De Librije over zichzelf

2013 is ons jubileumjaar, want dit jaar is het 20 jaar geleden dat wij Restaurant De Librije hebben overgenomen en 5 jaar geleden dat de opening van Librije’s Hotel met Librije’s Zusje en Librije’s Atelier plaatsvond. Een feestelijk jaar dat wij graag met u vieren!

JordiYannick

• 10 1

• Service

• Decor

• In behandeling

Dit is het beste restaurant waar ik ooit heb mogen eten. Er is in mijn ogen geen beter restaurant dan de Librije. ik koos voor het 8-gangen menu incl. wijnarrangement, en elke keer wisten ze mij te verrassen. Ik was samen met mijn vader bij De Librije, en hij heeft internationaal veel sterrenrestaurants van binnen gezien, maar ook hij was zeer goed te spreken over dit 'avontuur'. Het is voor iedereen aan te raden. Als je er voor kiest om bij De Librije te gaan eten, moet je ook een hotel kamer bij hun boeken, een prachtig hotel en wederom met geweldige service. De Butler Hans Lodewijk verstaat zijn vak.

Gegeten op 18 maart 2014

ChicoenAmy
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor de 50e verjaardag van mijn moeder zijn wij afgereisd naar Zwolle om een droom te verwezenlijken. De Librije, een restaurant met zoals de meesten wel weten 3* was HET restaurant bij uitstek waar ze graag heen wilde. Ook voor ons de eerste keer.

Rond deze tijd van het jaar was het al donker bij aankomst en de brandende fakkels naar de stenen trap maken de eerste indruk mystiek. Het oude klooster staat aan het water en er is een leuk klein parkje naast. Wij waren met zijn achten en hadden voor de gelegenheid de salon, op de eerste verdieping voor ons zelf.
De inrichting was warm, van alles een beetje. Niet te strak, niet te los. Tijdens het glas champagne kwam Thérèse ons welkom heten en nodigde ons uit om in de loop van de avond een bezoek te brengen aan de keuken.

Alvorens ons 6-gangen menu begon werden we overweldigd met amuses, op een wijze gepresenteerd zoals je dat nergens ziet! Na de amuses volgde; ganzenlever met noordzeekrab,amandel en sap van gefermenteerde rodekool / Langoustine, koud gegaard in vanille-kombucha, kerrie, citroen en ingelegde groente / Kabeljauw, langzaam gegaard in olie met grove den, natte amandel en spitskool / Kooieend, spitskool, bbq mais, gepofte boekweit en zwarte sesam / bramen, moerasspirea, getoaste witte chocolade en watermunt / Sweet Thai green curry.
Elk met een bijpassende wijn. Tussen de gerechten door en na het laatste dessert kwamen ook nog enkele amuses voorbij. Bij de koffie na afsluiting nog verrukkelijke friandeses, precies zoals je het mag verwachten van een restaurant van dit kaliber.

Alles klopt, van begin tot eind, je voelt je welkom. Een warm bad, niets is teveel. Voor ons was dit een onvergetelijke ervaring.

Gegeten op 26 oktober 2013

Evandendoel
  • Recensies in de laatste twee jaar

Aangezien het diner was volgeboekt de komende maanden, hadden we een lunch gereserveerd bij de Librije. Dit deed absoluut niet onder voor een uitgebreid diner!

We hadden een 8-gangen lunch menu en hebben 4 uur lang genoten van de verrassingen die steeds op tafel kwamen. Van een klein gerechtje wat op je hand werd voorbereid tot vlees wat op je tafel op een hete steen werd gegrild, het was allemaal voortreffelijk.

Het decor was strak, elegant, luxueus. Voelde me een klein beetje underdressed in mijn outfit. Bediening was persoonlijk, laagdrempelig, gezellig. Zelfs even met Jonnie de Boer mogen praten, wat een leuke moment en wat een eer.

Als je van eten houdt, móet je een keertje bij de Librije zijn geweest, het is meteen duidelijk waarom ze zo befaamd zijn. Het is werkelijk perfectie.

Gegeten op 19 oktober 2013

amarens2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Fantastisch gegeten. Ons laten verrassen met acht gangen met bijpassende wijn. Een verrassing voor het oog én de tong. Elke gang weer. Bijpassende wijn maakt het af maar acht glazen is teveel. Een BOB arrangement is aan te raden ook al hoef je niet te rijden. Enthousiaste en zeer attente bediening maakt het geheel af. Het etentje was voor mijn verjaardag. Klein detail was jammer en dat was dat ik een potje olijven kreeg als cadeautje, maar had aan begin van maaltijd aangegeven dat ik allergisch was voor olijven.

Gegeten op 4 maart 2014

dijp

Eindelijk hier gegeten!
En ik weet nu al dat ik heel snel weer terugkom.
We zaten met 6 personen aan chef's table. (in de keuken dus)
Dat was een goede keus. Iedereen mocht op zijn gemak door de keuken lopen om de koks op hun vingers te kijken. Heel erg leuk, echt een aanrader.
Over het eten, tja daar valt zo veel over te zeggen. Een 10 zegt eigenlijk genoeg.
Een van de 6 is vegetariër. Zij heeft hier ook op exact hetzelfde niveau gegeten als de rest. En dat is in heel veel restaurant niet het geval.
De wijnkeuze was zo goed dat deze de gerechten echt aanvulden. Over de service niks dan lof: Aardig, ontspannen en enthousiast.
Poeh ik zit nog na te genieten. Snel weer terug, snel weer terug.

TheBoss

GE-WEL-DIG gegeten bij De Librije
Afgelopen zaterdag hebben we weer gegeten bij de De Librije.
Dat heeft niets met eten te maken. Het zijn de hogere schone kunsten van het ultieme genieten.

Gerechten zijn overheerlijk klaargemaakt en opgemaakt als zijn het kleine schilderijtjes.
We kozen het viergangen menu waar Jonnie Boer er zelf nog vier aan toevoegde die we moesten proeven.

Vanaf de zwaar gefermenteerde thee, heel apart en sterk van smaak, via Fruits De Mer, de zalige boerenduif, sint jakobsschelp en Noordzeetong, langoustines tot en met de koffie met heerlijke lipvormige en ultradunne plakje chocolade, in een woord geweldig.

De Fruits De Mer die je met een pincet moest eten was voortreffelijk, kleine garnaaltjes, overheerlijke oester en nog een paar zilte heerlijkheden. Het rundvlees dat aan tafel werd klaargemaakt, zachtjes gegaard op hete stenen, zo delicaat van smaak, met het kleine toefje van vet dat uit het vlees kwam en haar smaak gaf.

Het was waarschijnlijk voor het eerst dat ‘schuimpjes’ smaak hadden, vaak is het ‘aankleding’ zonder smaak, hier was het voortreffelijk smaakvol. Jus-tjes met smaken waarvan je denkt, hoe maakt ie het. Tartaargerechtje op je hand klaargemaakt, geweldig.

Onze dochter was de BOB en ik had per mail gevraagd of zij iets aparts kon drinken. Al bij binnenkomst werd daaraan gerefereerd. Terwijl mijn vrouw en ik aan de heerlijkste wijnen van het arrangement konden proeven had zij bij elke gang een apart sapje. Voortreffelijk.

We hadden de parkeer service optie genomen, dus auto voor de deur, sleutels afgeven, en na afloop stond die met draaiende motor op ons te wachten. Geweldig.

Zijn er dan geen minpunten. Ojawel, als je heel goed zoekt, en heel erg een kniesoor bent weet ik er wel een paar te vinden. Ik vond alle gerechten, hoe voortreffelijk ook, wel wat ‘hoog op zuur’, en de ‘crumble’ hoe lekker ook, lijkt wat vaak toegepast, daarnaast had één van de gastvrouwen een wat luide stem, zodat, als zij bij de buren vertelde wat ze voorgeschoteld kregen, wij ook al wisten wat eraan zat te komen, ze mag haar stem een tandje zachter doen. Tenslotte miste ik de ‘tafel veger’, voorheen werd de tafel wat vaker geschoond dan dat nu het geval was. Normaal geen probleem maar in dit restaurant viel het mij wel een beetje op.

Maar zoals gezegd, dat is muggenziften op laag water. We hebben de gehele avond, op de comfortabele stoelen enorm genoten, hulde, driewerf hulde. Je weet niet wat je proeft, voortreffelijk.

MariekeMig
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tja wat moet je hier nou over schrijven. Lang naar uitgekeken en nu was het dan eindelijk zo ver. Van de ontvangst met een heerlijke droge Henriot Blanc de Blancs champagne tot de koffie met friandises, alles was perfect!

8 verrukkelijke gangen gegeten. Elk gerecht een schilderijtje, niet te veel gedoe en frutsels op je bord en geweldig van smaak. Nergens werd de plank misgeslagen. Om maar even wat te noemen: romige kalfszwezerik met pindasaus en bbq ananas, Noordzeetong gegaard in bruine boter en een hemels dessert met epoisses en konijnenniertjes. De wijnen waren ook subliem, ik heb zelf halfjes genomen, mijn vriend hele glazen. Ja, dat is best wel veel. Ze zijn ook best scheutig, en schenken graag bij. Oh en de amuses: een prachtige interpretatie op fruits de mer. Wow!

De bediening vond ik ontzettend vriendelijk, totaal niet stijf en altijd in voor een praatje. De sfeer die hier hangt is gewoon heel erg fijn, je kunt gewoon jezelf zijn. Ja, ik kan niet wachten tot de volgende keer!

harry40
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een feest, bij de librije ga je niet eten maar op smaak safari. We voelden ons door gedreven, attent en zeer vriendelijk personeel in de watten gelegd. De wijnen hebben ons net als het eten meerdere malen verrast. We kozen voor het 8 gangen menu en dat bleek wellicht wat te veel van het goede (alleen al omdat de wijn ook 8 keer mee doet). Voor de sensatie en de maagvulling was 5 gangen ook meer dan voldoende geweest. Maar dat was een keus van ons zelf en daar treft de Librije geen blaam.

Gegeten op 5 maart 2014

rezia_82
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hier eindelijk wezen eten...
We namen het uitgebreide menu van 8 gangen. Ik ben vaker in restaurants geweest met Michelinsterren maar dit overtrof alles. De gerechten waren origineel en zeer apart. Combi's die ikzelf nooit eerder heb gehoord of gegeten. Het personeel was erg vriendelijk en niet te stijf (ben ik niet zo'n voorstander van). Er heerst een zeer ongedwongen sfeer. De gimmick dat Jonnie en Therese ook even kennis kwamen maken was erg leuk. Vriendlief heeft bij de reservering van aangegeven dat ik zwanger was, hier werd rekening mee gehouden. Ook gaf hij aan of er iets ' leuks' gedaan kon worden ivm mijn verjaardag. Aangegeven werd dat bij het dessert iets kwam. Echter, dit kwam niet. Bij navraag is gebleken dat dit 'vergeten' was, dat was naar onze mening wel een domper. Als goedmakertje kreeg ik een presentje mee.

Gegeten op 22 januari 2014

hars1
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ben er een paar keer geweest. Elke keer denk ik, zo moet het! Dit is koken, dit is genieten!Je voelt gewoon: je bent hun gast! Jammer dat het niet een tikkie goedkoper kan, maar ik besef kwaliteit heeft een prijs. aanrader.

Gegeten op 1 februari 2014

Schrijf zelf een recensie over De Librije in Zwolle

Schrijf hieronder je recensie over De Librije. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!