Avant-Garde Van Groeninge

• 8.7

• 8.9

Ronald_H
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eten met uitzicht op grasmat.. het went .. en als roker is het overdekte verwarmde terras dan echt een pluspunt. Avant Garden is als thuiskomen. Top service die je echt bijzonder laat voelen met toch een persoonlijke benadering. De enige sommelier van Nederland die mag beslissen wat ik drink. In dit geval een 100% voltreffer wat een sensatie in wijnen. De Sfeer chique (wat past bij sterretjes) maar blijft warm. Wat hebben we mooi gegeten, verfijnd maar met uitgesproken kenmerken, subtiel maar wel aanwezig. Ondanks de sensationele wijnen, het geweldige gezelschap trok de kunst van de Chef onze aandacht steeds terug naar de smaken en presentatie. Dank jullie oprecht voor de hulp bij het creëren van herrieneringen.

Gegeten op 25 maart 2014

NellieL
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben gekozen voor een 5 gangen all-in menu. De entourage is mooi en sfeervol. Eerst een drankje met een mondvermaakje bij de haard en toen aan tafel. Ruime tafels en de hele ruimte oogt verzorgd en licht. Erg druk was het niet en ondanks de afstand tussen de tafels toch redelijk gehorig. Bovendien werd het menu daardoor wel erg snel geserveerd. De start van het menu, 2 kleine amuses. Heerlijk, maar aan de karige kant vergeleken met wat we gewend zijn bij restaurants van vergelijkbaar niveau. Vervolgens gang 1 kalfstong en tartaar met uienbereidingen. Verzorgd maar niet erg spannend en weinig culinair. Snel al volgt gang 2, Langoustine die overgaar was en daardoor nog weinig smaak en structuur had. Gang 3 een klein stukje griet met een krokante korst van Gruyere die niet heel erg krokant meer was, een bouillon en truffel. Na een door ons gevraagde pauze het hoofdgerecht. Perfect gebraden duif met auberginebereidingen die niet echt heel uitgesproken of smaakvol waren. Als dessert bereidingen van mascarpone, pistache en tarwegras, het beste gerecht van de avond. Koffie na met opnieuw karige lekkernijen. Terugkijkend op de avond waren we niet erg enthousiast en mistte voor ons de aansluiting tussen prijs en menu. Porties waren erg klein en de gerechten misten zowel qua smaak als qua presentatie het sterniveau en de verrassing of "wow" factor waar je in dit soort restaurants naar op zoek bent. Teveel langs de uitgesleten paden van standaardingrediënten en combinaties. Omdat we dat correct vonden hebben we wat we hier schrijven eerst ook het restaurant laten weten. In de reactie op het delen van onze ervaring werden we niet erg serieus bejegend. Jammer en misschien ook een tikje arrogant?

Gegeten op 17 januari 2014

Chris_Dekker
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een Top restaurant. 1e kerstdag genoten van het kerstmenu met bijpassend wijnarrangement. Het restaurant is gevestigd in het PSV stadion. Beetje vreemd om via de lift, alsof je een kantoorpand in ga naar een restaurant te gaan. Eenmaal boven werden wij zeer gastvrij ontvangen. Gezellig aan de bar genieten van een mooie droge champagne met amuses en een prachtig uitzicht op de grasmat van het stadion. Inrichting is strak, doch zeer sfeer vol. Eenmaal aan tafel startend met wederom twee amuses, waarna het eerste voorgerecht gepekelde ganzenlever en kreeft volgde. Zelfs voor mensen die niet van ganzenlever houden was dit super lekker van smaak. Volgend gerecht lauwwarme langoustine en oester. Bij deze smaken waande wij ons aan zee, zo prachtige zilte smaken. Aansluitend naar de tarbot onder gruyere en eekhoorntjesbrood. Een top combinatie. Uiteindelijk het hoofdgerecht damhertkalf met doyenne du comice. Zo ontzettend mooi stukje vlees dat smelt op de tong. Afsluitend met een prachtig wit dessert gemaakt van champagne.
Wij hebben een fantastische avond gehad, echt zoals wij ons het kerstmenu hadden voorgesteld. Wij zullen zeker nog eens langs gaan om van de kaart te genieten.
Chris en Ineke Dekker

Gegeten op 25 december 2013

annika8
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wauw! Wat een geweldig restaurant.
Wij hebben hier met 9 personen gegeten met het PSV-menu, een 3-gangen menu voor 62 euro.
Niet te duur dus voor een Michelin-ster restaurant!
Bij binnenkomst zeer net ontvangen en er werd meteen wat te drinken ingeschonken. De sommelier stelde prachtige wijnen voor. De 4-ledige bediening (!) die ons serveerde had al snel door dat wij niet zo ernstig gesteld zijn op de etiquetten, dus werden ze wat losser en gingen gezellig meepraten. Zeer aardige bediening, die ons super net behandelden!
En wauw, wat was dat eten heerlijk! Naar mijn mening soms wat futuristisch maar werkelijk waar heerlijk!
Ook het decor is fantastisch. Wij zaten aan een grote ovale tafel met uitzicht op het PSV stadion en de keuken, waar wij goed zagen hoe vers alle producten waren.
In een woord; perfect!

Gegeten op 15 juli 2013

Ton Schroder
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een feest om in het voetbalstadion van PSV te kunnen eten. Letterlijk op niveau (3e etage), maar vooral figuurlijk. Al lijkt de entree wat weggemoffeld tussen de tribune ingangen, wanneer je uit de lift stapt, word je overweldigd door de ambiance van een prachtig smaakvol ingericht restaurant met een heus voetbalveld als decor. Daar kunnen ze in de Arena en de Kuip nog wat van leren.
Maar wat alles nog meer cachet geeft zijn de kookkunst van Johan van Groeninge en de uitstekende en gastvrije bediening. Om met het eerste te beginnen. Al bij de amuses herken je het vermogen van de chef om op subtiele wijze smaken te combineren en te laten contrasteren. Een macaron gevuld met ganzenlever, gerookte watermeloen met parmezaan, pesto en pijnboompitten, het is slechts een greepje uit het rijke aanbod van amuses.
Zelf begonnen met oesters met champagne, bloemkool, tarwegras en kaviaar van steur, die in Eindhoven wordt gekweekt. Verrukkelijk! Een tafelgenoot genoot van ganzenlever en ossenworst, en de derde van kalfswang met collonataspek en het kruidenmengsel vadouvan. Alles was top.
De hoofdgerechten: rogvleugel met kippen-krokant voor de een en zwezerik met asperges, een 63º ei, pecorino en ganzenlever voor de andere tafelgenoot. Zelf koos ik de gestoomde Noordzeetarbot met alikruiken, komkommer-kombu, andere zeewier en gepekelde bleekselderij. Superieure vis, prachtig opgemaakt en een perfecte cuisson.
Om het feest compleet te maken: flexibele chocolade met vijgen en bietjes. Wat een gedurfd, maar schitterend gerecht! De anderen kozen voor het nagerecht, dat hoorde bij het dagmenu, aardbeien, gemarineerd in gin-tonic. Ook dat viel zeer in de smaak.
Alle gerechten werden begeleid door een mooi wijnarrangement met opvallend genoeg bij alle hoofdgerechten een rode wijn. Een heerlijke onbekende Pinot noir uit de Coteaux du Verdon(!), maar wel van het gerenommeerde huis Louis Latour. Maar "mijn wijnhoogtepunt" was een Pedro Ximenez uit 1982 bij de flexibele chocolade. Onbeschrijfelijk zo lekker.
Om in voetbaltermen te blijven: Avant-Garde is het Barcelona onder de restaurants en Van Groeninge de Messi onder de chefs! Een aanrader en wat mij betreft zeker twee Michelin sterren waardig.

Gegeten op 13 juni 2013

BasN
  • Recensies in de laatste twee jaar

De entree van Avant-Garde is wat vreemd: in een hoek van het PSV-stadion zit een onopvallende deur die naar een klein en nietszeggend halletje leidt, die weer toegang biedt tot een lift naar het eigenlijke restaurant. Je moet het maar net weten. Het restaurant zelf ziet er een stuk stijlvoller uit, al blijft het een rare gewaarwording dat je in een voetbalstadion zit en een Guus Meeuwis podium-in-aanbouw op het veld ziet vanaf je tafeltje (we werden vriendelijk verzocht niets over dat podium door te vertellen, want het moest een verrassing blijven: dus dat doen we dan maar ook niet).
Maar we kwamen uiteraard voor het eten. We krijgen een 5-gangen menu met een bijpassend wijnarrangement. Om met dat laatste maar te beginnen: Avant-Garde heeft een heerlijk wijnassortiment, waarbij we verschillende delen van Europa aandoen.
Bij de amuse merken we al dat de keuken veel aandacht besteedt aan de presentatie: verrassend geserveerd op een ovale steen. Maar ook de overige gerechten worden op een sierlijke wijze opgediend. Ze zijn overigens niet alleen mooi, ze smaken ook. En hoe. De gerookte meloen met pijnboompitjes is heerlijk fris, de rauwe tonijn en makreel zijn perfect klaar gemaakt, de langoustine met doperwten blijkt heerlijk smeeuig en smaakvol en de ossenhaas met gepofte rijst en asperges is een waar hoogtepunt, vooral door de heerlijke jus. Het nagerecht bestaat uit aardbeien met red bull en witte chocolade die heerlijk samen gaat met de desertwijn. Kortom, hier staat een keukenbrigade die weet wat koken is. Hier en daar had het wel iets gedurfder en spannender gemogen, want de verrassingen zaten nu vooral in de presentaties en minder in de smaken. Tafelgenoot heeft een vegetarische variant van het menu. Dat menu smaakt ook heerlijk, maar de asperges komen wel heel vaak langs. Dat had ook wel iets creatiever gemogen.
De bediening is uitermate attent en vriendelijk en legt de gerechten prima uit.

Gegeten op 1 juni 2013

stan1974
  • Recensies in de laatste twee jaar

Mijn eerste keer bij Avant-Garde Van Groeninge was een geweldige kennismaking. Kan ook eigenlijk niet anders; als je mij bij de eerste ontmoeting, ongevraagd, in het begin van de avond een Macaron van Foie Gras voor m’n neus zet, zijn we wel haast veroordeeld tot vrienden voor het leven. Daarbij opgeteld dat het een spontaan verrassingsdinertje was, maakte de avond perfect (naast natuurlijk heerlijke eten , uitmuntend gastheerschap en mijn lieve vriend die het geregeld had).
Na een aantal heerlijke amuses (naast de macaron, ook nog asperges, meloen met schuim van parmazaan en een kletskop met sesam / pittige saus) volgde tonijn! En niet zomaar tonijn; nee, tonijn gemarineerd in sojasaus, sesamolie in combinatie met een stukje rauwe tonijn. Heerlijk hoe je met betrekkelijk eenvoudige ingrediënten zoiets puurs neer kunt zetten.
Dorade met een chorizo en een crème daarvan; ik zou het nooit bedenken, maar sensationeel lekker. De eend tot slot (barbecue) was voortreffelijk. Alle gerechten zo puur en smaakvol in combinatie van prima wijncombinaties (overigens, in royale mate).
Als dessert kozen wij voor kaas, immers bij de koffie zit toch altijd was zoetigs. De royaal uitgeruste kaastrolley was een ziltige candystore. Dit alles gecombineerd met een goede 10 jaar oude Tawny port; niets meer aan doen!
Tot slot het restaurant zelf; het zit in het PSV stadion en de entree is wat verdekt opgesteld. Zodra je binnenloopt in het halletje (met alleen een liftdeur) staat er een bord “welkom bij de bruiloft van …”, die is hopelijk wel bij het lager gelegen grand café. Vervolgens kun je ook, via dezelfde lift, naar de hoger gelegen Chinees. Desalniettemin, zodra de deuren op de 3de openschuiven, wandel een schitterend restaurant binnen, met mooie kunst en een volledig open keuken. Ook al ben je geen liefhebber van voetbal, je moet even het stadion in kijken dat er leeg net zo indrukwekkend uitziet als vol. Mooi gedekte tafels, heerlijke stoelen waar je het wel even op kunt uithouden, een voorbode tot een heerlijk relaxte avond.

Gegeten op 18 mei 2013

dekkerpatricia
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben 2x een bijzonder diner arrangement gedaan bij Avant Garde en beide keren was fantastisch! Het eten is ontzettend lekker, het apparatief bij de openhaard is heerlijk om mee te beginnen. De service aan tafel is uitstekend en de gerecht zijn echt met passie bereid! Een super restaurant waar je zeker een keer gegeten moet hebben!

Gegeten op 15 februari 2013

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

We zagen via social media een hele scherpe aanbieding voorbij komen die we niet konden laten schieten. Op de secretaressedag een vier gangen all-in menu (excl. dessertwijn) voor 49,50. Partner moest helaas werken maar mijn zus wilde graag mee. Partner is normaal de bob dus ditmaal met de trein naar Eindhoven. Hij stopt niet ver van het stadion en na een kwartiertje wandelen zijn we bij de ingang van het restaurant. We merkte op dat er een restaurant is bijgekomen, het Aziatische restaurant De Blauwe Lotus. Deze bevind zich een etage hoger.

We nemen het aperitief in het lounge gedeelte waar de nieuwe fauteuils opvallen. Roel Jereskes de maître serveert het aperitief. De inmiddels bekende Brut de Charvis uit de Bourgogne, elegant met een fijne mousse. Hierbij het borrel garnituur, specerijen krokant met een spicy mayo en een makaron van passie en mango met een vulling van eendenlever. Beide mooi op smaak.

Chantal de dochter van de chef ging ons voor naar onze tafel met uitzicht op het stadion. Hier werden nog twee amuses gepresenteerd. In een witte kom een klein hapje en in een mooie zwarte schaal een stukje gerookte watermeloen met pesto, pijnboompit en een schuim van parmezaan, heerlijk.

De eerste begeleider wordt gepresenteerd door Roel. Een blend van Gros Manseng en Sauvignon 2010 van Repertoire uit de Côtes de Gascogne, mooi fruitig aroma met hints van meloen en een elegante subtiel kruidige afdronk. Uit de keuken twee bereidingen van Yellowfin tonijn met kokos structuren, crème van avocado, en een saus van passievrucht. De twee groter stukken tonijn waren erg mild van smaak, de twee kleiner schijven waren gemarineerd met wat soja. De kokos bereidingen kwamen als smaak op de voorgrond, dit gaf in combinatie met de tonijn zo af en toe een verrassende beleving. Vooral de gedroogde kokos was smaakvol. De passievrucht gaf aan het gerecht een fijne zuurtoets die prima aansloot bij de wijn.

De tweede begeleider werd door Alexander de sommelier gepresenteerd. Een Chileense chardonnay uit de Casablanca vallei van het huis Errazuriz die prima bevalt. Op het bord een mooi stuk Hollandse mul met hierop kleine blokjes chorizo ernaast een quenelle puree van taggiasche olijf, blokjes feta, en een saus van olijfolie gekruid met basilicum. Heerlijke mediterraanse smaken die prima combineren met de wijn.

De rode wijn voor het hoofdgerecht is een Tradition 2010 van Domaine de Grangeneuve. Gemaakt van 60% Grenache, 25% Syrah en 15% overige variëteiten. Mooi rood fruit in de neus, vol in de mond en een kruidige afdronk. Op een mooi bord met brede rand twee stukken van de eendenborst, mousserons (kleine paddenstoelen), geroosterde asperge, artisjok en het geheel werd afgewerkt met een eigen bouillon. De cuisson van het grote stuk eendenborst vond ik net iets te rauw maar het kleinere stuk was prima. Verder mooie smaken maar niet echt verrassend. De wijn vulde de smaak de eend mooi aan.

Een dessert wijn wilde we nog wel. De keuze van Alexander was redelijk behoudend, een Moscato d'Asti 2012 van het huis Cossetti. Het dessert kwam op tafel in een antraciet diep bord. Drie bolletjes crème van Goji bes, quenelle ijs van yoghurt en mango, gedroogde ananas, gel van mango, blokjes kiwi en granulaat van yoghurt. Het ijs was fantastisch met een diepe mangosmaak en gekruid met een klein pepertje dat aangenaam bleef brandden in de mond. De Goji bes was mild. De mondbeleving van het gerecht met zijn verschillende structuren was prima. De wijn paste prima bij het gerecht met zijn aangename fruittoets. De topper van de middag.

Als afsluiting een krachtige espresso met twee pralines (fruitig en karamel) en een Madeleine met aardbei dip en schijfjes olijf.

Bediening is correct en het liep gesmeerd, ditmaal in een aardig volle zaak. Leuk dat Alexander de sommelier er was. Roel is de gezellige noot in de bediening. Leuk om te zien dat een goede actie toch aardig wat mensen aantrekt, zelfs op een donderdag middag. Fijn dat er geen concessies wordt gedaan aan de kwaliteit en dat het maandmenu “Samenspel van smaken” wordt uitgeserveerd. We hebben weer een fijne middag beleefd.

Gegeten op 18 april 2013

Alex1977
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een groepje van 4 een uitstekend avond diner genoten. creme-Bospaddestoelensoep met beetje prei (prima combi); Limburg geitenkaasje in spek met salade; zeeduivel met risotto (bijna als een italiaan klaargemaakt) En een Frombergwijn van de buren. Alles in een stijlvolle zaak. Herhaling waard.

Gegeten op 8 januari 2013

Schrijf zelf een recensie over Avant-Garde Van Groeninge in Eindhoven

Schrijf hieronder je recensie over Avant-Garde Van Groeninge. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!