Trattoria A Proposito

• 8.2

• 7.5

paulbast
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanmiddag geluncht met zakenrelatie in a proposito.

Italiaans eten is en blijft mijn favoriet en a proposito bewijst weer waarom. Het heeft de klasse van een echte trattoria in Italie. Niet te veel opsmuk, maar eerlijk en heerlijk eten.

Van de ambiance van het restaurant wordt ik niet direct enthousiast en ook het menu met krijt op een groot bord dat je voor je tafel krijgt vind ik niet helmaal tof. Liever gewoon een kaart die je niet alle zicht op de zaak wegneemt. Wat er op het bord staat is echter allemaal de moeite waard. Tafelgenoot had een prima Ravioli con spinache en ik een spaghetti met mossels. Uitstekend. Jammer dat geen brood wordt meegeleverd maar na een vraag daarom kwam er fantastisch vers en warm brood in voldoende hoeveelheid.

Nog een klein minpuntje is de bizar grote glazen voor de witte wijn. Ze drinken niet lekker en ontnemen je bij het drinken werkelijk alle zicht op je tafelgenoot.

Kortom, het eten is geweldig maar in de randen van het eten maakt a proposito wat vreemde keuzen.

Gegeten op 14 april 2014

mw1973
  • Recensies in de laatste twee jaar

Goede Italiaan in het centrum van Rotterdam onder kantoorkolos Delftse Poort (Nationale-Nederlanden). De gerechten zijn goed maar missen net iets extra om echt spectaculair te zijn. De tonijncarpaccio is net iets te flauw hetgeen niet gecompenseerd kan worden door overvloedig gebruik van peper, citroen en olijfolie. De ravioli met champignons en pancetta is een tikje te gaar maar wel een mooie combinatie. Smakelijk limoncello ijs wordt gevolgd door een prima authentieke espresso. A Proposito loopt als een trein en dat is niet onlogisch op deze centrale locatie en met een nette prijs/kwaliteit verhouding. Bediening is onopvallend. Niet kunnen pinnen is anno 2014 een tikje onhandig.

Gegeten op 4 april 2014

llthrt
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het was even zoeken maar dat was dan ook meer dan de moeite waard. Zeer hartelijke ontvangst en zeer vriendelijke bediening. Bediening spreekt Nederlands, Italiaans en Engels door elkaar dit gaf mij zowaar nog een vakantiegevoel ook.
Eten was erg lekker, goed verzorgd met ingrediënten van prima kwaliteit, authentieke smaken. Toevoegingen aan tafel (olijfolie en geraspte kaas) maakt het geheel helemaal af.
Kom hier zeker terug.

Gegeten op 2 april 2014

elbe
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zwaardvis met citroenroomsaus - heerlijk; salade oke; er werd extra pasta gebracht; witte huiswijn prima; koffie met iets lekkers er in als verwennerij.

Gegeten op 11 maart 2014

Fabio46
  • Recensies in de laatste twee jaar

Supergoed verscholen Italiaans restaurantje. Zeer vriendelijke bediening, bij reserveren aan de telefoon al heel vriendelijk. De pasta's zijn geweldig hier, veel variatie daarin ook,niet alleen spaghetti. De wijnglazen zijn heel groot, de wijn per glas iets aan de dure kant (als je met zijn tweeen ieder twee glazen neemt kun je beter een fles bestellen). Zalig brood met kruidenboter vooraf (maar eet daar niet teveel van anders krijg je de pasta niet meer op). Wel erg druk hier altijd, reserveer op tijd. De wachttijden tussen de gerechten zijn werkelijk altijd correct.

Sophiek
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor het eerst sinds lange tijd weer hier gegeten. De vegetarische pasta was werkelijk heerlijk. Echter de tiramisu en witte wijn was ver beneden peil, tiramisu was ook erg duur. Echt zonde! Het meisje dat ons bediende was vriendelijk, sprak geen Nederlands, maar wel een beetje onhandig. Drankjes werden echt op je tafel 'geplempt'.
Toen ik binnenkwam was ik wel onder de indruk van de mooi gedekte tafel met dito wijnglazen. Echter dan zie je daarna dat de waterkan van plastic is, beetje jammer!
Als al het eten hier zoals de pasta was dan zou ik direct terugkomen. Als alle puntjes op de i worden gezet dan is het in potentie een supergoed restaurant.

Kamer994
  • Recensies in de laatste twee jaar

Uitstekende lunch. Alle tafels gereserveerd, maar toch plaats. Snelle lunch. Excellente open wijn en een keur van gerechten op een schoolbord. Verse pasta! Mag ook wel eens gezegd worden. Penne Gamberi voortreffelijk met de worst en kleine gamba's. Verse tomaat en een scheut zalige "olio". Partner had Ravioli Carne Spinaci met truffelolie en lading vers gemalen Fromaggio Reggiano. Dan als slot een echte ristretto. Niet zo een halve espresso maar een echte "cafe". Alles zoals in Italië. Uitermate goed bereikbaar nu met het nieuwe Centraal Station voor de deur. Een aanrader voor een lunch en dan de stad in.

Mrhat
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een toptent en op een locatie waar je deze niet zou verwachten, namelijk meteen aan de uitgang van Rotterdam CS. Hoewel ik de indruk krijg dat ze zich met name richten op een zakelijk publiek (alleen doordeweeks open en veel jasjes/dasjes binnen), betekent dit geenszins dat het restaurant een kille uitstraling heeft. Integendeel, de inrichting is bijzonder en er hangt een warme, Italiaanse sfeer en de bediening is Italiaans vriendelijk. Maar uiteindelijk draait het allemaal om het eten en de wijn en beide zijn uit de kunst, ik kan niet anders zeggen. Heerlijke versgemaakte pasta met zwaardvis, olijven en kappertjes en huisgemaakte tiramisu en espresso als nagerecht. Wat ook een pluim verdient is de voortreffelijke huiswijn voor een bescheiden bedrag per glas. Ik hoop hier nog heel vaak en lang terug te komen!

Gegeten op 24 februari 2014

verabauman
  • Recensies in de laatste twee jaar

Deze week nam ik een goede vriend mee naar A Proposito, een restaurant waar ik al sinds vele jaren op gezette tijden eet. Bij A Proposito weet je wat je krijgt: een fijne autentieke Siciliaanse sfeer en verrukkelijk Italiaans eten. Ik ken geen ander Italiaans restaurant buiten Italie met dezelfde sfeer en goede smaak. De bediening is er goed en gespeend van veel humor. Als gast sta je op een voetstuk. En het eten is werkelijk goddelijk. Zoals de gegrilde melanzane en de lamskoteletten. Ook van de tiramisu werd ik weer heel erg blij!
Na afloop van zo n klasse diner is de bestelling van een cappuccino vloeken in de kerk voor deze Sicilianen. Maar alleen al voor de te verwachten reactie is het grappig om toch een cappuccino te bestellen. Maar ik kreeg m natuurlijk niet. Daarvoor in de plaats kreeg ik een heerlijke espresso macchiato van de gastvrouw, wat dit overheerlijke Italiaanse dineetje compleet maakte.

Gegeten op 17 februari 2014

wentel
  • Recensies in de laatste twee jaar

"Van de gastvrije verwelkoming tot aan het afscheid in de watten gelegd bij a Proposito", "Stap over de drempel en je bent in Italië", "De enige keer dat ik zo goed Italiaans gegeten heb was in Italië zelf". Alle drie uitspraken zijn waar en geven een idee over de indruk die mijn eerste bezoek aan de trattoria heeft gemaakt.
Het was nog niet makkelijk er terecht te komen, want drie (!) eerdere pogingen om te reserveren strandden op een 'helaas, al volgeboekt', dus dit keer had ik een week van tevoren gebeld en kon ik terecht... na 8 uur, want daarvoor... al vol geboekt.
Het eten bij a Proposito is van zeldzame klasse. Ik heb bij een aantal Italiaanse restaurants hele goede gerechten voorbij zien komen, maar nog nooit was alles gewoonweg helemaal goed-beter-best. Eén van de mensen die ons bediende vertelde dat zijn moeder de scepter over de keuken van het familiebedrijf zwaait. Zo'n 'mama' wil je meteen, als je eenmaal van haar kookkunst geproeft hebt!
Tonijncarpaccio, garnalen met pepers en knoflook (beide met een lekker bruschetta), zwaardvis met kappertjes en olijven, zalmforel, fantastisch huisgemaakt citroenijs met een glaasje limoncello; de hele avond was een parade van heerlijkheden.
De bediening is losjes maar professioneel, geïnteresseerd in de gasten en heeft zichtbaar plezier in het werk. Voorbeeld voor veel andere restaurants.
De inrichting is modern maar toch warm en gezellig; heb prima gezeten. De zaak zat helemaal vol, maar toch niet overdreven lawaaiering of een gebrek aan privacy.
Brandschoon toilet, verder ook alles aan de bar en op de tafels keurig in orde.
A Proposito krijgt een 10. De eerste die ik op Iens heb gegeven. Een restaurant met 2 of 3 sterren zal misschien een nog betere keuken hebben maar dan heb je ook de bijpassende pretenties en een heel ander prijskaartje dan bij a Proposito. Het is de mix van fantastisch eten, perfecte bediening, een aangename locatie en een prima prijs die a Proposito in één keer het beste Italiaanse restaurant waar ik ooit heb gegeten maakt (nou ja, misschien die ene in Bologna, maar dat is niets voor Iens...) Het volgende bezoek staat al gepland... moet niet vergeten op tijd te reserveren...

Gegeten op 13 februari 2014

Schrijf zelf een recensie over Trattoria A Proposito in Rotterdam

Schrijf hieronder je recensie over Trattoria A Proposito. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!