Lieve over zichzelf

Als je bij Belgisch restaurant Lieve binnenkomt voel je je thuis. In dit oude grachtenpand met hoge plafonds hangt een ongedwongen sfeer die ervoor zorgt dat een ieder zich hier prettig voelt. Lieve is uitermate geschikt voor een diner voor twee, maar door de verschillende ruimtes ook ideaal met voor grote groepen.

In drie verschillende sferen kunt u genieten van onze Belgische gastvrijheid!

thymeline
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik ben hier twee keer snel achter elkaar teruggeweest omdat het mij was aangeraden door vrienden, en omdat het er zo enorm gezellig is. Niets doet af aan de ontzettend leuke ambiance, de keuze aan Belgische bieren is geweldig en en ook de opzet van de drie sferen is erg leuk. Maar op een aantal punten stelt de prijs kwaliteit nogal teleur.

De eerste keer heb ik met een vriendin gekozen voor Belgisch Barok, veel verschillende grechten te delen. Daarbij viel eigenlijk wel op dat er uit de selectie van 3 voorgerechten en 4 hoofgerechten die we maakten, een paar echt niet lekker waren. De vis was smakeloos en saai. Het paard was droog. Alleen de tartelette met kaas uit het voorgerecht en het warme aardappelpureetaartje waren prima. Ook hadden we genoten van het donkere zuurdesem-achtige brood met de kruidenboter.

Twee dagen erna teruggegaan, Mams Keukentafel geprobeerd. De wildpaté is fantastisch, maar er werd mij brood bij aangeboden, dat nooit kwam. Toen ik na het gerecht vroeg of we nogeens hetzelfde brood konden krijgen dat ik twee dagen eerder had gegeten ging dat 3 euro kosten. Oke... , maar vervolgens bleek het niet hetzelfde brood te zijn: het was heel erg zout, en er zat ook nog zoute boter bij inplaats van kruidenboter.

Het hoofdgerecht kwam laat en we kregen daarvoor excuses van een zeer attente bediening (veel verschillende bediening kwam langs bij ons tafeltje in totaal 4 of 5 stuks).

De bierkip die mijn partner had was mals en een beetje flauw van smaak. De spinazierol met hummus die ik had was daarentegen enorm zout en peperig. Echt het vieste dat ik in lang heb gegeten. Een donkergroene spinaziepannekoek met een enorm zoute smaak, waarin een donkerpaarsrode massa gerold met een overweldigende pepersmaak. Nauwelijks enige spinaziesmaak te bekennen, geen structuur, de hummus was niet als zodanig herkenbaar, paars, peperig en nogal droog. De bijgeserveerde spruitjes waren vrijwel rauw, maar die waren wel smakelijk. Een onbegrijpelijke combi vormde het samen wel.

Gegeten op 16 maart 2014

SasjeB
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij zijn al vaker bij restaurant Lieve geweest en ook deze keer werden we hartelijk ontvangen. Wij kiezen altijd voor de barok style omdat we het delen van de gerechten erg gezellig vinden. Wij kozen voor het bierarrangement als begeleiding van de gerechten. De gekozen bieren pasten goed bij de gerechten die uitgekozen hadden. De gerechten waren smakelijk, waarbij sommige wel wat beter op smaak gebracht hadden kunnen zijn. Tegenvaller voor ons was de appasteitelijk, een vispastei waarvan de deeg van de pastei nog tegen het rauw aan was en de smaak volledig wegviel door de voor dat gerecht overheersende kreeftensaus. Qua bediening ging het ook niet geheel vlekkenloos, maar ach het is een drukke zaterdagavond en dan kunnen dat soort dingen gebeuren. Wij hebben al met al lekker gegeten en gedronken.

Gegeten op 15 maart 2014

PimVanUchelen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten. Menu 'madame sjampoepel' is een aanrader: smakelijk, verrassend en goed qua hoeveelheden voor vier gangen. De bediening was echter abominabel slecht. Omdat er geen ober was kozen wij zelf een tafeltje (maandagavond, het was erg rustig). De ober die vervolgens kwam, dirigeerde ons naar de zithoek, want hij wilde ons niet aan tafel het menu toelichten. Het menu dat wij kozen kon vervolgens niet, omdat 'de shifttijd' een kwartier geleden verlopen was. Na onze keuze moesten we nog eens van tafel verwisselen, want onze tafel paste niet bij de menukeuze. Toen een van ons bij aanvang al haar dessert wilde opgeven en de ander nog wilde wachten met kiezen, kregen we te horen dat dat niet in de computer kon: dus of allebei kiezen, of allebei wachten. Daarna werd de wijn vergeten en vervolgens het water vergeten. En steeds iemand anders aan je tafeltje (uiteindelijk 6 verschillende obers) geeft ook geen gevoel van persoonlijke aandacht. En gevoel voor humor ontbrak totaal.

Gegeten op 10 maart 2014

mootje67
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gekozen voor Belgisch Barok. Het was de eerste keer dat we hier waren dus wilden zoveel mogelijk proeven. We hadden een wijn arrangement dat behalve de Oostenrijkse wijn goed bij de gerechten paste. De dessertwijnen waren super!!
Leuk om van alles te proberen, het paardenstoofvlees was matig. Verder alles lekker en vers bereid. De wildpate vonden wij fantastisch. Wij komen hier zeker nog eens terug.

Gegeten op 20 februari 2014

Jantonis
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een leuk restaurant is lieve. Ik ben er afgelopen weekend met mijn familie gaan eten. We werden ontvangen door een hele spontane en vriendelijke jongedame. Vervolgens werd ons het concept uitgelegd. Ik was al eens eerder geweest en het concept is veranderd. En hoe...! Ieder detail klopt. Wij gingen voor Madam Champoepel en hebben de eerste tien minuten ons vreselijk geamuseerd met het bekijken van onze tafel. Magnifiek bestek, een drijfkaarsje en het toppunt zijn de tafelplaten. Je blijft kijken wat er op staat. We mochten vier gangen van de kaart (27.50 -mooi prijs!!) kiezen. Ieder gerecht dat we kregen was heerlijk. Verwacht geen culinaire hoogstandjes maar gewoon eerlijk, huisgemaakt eten voor een goede prijs. We hebben gekozen voor een bijpassend bierarrangement. Je zit immers in een belgisch restaurant. En wat wij hebben wij genoten. De combinaties worden perfect toegelicht.
De eigenaar kwam precies op het juiste moment vragen hoe we het hadden en gaf precies de juiste aandacht. Kortom lieve; absoluut een aanrader!

edith17
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een knus ingericht restaurant, deedmij denken aan een warme huiskamer. Leuke jonge , vriendelijke bediening.
kastanjesoep en warme appelcrumble zijn aanraders.

Gegeten op 25 januari 2014

LauraPS
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een ervaring bij Lieve! Bij binnenkomst werden we meteen verwelkomd door de spontane bediening. We hadden gekozen voor Madame Champoepel, één van de nieuwe sferen. De gerechten hebben leuke, creatieve namen en alles werd goed uitgelegd door de dame die ons bediende. De bediening heeft veel kennis over de gerechten die ze serveren, en kunnen bij elk gerecht een passende wijn of bier serveren. Het bierarrangement is erg aan te raden, weer eens iets anders dan wijn, en super lekker! Het eten was wederom top. De appel en dadel crumble en de procureur waren zeker favoriet. Lieve heeft een goede kwaliteit-prijs verhouding, leuke atmosfeer, heerlijk eten en attente bediening. Zeker een aanrader!

Gegeten op 25 januari 2014

GijsGenieter
  • Recensies in de laatste twee jaar

Uit nieuwsgierigheid na verhalen van tevreden gasten ook maar eens gaan kijken. Van buiten nodigt het niet echt uit. De entree is op z'n minst een beetje smoezelig. Eenmaal binnen waan je je in een 50 jaar oude huiskamer, dat is ook wat Lieve wil maar je moet ervan houden. Op de menukaart wordt heel geheimzinnig gedaan over de formule en de 3 stijlen van dineren bij Lieve. Uiteindelijk valt het met al die geheimzinnigheid nog wel mee want als je wilt kan je overal zitten waar je wilt en bestellen wat je wilt. De bedieningsmedewerkers zijn zeer voorkomend en geen eerst veel uitleg over de formule van het restaurant. Veel belangrijker en fijner is eigenlijk dat ze zeer gastvrij en vriendelijk zijn. Ze lopen graag een keer extra, een wijntje mag voorgeproefd worden en ze vragen regelmatig of alles naar wens is. De kwaliteit van de gerechten is gemiddeld, geen culinaire uitspattingen maar zeker wel in verhouding met de prijs. Als je ook nog eens een liefhebber van Belgische bieren bent kom je hier uitgebreid aan je trekken. Er wordt mee gekookt en er worden spijs-bier combinaties voorgesteld op de kaart. Gewoon een keer doen!

Gegeten op 15 januari 2014

EmmaPelsRijcken
  • Recensies in de laatste twee jaar

Lieve is een van mijn favorieten, ditmaal voor het eerst met grote groep collega's (25 man) hier gegeten. Allereerst al zeer positief over het contact vooraf mbt de organisatie. Via mail veel contact gehad over de mogelijkheden en onze wensen. Dit gaf al een persoonlijke touch aan het geheel voordat we überhaupt binnen waren. Wij kozen voor het gastronomische menu, speciaal voor groepen met dranken inclusief. Bij binnenkomst stond de tafel al prachtig gedekt met brood en wijnen op tafel, dat voelt gelijk zeer welkom. De spontane jongen die ons bediende vertelde aan de hele groep wat we van de avond konden verwachten, was ook prettig. De vijf gangen die voorbij kwamen (oa. paté, tonijn carpaccio, varkensfilet, hert en kaas waren allemaal heerlijk. Zeker gezien de zeer schappelijke prijs die wij betaalden! Naast de vriendelijke en vrolijke bediening is er ook een gastheer, deze heeft in principe zijn handen vrij waardoor hij bij elke tafel wel tijd heeft voor een praatje. Bij ons kwam hij vertellen over de toekomst van lieve, vanaf dinsdag 21 januari zou er een en ander gaan veranderen. Hij kon er met zoveel enthousiasme over vertellen dat ik zeker weer terug kom! Samengevat: Lieve maakte wederom mijn verwachtingen waar!

Gegeten op 20 januari 2014

Itza
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik ben een tijdje geleden met mijn ouders gaan eten en het was een topervaring! We werden hartelijk ontvangen bij binnenkomst door een enthousiast bedieningslid, waarna we naar onze tafel konden. Mijn vader en ik hadden bij al onze gangen de bijpassende bieren, een erg leuke optie die dit restaurant aanbiedt. Elke gang hebben we ons weer verbaasd over de parate kennis over bier bij de bediening. De combinaties klopten, het eten was heerlijk en na lekker lang getafeld te hebben gingen we aangeschoten en voldaan weer naar huis. Helemaal geweldig!

Schrijf zelf een recensie over Lieve in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Lieve. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!