a TripAdvisor company

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 0334 481 753

Culinair wonder

Je vindt dit restaurant in een honderd jaar oude klipper net buiten het centrum van Amersfoort. In de sfeervolle Eemhaven ervaar je de liefde die Kars van Wechem en Monique Korteschiel voor het vak hebben. Proef de passie, levenslust en creativiteit van De Saffraan, sinds 2009 in het bezit van een Michelinster.

Kolek

al een jaar of acht niet meer bij de Saffraan gegeten. Our loss.
Met een kortingbon van internet gereserveerd voor het 7-gangenmenu. Tijdens de eerste gangen lag het tempo redelijk hoog, later ging het wat rustiger. Bij zoveel gangen vind ik dat erg prettig. De bediening is sowieso erg prettig, informeel maar correct.
Een veelgangendiner kan nog wel eens wat verzanden, zo niet hier: prima porties, veel afwisseling in smaken, texturen, technieken en producten. Niet echt uitschieters naar boven of beneden maar ook met de zaak vol zeer constante kwaliteit.
Als ik moet zeuren: het vers bereide ijs van rozen dat ik hier acht jaar geleden at staat nog in mijn geheugen gegrift. De iets te harde knopjes rozenijs in het dessert haalden dat niveau niet. Soit.
De wijnen waren uitstekend en goed gekozen bij de gerechten. Ook prettig dat het allemaal niet te zwaar was, zelfs met kleine glazen drink je toch flink wat weg op zo'n avond.
We komen binnenkort weer!

Gegeten op 6 februari 2016

Marcus_B

Via online reservering

Weer heerlijke avond gehad.
Begon top met amuse ijsje ananas en zuurkool. En dat ging maar door. Gekozen voor verrassingsmenu en wijnarrangement. In goed gezelschap in lekker zittende stoelen in rustig, m.i. prettig interieur. Gastvrouw is t.n.t. altijd prettig en erg goed.
Jonge bediening vergiste zich wel eens maar is een minor detail.
Tarief is duurder segment.
Staat m.i. al heel lang constant in de top 2 van Amersfoort. Kom er heel graag.

Gegeten op 6 februari 2016

Bloemen66

Heerlijk gegeten met vriendlief. 7 gangen menu met bijpassende wijnen. Het eten was sterwaardig ze hebben ook altijd een ster gehad dit jaar helaas niet. Bediening was vriendelijk en correct heel leuk restaurant in een boot! Wij komen zeker met mooi weer terug om op het dek te eten !

Gegeten op 28 januari 2016

Neusjevandezalm1

Mooie locatie, goede service en heerlijke gerechten (7 gangen verrassingsmenu) en bijpassende wijnen. Erg leuke avond gehad en voor herhaling vatbaar.

Gegeten op 21 januari 2016

Jofie

Gedineerd bij Saffraan te Amersfoort. Bij aankomst waren de meeste tafels nog onbezet, met de airco aan was het redelijk onbehagelijk in dit schip dat is omgebouwd tot restaurant. Hoewel onze verwachtingen hoog gespannen waren werd hier jammer genoeg geen invulling aangegeven. De bediening is correct maar allemaal een beetje op de automaat qua toelichting. We gingen voor het 7 gangenmenu, wat allemaal qua smaak redelijk vlak en erg minimalistisch was. inrichting is netjes maar enigszins koel, wellicht mede door de lage temperatuur. Ooit heeft dit restaurant volgens onze informatie een Michelinster mogen ontvangen die ze inmiddels weer hebben moeten inleveren..? Volgens ons terecht. Hoewel het eten niet slecht is, is hier zeker geen sprake van een ster waardig restaurant. 7 gangenmenu was een aanbieding, maar de reguliere prijs voor dit menu is absoluut te duur voor hetgeen wordt geserveerd.
Liefhebbers moeten het zelf maar eens proberen, maar voor ons blijft het bij ene deze keer.

Gegeten op 16 januari 2016

Teijo

Ster of niet, het was verbluffend. Delicate combinaties van texturen en smaakjes. We aten als groep het 7-gangenmenu. Iedere gang bijzonder. De tonijn (heel zacht gegaard) en het hert (die bietensaus is overheerlijk) waren mijn favorieten.

Personeel vriendelijk en deskundig. Romantisch in een oude boot, wat wil je nog meer...

Gegeten op 2 december 2015

PB1981

Mama doet nog wel eens wassie als ik heeeeel druk ben. Pa op zakenreis, dus Ma bedanken in ons 'huis restaurant' kan geen kwaad. Ma is een lastige eter (geen orgaanvlees) dus haar menu wordt aangepast. Ik ga wel voor de zwezerik en de ganzenlever. Het eten is als vanouds weer lekker, mooi, smaakvol en exclusief. Ik geef nu maar eens een 10, want dit is volgens Michelin een 'gewoon' restaurant. Ik kan het dus met gemak vergelijken met andere sterrententen en geloof me, dit is eerder tegen de 2* aan dan 0. Wat me iedere keer weer bekoort is de tonijntartaar ingewikkeld in tonijn. Hier zit een heerlijke saus van limoen en gember bij. Hier eet ik zo een kilo van. Dan de laagjes eendenlever met Amersfoortse ossenworst, oude kaas, basilicum en aceto balsamico. Dit is toch wel heel lekker en goed gecombineerd. De schelvis is altijd lekker, signaturedish van de kok, dus prima. Ik toen de krokant gebakken kalfszwezerik met lavas, pompoen en pistache, dit is ook echt iets wat je thuis niet krijgt en/of zelf maakt. Hiervoor ga ik uit eten. Ik wil verrast worden. Ma kreeg in deze gang een Amerikaans rund met een goddelijke bietensaus. De kaas en toetjes zijn overigens altijd prima. De toetjes zelfs wel lekkerder dan in andere zaken, je krijgt namelijk niet 1 ding maar 3 verschillende componenten die elkaar goed versterken. Wat is nog meer een echte plus hier? De wijnkaart, een tignanellotje gewoon netjes voor 100 euro. Een oude Duitse Riesling had ik voor 80 euro, wat kost ie in de winkel? 38euro. Prima dus. Veel verrassende aparte wijnen, je kan dus ook een keer voor iets 'geks' gaan. 2e Kerstdag zitten we er weer...

Gegeten op 19 november 2015

roosje1st

We zijn hier op vrijdagavond een 7 gangen diner gaan eten. De bediening was vriendelijk, attent en deskundig. De entourage is heel mooi, het is rustig binnen, je kunt elkaar goed verstaan. Het eten is fantastisch. Je kunt aan elk gerecht merken dat er veel zorg aan wordt besteed. De vis, het vlees, alles is precies goed van consistentie, gaarheid, textuur en smaak. Heel knap vakwerk! De amuses zijn zo mooi, sommige moeten haast wel met een pincet in elkaar gezet zijn.
Het is werkelijk een culinair hoogstandje bij De Saffraan. Zelden geef ik zo'n hoge waardering, maar dit restaurant is die meer dan waard!

Gegeten op 20 november 2015

Puregroove

ivm de Heerlijk 10 daagse hier gegeten. Een 3 gangen diner voor een vast bedrag. de boot zat vol, en wij waren niet de enige met dit arrangement, zal een redelijk makkelijke avond zijn geweest voor de chef omdat 90% van de gerechten hetzelfde is.

De avond gestart met een apperatief van cava met gin, annanasappelsap en saffraan, een lekkere frisse combinatie dat lekker wegdrinkt. vervolgens volgde een aantal zeer geslaagde kleine amuses. wat een priegelwerk moet dat zijn geweest, mooie smaakcombinaties en erg lekker. De eerste gang bestond uit een tartaar van kalfsvlees, mooie blokjes, goed van smaak en uitstekend te combineren met de bijpassende wijn van het wijnarrangement. Vervolgens voor de tafelgenot een schelvis, en voor mij heerlijke biefstuk. De porties zijn voldoende. Als afsluiter een trio van verschillende kleine nagerechten, ook dit weer mooi gepresenteerd en met aandacht voor detail. Als laatste een heerlijke Irish Coffee.

ondanks dat we hier gebruik maakten van de heerlijk 10 daagse aanbieding was de rekening toch nog vrij hoog. Het prijs van het wijnarrangement is aan de hoge kant, € 24,- voor 3 glazen wijn, en de Irish coffee was zelfs € 9,-. Dat vind ik toch iets te veel. Op het eten is niks af te dingen, en die ster verdienen ze ook wel weer terug.

Gegeten op 13 november 2015

YvG

Via online reservering

Wederom was ons bezoekje verrassend en smaakvol. Kortom, Een absolute aanrader.
Hoewel ik mij halverwege de maaltijd niet lekker voelde (oorzaak was niet gerelateerd aan het eten!) en de maaltijd moest staken, boodt Saffraan een mooie oplossing, zodat we later de rest kunnen komen genieten.
Een absolute aanbeveling voor de gastronomische verwennerij door het team van Saffraan is zondermeer terecht.

Gegeten op 14 november 2015

Schrijf zelf een recensie over De Saffraan in Amersfoort

Schrijf hieronder je recensie over De Saffraan. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.