je zo onverwacht? Het zijn dit soort verrassingen die een avond bij Merkelbach inspirerend maken. De bediening laat ongevraagd een net binnen gekomen wijn proeven. De langoustine met worstje van brandade als tussengerecht is een absolute aanrader. Spekbokking is van oorsprong haring. Een spekbokking wordt gerookt. Een stoombokking is gestoomd. Bij Merkelbach roken ze de vis zelf in de rookoven die in de tuin staat vertelde de gerant. De oorsprong proef je bij Merkelbach. Dat maakt het een restaurant om vaak naar terug te keren. Een onverwachte plek middenin de stad en toch buiten.

Gegeten op 5 april 2014

Loire
  • Recensies in de laatste twee jaar

Prachtige en unieke plek in de stad. Is alleen al bezoek waard. Het verhaal over de ingrediënten en de manier van koken klinkt mooi, maar bij het resultaat vraag je je af of de gehesen vlag de lading wel dekt. Beetje gedoe op het bord. Visvoorgerecht niet geweldig. Kalfsvlees in drie bereidingen, lekker, kroketjes van de schenkel passen niet bij de mooie zachte smaak van de plakjes lende. Groentjes mooi van smaak. De wijnen vergoeden veel. Daar ligt hun kracht.

Gegeten op 2 april 2014

yokonijn
  • Recensies in de laatste twee jaar

Na lange tijd Merkelbach weer eens bezocht. Op het terras was het mega druk, logisch heel mooi weer, maar ik had niet het gevoel dat de bedieng het goed aan kon . Bij de wijn een visplankje besteld. De inktvis was taai en mijn inziens te overmatig aanwezig. Het diner bestond uit 4 gangen, echter zowel bij het voorgerecht als hoofdgerecht kalfsvlees. Ik heb bij het hoofdgerecht om een vervanger gevraagd, maar die was er niet, want er was een heel kalf ingekocht. Als hoofdgerecht voor een tussengang gegaan, lagoustine, worst van spekbokking met citroenboontjes. De worst was te zout, dus teruggestuurd. De kok maakte zijn excuses en had het over stokvis (?). De vervanger was tarbot i.p.v. de worst. Het kaasplankje was ook niet echt verrassend. Dus jammer, ik moet het met de herinnering doen.

Gegeten op 5 april 2014

Radd
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben bij dit restuarant een vier gangen menu gegeten.

De locatie van restaurant Merkelback is uniek en heeft veel charmes. Je betreedt de omgeving door een oude tuin poort om vervolgens plaats nemen aan eeen knus tafeltje in een landhuis midden in Amsterdam. De ruimte is volledig redesigned en ziet er perfect uit.

Het knusse kan soms wat tegen je werken, want de tafels zijn eigenlijk te klein om alles op te zetten. Dit zorgt voor enig schuifwerk tijdens het eten.

Maar waar we voor komen, het eten:

De gerechten zijn alle gevarieerd met veel verschillende smaken op het bord, ondanks dat de Chef risico's durft te nemen, door bijvoorbeeld kleine toefjes gepureerde kippelever toe te voegen aan een zeer fijne parelhoensoep, komen de meeste gerechten wat te flauw over.

Te neutrale smaken in het tussen gerecht ( Er wordt een pittige salade gepresenteerd met een peperdressing die eigenlijk maar een hint naar peper heeft) en van de drie soorten eende vlees bij het hoofdgerecht zijn er twee matig: te droog of smaakloos. Het derde stukje eend is echter over heerlijk, daarvan hebben wij daarom maar extra genoten ;)

Heb ik ondanks deze min punten een fijne avond gehad en lekker gegeten? Jazeker
Ik ben kritisch door het prijs segment waar het restaurant zich in bevindt en zou ondanks de min punten van het eten dit restaurant aanbevelen:
Ja, want de locatie is super en de sommelier heeft een goede kennisen en heerlijke bijpassende wijn.

Gegeten op 14 maart 2014

badcop
  • Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van de restaurantweek aangeschoven bij Merkelbach, ooit een 9,2 behaald bij Johannes van Dam. Iets wat op hun site dan ook prominent wordt vermeld. Onze ontvangst was zakelijk. Vooraf hadden we een groene salade met rode poon en gefrituurde hele visjes, de rode poon deed aan verstoppertje want deze hebben we niet terug kunnen vinden. De volgende gang bestond uit een crème-soep van Chaamse hoen en artisjokken. De soep had niet echt een uitgesproken smaak, eerder wat saai. Het hoofdgerecht bestond uit Gasconne kalfsvlees en deze was uitstekend bereid, chapeau! We moesten tussen twee gangen heel lang wachten, maar werd door de sommelier op een charmante manier ondervangen. Overigens verdient de sommelier sowieso extra aandacht want hij heeft de avond prachtig aan elkaar geschonken. Dit pand resideert in een werkelijk prachtig pand en beschikt over een mooie tuin waar het volgens mij zomers goed toeven is.

Gegeten op 15 maart 2014

pierre25
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijdens de Restaurantweek aten we bij Merkelbach, een sfeervol restaurant in een zeer fraai buiten in het oosten van de stad. Over het viergangendiner waren we echter niet onverdeeld positief. Vooraf kregen we crackers, iets wat ik oneerbiedig als atjar betitel, en een pesto van raketsla. De pesto was niet lekker omdat hij muffig smaakte. Ook het voorgerecht van gerookte rode poon miste smaak en de inktvis in het gerecht was behoorlijk taai. Het tussengerecht, een soep van hoen, was al een stuk beter omdat het wel goed op smaak was. Het hoofdgerecht was voortreffelijk: kalfsvlees op drie manieren met citroenboontjes, oerpenen en een heerlijke jus. Het nagerecht bestond uit een warm chocoladetaartje, vanille-ijs en duindoornbessen. Het gerecht was oké maar het ijs viel tegen. Kortom, deze slowfoodervaring miste toch das gewisse etwas. Het wijnarrangement dat de gangen omlijstte was daarentegen wel bijzonder al was het maar vanwege de geestdrift van de sommelier

Gegeten op 18 maart 2014

rsanders
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik denk dat Merkelbach een van de meest bijzondere terrassen van Amsterdam heeft. Schitterende tuin met op de achtergrond huize Frankendael. We kwamen eigenlijk voor een glas wijn, maar bestelden toch ook het chef's plateau met het verzoek daar zo min mogelijk varkensvlees bij te doen. Dat was niet helemaal goed doorgekomen, waardoor we dus toch veel varkensvlees kregen. Bediening schakelde snel door de keuken te vragen zsm iets anders te regelen en dat gebeurde dus ook. Netjes! Goeie huiswijn ook!

Gegeten op 1 maart 2014

Leonard1986
  • Recensies in de laatste twee jaar

Merckelbach is een pareltje verstopt in Amsterdam Watergraafsmeer! Bediening is top, en attent, zelfs op het terras. Terras is gelegen in een prachtige tuin, je waant je in Zuid-Frankrijk! Er wordt veel aandacht besteed aan de presentatie en de smaken van het eten. Heerlijk als de zon schijnt om hier op het terras te zitten!

Gegeten op 8 maart 2014

marver
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben vanmiddag met 2 personen gebruik gemaakt van een lunchaanbieding van de restaurantweek. Het eten was prima, de keuken had, op ons verzoek, zeer smakelijke vegetarische gerechten bereid. Toch overheerst een vervelend gevoel. In hun advertentie staat met grote letters: gratis vierde gang. We kregen de menukaart waar drie gangen op stonden en de bediening meldde vervolgens dat de vierde gang alleen geserveerd wordt bij het diner. Dit staat absoluut niet in de informatie van het restaurant op de website van de restaurantweek. Behoorlijk misleidend dus.
Wat ook niet correct was: bij het nagerecht werd ongevraagd sherry geserveerd, waar vervolgens 7 euro per glas voor in rekening werd gebracht. Zo kan ik ook een "goedkoop" menu aanbieden in de restaurantweek.
En dan de bediening: er was via de website gereserveerd, maar desondanks was er geen tafel beschikbaar. Het was enorm druk op het terras, dus dat kan een reden zijn. Er werd een extra tafel voor ons neergezet en we werden vriendelijk bejegend, maar het bleef wat bediening betreft erg rommelig en ongeorganiseerd.
De locatie, in de mooie tuin, is wel weer een aanrader.

Met vriendelijke groet,

Gegeten op 9 maart 2014

oceanis
  • Recensies in de laatste twee jaar

Buitengewoon plezierig restaurant. De bediening was fantastisch door twee jonge dames. Zeer professioneel en bijzonder aardig. De gerechten zijn alles behalve doorsnee. Aparte combinaties die bijzonder goed smaakten.
Ambiance is plezierig. Prettig klein restaurant. Aankleding is goed maar niet spectaculair.
Een absolute aanrader.

Gegeten op 28 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over Merkelbach in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Merkelbach. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!