a TripAdvisor company

1. 8,6 10 1 84

2. 8,6

3. 8,1

Culinaire schat

De Kas en De Bokkedoorns waren de ideale leerschool voor restaurateur Lex Gasseling. De schat aan kennis die hij bij deze topzaken vergaarde, stopte hij in Fris. Een restaurant waar je als gast echt in de watten wordt gelegd, waar de bediening precies de juiste snaar raakt en de gerechten een zeldzaam hoog niveau halen. Klasse zonder poespas.

BasN

We zijn niet zo heel bekend met Haarlem, maar elke keer als we daar komen blijkt er op culinair gebied weer iets nieuws te vinden zijn. En meestal is dat geen straf. Zo ook niet als we Fris uitproberen. Het ligt net buiten het centrum, in een rustige straat, met een klein terras voor aan de straat en biedt binnen een moderne, strakke uitstraling. De bediening is zeer professioneel zonder stijf te zijn: een vlekkeloos op elkaar afgestemd team blijft de hele avond attent en vriendelijk. En het tempo is ook goed: geen gehaast, maar ook geen lange pauzes tussen de gangen. Keurig. We hebben een royale keuze uit verschillende menu's en a la carte. We gaan voor 4 gangen en we merken direct dat de chef zijn vak verstaat. Wellicht niet overal even sprankelend, maar alles zonder meer goed klaar gemaakt. Vooral de heerlijk frisse tartaar (voorgerecht) en de Anjou duif met pistache en een rijke jus (hoofdgerecht) springen er in positieve zin uit. De wijnen die we erbij krijgen zijn ook prima, met onder andere een zeer smaakvolle Palestijnse wijn als verrassing van de avond. Voor dit soort tentjes kom je graag naar Haarlem....

Gegeten op 16 juli 2016

martinschoon

Een 6 gangenmenu genoten. Alle gerechten waren goed gegaard en mooi opgemaakt. Zowel de vis als het vlees waren kwalitatief super. Ik ga niet alle gerechten benoemen, maar bijzonder was het zeer zeker. Vooral bij een vegetarisch tussengerecht het ijs van bloemkool. De prijs / kwaliteit is goed.

Gegeten op 22 juli 2016

Derek-K

Vriendelijke ontvangst en we mochten zelf buiten op het terras, dat al redelijk was gevuld, een tafeltje uitzoeken. We hebben genoten van een zesgangen diner met bites en amuses. Alle gerechtjes van zowel vegetarisch tot vlees en vis waren prima bereid en vormden kunstwerkjes op zich. Qua vorm wordt alles op een zelfde manier uitgeserveerd. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar met bijvoorbeeld een soepje en spoon tussendoor krijg je wat meer afwisseling. Bij het eten werd een goede chardonnay huiswijn geserveerd, die vriendelijk was geprijst. De glazen water en wijn werden regelmatig door het personeel bijgevuld. Ook werd diverse keren gevraagd of we nog brood wilden hebben. Er wordt rekening gehouden met dieet wensen. We sloten het diner af met een lekkere koffie en huisgemaakte friandises. Net op tijd want het begon buiten wat fris te worden.

Gegeten op 21 juli 2016

Iwan123

Afgelopen woensdagavond (06-07-2016) bij restaurant Fris genoten van een heerlijk 6 gangen diner! Bij binnenkomst voel je je meteen de gastvrijheid en de gehele ambiance is ongedwongen, kloppend en stijlvol. De amuses waren prima op smaak, wat de hele avond terug was te proeven. Alle gerechten waren prima in balans, zowel qua smaak en ook in de hoeveelheden. Ook een prima afwisseling in vis, vlees en groente, er kwam van alles voor bij en was echt genieten. We hebben de eigenaar en gastheer na afloop nog gesproken en na 10 jaar gaat hij stoppen met Fris en heeft zijn restaurant verkocht aan de chefkok die staat te popelen om het stokje over te nemen. We komen zeker terug en wensen zowel de huidige en aankomende eigenaar veel succes en tot ziens!

Gegeten op 6 juli 2016

Annedebioloog

Hier eten is echt een hele belevenis. Alle gerechten waren goed en prachtig om te zien. Bediening was deskundig zonder stijf te zijn.

Gegeten op 26 mei 2016

Christien-27

Wat hebben we enorm lekker gegeten bij Fris afgelopen dinsdag.
We hadden het 6 gangen menu en alles was even lekker.
Plezierige ongedwongen sfeer. Genoten!
Kom zeker een keer terug.

Gegeten op 21 juni 2016

arno48

Afgelopen zaterdag 18 juni bij dit restaurant gegeten. De ontvangst was al geweldig en we kregen een zeer mooie tafel en we konden dus ook goed in het restaurant kijken. De sfeer was zeer aangenaam en binnen enkele seconden hadden we al iets lekkers voor ons staan. Wat een fijn begin. We hadden gekozen voor een 6 gangen menu en waren heel benieuwd. Toen kwam de vrouwelijke Sommier. Deze dame heeft van ons menu echt een feest gemaakt. De voornaamste taken van een sommelier zijn het geven van een wijnsuggestie bij een bepaald gerecht of gang, en uitleg geven over de wijnkaart. De sommelier is ook verantwoordelijk voor de wijnkaart en het beheer van de wijnen. Omdat het combineren van wijnen bij de diverse onderdelen van een maaltijd (van entree tot en met het dessert) nauw luistert, is de sommelier de 'linking pin' tussen de gast en de keuken en is zij daarom soms ook betrokken bij de samenstelling van de gerechten. Bovendien gaf zij ons aan dat we ook alle wijnen konden krijgen per ½ glas, een beetje de smaak proef en tocht bij elke gang weer iets bijzonders erbij. Het was allemaal echt TOP. Elke gang was weer een feest en vol van smaken. WE zijn erg voldaan naar huis gegaan. Dit was een super belevenis en verdient ook een grote ster.

Gegeten op 18 juni 2016

andrerog

Top tent!
Weer heerlijk gegeten. Dit is waarvoor je uiteten gaat! Pure en veelal "frisse" gerechten die begeleid worden door buitengewoon lekker, bijpassende wijnen die verbaal worden ingeleid door een vrouwelijke sommelier. De bediening is correct, informeel en vriendelijk. Lex en z'n team weten echt wat gastvrijheid is. Zo'n restaurant verdient een ster!

Gegeten op 3 juni 2016

robhoekstra.carlakater

Heerlijk gegeten met verrassende ingrediënten en smaken. Wij hadden het 6 gangen menu met wijnarrangement. Mooi opgemaakte gerechten met goed passende wijnen. Een gerecht gemaakt van kippendij vonden wij qua smaak wat minder. De service was prima en attent.
Goede uitleg van de wijnen en de ingrediënten van de gerechten. Leuke zaak, sfeervol. Voor ons zeker nog eens naar terug te gaan.

Gegeten op 4 juni 2016

JeroenBoo

Met 4 personen gegeten bij Fris. In het begin liep alles soepel, echter bij gang 4 ging het mis. We moesten echt ontzettend lang wachten op onze gang. Maar niet alleen wij het hele restaurant. Niemand had iets te eten op tafel staan. Ook bij gang 5 lang wachten. Dit kon echt niet en geen excuses of korte toelichting. Jammer dat de bediening kleding met vieze vlekken aan had en ook het servies kleine beschadigingen had. Stukje uit schaal.
En dan de inrichting. Echt treurig. Zoveel betere restaurants in Haarlem voor dit soort menu prijzen.

Gegeten op 28 april 2016

Schrijf zelf een recensie over Fris in Haarlem

Schrijf hieronder je recensie over Fris. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.