lamme
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eind van het jaar hier weer super gegeten met vrienden, wij nemen altijd het menu want dat is altijd super, heerlijke wijnen gedronken.

Gegeten op 2 november 2013

FrankM
  • Recensies in de laatste twee jaar

Na jaren toch een keer besloten om bij IDGE te gaan eten. Het restaurant staat immers al tijden goed aangeschreven. Maar de kaart trok ons niet en dan is de keuze snel gemaakt. Dit keer is dat anders. De a la carte-kaart bevat aanlokkelijke gerechten en dus op naar het Rapenburg.

De ontvangst is allerhartelijkst en de chef komt zelf het menu vertellen. Het is net nieuw, dus even wennen, maar de gangen klinken allemaal lekker. Dus we gaan voor het vier gangen menu, met bij een paar gangen een bijpassende wijn. Helaas is er geen non-alcoholisch arangement (wel een half-glas variant), dus 'water it is'.

Na een mooie uitgebalanceerde amuse volgt het voorgerecht. Verschillende smaken (tandoori, zeebaars, yoghurt, viskoekje) zijn mooi gebalanceerd. Alleen de mosseltjes in kokosroom zijn aan de koude kant, dat detoneert een beetje.
Het tussengerecht bestaat uit skrei (wat volgens de chef 'zwerfkabeljauw' en volgens de bediening 'herfst-' of 'winterkabeljauw' heet, met hachee van kreeft en schuim van kreeft (of, volgens de bediening 'van schaal- en schelpdieren'). Op de verwarring na van wat er op het bord ligt is ook dit weer een mooi smakend en vormgegeven gerecht.
Door naar het hoofdgerecht: barbarie-eend. Meerdere bereidingen, allemaal even goed. De eend komt mooi tot zijn recht, de loempia van confit en een mooie vondst en de bijgerechtjes zijn goed gevonden.
Het dessert is kaas of een peren-palet. De tarte-tatin van peer lijkt wat muf, maar dat kan ook van de specerijen komen. Voor het overige is het een mooi tableau waar peer, witte chocola en caramel prachtig samenkomen.
Na de koffie komt de rekening. Die is aan de hoge kant. Met een menuprijs van 50 euro en wijn voor ruim 7 euro het glas wordt een diner bij IDGE geen wekelijks ritueel. Is de prijs te hoog? Ja en nee. Nee omdat de smaken prima zijn, de gerechten soms verrassend en de ambiance prima. Ja, omdat het bijzondere van de ingredienten onvoldoende tot uiting komt. Iets duidelijker aandacht voor hekomst en leefomstandigheden en over de prijs valt helemaal niet meer te klagen.
Tot slot de bediening. Die is netjes en voorkomend, maar het valt wel op dat er wat stopwoordjes en zinnen in geslopen zijn. Verder is voor de gasten duidelijk hoorbaar als het personeel de situatie aan de tafels bespreekt. Dat mag ietsje minder. Maar al met al is het het cijfer 8 zeker waard.

Gegeten op 1 februari 2014

DeHoog
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een groep van 9 gegeten in de zogeheten huiskamerzaal. Goede ontvangst in een bijzonder sfeervolle ruimte. Restaurant is bovendien leuk gelegen aan het Rapenburg. Het viergangendiner met bijbehorend wijnarrangement was perfect. Prachtige opmaak van de borden, mooie bereidingen en goede smaken. De producten zouden iets exclusiever kunnen. Voor- en tussengerecht van vis, hoofdgerecht heerlijk zachte kalfssukade en een grand dessert na. Koffie met huisgemaakte friandise. Bediening was correct en vriendelijk, met goede kennis van bijbehorende wijn. De prijs is stevig, maar zeker niet uit verhouding.

Gegeten op 10 januari 2014

eindbaas
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een groep gegeten op 21 december 2013. Hartelijke ontvangst, heerlijke amuse met nog heerlijker wijn. Daarna een vooraf bepaald 4 gangen menu waarbij het ene gerecht nog lekkerder was dan het andere. Begeleid door goed gekozen wijnen en een plezierig ongedwongen bediening voor mij zeker reden binnenkort nog een keer terug te gaan. TOP!

Gegeten op 21 december 2013

paulusb
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op Sinterklaasavond met vrienden gegeten. Lekkere gerechten (een vegetarisch menu en de rest had een menu met vlees en vis, zoals voorgesteld door de kok). Afwisselend, mooi opgemaakte borden en voldoende eten. Bijzondere gerechten. Attente bediening die zorgde dat we niets tekort kwamen. Prijs/ kwaliteit klopte wel. Volgens ons een van de beste restaurants in Leiden.

suzanne56
  • Recensies in de laatste twee jaar

Top. Prima gegeten en heerlijke wijnen gedronken. Ik was wel uitgenodigd dus weet niets van de prijzen. En of dit prijs/kwaliteit waardig was. But what the hell ik had een prima avond hier. Bedankt.

Gegeten op 29 november 2013

gerardkipper
  • Recensies in de laatste twee jaar

Spontaan binnen gevallen en heerlijk gegeten. Goede subtiele smaken in de gerechten. De klant staat duidelijk centraal met een heel vriendelijke bediening en aandacht voor net wat extra's als een lekkere amuse.

Gegeten op 15 augustus 2013

Silky
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het eten was een vijfgangen menu van de chef met wijnaraangement. Op zich was het eten echt super lekker,maar de porties waren toch echt te klein. We besloten nog een extra tussengerecht te bestellen, wat natuurlijk met een vijfgangenmenu niet nodig had moeten zijn. De sommelier was nerveus en sprak erg snel, jammer want hij had duidelijk verstand van zaken, we hebben erg lekkere wijnen geproefd. De zaak is mooi ingericht, we zaten naast een oude apothekerskast. We doen dit alleen maar over als we een dinnerdeal krijgen, prijs en in dit geval hoeveelheid zijn echt niet in verhouding. Voor ons prijst dit restaurant zich hierdoor uit onze markt. We betalen graag goed voor bijzonder eten en bijzondere wijn, maar dit is voor ons voorlopig de eerste en laatste keer geweest

Gegeten op 14 februari 2013

boek
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben heerlijk gegeten in dit restaurant. De amuses van het huis waren werkelijk verrukkelijk en precies op de juiste temperatuur. Het brood was eveneens heerlijk en werd regelmatig bijgevuld. Er staan helaas geen vegetarische gerechten op de kaart dus er valt voor vegetariërs niets te kiezen. De chef biedt wel een vegetarisch 4- of 5-gangenmenu: Het voorgerecht bestond uit kaasbitterballen en gefrituurde tofu op een bedje van rode biet salade. Het tussengerecht bestond uit asperges met roerei. Het hoofdgerecht was wat spannender met onder meer verschillende soorten gevulde mini-paprikaatjes, geitenkaas en polenta. Het kaasplankje bestond uit 4 verschillende kaasjes waarvan er 3 heerlijk waren. De Texelse schapenkaas viel ons tegen en paste qua smaak niet helemaal in het rijtje. Het zoete dessert bestond uit verschillende lekkernijen waarvan de citroentaart ons nog lang bij zal blijven (in positieve zin).

De gerechten zagen er zonder uitzondering uit als kunstwerkjes op je bord.

De bediening was vriendelijk en kundig. We vonden wel dat er veel tijd zat tussen het tussengerecht en het hoofdgerecht. We moesten minstens 45 minuten wachten.

De kwaliteit van het eten was goed maar wisselde wel per gang.
De verhouding tot de prijs vonden we daarom niet helemaal reëel. Voor 2 keer 5 gangen en een paar glazen wijn betaalden we bijna 200 euro.

Een klein restaurant met een vrij neutrale, aangename inrichting (leuk plafond). De tafels staan ver genoeg uit elkaar waardoor je voldoende privacy hebt.

We hebben een heerlijke avond gehad In Den Gapende Eter en komen er graag een keer terug

Gegeten op 6 juli 2013

Klaafje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben gekozen voor het viergangen menu in combinatie met het wijn arrangement. Een heerlijke amuse van het huis om mee te beginnen, vervolgens een kleurig pallet van voorjaarsgroente. Als tussengerecht een wit vis (schrei) met schuim overschoten. Het hoofdgerecht was een malse eend gecombineerd met mooie groenten. Wij hebben gekozen voor de kaas met mooie dessertwijn. Al met al weer heerlijk gegeten!

Gegeten op 22 maart 2013

Schrijf zelf een recensie over In Den Gapenden Eter in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over In Den Gapenden Eter. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!