• foto's van Restaurant De Librije in Zwolle - 1

6. 3 Michelinsterren
  1. Toon telefoonnummer 038 421 20 83
  2. www.librije.com

Koninklijk dineren

Een avond dineren of een middag lunchen bij driesterrenrestaurant De Librije is een koninklijke ervaring. Het begint zodra je het overweldigende vijftiende-eeuwse kloostercomplex binnenstapt met de mystieke inrichting en het hartelijke onthaal van eigenaren Jonnie en Thérèse Boer. Een ervaring uit duizenden die je nooit meer zal vergeten.

Alkmaarder

Op zaterdag met vier personen van lunch genoten, nou meer dan genoten!

We worden ontvangen in de hal. Nadat de jassen zijn aangenomen worden begeleid naar de zeer smaakvol ingerichte lounge. Ik kies voor de rosé champagne van het huis Henriot en mijn vriendin en schoonouder voor een alcoholvrij aperitief. De alcoholvrije cocktails werden door John de Boer zelf gemaakt. Na een groene thee, met koolbladeren om de smaak op te wekken, werden we getrakteerd op een reeks van bijzondere amuses zoals gebakken huid van de tong en scheermes. Allemaal prachtig opgemaakt en bijzonder van smaak.

Omdat we er nu toch waren kozen we allemaal voor een 7-gangen menu. De menukaart kent naast een à la carte gedeelte, een gedeelte van vier kleuren waarin in elke kleur drie combinaties van ingrediënten staan vermeld. Uit elke kleur kies je een combinatie. Dit worden vier gerechten. De andere drie gerechten worden door de keuken bepaald.

De gerechten zijn stuk voor stuk helemaal top. De bijzonder goed gematchte wijnen maken het tot een nog groter feest.

De bediening vonden wij erg prettig. Vol enthousiasme, maar met gepaste terughoudendheid, werden de wijnen en gerechten uitgelegd. Wij hebben genoten en een hele mooie herinnering!

Gegeten op 14 maart 2015

dijp

Hier voor de 2de keer binnen een jaar gegeten. Nu met een groep van 8 personen
En wederom perfect! Wat mij vooral opvalt vergeleken met andere restaurants is de perfecte match met de wijnen. Deze tillen de meeste gangen echt naar een nog hoger niveau.
Dus mocht u hier gaan eten, dan zou ik ZEKER het wijnarrangement nemen.
Tja, de service was ook weer perfect, niks op aan te merken, attent, vriendelijk en gewoon ontspannen.
Het nieuwe restaurant voelt beter en ruimer aan dan het oude. Chef's table heeft nu een wat minder 'ik zit in de keuken' gevoel. Dit zal voor de een beter zijn en voor de ander misschien jammer.
Nou wij komen snel weer terug in ieder geval!!

Gegeten op 28 februari 2015

GerardPeek

Op uitnodiging samen met 3 kennissen geluncht. Op een geweldige manier werden wij ontvangen en naar het restaurant begeleid. Was die dag niet druk. Twee van de heren in ons gezelschap zijn echte wijnkenners en hebben de wijnkaart doorgenomen en hebben daaruit een witte Bourgogne en 2 rode Margaux gekozen. Na eerst van een heerlijke zelf gemaakte Gin Tonic te hebben genoten werden de eerste gerechtjes en amuses geserveerd. Het een nog voortreffelijker dan het andere. De gerechten leken wel kunstwerkjes, maar smaakte ook als kunst. Het een nog verfijnder dan het andere. Twee van ons hadden ook het wijnarrangement besteld welke ook voortreffelijk was, maar het uiteraard niet haalde bij de zorgvuldig uitgezochte wijnen. Vele uurtjes doorgebracht en aan een stuk door verwend door het team met heerlijke gerechten. Ook Jonnie en Térése kwamen ons begroeten aan tafel. Wat een geweldige mensen, kunstenaars met eten en wijn en toch met beide beentjes op de grond hetgeen door hun gasten zeker gewaardeerd zal worden. Ze genieten duidelijk als ze zien dat hun gasten het naar hun zin hebben. We hebben een onbeschrijfelijke middag gehad welke ik snel met mijn vrouw en kinderen zal herhalen.

Gegeten op 5 maart 2015

OKIEDOKIE

Lunch gehad in dit zeer mooie restaurant waar ik drie jaar geleden al eens heb gegeten. natuurlijk is het eten buitengewoon goed en kun je heel veel leren van hoe koken nu eigenlijk moet. Wijnen waren stuk voor stuk masterpieces!

Gegeten op 20 februari 2015

leonidas1972

Had een jaar gespaard voor deze avond. We hadden het arrangement voor 4 personen met overnachting. Vooraf werd alles per mail en post bevestigd en was annuleren niet meer mogelijk. Echter mijn schoonmoeder werd ruim een week ervoor heel ziek en terminaal. Een dag voor onze reservering belde ik met de Librije om door te geven dat we mogelijk alle vier dan niet zouden komen. De telefoniste was ontzttend empatisch en lief. Het was geen enkel probleem en alle begrip. Uiteindelijk zijn we toch gegaan en de dag erna is mijn schoonmoeder uiteindelijk overleden. De menselijkheid en vriendelijkheid is door ons zeer gewaardeerd.

Gegeten op 27 november 2014

els106

We hadden er zin in en mijn zoon wilde zijn moeder trakteren. We werden uitgenodigd in de lounge en de rose champagne met amuses was inderdaad t prachtig begin. Mooie kleine gerechtjes waar we ook de tijd voor mochten nemen. Wat tegenviel is dat er geen kaart te krijgen was zonder prijzen. Zo' n lunch geschonken te krijgen kan toch nier met de prijskaart. Sorry hoor! Dat is echt n verbeterpuntje. Het begon verder heel goed en over de hele linie de gerechtjes en de wijn pasten geweldig echt proeven echt speciaal, wel klassiek en helaas nog zo' n verbetepuntje, er werd soms al opgeruimd terwijl een ander nog bezig was te eten. Mm er zat ook een aardige vaart in , ietsjes te weinig rust tussen de gangen. Voor de rest helemaal tevreden en wat n geweldig kado. Ik heb wel neiging t te vergelijken met n frans 1ster restaurant St. james in Bouliac gegeten, ook lunch. 1Ster. Her was net zo goed of zelfs iets jesbeter. Meer rust tussen de gangen en een geweldig wijn palet, licht , sprankelend. Mondexplosies .fantastische afwisseling en innovatie op wijn. Laat je daar eens inspireren door de wijn. Van prachtig klassiek naar sprankelend innovatief.

Gegeten op 28 februari 2015

Eef61

Eindelijk! Dit stond al lang op ons verlanglijstje en eindelijk is het er van gekomen lunchen in de Librije. Wat hebben wij genoten, hartelijke ontvangst en wij mochten plaats nemen in de lounge alwaar begonnen met een glaasje rosè champagne en daarbij een kommetje met groene thee met gefermenteerde rode kool bladen, Jonnie komt met de kaart en legt uit hoe dit werkt wij kiezen uit de smaakcombinaties en hij maakt er gerechtjes van, dan volgt er een mond vermaakje bestaande uit kroepoek met makreel, oester met komkommer, garnalen en scheermesjes dit op een vis graat gepresenteerd verdeeld over 3 schaaltjes. Therese kwam de menukeuze opnemen ( wij hebben de 5 gangen gekozen) en of we de wijnkaart wilde zien. Na ons aperitief naar tafel geleid in de overdekte binnentuin, daar kwam heerlijk brood op tafel en het tafelwater, wij hebben wij per glas besteld omdat er nog gereden moest worden en hier werd goed op gereageerd door de sommelier dat hij van Therese had begrepen dat er af en toe een glas wij besteld zou worden. Ik heb in ieder geval een heerlijke Riesling gedronken. We kregen het hapje op de hand, wat een beleving is en erg lekker ! Gevolgd door vlees dat aan 1 kant gebakken werd op een steen en uit geserveerd op een salade en ik had de krab met ganzenlever, urker hammetjes ( zeeduivel) en noord zee tong, langoustine, en een geitenkaas smeersel met warm zoet brood, boerenduif, reegeit en als afsluiter de peer met ganzen lever voor mijn man en voor mij de vacherin met verse truffel er over heen geraspt. Het is teveel om op te noemen maar wat een pure smaken en beleving. En wat ik fantastisch vind is de toegankelijkheid en zichtbaarheid van Jonnie en Therese en de gemoedelijke sfeer, niets stijf en opgeprikt. Wij hopen snel nog eens te komen genieten van al dit moois en lekkers!!

Gegeten op 7 februari 2015

davidbernard69

Ons 25-jarig jubileum gevierd met een lunch en overnachting bij De Librije. Een geschiktere plek om het leven te vieren is er wat mij betreft niet. De beleving is geweldig en in Nederland eet je echt nergens spannender, verrassender en uitgebalanceerder dan hier. Bij elke amuse en alle gerechtjes van de zevengangenlunch worden je smaakpapillen uitgedaagd. Je raakt in extase en kunt in een euforische stemming alleen nog maar genieten van alle creativiteit die op tafel voorbij komt. Fantastisch. Enkele persoonlijke hoogtepunten: De aan tafel bereide melkkoe met paddenstoelen, gele biet en geitenkaas. En dat nagerecht van kervel, drop en pandan rijst. Wow!
Een speciale vermelding voor het heerlijke ontbijt: vers gerookte zalm, een gefrituurd eitje op brioche met paling, mini hamburgertjes en een zalige soufflé met bessen.

Gegeten op 13 februari 2015

Just-Fan

Gegeten op 28 januari 2015

samsam

Het is een aantaal maanden geleden dat we bij de librije waren eten. Het ervaring was super. De helf van de keuze van de gerechten wordt gemaakt door de gast zelf en de andere helft door Jonnie boer. Ik kan niet alle gerechten herineren maar de smaak was subliem en in balans.
De bedienig, professioneel, correct en gastvrij. De inrichting van de zaak is typisch librije, moet wel een kleine beetje up to date. Alles is wel netjes wc's enzo.
De rekening was wel te verwacten. We hadden 560 euro moeten betalen, maar zo'n ervaring is de geld waard.

Gegeten op 16 september 2014

Schrijf zelf een recensie over Restaurant De Librije in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over Restaurant De Librije. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.