Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.
  • foto's van 't Schathuys Verhildersum in Leens - 1

Reserveer nu!

Telefoon
Toon telefoonnummer Bel 0595 571 599

willem98

Na een wandeling door de prachtige tuin werden wij welkom geheten door de zeer attente gastheer en in overleg besloten wij het aperitief op het zonovergoten terras te gebruiken. Er werd vlot een tafel voor ons buiten klaargemaakt zodat wij ook het voorgerecht buiten konden gebruiken. Er werd gekozen voor het drie-gangen verrassingsmenu. Een heerlijke entree van truffel kroketjes op een carpaccio van rode biet. Voor het hoofdgerecht verhuisden wij naar binnen, waar wij werden bediend door een nog jongere maar evenzo attente gastheer. Eend op drie manieren bereid en geserveerd op een bedje van smakelijke groenten prima a dente gegaard en daarbij een sublime citroen risotto.
Het dessert bestond uit karnemelk/duindoorn ijs, vanille ijs en een aantal puntjes huisgemaakte taart.
Wat wordt hier verrassend orgineel en smakelijk gekookt en alle gerechten prachtig gepresenteerd. Wij waren uitgenodigd om de verjaardag van onze vriendin te vieren en dat werd op deze manier een waar "feestje"

Gegeten op 8 juni 2014

edmack

Tegen het schitterende decor van het huis en landgoed Verhildersum beleefden wij een culinair hoogstandje, en een genoeglijke avond in het Schathuys. De ontvangst door de (piep)jonge gastheer was correct en ongedwongen, een naam was niet nodig want er was op deze zondagavond slechts één vierpersoonstafel gedekt. De kaart oogde wat rommelig en zonder leesbril moeizaam te ontcijferen, maar dat werd geen probleem omdat we ons graag lieten verrassen met een driegangenmenu.
De start met een amuse van asperge- en komkommerschuim, afgemaakt met eendenkroos was veelbelovend en we werden dan ook in het vervolg niet één keer teleurgesteld. Voor het voorgerecht had de keuken het zich niet gemakkelijk gemaakt: een carpaccio, flinterdun, van gerookte harder met een klein mootje zeewolf en een prachtige bieten-citroendressing. De vinologische begeleiding kwam uit een goede en betaalbare fles Pinot Grigio, waar om was gevraagd als alternatief voor de standaard Chardonnay-huiswijn. Ook het vervolg mocht er zijn: een heerlijk malse eendenborst in kleine plakjes op een fundament van citroenrisotto, met een verrukkelijke jus en knapperige voorjaarsgroenten (klein minpuntje: de wortel was wel iets té knapperig...). Hier voldeed de standaard Merlot-wijn prima. Het dessert, opgediend op zwarte borden, was een ware waterval van smaakbelevenissen met onder meer versgedraaid honingijs. Wat een werk was gemaakt van dit verrassingsmenu! Bij de koffie opnieuw heerlijke huisgemaakte friandises, en dat allemaal voor een alleszins acceptabele prijs van nog geen € 50.- pp.
De hele avond was onze jonge gastheer die naar later bleek (wat door ons bijna niet geloofd werd) hier zijn eerstejaars stage liep druk in de weer. Hij bleek een gemakkelijke prater, goed voorzien van culinaire kennis van wat er op ons bord lag. We vergaven het hem graag dat hij niet altijd tijdig het gebruikte servieswerk van de tafel verwijderde. Die Ramon komt er wel!
Na deze voortreffelijke maaltijd en gedane zaken dwaalden we nog een tijdje in het laatste licht van deze dag door de (beelden)tuinen van Verhildersum en besloten dat het hier goed toeven is. Tot gauw!

Gegeten op 15 juni 2014

Joy123

Voor een speciale gelegenheid hier geluncht. De locatie is fantastisch! We zaten buiten met uitzicht op de borg. De keuze op de kaart viel ons wat tegen, daar mag wel wat meer variatie in. Bovendien zaten er veel vlekken op, dat vonden we niet zo fris.
We kozen voor de club sandwich met kaas en kalfsvlees. Het smaakte goed, maar niet zo subliem als verwacht. Het toetje, de chocoladetaart met ijs was niet helemaal gaar en te zacht.
De bediening was correct, niks op aan te merken.
Alles bij elkaar prima, maar kan hier en daar nog wat puntjes op de I gebruiken.

Gegeten op 9 juli 2013

Heinterpstra

Afgelopen zondag geluncht. De plek is fantastisch. Zeker met mooier weer kun je heerlijk buitenzetten met uitzicht op de tuin en schathus. We begonnen met een bitterballetje van kruiden uit de tuin, de toon was gezet. Daarna had de kok voor ons een heerlijk keuze menu samengesteld met veel vis. Voor de kinderen werd apart gekookt op aangeven van ons. Wat een service! Het geheel was zeer verzorgd, en klaargemaakt met streekproducten. Twee vonden de kabeljauw iets biter, ondanks de goed haring. Misschien kwam het door de andere wijn? Al met al ook door de zeer goede bediening een heerlijke middag. Nu het weer mooier weer wordt, wel even de limoncello in de vriezer graag ;-) we komen zeker terug!

Gegeten op 7 april 2013

A-O

Heerlijk gedineerd in het schathuis. We zaten in de jachtweide met uitzicht over de verlichte borg. De bediening was gastvrij en vriendelijk. De amuses waren verrassend en het 3 gangen menu heerlijk. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken wat de nieuwe eigenaar daar allemaal doet!

Gegeten op 16 december 2012

Joep319

• Redelijk

• Redelijk

Na een bezoek aan de borg en de mooie tuin gebruikten we op zondag namiddag de High Tea in het Schathuis. Het was een onconventionele High Tea; we misten de gebruikelijke ingrediënten zoals jam, scones en cream. Ook het gezellige potje thee ontbrak, we kregen kopjes warm water en een keuze uit verpakte theezakjes. Eerst kwamen de hartigheden: vis en vlees, ruim gesorteerd en lekker. Daarna een schaal met zoetigheden. De helft hiervan bestond uit kaas dus dat viel wat tegen. Al met al best wel lekker maar zeker geen "High Tea"; een andere naam zou op z'n plaats zijn. Bij het afrekenen kon niet met pin of mastercard betaald worden. We moesten onze knip omdraaien om de centjes bij elkaar te sprokkelen. Da's beschamend voor een zaak van dit niveau.

Schrijf zelf een recensie over 't Schathuys Verhildersum in Leens

Schrijf hieronder je recensie over 't Schathuys Verhildersum. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.