De 3 Vrienden

• 8.1

• 7.9

uitetenofzelfkoken
  • Recensies in de laatste twee jaar

De 3 vrienden is een van mijn favoriete restaurants in Breda. De eigenaar is er een met een passie voor eten en drinken en dat merk je als je er gaat eten. De bediening is altijd vriendelijk. Ik ben er al vaak geweest.

Het lekkerste gerecht wat ik er ooit heb gegeten was Gentse waterzooi, die niet waterig was maar een blanke saus had van witte wijn. Meestal staat er wel een vissoep op de kaart die gewoon lekker is.

Meestal ga ik voor 3 gerechtjes en evt een proeverij van Port of Whisky na. De eigenaar heeft altijd voor alle klanten een woordje over en je hebt het gevoel dat je in zijn huiskamer zit te eten.

Gewoon goed en gezellig uit eten gaan voor een meer dan acceptabele prijs. Omdat de kaart iedere maand anders is, zijn er ook altijd nieuwe wijnen om te proberen. TOP!

Gegeten op 7 september 2013

lynsey
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wederom sfeervol gezeten, vriendelijke bediening, eten lekker. Wel vonden wij de porties verkleind tov vorig jaar. De mannen hadden 4 gerechtjes nodig incl dessert. Met frietjes erbij ben je dan toch ruim 40 euro pp kwijt voor gewoon eetcafe kwaliteit... Volgend jaar voor dit jaarlijkse etentje met vrienden proberen wij een keer wat anders uit!

Gegeten op 7 december 2013

wentel
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met 6 personen in de 'bibliotheek' van de 3 Vrienden gegeten. De zaak is sfeervol ingericht met allerhande oude snuisterijen in kasten en aan de muren.
Het concept van de 3 Vrienden is eigenlijk heel simpel: er is een kaart met een stuk of 20 gerechten die je in medium-size porties opgediend krijgt. Met 2 of 3 (of zelfs meer natuurlijk) gerechten stel je je eigen menu samen.
Ceasar salad, garnalenkroketjes op een salade van venkel (aanrader!), sliptong, biefstuk, Thaise runderstoof... alles was prima in orde. Vriendelijke bediening, niet opdringerig en zeker niet stijf.
Het dessert was echt de 'Grande Finale', een 'Bredase Bol' (soort van moorkop maar dan met roomijs gevuld) met voor 4,75 euro drie glaasjes likeur waarbij je kon kiezen uit een stuk of 15 soorten. Erg leuk idee en ook heel vriendelijk geprijsd. Voor de liefhebbers van Whiskey was ook een proeverij van 3 soorten te krijgen.
Ik mag graag naar nieuwe restaurants gaan om te proberen maar de 3 Vrienden is een tweede bezoek meer dan waard.

Gegeten op 1 september 2013

muneco
  • Recensies in de laatste twee jaar

Erg leuk restaurant! Klein en vol sfeer. We zaten boven in de bibliotheek met een groep van 8. Perfect voor zo'n groep.

Bediening was goed, aardig en behulpzaam. Een rode wijn even proberen was geen probleem.

Eten was gewoon lekker. Salade geitenkaas was me iets teveel kaas maar verder goed. Goed teken is altijd wanneer men snapt dat hoe je gerechten moet serveren en toelichten (kaasplankje erg goed zeker icm portproeverij!).

Gegeten op 26 januari 2013

bourgondisch-proeven
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij zijn per toeval terecht gekomen bij de 3 vrienden in Breda. Een leuk gezellig terras was de reden om hier eens te gaan kijken.
Er werd al snel een tafeltje binnen geregeld voor 3 personen. Fijn omdat het buiten toch een beetje fris was. De kaart werd snel en vluchtig uitgelegd, we begrepen het niet helemaal omdat het een nieuw concept was. Twee gerechten geserveerd als voorgerecht was de bedoeling. Maar niet te vergelijken met tapas.
Omdat we alle drie niet precies begrepen hoe groot dit gerecht zou zijn gingen we voor 2 a 3 gerechten per persoon.

We besloten voor een salade te gaan en hierna een vlees of vis gerecht. De eerste drie gerechten waren prima!
Na een korte pauze om te roken werden onze volgende 'voorgerechten' geserveerd. Op het oog leek het prima, klein als een voorgerecht maar dat was wat we verwachten. Helaas viel de smaak best tegen. De vis was droog en het rosti-puntje was juist extreem vet. De frites waren erg zompig en eigenlijk waren we niet echt tevreden.
WE wachten met smacht af naar de bediening die kwam vragen of alles naar wens was. . . . bleven opvallend langzaam eten en zochten contact met de bediening. Helaas werd dit niet opgemerkt.
Toen uiteindelijk de bediening de borden kwam ophalen die niet helemaal leeg waren vroeg ze of de frites nog even op tafel moesten blijven staan.
Waarop mijn zus eerlijk vertelde dat ze het niet echt lekker had gevonden. De bediening keek een beetje vreemd, en vertelde dat het niet mogelijk was dat de frites vet was. Wij bleven stil aan tafel en konden niet geloven dat dit de reactie was.
Toch besloten om voor een dessertje te kijken omdat we eigenlijk nog best wat honger hadden, en niet voor een derde voorgerecht durfde te gaan.
We konden niet echt een dessert vinden en besloten om af te rekenen. Helaas troffen we op de rekening 2 glazen iceTea aan terwijl we er maar een gedronken hadden. Dit kan gebeuren, maar we wilde wel graag dat die van de rekening afgehaald zou worden.
Ook hier kregen we een vreemde reactie van de bediening. "kan gebeuren, Nou, dan zal ik m wel van de rekening af halen." met een gezicht alsof die ene IceTea niet uit maakt.
Natuurlijk gaat het niet om die paar euro, maar wel om een drankje wat je niet gedronken hebt.
Uit principe hebben we besloten om geen fooi te geven, want die paar euro maakt dan ook niet uit.
We zijn naar een ander tentje gegaan om daar een lekker dessert te eten en hebben nog heerlijk kunnen na tafelen. Het is misschien een verkeerde dag geweest dat we bij de 3 vrienden zijn gaan eten, maar we hadden graag iets meer begrip van de bediening gehad.

Gegeten op 30 september 2012

broaks
  • Recensies in de laatste twee jaar

Onderweg dus even in Breda gestopt. Keuze genoeg aan cafe's en restaurants. We stonden op de hoek van de Markt en St. Janstraat met de app van Iens even rondgekeken. Op 10 meter Cafe Zeezicht (beoordeling 7,6) en op 20 meter De 3 Vrienden met een 8,1. Dus daar maar naar binnen.

De zaak is gezellig ingericht, een combinatie van een kasteelstijl en Charles Dickens. Enkele tafels stonden gerserveerd (17.15 uur) maar we mochten plaats nemen aan het raam.

De zeer vriendelijke bediening gaf de gelegenheid om de huiswijn (Chardonnay) te proeven. Het eetconcept bestaat uit alleen voorgerechten, waarvan 2 stuks de maag moet vullen als een hoofdgerecht. Alles heeft dezelfde prijs € 8,95. De variatie is goed en niet overdreven.

Wij kozen voor gegratineerde mosselen, gepelde scampi's in look en 2x Ierse biefstuk met pittige kruidenboter. Gedurende het wachten op het eerste gerecht kregen wij heerlijk brood (warm) aangeboden met knoflook verrijkte roomboter.

De scampi's werden opgediend in een gietijzer schaaltje uit de oven. Ze werden op smaak gemaakt met uien, champignon en knoflook. Goed heet van temperatuur en heerlijk. De gratineerde mosselen waren loeiheet met kaas en ui met een verrassend stukje tomatenbrood. De bdiening kwam tussentijds even polsen wat onze bevindingen waren.

Voor het uitserveren van het tweede gerecht (de Ierse biefstuk voor ons allebei) kon wederom de rode wijn worden geproefd. Er was keuze uit een vijftal rode wijnen (o.a. Rioja, Tempranillo, Cabernet Sauvignon en Shiraz)

Het stukje vlees werd zoals gevraagd medium rare opgediend, heerlijk van grill. Dat zag er verzorgd uit en rook lekker rokerig. De bijgeleverde frieten waren frituurheet. Op een chip was de bijgevoegd pittige kruidenboter uitgeserveerd. Goed idee omdat de boter dan niet over het bord gaat lopen. De twee gerechten per persoon gaven een voldoende gevulde maag.

Ook nu werd gevraagd hoe het eten was.

Tot slot de rekening. Met dit concept heb je de neiging om te denken dat je voordeler uit bent. Maar vier gerechten kosten bij elkaar € 36,00. Met twee wijn en twee biertje en de friet die apart wordt gerekend € 52,50.

Voor een snel hapje kun je dat flink gepeperd noemen. Bij de 3 Vrienden vind ik de prijs schappelijk omdat de kwaliteit en de bediening goed was. De entourage maakt het af.

Gegeten op 23 september 2012

ofelia
  • Recensies in de laatste twee jaar

I was visiting Breda and went there with a couple of friends. I suffer from lactose intolerance and it was not a problem when I told the waitress (she knew what it was, not so obvious in NL), she recommended me which items on the menu I could eat and I did not become ill (sometimes it happens when the kitchen "forgets" my condition and makes mistakes). The wine of the house was good. Only complaint: after having 3 small courses dinner, a bottle of wine, etc we asked for just plain water from the tap. They refused to give us that, came with some expensive (4 euros per 1/2 liter) still mineral water. I think it is a disgrace when we already spent so much money on their place. The dinner with a lot of wine (3-4 glasses) was around 45 euros per person.

Gegeten op 26 augustus 2012

DriesjedeRuiter
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heel leuk restaurant, toevallig hier terecht gekomen bij een weekendje Breda. Wij kunnen ons helemaal aansluiten bij vorige recencies. Enthousiaste eigenaar, leuk concept, verrassend lekkere gerechtjes en goede huiswijn, topavond gehad, als we nog een keer in Breda zijn gaan we er beslist weer heen.

MarcoDM

• Uitstekend

Wat een leuke zaak met een goed concept en enthousiaste eigenaar die alle gasten persoonlijk welkom heet en uitleg geeft over de kaart. De kaart is gevarieerd en alle gerechten worden op formaat "voorgerecht" uitgeserveerd.
We hebben drie gerechten gegeten en dat was ruim voldoende. We sloten af met een whiskyproeverij. Hier nam de eigenaar echt de tijd om de kenmerken van de six classic malts of schotland aan ons uit te leggen en vervolgens konden we er drie naar keuze proeven.
Dit was genieten voor een zeer schappelijke prijs. Hier komen we zeker nog eens terug!

Boer_Gondier

• Uitstekend

Dat ze hier liefde en passie hebben voor eten & drinken hoor je, voel je, zie en proef je!! Hier ga ik zeker vaker heen

Laat ik beginnen met het enige tikkeltje negatieve; de aankleding. Maar dit is natuurlijk persoonlijk... maar in mijn ogen iets teveel een bruin-cafe-look. Het oogt wat rommelig en krap.

Het concept is leuk. Kleine gerechtjes die je kan combineren zodat je hoofgerecht eigenlijk uit 2 of 3 gerechtjes bestaat.
En alles zag er goed uit, mooi presentatie en het smaakte heerlijk.
De zeer spontane en gezellige gastheer komt aan tafel en vertelde op zo'n wijze over... het concept, de gerechten, de bereidingswijzen, eten in het algemeen maar ook over whiskey en andere dranken... dat de passie ervan afspatte. Geweldig om naar te luisteren... als je geen passie voor eten hebt zou je het meteen krijgen.

Sowieso complimenten aan de bediening, want je komt niets te kort. Ze voelen goed aan wat een tafel nodig heeft, super!

Schrijf zelf een recensie over De 3 Vrienden in Breda

Schrijf hieronder je recensie over De 3 Vrienden. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!