Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.

Over de Tong

3. Topper 2015
  4. 62% Duurzaam
  1. Toon telefoonnummer 038 421 72 90

Isabelle222

Wat zijn we in Zwolle toch bevoorrecht met geweldige restaurants. We komen geregeld bij 'Over de tong': een toprestaurant dat sinds kort dus ook de erkenning krijgt als Iens Topper 2015 & in Lekker 500 staat genoteerd.
We eten vegetarisch en in Zwolle is dit het beste adres. We kiezen altijd voor het verrassingsmenu en dat is echt elke keer weer anders. Gerda, chefkok, kookt met de ingrediënten die toevallig in huis zijn. Maar oke, nu maar eens een beschrijving.
Als klein begingerechtje startten we met het traditionele kerriekoekje. Deze slaan we snel achterover zodat het koekje nog lekker knapperig is. Vervolgens krijgen we als amuse een soepje met pompoen en eendenkroos & een balletje met eendenkroos. Gerda experimenteert hier sinds kort met eendenkroos. Het smaakt bijzonder en is lekker.
Als voorgerecht eten we een krokant tomaatje met avocadomouse en witte chocolade dressing. Echt het toppertje van de avond. Een heerlijke combinatie van smaken; zoet, fris met een zurige bite van een zilveruitje.
Het tussengerecht was een paddenstoelenravioli met wilde spinazie en aardpeer en wat losse gebakken paddestoelen erbij. Als vegetariër krijg je wel vaker paddestoelen of champignons, maar op deze manier geserveerd is het zeker niet een 'makkelijk' gerecht geworden.
Het hoofdgerecht was ook weer fantasievol gemaakt met bloemkool met een korstje van zoete pinda, spruitjeslof en een sju van sherry.
Als dessert is het kaasplankje een aanrader, maar ook het zoete gerecht ijs met basilicum smaakte bijzonder goed.

Gegeten op 18 januari 2015

lia36

We hadden ons, na de goede recensies op Iens en het bekijken van de menu kaart verheugd op een heerlijk diner, maar dat viel tegen. Er bleek een verplicht, 4-gangen ' verrassingsmenu' te zijn. Geen keuzes dus, ook niet de mogelijkheid om alleen een voor- en hoofdgerecht te kiezen, wat we eigenlijk van plan waren gezien het feit dat één van ons nog anderhalf uur moest rijden. Wat een verrassing, inderdaad, en deze verrassing was niet op de website aangekondigd.
Het menu bestond uit 1. gebrande rauwe kabeljauw (goed) 2. nog een keer kabeljauw, nu met een roomsausje (helaas helemaal afgekoeld toen het bord op tafel kwam) 3. hertenstoof (restje van de feestdagen ? Alleen net iets te weinig alleen om een fatsoenlijke portie te maken.) met een soort olvarit-achtige wortelpuree met een kwart gekookte rode biet erin gelegd (die bieten kan je zo kant en klaar gekookt kopen, kosten vrijwel niks, en geen werk ook als je ze zo op het bord gooit) . 4. een beetje chocolade mousse (theelepel groot) met een keihard bevroren stukje roomparfait en een druppeltje lime en een druppeltje koffiesaus. Het voorgerecht kwam pas na een uur en drie kwartier op tafel, het volgende gerecht weer bijna een uur later... omdat iedereen hetzelfde menu had werd alles op dezelfde tijd uitgeserveerd, lekker makkelijk voor de keuken. De bediening reageerde niet op mijn opmerking over de afgekoelde kabeljauw; de flessen wijn van het wijnarrangement werd niet getoond, alleen na expliciet vragen. De bediening was sowieso erg lomp en amicaal, de eigenaar hing over mijn schouder, luisterde gesprekken mee vertelde ons wat we moesten vinden.
De (erg jonge) hulpjes in de bediening kregen de beschrijving van de gerechten niet geformuleerd en gaven geen antwoord op vragen.
Uiteindelijk werd om half elf (we zaten er vanaf 7 u) het dessert geserveerd ; ik heb de terugtocht naar huis maar zonder koffie aanvaard , gezien de nog lange rit die ik nog voor de boeg had. Al met al een teleurstellende ervaring.

Gegeten op 3 januari 2015

Restaurant - 6 dagen geleden

(De ruimte die wij ter beschikking hebben blijkt onvoldoende om op alle punten reaktie te kunnen geven). Uit niets bleek dat uw tijd beperkt was en dat het allemaal te lang duurde, wij zouden daar zeker op gereageerd hebben, zowel m.b.t. aantal gangen als snelheid. Integendeel, u had een genoeglijke en gezellige avond. Uw beschrijving van het eten is schandalig, denigrerend, soms onwaar, lijkt rancuneus en etaleert onwetendheid. Wij voelen ons zeer beledigd.

Fijnproever - 6 dagen geleden

Tsja, niet iedereen kan blijkbaar tegen kritiek; en deze reactie onderschrijft mijn kritiek: mij wordt nogmaals verteld wat ik moet vinden.....

roderique038

Megalekker gegeten. Fantastisch! Waar vind je een kok(kin) die zo op verzoek kookt? Juist! Bij over de tong. Van amuse tot dessert; Tonijn en Herten sucade. Lekkere wijnen, gezellige ambiance. Parel aan de Willemskade in Zwolle. Aanrader is de vis en vleesschotel. Kortom aanrader!

Gegeten op 27 oktober 2014

armand4

Gegeten op 5 oktober 2014

JWW11

Hoewel het alweer een tijdje geleden is dat we hier aten, mag dit restaurant niet ontbreken. Het is een van onze favorieten! Eten is fantastisch, de ambiance klein maar mooi en gezellig, en de service geweldig. Het wordt gerund door een wat ouder echtpaar: zij kookt (geweldig), hij is de sommelier en ober. Aanrader!

Gegeten op 7 maart 2014

WildlifeMarc

Op aanraden van een collega uit Zwolle hier maar eens gaan eten. Het blijkt maar dat ik vaker naar collega's moet luisteren. Wat een heerlijke verrassing. Over de Tong wordt gerund door een echtbaar dat dit werk puur doen met liefde voor hun vak. Zij staat in de keuken en het is duidelijk dat ze haar smaken goed voor elkaar heeft. Hij staat achter de bar en vermaakt de gasten. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige gasten wat amicaal aan doet, maar wij hebben hele fijne adviezen en uitleg gehad over het eten en vele tips over de omgeving gekregen.
Als amuse kwamen er twee kerriekoekjes op tafel. Deze waren erg smakelijk (verrassend voor ons). Het voorgerecht van coquilles vroeg er bijna om om het bord schoon te likken. De doperwtenpuree onder ons visje als tussengerecht was een mooie aanvulling en haalde de zeebaars goed naar boven. Stiekem houten we toch een beetje op asperges bij het hoofdgerecht en gelukkig zaten deze er ook bij. We hadden ze nog niet eerder zo lekker gehad. Niet klassiek maar een paar mooie stukken met een beetje "bite".
Dit is nou een zo'n restaurant waar je de kaart niet eens moet bekijken, maar gewoon moet vertrouwen op de kok.

Gegeten op 9 juni 2014

daan48

Vandaag, 25 mei, onze 21e trouwdag gevierd. Met mijn vrouw Ellen een ongelooflijk en fantastisch culinair hoogstandje mogen ervaren.
We hebben gekozen voor een 6 gangen menu bij gastheer Dirk en keukengodin Gerda.

Het 6 gangenfeest van Gerda met een wijnarrangement van Dirk verder geperfectioneerd.

We zijn groot fan van zeer regelmatig uit eten en Over De Tong staat in de top 3 voor ons in de toch al Hogeschool - lekker - eten in Zwolle.

Gerda en Dirk....het was grandioos, hier wordt men blij van....een feest over de tong...

Ellen en Daan Snellenburg

Gegeten op 25 mei 2014

Reki

Afgelopen zondag met mijn vriendin bij over de tong gaan eten op aanraden van een collega.

We komen zelf uit Utrecht en waren voor het eerst in zwolle.

We kozen voor het 5 gangen verrassings menu , het eten was van gang tot gang overheerlijk.

Ook de meneer in de bediening was gezellig en kundig, geweldig om te zien dat iemand die niet meer hoeft te werken toch zijn passie blijft uitvoeren.
De wijnkeuze bij de gerechten was ook perfect,

Ik hoop dat deze lieve mensen nog jaren doorgaan met hun ding doen want dat doen ze geweldig!

frans54

Een restaurant wat er aan de buitenkant uiterst sober uitziet maar dat wordt aan de binnenkant helemaal goed gemaakt door een mooi interieur en een warme ontvangst. Weliswaar dat de gastheer Dirk en kok Gerda het klein willen houden. Ga voor het verrassingsmenu en laat je ook verrassen door het wijnarrangement en onderga de warme ambiance. Garantie voor een topavond, op het niveau van een michelinster!
Frans

Gegeten op 1 maart 2014

Floris77

Wat als je als gastheer een groep in de bovenzaal wegstopt en je personeel het werk laat doen? Dan kan dat zoals bij Over De Tong helemaal mis gaan. Bij aankomst gaat het al fout; aan de bar eerst een biertje drinken, waarbij ik gevraagd word zelf het biertje in te schenken.. Uh ok.. Eenmaal met de groep boven zittend, is het een opeenstapeling van misverstanden en vaagheden. We willen graag weten wat het verrassingsmenu inhoudt zodat evt gerechten veranderd kunnen worden, maar we krijgen te horen dat ze niet weet wat er geserveerd gaat worden. Na meer dan een uur krijgen we eindelijk een broodje, daarvoor hebben we naar een schoteltje met boter mogen kijken. Als we aangeven dat we ook wel wijn willen drinken bij het eten, komt eindelijk de gastheer naar boven. Het wijnarrangement die we bij het eten kiezen, wordt 2x ruim een kwartier nadat we het eten opgediend hebben gekregen pas ingeschonken.. Het eten zelf is op zich prima, maar de porties zijn aan de kleine kant (nee, ik hoef geen vol bord) en het kaasplankje bevat geen enkele verrassing. De koffie hebben we maar gelaten voor wat het is. De jassen, die wel aangenomen waren, vonden we terug op de grond bij het trappengat.
Naar aanleiding van het alle voorgaande recensies waren de verwachtingen hoog, en die zullen waarschijnlijk deels waargemaakt zijn als je beneden in het restaurant zit. Zorg er als groep voor dat je niet zoals wij boven wordt weggestopt, want ze raken de draad helemaal kwijt.
Geen uitgebreid verslag van het eten.. Je kan nog zo goed koken, maar als de ambiance en service zo abominabel is, dan smaakt niets meer.

Gegeten op 15 februari 2014

Schrijf zelf een recensie over Over de Tong in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over Over de Tong. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.