Over de Tong

• 7.4

• 7.4

frans54
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een restaurant wat er aan de buitenkant uiterst sober uitziet maar dat wordt aan de binnenkant helemaal goed gemaakt door een mooi interieur en een warme ontvangst. Weliswaar dat de gastheer Dirk en kok Gerda het klein willen houden. Ga voor het verrassingsmenu en laat je ook verrassen door het wijnarrangement en onderga de warme ambiance. Garantie voor een topavond, op het niveau van een michelinster!
Frans

Gegeten op 1 maart 2014

sebscho
  • Recensies in de laatste twee jaar

Came here to try something new in the culinary world of Zwolle and also as a reaction of some recommendations. The restaurant served a delicious tasting menu and good wines. Nothing bad about the food. As soon as it came to service it was very bad. Serving oil and salt without bread. Serving wine while waiting 1.5hrs for the food to be served. Expect a whole evening out for dinner (4.5hrs!!!! For the whole menu was too long). Strange concept. Definitely sth to be done on speed and service here.

Floris77
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat als je als gastheer een groep in de bovenzaal wegstopt en je personeel het werk laat doen? Dan kan dat zoals bij Over De Tong helemaal mis gaan. Bij aankomst gaat het al fout; aan de bar eerst een biertje drinken, waarbij ik gevraagd word zelf het biertje in te schenken.. Uh ok.. Eenmaal met de groep boven zittend, is het een opeenstapeling van misverstanden en vaagheden. We willen graag weten wat het verrassingsmenu inhoudt zodat evt gerechten veranderd kunnen worden, maar we krijgen te horen dat ze niet weet wat er geserveerd gaat worden. Na meer dan een uur krijgen we eindelijk een broodje, daarvoor hebben we naar een schoteltje met boter mogen kijken. Als we aangeven dat we ook wel wijn willen drinken bij het eten, komt eindelijk de gastheer naar boven. Het wijnarrangement die we bij het eten kiezen, wordt 2x ruim een kwartier nadat we het eten opgediend hebben gekregen pas ingeschonken.. Het eten zelf is op zich prima, maar de porties zijn aan de kleine kant (nee, ik hoef geen vol bord) en het kaasplankje bevat geen enkele verrassing. De koffie hebben we maar gelaten voor wat het is. De jassen, die wel aangenomen waren, vonden we terug op de grond bij het trappengat.
Naar aanleiding van het alle voorgaande recensies waren de verwachtingen hoog, en die zullen waarschijnlijk deels waargemaakt zijn als je beneden in het restaurant zit. Zorg er als groep voor dat je niet zoals wij boven wordt weggestopt, want ze raken de draad helemaal kwijt.
Geen uitgebreid verslag van het eten.. Je kan nog zo goed koken, maar als de ambiance en service zo abominabel is, dan smaakt niets meer.

Gegeten op 15 februari 2014

raymond30
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op aanraden van 2 goede vrienden dit restaurant bezocht. In tegenstelling tot ons gebruik(zelf kiezen van de kaart) zijn we gegaan voor het verrassingsmenu. In eerste instantie gingen we voor de 5 gangen vanwege de tijd maar dit hebben we later gewijzigd naar 6 gangen. Elk gerecht was heerlijk. Leuke en mooie combinaties van ingrediënten zonder dat het extreem was. Alles vergezeld van lekkere en mooie wijnen. De gastheer en zijn vrouw zijn zeer bekwaam en gastvrij!
De inrichting en dan met name de kunst vonden wij zelf niet in verhouding met het eten. Bij de bediening gingen enkele kleine details niet 100%. Zo miste er op 1 bord van de 6 een ingrediënt, vergat men aan het begin te vertellen wat men serveerde en bij 1 onderdeel spraken de obers elkaar tegen(werd wel direct gecorrigeerd). Al met al een echte aanrader als je een keer echt uit eten wilt en je wilt laten verrassen. Bedankt voor een topavond!

Gegeten op 21 december 2013

ITersteeg
  • Recensies in de laatste twee jaar

Al meerdere malen hier gegeten. Altijd een super bediening, klantgericht en veel kennis van de geserveerde gerechten en wijnen. Het eten is altijd top en met veel zorgvuldigheid bereid. Je verwacht dit niet als je alleen af gaat op de buitenkant. Zo zie je maar weer dat de buitenkant en je eerste indruk niet altijd alles zegt. Een echte aanrader!!

Gegeten op 14 september 2013

Proefer Nico
  • Recensies in de laatste twee jaar

Prima gegeten hier tijdens de restaurantweek, gerechten goed en lekker en gastheer zeer vriendelijk, enige kanttekening is dat de oplossing voor een lactose allergie het weglaten van onderdelen van het gerecht inhield, vervangen of een ander gerecht is m.i. een mooiere oplossing

Gegeten op 23 augustus 2013

stamper1981
  • Recensies in de laatste twee jaar

Leuk en klein intiem restaurant! Zeer vriendelijke eigenaar! Ook de keuken brigade is erg vriendelijk! We hebben genoten van het eten en de leuke sfeer, de twee eigenaars zijn erg leuk met elkaar! We komen snel terug!

Thijsvh84
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het gekozen verrassingsmenu was geweldig. Evenals het de wijnen uit het bijpassende arrangement. De gerechten waren mooi detaillistisch opgemaakt met een geweldige smaak. De bediening door de eigenaar zelf was persoonlijk en gastvrij. We hebben er heerlijk een hele avond gehad en komen er zeker terug!

Gegeten op 14 juni 2013

gewoonlekkereten
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijdje terug geweest met collega's. Heerlijke plek voor een avondvullend programma. We hebben ons laten verassen met een 7-gangen diner en wijnarrangement. Super genoten, lekker relaxte sfeer en persoonlijke service. Het is klein en knus, maar dat maakt het juist zo gezellig. In tijden niet zo lekker gegeten en genoten!

K_Haar
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben onlangs heerlijk gegeten bij "Over de Tong". De gastheer wordt terecht geroemd, de sfeer is ontspannen. Dineren is echt een genot.

De gastheer weet veel te vertellen over de wijnen die met zorg worden uitgekozen. Prettig dat wijn ook per half glas geschonken wordt.

Wat ons betreft zijn wijn en sfeer de sterke punten van dit restaurant. De gerechten zijn lekker, maar niet heel bijzonder. Desalniettemin een aanrader en een van de betere restaurants in zijn categorie.

janjoost
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten in een zeer gastvrije ambiance. De gastheer werkt niet maar oefent zijn hobby uit. En dat straalt hij uit. Hetzelfde geldt voor zijn vrouw die de keuken bestiert. Wij kozen een 4-gangen menu met wijnarrangement. Ik kan niet anders zeggen dan dat alles prima was opgebouwd en samengesteld. De wijnkeuze goed afgestemd op de gerechten. Voor mijzelf als klapstuk van de avond: een creme brulée van munsterkaas met eendelever... In één woord subliem! Wij komen hier graag nog eens terug, al was het maar om te genieten van de ontspannen sfeer zonder overdreven en overbodige poeha.

klaasjan2

• Goed

Wij hebben met een gezelschap van 4 personen bij Over de Tong gegeten, we hebben allen het vier gangen verrassingmenu genomen. 1 van de 4 gaf aan enkel vlees te willen eten, dit was geen probleem.

Prettig was ook dat er per gang heerlijke wijnen per glas werden geschonken. Het was ook geen probleem om een half glas te nemen. Wat dit betreft uitstekende service.

De gastheer is erg aardig, doet je thuis voelen. Heeft een apart gevoel voor humor (erg droog), maar dat konden wij wel waarderen.

Het eten is lekker. Niet heel bijzonder, maar wel echt goed. Er wordt met aandacht gekookt, en dat merk je. Het kerriekoekje (dat ze al járen serveren), blijft lekker, dus ze hebben ook gelijk dat ze het als amuse houden.

Ellen239

• Uitstekend

Een heerlijk plekje in Zwolle, waar je lekker kunt borrelen en heerlijk kunt eten. De vriendelijke gastheer die je goed adviseert over de wijn, het lekkere eten, het ontspannen sfeertje, mede dankzij dezelfde gastheer: dit is een plek waar je graag terugkomt. Het gaat allemaal lekker rustig, dus zorg dat je geen haast hebt, dan is het echt genieten hier.

Horecatrainer

• Goed

Op 19 februari ben ik met Stichting Culitour naar restaurant over de tong in het culinaire Zwolle geweest.
We waren met een aantal zeer grote genieters van culinaire belevenissen en dat leverde mooie gesprekken en discussies op

We werden door gastheer Dirk en chef-kok en vinologe Gerda hartelijk ontvangen met een glaasje bubbels (Moutard, Champagne, grande cuvée).
De avond beloofde iets anders te verlopen dan standaard gebeurd. De nadruk van de avond lag heel erg op wijn-spijs, dus dat beloofde wat.

We begonnen de avond met drie amuses die een zeer hoog niveau van de avond beloofde

Amuse 1: Kerriekoekjes met kemerinoot en bieslook
Amuse 2: Hoorntje met ui en wortel
Amuse 3: Oester met schuim van inktvis, zeewier en citroenpeper

Na de amuses kon het menu aanvangen:

Gang 1: Combinatie van tonijn en coquille met sesam, komkommer en yuzu
Gang 2: Snoekbaars met parelgort, peterselie, pompoen, schuim van boerenoplegkaas en serranopoeder
Gang 3: Bovenbil van hert met gouden biet, kruidenpuree, topinamboer, jus van kardemom, chocoladeolie en truffel
Gang 4: Brulee van Munsterkaas met eendenlever en sorbet van appel en balsamico
Gang 5: Warme chocoladecake met vlierbes, rode kool en sinaasappel

Voor bij de koffie: Macarons met rozencreme, bonbons met rose peper, kweepeer en amandel kletskoppen

Anders nog gebruikelijk werden per gang meerdere wijnen geschonken om zo de discussie op te wekken over wijn-spijs en dat hebben we geweten.
Mooie en minder mooie combinaties zorgde voor discussie, maar ook voor verdeeldheid. Leuk om te doen en zeer leerzaam.
Hieronder de wijnen die we hebben mogen proeven.

Picpoul de Pinet – Languedoc – Frankrijk
Grauer Burgunder – Bretz – Rheinhessen - Duitsland
Kerner Spaetlese – Bretz – Rheinhessen – Duitsland
Xynamavro/Syrah - Axia – Alfa Estate – Griekenland
Carmenere Gran Reserva –Luis Filip Edwards - Chili
Chenin Blanc - Coteaux de Layon - Frankrijk
Muscat - Mosta d’uva – Piedmonte - Italie

Ik ben er na dit diner wel achter dat Zwolle veel heeft te bieden op culinair gebied en dat ik zeker terug moet naar deze stad en naar dit restaurant om verder te genieten van al het moois dat hier geserveerd wordt.

hanginaround

• Uitstekend

Super lekker gegeten, gezellige sfeer, lekkere wijnen en een vriendelijke gastheer.

Psychogoogje

• Uitstekend

Tijdens een weekendje weg in Zwolle hier verrassend lekker en gezellig gegeten. We hadden een 4 gangen verrassingsmenu met wijnarrangement. De gastheer selecteerde de wijnen met veel zorg en vertelt er met veel enthousiasme over. Het eten was erg lekker en apart. Niet geschikt voor haastige eters, men gaat uit van 1 bezetting per tafel voor de hele avond. De schade aan het eind van de avond viel erg mee. Wij waren met twee personen voor 4 gangen met bijpassende wijnen 135EU kwijt, zeker voor herhaling vatbaar!

Isabelle222

• Uitstekend

Ongeveer twee jaar geleden dit restaurant ontdekt. We eten vegetarisch en in Zwolle is er geen betere plek om je te laten verrassen door het 3 of 4 gangen verrassingsmenu. We komen nu regelmatig terug.

JamesMackay

• Matig

Pricey posh nosh. Owner (?) friendly but rather patronising. Choice of wines okay, but only wee sips "because there's a lot more alcohol in wines than there used to be". Waiting time between courses unacceptably long: over three hours for a three-course-dinner and it wasn't even a full house. Home-baked rolls were good, but they were the only accompaniment to the meagrely filled plates. All in all not really worth a recommendation.

Proever83003

• Uitstekend

Na een eerste kennismaking eerder dit jaar, deze keer vrienden meegenomen. En ook deze keer weer fantastisch gegeten. Het vier gangen verrassingsmenu was goed uitgebalanceerd met mooie producten waar veel aandacht aan was besteed. Bijpassend werd een goede (al naar gelang de gang) wijn, post of sherry geschonken. In het restaurant hangt een zeer ontspannen sfeer, waarbij de gastheer smakelijk kan vertellen over het eten en de dranken welke hij serveert. Wij komen zeker nog een keer terug.

Proever10089

• Uitstekend

Via Hotel Wientjes hiernaartoe gestuurd omdat we eens lekker uitgebreid wilde eten. Nou met een woord voortreffelijk. We hadden het laatste beschikbare tafeltje en werden ontvangen door de zeer hartelijke echtgenoot van de vrouwelijk kok. Het eten was met veel zorg en liefde bereid en de carpaccio was werkelijk tongstrelend. Zou iedereen willen aanraden die houdt van een lekker avondje eten hier een keer op bezoek te gaan! Vond ook de prijzen reuze meevallen!

Schrijf zelf een recensie over Over de Tong in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over Over de Tong. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!