• foto's van Fris in Haarlem - 1

• 8.5 10 55

• 8.2

• 8.1

Culinaire schat

De Kas en De Bokkedoorns waren de ideale leerschool voor restaurateur Lex Gasseling. De schat aan kennis die hij bij deze topzaken vergaarde, stopte hij in Fris. Een restaurant waar je als gast echt in de watten wordt gelegd, waar de bediening precies de juiste snaar raakt en de gerechten een zeldzaam hoog niveau halen. Klasse zonder poespas.

Ger_Driehuis
  • Recensies in de laatste twee jaar

Genoten van een 8 gangen diner. Iedere gang was schitterend van opmaak. Het nadeel van 8 gangen is, dat die noodgedwongen erg klein moeten zijn. Die eet je in enkele minuten op, waarna je weer een half uur moet wachten. Wij hadden een keer eerder bij Fris gegeten en waren toen razend enthousiast. Volgende keer niet meer dan 4 gangen voor ons. Voor wie wel geniet van 4,5 uur aan tafel, is dit wel een aanrader. De bediening was erg vriendelijk en behulpzaam.

Gegeten op 22 maart 2014

Jos_Santos
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben hier van een bijzonder goed uitgebalanceerd viergangen diner genoten.
De opbouw van amuse tot hoofdgerecht was heel uitgekiend en de smaken van de opeenvolgende gerechten versterkten elkaar of zorgden voor spannende contrasten.
Het enig minpuntje was dat in een enkel geval (de dorade) de portie wel heel klein was, zelfs als je verdisconteert dat het een tussengerecht van een menu was.

Wij hebben een van de beste bijpassende wijnarrangementen ooit gehad, de kwaliteit was bijzonder hoog voor de gevraagde prijs.
De bediening was heel kundig en vriendelijk, de kennis van wijn en gerechten was ook van een hoog niveau.
De jongedame die als stagiaire meedraaide verdient een extra compliment door de manier waarop zij zich aanpaste aan de sfeer aan tafel en ons meer dan welkom deed voelen.

Gegeten op 30 januari 2014

AstridIens
  • Recensies in de laatste twee jaar

Via NuDeal een bon voor een 8-gangendiner.
Altijd een leuke kennismaking met een nieuw restaurant op die manier.
Het restaurant heeft een leuke sfeer, ongedwongen. De bediening is prima en zo ook het eten.
Allemaal prima, allemaal goed wat tegelijkertijd het probleem is.
Het is in haar soort niks aparts. Het steekt er niet bovenuit. Leuke gerechten, weliswaar eenzijdige manier van presenteren, ander bord dezelfde wijze van opmaak.
Het eten heeft me niet verrast en ondanks dat het gewoon goed was zal ik er niet snel terugkeren. Leuk voor 1 keer.

Gegeten op 22 februari 2014

MJII
  • Recensies in de laatste twee jaar

6 gangen diner gegeten. Op zich heerlijk maar de tijd tussen de gangen was verschrikkelijk lang. Verder hebben we de hele avond zitten koukleumen in het restaurant en dan geniet je niet meer.

Gegeten op 24 januari 2014

Flint1959
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben hier met het gezin (6 pers) het 4 gangen all-in arrangement genomen. Daarin werd ook een non-alcoholische variatie gebracht, erg attent. De entourage is plezierig en persoonlijk, en bereikbaarheid per auto is erg goed. De smaken bevielen ons prima, met name de combinatie met de wijnen was voor de eerste 2 gerechten prima en gedurfd. De rode wijn was wat ons betreft wat minder indrukwekkend. Ik sluit mij aan bij het minpunt wat ook elders is te lezen: de porties zijn nét iets te karig, het komt wat weinig royaal over. Bord hoeft niet vol, maar je wilt in de smaken wat 'heen en weer' kunnen proeven en dat is nu niet goed mogelijk. Daarom vind ik de prijs/kwaliteit verhouding net niet top.

Gegeten op 8 maart 2014

Fam Dekker
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zaterdagavond 25 januari hebben we met z'n vieren bij Fris gegeten.
We werden vriendelijk ontvangen en kregen een mooie tafel bij het raam.
Het eten was lekker en de borden mooi opgemaakt.
Al hadden de porties wel ietsje groter gemogen en was mijn 2de vleesgerecht niet al te warm.
Maar waar wij ons erg aan hebben gestoord is dat er zonder vragen een fles water werd geopend en ingeschonken.
Je zit amper en voordat je drinken hebt besteld worden de waterglazen zwijgend en ongevraagd gevuld.
Bij de laatste gang werd er weer zonder vragen een fles water geopend.
Op mijn "wij willen geen water meer" werd niet gereageerd en ze probeerde bij de andere tafelgenoten toch nog in te schenken.
Wat overigens niet is gelukt.
Dit hebben wij als heel vervelend ervaren.
Volgens reactie van eigenaars moet er wat het water betreft een misverstand zijn geweest.

Gegeten op 25 januari 2014

aljmvr
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben, met lange tussenpozen, dit smaakvol ingerichte restaurant enkele malen eerder bezocht en keerden altijd tevreden huiswaarts. Deze keer was het echter subliem. We hadden met z'n vieren gekozen voor een aanbieding, een 8-gangen diner.

We kregen gerechtjes voorgeschoteld die getuigen van een ongelofelijke creativiteit van de chef. Zonder extreem in smaak te zijn, waren ze stuk voor stuk verassend, keurig in balans en bijzonder smaakvol. En natuurlijk bereid met verse producten. Wat te denken van bijvoorbeeld kwartel met mais, paksoy, risotto en bouillon of rode biet met aceto, brioche, oude kaas en zwarte olijf. Ware tongstrelende belevenissen.

We dronken er een niet goedkoop maar wel heerlijk bijpassend wijnassortiment bij.
De bediening is gastvrij en begeleiden je op een professionele en bijzonder vriendelijke manier bij de prachtig opgediende gerechten.

Dit restaurant behoort zondermeer tot de top van Haarlem en omstreken, zowel qua kwaliteit die in de keuken tentoongespreid wordt als qua sfeer en gezelligheid. Een topper!

Gegeten op 26 februari 2014

Chris16451
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben hele fijne avond gehad. Genoten van het Iens-diner: 6 gangen, waarbij alle gerechten heerlijk van smaak waren. We waren bijzonder te spreken over de attente en vriendelijke bediening.

Gegeten op 7 februari 2014

Hsietses
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tweede keer dat we voor Fris hebben gekozen. Dit keer met het hele gezin. Helaas viel het eten dit keer toch behoorlijk tegen. De porties zijn héél erg klein. We hadden 4 keer Baambrug big met spruit en één Skrei besteld. De spruit betrof exact 2 blaadjes van een spruit per portie. Ik denk dat er nog geen enkele spruit is gebruikt voor de 4 ! Porties die wij besteld hadden. De Skrei die mijn dochter had besteld was zo goed als rauw. Helaas vertelde ze me dat pas naderhand waardoor ik dat niet heb kunnen melden. Dat verwacht je toch niet van dit restaurant. Nee prijs kwaliteit moet echt beter. Bediening, inrichting, beleving meer dan prima maar het is een restaurant en dus is de kwaliteit van het eten doorslaggevend en dan zijn de porties echt, bijna beschamend, klein en het restaurant is van een klasse dat het niet zo kan zijn dat de geserveerde vis nog behoorlijk rauw is. Dat was de eerste keer dat we er waren wel beter.

Gegeten op 31 januari 2014

Breukelaar01
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij waren bij Fris in het kader van Iens' DinerDeals, waarbij een 6-gangen Jeunes Restaurateurs diner werd aangeboden voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Alle gangen en amuses waren heerlijk, met een sukade van hert als hoogtepunt voor mij. We konden wijnen van het wijnarrangement per glas bestellen (uitstekende service vind ik) en vooral de Viognier uit Chili vonden wij voortreffelijk.

We kregen de indruk dat sommigen van het bedienend personeel sinds kort bij Fris werkt.

Kortom het was weer een plezier om bij Fris te dineren.

Gegeten op 24 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over Fris in Haarlem

Schrijf hieronder je recensie over Fris. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!