Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.
  • foto's van Fris in Haarlem - 1

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 023 531 07 17

Culinaire schat

De Kas en De Bokkedoorns waren de ideale leerschool voor restaurateur Lex Gasseling. De schat aan kennis die hij bij deze topzaken vergaarde, stopte hij in Fris. Een restaurant waar je als gast echt in de watten wordt gelegd, waar de bediening precies de juiste snaar raakt en de gerechten een zeldzaam hoog niveau halen. Klasse zonder poespas.

Vonnie200

• Eten

• Service

• Decor

• In behandeling

Van begin tot het eind een heerlijke avond uit. Afgelopen week hebben wij met zijn vieren Fris voor het eerst bezocht. Het personeel bij Fris weet wat gastvrijheid is, wat lekker eten is en wat lekker drinken is. We hebben ons allemaal laten verrassen met het 5-gangen menu van de chef. Stuk voor stuk heerlijke gerechten, goede smaakcombinaties en een mooie afwisseling van vis en vlees. Twee van ons kozen ook nog de bijpassende wijnen. Allemaal toppertjes!
Het personeel legde ons de gehele avond in de watten. Van toelichting op de gerechten en de wijnen tot aan het bijschenken van de drankjes; we voelden ons thuis. Ook de privacy tussen de tafels was voldoende en ondanks dat de ruimte vrij 'groot en hoog' is, hadden wij toch het gevoel van een knus restaurant. Kortom; wij komen zeker terug!

Gegeten op 23 december 2014

MvanLeyenhorst

Na Haarlem Culinair hebben mijn vrouw en ik gezegd ook eens bij Fris te komen voor een uitgebreid diner. Dit is afgelopen zaterdag uiteindelijk gelukt en het zal niet de laatste keer zijn geweest. De binnenkomst en de eerste indruk van het restaurant, waarin er veel ruimte en dus privacy tussen de tafels bestaat, waren uitstekend. Ook de bediening was goed, correct en vriendelijk. Niet opgedirkt, niet over-pretentieus. Op het navullen van het water na, dat leek iedereen de hele avond te vergeten, zijn we zeer goed verzorgd. Het eten was boven verwachting goed. Wij hadden natuurlijk bij Culinair al een goede ervaring, maar de gerechten zoals gepresenteerd in het restaurant waren van sterren-kwaliteit. De coquilles met verschillende bereidingen van appel waren uitmuntend, de heilbot ook (enige minpunt was de geringe hoeveelheid chorizoschuim, want juist deze combinatie maakte het gerecht heerlijk). De black-angus was goed en mals bereid en de bijbehorende jus smaakte zoals deze hoorde te zijn: vol en ondersteunend, niet overheersend. Het nagerecht, verschillende bereidingen van banaan, was kwalitatief goed klaar gemaakt maar had verder geen smaakexplosie. Alle bijbehorende wijnen waren ook nog eens zeer goed afgestemd op de gerechten! Al met al hebben we een heerlijke avond gehad in een ruim opgezet maar toch ook knus, gezellig en goed restaurant. Een aanrader. Als je bedenkt dat een, op werkelijk alle fronten (opzet/kwaliteit eten/bijpassende wijnen/bediening) kwalitatief minder restaurant zoals Ratatouille een Michelinster heeft ontvangen, ontkom ik er niet aan me af te vragen of de inspecteurs een offday hadden toen ze bij Fris kwamen dineren... Volgend jaar beter. Wij komen voor die tijd zeker terug!

Gegeten op 6 december 2014

Gvanhoorn

Zeer sfeervol restaurant. Al je smaak sensoren komen weer tot leven. Hier is het eten puur en zoals het hoort te zijn. Verrassend en lekker! Echt een avondje uit. Vriendelijke gastvrouw.
Hier komen we nog een keertje terug.

Gegeten op 11 oktober 2014

awisse

Via online reservering

Het eten was heel bijzonder, een creatieve combinatie van allerlei smaken op een aparte manier klaargemaakt. het lekkerste was de dorade in combinatie met een krokantje van brandade en spinazie. Erg smaakvol.
Ons plekje was wat minder omdat we tegenover de toiletten zaten , dan heb je nogal veel geloop van mensen, dat vind ik persoonlijk niet zo prettig, maar er zijn vast mensen die zich daar niet aan storen. Verder is het restaurant zeer smaakvol ingericht, de bediening is correct en ontspannen, je voelt je thuis.

Gegeten op 22 november 2014

RKL

Dat Lex Gasseling een schat aan ervaring heeft bewijst hij met Fris. De entourage en de bediening zijn uitstekend. Inderdaad wordt je als gast in de watten gelegd. Het wijnarrangement is subtiel en verrassend.
Mijn tafelgenoot genoot van het vier gangen verrassingsmenu. Ikzelf van een viergangen wildmenu. Elk gerecht is een visueel genot dat de zintuigen prikkelt. Aan de presentatie wordt duidelijk heel veel aandacht besteed. En daar zit direct het belangrijkste punt van kritiek. De aandacht voor de presentatie en de vele verschillende onderdelen van het gerecht die daarvoor worden gebruikt lijken de aandacht van de chef af te leiden van de de smaak en de balans in de gerechten. Doordat te weinig elementen er wat smaak betreft echt uitschieten worden de gerechten vrij vlak. Waar expressieve elementen wel worden gebruikt, zoals de gebakken bloedworst bij de wildpaté, drukken ze de overige elementen, inclusief de paté, te veel naar de achtergrond. Hierdoor wordt de indrukwekkende presentatie iets te vaak onvoldoende waargemaakt.Het verrassingsmenu komt er daarbij het beste vanaf. Niettemin is het zonder meer een erg fijne ervaring bij Fris en komen we graag terug.

Gegeten op 21 november 2014

OVR

Via online reservering

Gedurfde gerechten die allemaal zeer goed smaakten. Het wijnarrangement is een aanrader.
De bediening was vriendelijk en attent.
De recente waardering met een bib gourmand is welverdiend!

Gegeten op 15 november 2014

Annejanna

Via online reservering

Uitstekend eten zoals je het thuis zelf niet kunt maken. Mooie ambiance en vriendelijk personeel.
Wel zat er steeds 45 minuten tussen het opdienen van de gerechten. Er werd ondertussen steeds wijn bijgeschonken. Je drinkt dan meer dan gepland.

Gegeten op 1 november 2014

Lucia

We aten hier via een Groupon. Een 8-gangen reisje langs mooi uitziende kleine gerechtjes. Zowel vegetarisch (aan het begin) als vis (daarna) als vlees (als laatste hoofdgerechtje). Het is allemaal smaakvol, maar daar waar het een erg bijzonder is, is het volgende weer wat vlak. Dat vlakke gold ook voor de presentatie: Echt verrast werden we niet. De wijnen lieten op de gerechten passen en de sommelier had dat prima in de vingers. Een leuke enthousiaste benadering. Ook de overige bediening, waarvan een keer door de kok, was prettig. Het restaurant zelf is qua sfeer een beetje "mwah". Er is een leuke ronde tafel voor 8 personen, maar wel in het zicht van dames en heren toilet. De bar is enkele tredes lager dan het restaurant met daarachter de keuken. De verlichting is op twee grote vlakken aan het plafond getemperd door een enorme hoeveelheid theedoekformaat doeken daartussen te hangen. Ik vraag me dan af hoe dat gaat met hygiëne.
Maar al met al: een leuke plek, aardige mensen, goed eten.

Gegeten op 22 oktober 2014

MMM1968

We komen al heel wat jaren bij Fris en worden nooit teleurgesteld. Uitstekend eten, klassiek met een tikje avontuur. Vooraf schelvis met ham van ribeye en daarna zeewolf in varkenswang. Surf & Turf dus. Erg lekker, hoewel het schuim bij de zeewolf wat te zout was. Als hoofdgerecht kregen we geen gestoofde, maar gebraden sukade en dat was top. Al bij al heel goed dus en daarbij nog even onze complimenten de als altijd onberispelijke en gastvrije bediening.

Gegeten op 11 oktober 2014

Opama

Alweer jaartje geleden dat we hier waren. Namen nu 3 gangen menu, met alle drank én koffie na, met zoete snoepjes: 99 E voor 2 personen! .Klein voorafje, verder krokante chipsachtige grote koekjes met heerlijke kruiden smaak, lekker brood en heerlijke boter.Het menu was goed, wat jammer dat, zoals zo vaak, bij het verrukkelijke rundsvlees als hoofdgerecht niet iets als een aardappelbereiding is toegevoegd, de kleine hoeveelheid groentjes is dan een wat mager geheel.Bediening zoals steeds uitstekend: attent en vriendelijk.Kortom prijs-kwaliteit prima.

Gegeten op 28 augustus 2014

Schrijf zelf een recensie over Fris in Haarlem

Schrijf hieronder je recensie over Fris. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.