Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.

Fris

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 023 531 07 17

Culinaire schat

De Kas en De Bokkedoorns waren de ideale leerschool voor restaurateur Lex Gasseling. De schat aan kennis die hij bij deze topzaken vergaarde, stopte hij in Fris. Een restaurant waar je als gast echt in de watten wordt gelegd, waar de bediening precies de juiste snaar raakt en de gerechten een zeldzaam hoog niveau halen. Klasse zonder poespas.

ICE

Werkelijk heerlijk gegeten in dit restaurant met vriendelijke en vakkundige bediening. Vegetarisch was alles tongstrelend lekker en mijn tafelgenoten vonden hun vlees en vis gerechten ook overheerlijk. Mooi en sfeervol ingericht.

Gegeten op 30 juli 2014

RichvG

Helemaal wat ik zoek en af en toe nog vind. Ervaring, vakmanschap, geestdrift. Zowel in keuken als in bediening. Mooie amuses, vooral vegetarisch . Een heerlijke entrecote gegeten, mijn partner koos schol. Verwennerij in optima forma en passende wijnen. Sterretje in de maak?

Gegeten op 8 augustus 2014

DaniMu

I loved the place. Plus, we got a sunny warm day so we got to enjoy the terrace. Service was fantastic, extremely friendly and always reaching out to top our wines. The food was delicious and very flexible for everyone's needs (we had a pregnant lady in the group). I really enjoyed.

Gegeten op 24 juli 2014

MBD

Geweldige eetervaring, zit dicht tegen een ster aan. 14 punten Gault millau van mij krijgen ze er 1 punt bij.
Goede prijskwaliteit's verhouding.
Een super bediening die op elkaar is ingespeeld totaal geen fout te ontdekken. En een maître met zeer veel ervaring.
Het eten was zeer verfijnd en goede hoeveelheden.
We aten er;
Amuse met bleek selderie en een gel van groene appel.
Taartje van tomaat en gedroogde tomaat en structuren en koude groente bouillon.
Wat een vega mooi gerecht was dit.
Zalmfilet gekonfijt met een mousse van basilicum met olijfolie en lams oor. Mooie ziltige smaken. De wijn tilde het gerecht omhoog.
Gestoomde scholfilet met kreeften jus, snijbonen en oesterblad.
Risotto rendang met en prei en rabarber. Zeer verrassend gerecht en paste perfect bij de wijn.
Zeer malse Entrecote met paddestoelen, aardappeltjes structuren en jus de veau door zijn eenvoud gewoon goed. Super Saint-Emilion zeer betaalbaar zeer goede betaalbare wijnkaart zo kan het dus ook.
Een twee Luik van verschillende desserts gewoon lekker.
Het restaurant ziet er gewoon goed uit. Superstoelen gewoon een geweldige top avond .

Gegeten op 31 mei 2014

DJ-Amsterdam

De bediening is ronduit top, de eigenaar serveert zelf en vertelt vol passie over de gerechten; het is duidelijk dat hij een zeer uitgebreide kennis heeft. Ongedwongen en oprecht, hij komt regelmatig langs en zorgt dat je echt een fantastische avond hebt.

We waren met een lastig gezelschap: ikzelf ben vegetariër, mijn moeder eet geen suiker, mijn broer geen gluten en lactose. Dat resulteerde in verschillende uitvoeringen van de gerechten, maar dit ging geen enkele keer mis; dat verdient een enorm compliment, de chef weet zich aan alles aan te passen!

Mijn disgenoten hebben genoten van heerlijke gerechten met perfect bereide vlees en vis, maar mijn gerechten vielen soms wat tegen. Kregen zij kabeljauw met garnaaltjes en een garnituur van courgette en erwt, kreeg ik uitsluitend courgette en erwt. Waar zij risotto met rendang en serundeng kregen, kreeg ik risotto met serundeng (en wat extra groenten). Hier had zeker meer in gezeten. Sowieso was het oosters getinte gerecht met ongedefinieerde risotto een beetje een vreemde eend in de bijt, en was de rauwe snijboon in maar liefst 3 van de 8 gangen verwerkt, een beetje overdaad.
De opmaak is mooi, maar ook een beetje saai: veel gerechten zien er hetzelfde uit, de kok is dol op steekringen en het bouwen van torentjes. Het overdadig gebruik van kommen en te klein bestek maakt het eten soms erg lastig.

Overall heerlijk gegeten, mooie gerechten met eerlijke smaken en goede combinaties van structuren, maar er is zeker ruimte voor verbetering, vooral wat betreft de vegetarische gerechten.

Gegeten op 19 juni 2014

Giusy1982

Voor onze trouwdag hebben we de dag doorgebracht in Haarlem en lekker eten hoort daar natuurlijk bij. Dat is gelukt bij restaurant Fris!
Ondanks dat de zon scheen, zijn wij binnen gaan zitten en de tafel werd meteen mooi opgemaakt.
We wilden een 4-gangen verrassingsmenu, maar voor mij zonder varkensvlees of te rood vlees. Door het advies van het personeel kreeg ik drie heerlijke gangen met vis, met bijzondere combinaties zoals schelvis en citroen, en mijn man kreeg twee gangen vis en de derde gang rundvlees. Als dessert hadden we combinaties van aardbeien en vlierbloesem (met geschreven felicitatie, heel leuk!), dat ons zeer, zeer goed smaakte. Ook de wijnen pasten goed bij de gangen.
We vonden het een fantastische afsluiter voor onze feestelijke dag. We hopen hier nog een andere keer terug te komen, en daarvoor hoeven we geen feestelijke reden te bedenken!

Gegeten op 13 juni 2014

ahlers

In één woord: verbluffend goed restaurant op een locatie die je daar niet zou verwachten!

We waren hier voor de 2de keer, speciaal nogmaals paar dagen Haarlem geboekt om Restaurant Fris te bezoeken.

We gingen voor een 8-gangen diner met wijnarrangement. Op een klein missertje na bij het schenken van de wijn (bediening was even in de war qua gang), was alles perfect smaakvol en bijpassend.

Een aanrader!

Gegeten op 29 mei 2014

kees106

De vanzelfsprekende hartelijkheid van gastheer Lex Gasseling is als een warme deken. Aangenaam en ontspannend. 't Eten is hier altijd lekker, origineel, mooi opgemaakt en net een tikje anders dan elders. Met veel traditionele kwaliteiten in sauzen en opvatting. Mooie wijnen waarvan veel open en soepel passend bij de uiteenlopende gerechten. Ook daar weer dat vanzelfsprekende. Je wordt goed in de gaten gehouden en bijgeschonken als nodig. Dit is ook zo'n restaurant dat 't verdient om er regelmatig even te gaan eten. omdat er altijd weer iets nieuws seizoensgebondens wordt gemaakt en omdat je zulke toegewijde restaurateurs wilt volgen en ondersteunen met je aanwezigheid. In de zomer en bij mooi weer kun je er ook heerlijk buiten zitten aan de stoep voor de zaak.... mmmmm.

Gegeten op 9 april 2014

Ger_Driehuis

Genoten van een 8 gangen diner. Iedere gang was schitterend van opmaak. Het nadeel van 8 gangen is, dat die noodgedwongen erg klein moeten zijn. Die eet je in enkele minuten op, waarna je weer een half uur moet wachten. Wij hadden een keer eerder bij Fris gegeten en waren toen razend enthousiast. Volgende keer niet meer dan 4 gangen voor ons. Voor wie wel geniet van 4,5 uur aan tafel, is dit wel een aanrader. De bediening was erg vriendelijk en behulpzaam.

Gegeten op 22 maart 2014

Jos_Santos

Wij hebben hier van een bijzonder goed uitgebalanceerd viergangen diner genoten.
De opbouw van amuse tot hoofdgerecht was heel uitgekiend en de smaken van de opeenvolgende gerechten versterkten elkaar of zorgden voor spannende contrasten.
Het enig minpuntje was dat in een enkel geval (de dorade) de portie wel heel klein was, zelfs als je verdisconteert dat het een tussengerecht van een menu was.

Wij hebben een van de beste bijpassende wijnarrangementen ooit gehad, de kwaliteit was bijzonder hoog voor de gevraagde prijs.
De bediening was heel kundig en vriendelijk, de kennis van wijn en gerechten was ook van een hoog niveau.
De jongedame die als stagiaire meedraaide verdient een extra compliment door de manier waarop zij zich aanpaste aan de sfeer aan tafel en ons meer dan welkom deed voelen.

Gegeten op 30 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over Fris in Haarlem

Schrijf hieronder je recensie over Fris. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.