Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.
  • foto's van ZòXander! in Zwolle - 1

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 038 423 13 10

Een ware wereldreis

Spannend en uitdagend. Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Zuid-Amerika staan gebroederlijk bij elkaar op de menukaart. Dit levert een creatieve kaart op met schitterende gerechten. Zodra je een hap neemt weet je het: dit klopt helemaal.

ptouw

De 10 gangen waren verrukkelijk. Voor mijn Turkse gasten was keurig rekening gehouden met de eetwensen en alles werd netjes vertaald in het Engels. Een mooie variatie van zalm, kalfsmuis, doperwtensoep, eend, mosselen, rivierkreeftjes, kwartel, lam en kersen bavaroise en blauwe bes muffin.
De porties zijn klein genoeg om de eindstreep te halen.
Enige minpuntje vond ik de Irish Coffee. De room had niet de juiste substantie en het geheel leek meer op een Baileys.

Gegeten op 15 september 2014

rvan

We wilden ZòXander een keertje proberen. Geen grote trek, daarom kozen we alleen een hoofdgerecht van de 'wereldkaart'. Een Braziliaans stoofpotje van garnalen en roodbaars leek ons wel wat. Het wachten werd verkort met een amuse van een blokje tempeh (niet tofu zoals de gastheer meende), opgeleukt met kruidenboter en een schijfje olijf. Een wat vergezochte en niet erg geslaagde creatie, de smaken weigerden samen te werken. Tofu, wat volgens de gastheer tot voor kort in plaats van tempeh werd gebruikt, was waarschijnlijk inderdaad beter geweest. Het stoofpotje bevatte mooie ingrediënten, maar alles smaakte naturel (zeg maar flauw) omdat de kruiden ontbraken. We hadden juist iets pittigs verwacht bij de Braziliaanse signatuur van dit gerecht. Volgens de gastheer was dat ook de bedoeling, maar dit was echt alleen voor puristen te genieten. Ook de hoeveelheid viel tegen (we kozen voor 'groot'; ik wil niet weten hoe 'klein' eruit ziet). De gastheer betreurde onze teleurstelling en bood ons een kop koffie aan en een aperitief bij ons volgende bezoek (? !), maar hoewel wij dit gebaar wel konden waarderen, kon het ons niet veel vrolijker stemmen. ZòXander vinden wij nog geen aanrader.

Gegeten op 23 augustus 2014

spencer1

Bij Xander gegeten via de Iens restaurant-actie. We hebben het verrassingsmenu gehad: 10 vegetarische gerechtjes. We hebben bijzondere dingen geproefd en zaten lekker buiten op het terras, een mooie plek waar je de zonsondergang kunt zien. We hebben langer aan tafel gezeten dan we zouden willen, als het uitserveren iets sneller zou gaan zou de ervaring beter zijn.

Gegeten op 23 juli 2014

armand4

Een naamsverandering, een nieuwe 'look' en een nieuw concept. Het mediterrane van Xanders Bazaar is verruild voor een culinair aanbod van gerechten uit de rest van de wereld. Hier zijn we wel vaker wezen eten en de AH spaaraktie bracht ons bij ZoXander!
We kozen, tegen een bescheiden meerprijs, voor de 5 gangen proeverij waarbij per gang 2 gerechtjes werden opgediend. Een leuk concept qua gerechtjes met verrassende smaken en combinaties en een goede wijnkaart met o.a. Zuidfranse en Chileense wijnen. We zaten met het mooie weer op het terras en hadden het erg naar ons zin. Prima restaurant, zeker het proberen waard als je in Zwolle bent.

Gegeten op 12 juli 2014

niekv

Gegeten op 18 juli 2014

RondeWit

Xander heeft het eerdere concept verder uitgewerkt. Volgens mij is dat erg positief uitgevallen. 10 (eigenlijk zijn het er 12) kleine culinaire cadeautjes met veel smaak in 5 gangen. Mooie en soms niet alledaagse combinaties komen op tafel. De bijpassende wijn is goed gekozen.
Een klein minpuntje is de koffie na. Als barista weet ik misschien net iets meer over koffie. Het schuim van de cappuccino had wat minder gemogen.
Een aanrader!

Gegeten op 16 juli 2014

Zwollenaar

Dit is hoe het hoort! Lekker eten, in een zeer aangename sfeer met kundig en vriendelijk personeel.

Zo Xander stond al lang op ons lijstje, maar het kwam er nooit van. Dankzij een actie van Iens en Albert Heijn zijn we een keer over de drempel getrokken en bijzonder verrast! Eigenlijk was het eten iets 'westerser' en hadden we wat exotischer eten verwacht, maar dat deed niets af aan de originele en goede gerechten die we voorgeschoteld kregen.

We waren met een groep van vier en kozen gezamenlijk voor de proeverij van gerechten. Iets wat je aan het merendeel van de tafels zag gebeuren, maar niet zonder reden. Het wordt namelijk als zeer veelzijdig gepresenteerd wat een goede kennismaking met dit restaurant opeens een stuk laagdrempeliger maakte dan we vooraf verwachten.

Alles was ronduit goed. Het eten was origineel, verrassend, smakelijk en kwalitatief. De gerechtjes uit de proeverij waren klein, maar het totaal was zeker voldoende. De bediening was vriendelijk, correct, betrokken en professioneel. Ze wisten je goed voor te lichten en er werd zowel door de bediening als de keuken fantastisch rekening gehouden met de dieetwensen van één van de groepsleden. In zo'n setting is het dan nog eens goed dat er een klein foutje wordt gemaakt, want het restaurant bewees hoe ze dit zeer kundig herstellen.

Een absolute topper. We hebben een leuke en gezellige avond gehad. Vanwege deze gezelligheid zou ik het ook vooral aanraden aan kleine gezelschappen. Wij komen in ieder geval nog eens terug.

Gegeten op 1 juni 2014

viddo

ZoXander staat bekend om hun formule om tien kleine gerechtjes te eten in vijf gangen. Je kunt vast a la carte bestellen, maar niemand deed dat toen we er waren en dat is niet zonder reden, hun formule is namelijk heel goed! Tien kleine gerechtjes die ervoor zorgen dat je lange gezellige avond aan tafel hebt met veel verschillende smaken. De ambiance is erg leuk en dat is het personeel ook.

Gegeten op 7 juni 2014

Diva78

Moet ik meer zeggen? In soutterain v gebouw mooie ruimte in warme tinten. Nette heren die je vriendelijk helpen zonder teveel aanwezig te zijn. Romantisch geheel. De proeverij is geweldig. Eet niet teveel v te voren! Je kan zelfs je voorkeuren geven. Mooi opgediend en je krijgt verfijnde smaken geserveerd. Aanrader! En we komen terug.

Gegeten op 23 juni 2014

hans amsterdam

Een fantastische avond gehad bij dit restaurant, zeker een heel aantrekkelijk concept. Ook wij gingen voor de proeverij van 10 gerechten, nog voorafgegaan door een amuse en heerlijk brood, jammer dat we er om moesten vragen, maar het was ook erg druk. De bediening was meer dan uitstekend en kwam kundig over ook t.a.v. de heerlijke wijnen!

Gegeten op 20 juni 2014

Schrijf zelf een recensie over ZòXander! in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over ZòXander!. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.