Librije's Zusje over zichzelf

De naam geeft het al aan, hier is een duidelijke band met Restaurant De Librije. De keuken is namelijk gebaseerd op al het goede dat Jonnie en Thérèse in het verleden hebben bedacht. Wij presenteren u herkenbare klassiekers van De Librije.

ankieee
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een fantastische avond hebben we hier gehad!
We kozen allebei voor een zes gangen (hij vlees & vis, ik vegetarisch) en het ene gerecht was werkelijk nog lekkerder dan het andere. Tel daarbij op de uitmuntende bediening en prachtige ambiance en je het sowieso een topavond.
Ik was overigens erg benieuwd naar de inrichting, op de foto's sprak het met namelijk niet zo aan maar eenmaal in het restaurant vond het ik wel wat hebben.

Gegeten op 21 april 2014

jkemper
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een geweldig restaurant is dit! Vorig jaar zomer hadden ze een speciale aanbieding:

Je gaat genieten van een bijzondere lunch met de mooiste gerechten van Restaurant De Librije uit de afgelopen 20 jaar. Je wordt meegenomen op een culinaire reis door deze bijzondere jaren, waarbij je geniet van de meest geliefde mondvermaakjes en vier topgerechten. De viergangenlunch wordt inclusief aperitief geserveerd.

Dit klopte volledig, erg bijzondere hapjes geserveerd met mooie bijpassende wijnen. Een aanrader als je van geweldige service, luxe ambiance en heerlijk (bijzonder) eten houdt.

Gegeten op 22 oktober 2013

bart105

Zeer bijzondere avond gehad bij Librije's Zusje

Meteen bij binnenkomst al helemaal in de watten gelegd en er stond als snel een heerlijk glas bubbels op tafel.
Daarna een mooie opvolging van amuses met zeer uiteenlopende smaken. Van een toffee van eekhoorntjesbrood tot een verguld eitje met zilte haringkuit. Een waar feestje.
Daarna gekozen voor 3 gangen met wijn arrangement. Langoustines, boeren tamme duif en als laatste een combinatie van cassis, dorp en rode bied. Allemaal stuk voor stuk toppertjes.
Wijnen sloten mooi aan op het gerecht en vloeide mooi over.

Bediening is zeer attent en geeft graag informatie over de gerechten en wijnen als daar na gevraagd wordt.

Wat een avond absoluut een aanrader voor een bijzonder moment!

Gegeten op 28 maart 2014

appo-z
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vier uur lang door charmante jonge dames in de watten gelegd.
Bij De Librije valt de staf naast Therese niet echt op, die doen geruisloos en perfect hun werk, bij Zusje is dit anders. Bij 'gebrek' aan Therese is de staf juist duidelijker aanwezig in mooie mantelpakjes en strak in de make-up.
De amuses waren een mooie start, de broodjes waren heerlijk en ik heb er teveel van gegeten. Mijn man genoot van zijn 6 gangen met onder meer duif, kabeljauw, asperges. Mijn vegetarische versies waren soms wat erg plantaardig. Wat meer kaas, peulvruchten en wat minder bloemetjes en blaadjes van Oost-Indische kers zou ik niet erg hebben gevonden. Ook het dessert van snijbonen(!), cassis en geitenkaas (daar wel kaas!) was mij iets te gewaagd.
Het gebouw waar Zusje in zit is mooi, maar wel oud en mogelijk daardoor koud/tochtig. We hadden het best koud tijdens het lange diner. Bij de koffie konden we op temperatuur komen in de binnentuin onder een heater.

Gegeten op 1 maart 2014

dvyc90
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben hier heerlijk gedineerd met drie personen. Vriendelijk ontvangen en netjes naar de tafel begeleidt. Daarna kozen wij voor de verrassing menu. Gerechten werden op tijd geserveerd en de presentatie van de gerechten was soms te mooi om op te eten. Service was top, want de bediening was erg alert en vriendelijk. Prijs en kwaliteit verhouding klopt helemaal. Ideaal voor een romantisch diner of om iets te vieren.

Gegeten op 21 november 2013

carel3
  • Recensies in de laatste twee jaar

Fantastisch eten, verrassende combinaties met mooie wijn gecombineerd. Goede bediening die op geen enkel moment storend aanwezig was en op een prettige manier precies hun plaats vond. 1 heel klein minpunt, de wijn bij het hoofdgerecht vond ik geen goede begeleiding...

Waterindemond
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk geluncht bij dit mooie restaurant in Zwolle, we gingen voor het iens menu die we uitbreidden met gebakken zwezerik in combinatie met zuurkoolnat en sinaasappel. Prachtig mooie gerechten waarbij steeds de contrasten worden gezocht met zoet en zuur bij het hoofdingredient, zeer vindingrijk, aldoor weer verrassend en sprankelend. Verder mooi wijnarrangement die gul geschonken werd. Adequate bediening, minpuntje echter het feit dat er meerdere malen naar de rekening moest worden gevraagd, maar absolute aanrader, dit is genieten!

Gegeten op 28 februari 2014

robbert8
  • Recensies in de laatste twee jaar

afgelopen zondag heerlijk gegeten bij Liberije's Zusje. Gebruik gemaakt van het IENS menu voor 76,50 p.p. ex. wijn voor 5 gangen lunch.

Amuses waren bijzonder, alleen de piccalilly met sigarenbladeren is niet mijn favoriet. Mooiste twee gerechten waren de zeeduivel en de eend, ook een fantastische witte wijn bij de zeeduivel; Butterfly. Een Engelse wijnmaker in het Franse land. Al met regelmaat bij de top zaken van Nederland gegeten, maar ook Quay in Sydney en Chateaubriand in Parijs. Kortom, kunnen eerlijk en goed eten zeer zeker waarderen.

Mooie van het zusje is dat je 'echt' eten krijgt. Niet overdreven veel 'zalfjes', 'schuimpjes' of 'streepjes'. Super rijke saus bij elk gerecht en alles goed hoog op smaak. Dan iets te zeuren?

Tsja.. het interieur, serieus waar geen gezicht vinden wij. Het stucwerk zal allicht zo horen, maar het lijkt door een amateur gedaan te zijn. Daarnaast zit je op panterprint stoelen en een plastic goochellaarstafel. Niet ons ding. Of ga hip of hou het klassiek, dit is echt een ratjetoe. Dit draagt niet bij aan de beleving, en dat moet een restaurant als dit wel meegeven. Nu hebben we 'gewoon' fantastisch gegeten en gedronken, maar heb je geen totaal beleving zoals bij een ander sterrenrestaurant.

Gegeten op 2 maart 2014

Bibendum59
  • Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van 'iens dinner deals' hier gelunched met mijn vrouw. We hadden een paar jaar geleden ook al eens in de Librije gegeten en dat blijft dan toch wel de ervaring waar je de andere restaurants aan afmeet... Zelfs Oud Sluis moest het onderspit delven tegenover de Librije.
Onze verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor dit 2-sterren restaurant van dezelfde eigenaar. Vriendelijke ontvangst door een gastvrouw. Daarna werden we door een ander lid van de brigade door het oude gevangeniscomplex geloodst naar het restaurant en naar onze tafel. Aangename ruimte met mooie intrigerende kunst aan de muur. Aan de kant zie je, als je goed kijkt, de kijkgaten van de oude gevangenisdeuren... De tafels zijn van een soort gegoten kunststofhars gemaakt met golvend rood fluweel eronder; zeer apart, maar op het randje van ordinair. Het moet je smaak zijn. Er is gedekt met goud bestek en zwarte servetten. (de zwarte brigade serveert trouwens ook met zwarte handschoenen in plaats van de doorgaans witte handschoenen).
Het bestek oogt chique maar ligt niet zo lekker in de hand en heeft verschillende deukjes in de lepels, wat een vreemde sensatie in de mond geeft.
We worden welkom geheten door onze ober en beginnen met een amuse: toffees van piccalilly en eekhoorntjesbrood, geserveerd in een soort herfstbakje met echte blaadjes eronder en takjes erbij. Het zag er prachtig uit en de heerlijke aardse geur van het eekhoorntjesbrood steeg omhoog. Ook de smaak stelde gelukkig niet teleur. Ook de vers afgebakken broodjes met de 2 soorten boter (gebruinde boter en geitenboter) waren heerlijk. Daarna volgde de 2e amuse; oesters met krokantjes, dennentoppen en cress, geserveerd in een prachtig schaaltje met 2 kleine gouden lepeltjes. Een heerlijke combinatie. Daarna was het tijd voor onze eerste gang: ganzenlever met bietjes, rauwe witlof en sinaasappel. Het frisse van de sinaasappel contrasteerde mooi met het volle vet van de lever. Hierbij dronken we een riesling van Pfluger uit Duitsland. Dat was zo zo, wel eens een betere combinatie geproeft. Bij onze 2e gang van Kabeljauw met citroengras, pastinaak en kokos dronken we een chardonnay van Domaine de la Verpaille, uit het Loiregebied in Frankrijk. Daarna volde nog de zeeduivel gegaard in specerijenolie met piccalilly en uitlek van hachee in combinatie met een fantastische pinot noir van Wild Rock uit Nieuw Zeeland en een tamme boerderijeend met BBQ mais en gepofte boekweit begeleid door een eveneens heerlijke tempranillo uit Spanje van Pies Negros. Als dessert genoten we van grapefruit, hazelnoot, zoute mascarpone en magnolia samen met een Welschriesling/chardonnay van Apelton uit Oostenrijk. Deze laatste dessertwijn was pure goden-nektar maar ging niet optimaal samen met ons dessert. Na nog genoten te hebben van een heerlijke koffie-finale, kwam onze lunch ten einde. Alle gerechten waren heerlijk en de service was uitstekend. Later kreeg ik nog netjes een mailtje met alle wijnen die we gedronken hadden, prima! Ik trek wat puntjes af bij de waardering voor de sommelier omdat ik sommige combinaties niet helemaal top vond, maar voor de rest hebben we een heerlijke middag beleefd!

Gegeten op 7 februari 2014

ErikScheffers
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanmiddag heb ik een vriendin gerakteerd op een etentje bij Librije's zusje, in het kader van een Iens-lunchdeal. Ik heb de laatste 35 jaar nooit eerder in een sterrenrestaurant gegeten, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen. Het was inderdaad geweldig, het eten zag er mooi uit en smaakte voortreffellijk. We begonnen met 4 amuses allevier een 10. Daarna kregen we kleine broodjes (9) met heerlijke boter (10). Vervolgens een vijfgangenluch, alle gerechten een 10. Het eten was geweldig en volgens mijn vriendin de wijn ook (ik drink geen alcohol). Verder hadden we onbeperkt kraanwater bij het eten, zoals het hoort. Ik heb ook nog 3 glazen verse jus d'orange op, die niet afgerekend werden omdat ik geen aperetief had genomen.
De bediening was erg attent en vriendelijk. Over het decor valt te twisten. Zelf vond ik het de prettigste ambiance waarin ik de afgelopen jaren heb gegeten. Al met al een topmiddag, die zeer moeilijk te overtreffen valt. Hulde aan de koks en bediening!

Gegeten op 19 februari 2014

Schrijf zelf een recensie over Librije's Zusje in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over Librije's Zusje. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!