• foto's van Louis XV in Groningen - 1

• 8.2

Louis XV doet mee!

Reserveer nu!

Bougondisch genieten

“Après nous, le déluge”, oftewel: “Na ons de zondvloed”. Beroemde woorden die de Franse koning waar het restaurant naar vernoemd is ooit van zijn maîtresse te horen kreeg. Geniet van het moment, morgen zien we verder, bedoelde zij ermee. Een bourgondische levensopvatting die ze hier met genoegen hebben geadopteerd.

MeisjeNijmegen
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben met een groep hier gegeten, erg leuk was dat we in een ruimte bovenin het restaurant zaten apart van de rest. We hadden alle ruimte, en het zag er erg gezellig uit allemaal. Het eten was eenvoudig, maar erg lekker. Als voorgerecht kregen we een combinatie van verschillende gerechtjes. Daarna heb ik vlees gegeten, en als nagerecht tiramisu met sinaasappel; die sinaasappelsmaak van de tiramisu vond ik niet een heel groot succes, maar de tiramisu was verder in orde. De wijn was erg lekker, en de bediening was vriendelijk. Ik heb een fijne avond gehad hier.

Gegeten op 29 maart 2014

jaapsmulaap
  • Recensies in de laatste twee jaar

Leuk restaurant! Groot, maar daardoor wel erg sfeervol. Vriendelijke, ontspannen bediening. Heerlijk eten! Ruim voldoende (heerlijke!) tapenade en boter bij het broodje, heerlijk vlees (wij aten steak en spareribs) en lekkere wijn voor een schappelijke prijs. Aanrader!

Gegeten op 21 februari 2014

marietbril
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met de restaurantweek bij Louis XV gegeten. Een heerlijk afwisselde proeverij van voorgerechtjes. De smaken waren erg puur en de opmaak van de hapjes zeer origineel en strak. Tussengerechtje was echt uit de kunst evenals de rode mulfilet als hoofdgerecht, geserveerd met diverse groentes, Franse frietjes en salade. De originele wijnkaart maakte dat we ervoor kozen een wijnpas te bestellen om vervolgens diverse soorten wijntjes te kunnen proeven. Ondanks de drukte werd er tijd besteed om ons het systeem uit te leggen en te vertellen over de keuzes. We zaten in het beneden gedeelte van het restaurant, waar de sfeer zeer aangenaam is door de mooie verlichting, het roze vloerkleed (top!) en de strakke inrichting. We hebben een heerlijke avond gehad.

Gegeten op 22 maart 2014

Proever44773
  • Recensies in de laatste twee jaar

Erg lekker gegeten in dit mooie restaurant zelf had ik een proeverij van voorgerechten en als hoofdgerecht spareribs zeer vriendelijke bediening in een mooie ambiance

11-jes
  • Recensies in de laatste twee jaar

De ingang was via het café gedeelte dus we moesten even door de drukte heen, maar de gereserveerde tafel was keurig beschikbaar.
Op de vraag welk bier er op de tap was werd geantwoord met "Brand", alle andere bieren waren er alleen op fles.
Ze hadden twee soorten Tripels, Duvel en Affligem en ik koos de laatste.
Omdat we voor de restaurantweek kwamen hoefden we alleen het hoofdgerecht te kiezen maar bestellen ging stroef omdat de bediening langs elkaar heen werkte.
Zo kwam men twee keer de bestelling opnemen nadat we al lang besteld hadden: ’wat een aandacht’…. dachten wij nog…

Het voorgerecht bestond uit een proeverij van vier verschillende gerechtjes. Brie, Coquille, Tartaar en Makreel, prima smaken maar of het goed bij elkaar paste was een beetje de vraag.
Het duurde vervolgens HEEL erg lang voordat het tussengerecht kwam, en bij navraag bleek dat de keuken de ‘follow up’ niet doorgekregen had. Mijn tafelgenote opperde nog dat ze dan graag even had gehoord, maar goed, zoiets kan gebeuren. De bediening zei dat het eten er nu direct aan kwam en er werd ons verzekerd dat er ‘niks meer fout zou gaan die avond’.
Vervolgens kregen we vrij snel het eten maar werd er weer een verkeerd gerecht geleverd. Toen dat was rechtgezet konden we uiteindelijk rond 21.30 van ons tussengerechtje genieten.

Ik vroeg bij het afruimen of ze misschien met spoed de ‘follow up’ aan de keuken wilden doorgeven omdat wij inmiddels stevige trek hadden gekregen.
Toen we vervolgens wederom al bijna een uur zaten te wachten terwijl de glazen óók al die tijd leeg waren en bleven, er geen [oog]contact met de bediening mogelijk bleek, en iedereen door elkaar rende, vonden we het echt niet leuk meer! Ik ben dus maar even naar de dame toe gelopen die in eerste instantie had geroepen dat er niks meer fout zou gaan.
Wederom uitgebreid excuses, en een drankje van de zaak [waarbij bleek dat men nu al door de voorraad Affligem heen was].

Het hoofdgerecht arriveerde uiteindelijk: twee keer rode mul en twee keer parelhoen. De smaken waren goed maar de drukke opmaak leidde wat af van het gerecht.
Hetzelfde gold voor het dessert, en bij afrekenen bleek dat er voor de [ongekoelde en vrij matige] witte port 6.50, en de Affligem 5.25 gerekend werd, en dat er achteraf wel degelijk meerdere bieren op de tap waren geweest. Al met al: de bediening was niet onvriendelijk maar de algehele indruk die is blijven hangen is nogal knullig en chaotisch. En dat is erg jammer want de restaurantweek zou bij uitstek het moment moeten zijn om gasten kennis te laten maken met het restaurant. Wij zullen dus niet zo gauw nog eens naar Louis XV gaan…

Gegeten op 21 maart 2014

h-riemersma87
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een maand geleden via een februari actie hier komen eten voor 25 euro voor een 4 gangen menu (normaal 50 euro). Alles smaakte goed en de porties waren voldoende. Helaas werden er dunne frieten mee geserveerd bij het hoofdgerecht, wat ik niet vindt passen bij het gerecht en het restaurant. Bediening was attent en vriendelijk, maar 1 bedieningslid was nog wat onwennig (nieuw?). Decor was netjes en had wat weg van een huiskamer sfeer.

Al met al een gezellige avond gehad voor een goed menu van 25 euro. Echter, voor een normale prijs van 50 euro vind ik de prijs/kwaliteit verhouding wat scheef... zeker als ze gewoon frieten serveren bij het hoofdgerecht.

Gegeten op 12 februari 2014

Richard Leeuwenhart
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier terecht gekomen via een iens deal dus over prijs zullen we het niet hebben, dat was het zeker waard. Veel personeel gezien, allemaal even aardig en hulpvaardig. Qua decor verrassend met veel verschillende uitstralingen. Allemaal even leuk, interessant. Eten: hoeveelheden zijn aan de krappe kant vooral tussengerecht. Het is net of ze nog geen keuze hebben kunnen maken tussen restaurant of studentencafe. Gerechten zijn geprobeerd om upscale te presenteren maar is het net niet maar de keuze aan bereidingswijzen is het wel.

Gegeten op 14 februari 2014

BernadettedeB
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voortreffelijk gegeten in dit prachtig sfeervol ingerichte restaurant, in hartje centrum nota bene. Voor een goede prijs kregen we varkenshaasmedaillons omwikkeld met katenspek, heerlijk en erg mooi gepresenteerd. Verrassend was de amuse van het huis, een aparte smaakcombinatie, maar die pakte zeker goed uit. De bediening was onwijs vriendelijk, bezat een goede wijnkennis en was precies voldoende aanwezig. Mocht ik binnenkort weer uit eten gaan, dan zal ik hier zeker terug komen!

Door1234
  • Recensies in de laatste twee jaar

Onlangs met een groep van 16 man hier gegeten. Wij hadden een speciaal menu met de keuze uit 2 soepen, 4 hoofdgerechten, en 1 dessert of koffie/thee.
Om 19.00 gereserveerd, en uiteindelijk kregen we de soep naar dik een uur te hebben gewacht, aan de soep zelf was niks aan te merken, prima.
Het hoofdgerecht kwam echter pas om 21:30, er is door ons twee keer gevraagd waar het hoofdgerecht bleef, aangezien tafeltjes om ons heen die tegelijk aankwamen inmiddels al weer opnieuw bezet waren en deze mensen zelfs al een hoofdgerecht hadden. Geen excuses van het personeel of iets gekregen, alleen dat er waarschijnlijk iets fout was gegaan met de bestelling (wel vreemd voor de vooraf gekregen 4 keuzes). De hoofdgerechten zelf waren magertjes, rivierkreeftjes die bij de zalm zouden worden geserveerd waren niet te vinden, weinig saus/pasta, ook weinig bijgerechten, niemand van het personeel die kwam checken als alles naar wens was / bijschenken van dranken.
Daarna werd vlug onze keuze voor dessert opgenomen, alleen bleek dat wij alleen of koffie of thee konden kiezen, en dat een cappuccino/iets dergelijks niet mogelijk was, wat bij ons niet goed aankwam. De dessert keuze was een dame blanche, wat twee miezerige vanille bolletjes waren met een klein beetje slagroom en chocolade saus.
Niemand van onze groep heeft hier na tevredenheid kunnen eten, het heeft ontzettend lang geduurd voor dat we konden eten, het eten was matig en te weinig, de bediening heeft er niks aan gedaan en was zeker niet attent.
Erg jammer, want wij hadden goede verhalen gehoord over Louis XV, qua recensies scoort het erg goed en wij hadden dan ook goede verwachtingen, maar niks blijkt minder waar; geen aanrader voor grote groepen!

Gegeten op 28 februari 2014

EeWi
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een plezierige ontvangst. Aan de straat drie deuren waar je naar binnen kon maar dat ging goed. Een rustige omgeving waarbij je elkaar aan tafel nog kunt verstaan. Een aandachtspunt is dat de lampen (enigszins fel) je in de ogen schijnen. Tja, wij hebben daar ter plekke ook niet iets van gezegd; was vast in orde gekomen.
Het voorgerecht (proeverij) was lekker; tegelijk goed van smaak maar weinig bijzondere smaaksensaties ( een beetje vlak allemaal). De keuken had daar wel iets meer risico in mogen nemen. Het Groningse weiderund smolt op je tong. De zeebaars goed gebakken op het vel en niet te droog en niet te nat. De frietjes mogen bij een dergelijk recept wel iets robuuster. Het dessert (ook een proeverij) was in tegenstelling tot het voorgerecht sterk afwisselend in smaken.
Een kleine dissonant bij de espresso na. Een vol geladen etagère met in plastic verpakte nougat, koekjes en een overdosis aan melkcupjes en suikerstaafjes. Suggestie iets meer verfijning met een op maat aantal melkcupjes en suikerstaafjes en enkele koffieboontjes.
Verder viel op dat we wel door een 5-tal verschillende personeelsleden geholpen verder. Allemaal heel attent; niet te opdringerig. Altijd mooi op tijd. Kortom, aandacht voor de gasten waarbij geen inbreuk werd gedaan op het logistieke proces.

Gegeten op 22 februari 2014

nljw
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ook wij hebben hier gegeten met de Iens-dinerdeal. Het eten was weer erg goed. De amuses waren overall zeer goed, lekker gevarieerd. Als hoofdgerechten de salade die qua hoeveelheid ingrediënten goed was verdeeld. Zelf Gronings weiderund, welke perfect zacht was bereid. Genieten! Het was wel erg lastig oogcontact maken was met de bediening, waardoor we soms erg lang zaten te wachten. En waarom wordt er een salade (met patatjes) geserveerd als één van de twee al een berg salade heeft? Andere groente had beter volstaan. Kleine puntjes van kritiek, doen niet af dat we een mooie avond hebben beleefd. Vriendelijke bediening, bedankt voor de fijne avond!

Gegeten op 14 februari 2014

esther_
  • Recensies in de laatste twee jaar

Goed eten in een studentikoze omgeving.
Hier gegeten met een Iens-aanbieding, of dat de reden was of niet: de zaak was afgeladen, dus de reservering was niet voor niets. Er was een aangepast menu, waardoor we alleen nog een hoofdgerecht uit hoefden te zoeken. Gestart met een proeverij van voorgerechten, stuk voor stuk erg lekker en van goede kwaliteit. Vervolgens al tussengerecht een mini-risotto met daarop een cocquille en een reuzengarnaal/gamba ernaast, bijzonder smaakvol, hoewel het enigszins fatsoenlijk ontleden van een garnaal altijd wat lastig blijft en het krokantje laagje in die strijd sneuvelde. Als hoofdgerecht weiderund in stoofvariant en entrecote, beide prima gelukt. Beetje jammer dat er friet (wel meer dan genoeg!) bij geserveerd werd, een mooie puree had ook prima gekund. De proeverij van nagerechten maakte het helemaal af, heerlijk!
Het eten was zoals gezegd prima, de bediening kwam wat minder goed over. Veel verschillende mensen aan tafel en matige uitleg bij hetgeen ons zojuist was geserveerd. Dit kan nog beter.

Al met al zeker een restaurant om nog eens 'gewoon' te proberen, met de reguliere menukaart.

Gegeten op 24 januari 2014

heinb
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het voelt wel raar; de ramen en deuren zijn nog die van de prachtige oude zaak van Jos Beeres, leverancier van al onze prachtdranken in onze studententijd. Dus als je naar buiten kijkt voel je nostalgie, maar binnen is het onherkenbaar, want volledig verbouwd. Totaal anders, maar wel sfeervol. We hadden het 4 gangen diner van een Iens diner deal. Eerst een proeverijtje van 4 voorgerechtjes (de canneloni van ossenhaas met wasabi mayonaise sprong er positief uit). Daarna het lekkerste van het diner: truffelrisotto met een geweldige gamba. Als hoofdgerecht Gronings weiderund in de vorm van een gegrilde entrecote (lekker) en sukade (erg lekker) met goede dunne frietjes en mayo. Niet spectaculair, maar ook niets mis mee en een enthousiaste prima bediening. Het eten was qua hoeveelheid zo toereikend dat we geen dessert meer hoefden.
Sterk punt: heerlijke wijnen per glas, dus lekker afwisselend van spaans , via frans , naar chileens rood gegaan. Geleverd door: Jos Beeres! De wijn zou als sterk punt best nog wel wat meer naar voren mogen worden gebracht.
Zeker voor dit bedrag ( met twee man makkelijk onder de 100 euro), een prima zaak.

Gegeten op 31 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over Louis XV in Groningen

Schrijf hieronder je recensie over Louis XV. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!