a TripAdvisor company

2. Frans-mediterraan
  3. Topper 2016
  1. Toon telefoonnummer 020 624 38 99

Veurproever

Het is net of Wil Demandt de afgelopen tijd nóg beter is gaan koken. Wat blijft is de ambachtelijkheid, de pure ingredienten, de warsheid van geknoei met schuimpjes en prutjes en de gulheid van zijn keuken en gastheerschap. Maar het is daarboven nog wat subtieler geworden dan het vroeger was. We aten een voorgerecht van zelfgemaakte osseworst, prei met truffel en eigen pekelvlees in combinatie met krokant gebakken hersentjes, een echt Bordewijk gerecht. Daarna wilde palingfilet met een doperwtjes soepje, ideale combinatie. En de barbarie eend met tuinboontjes was uiteraard perfect van cuisson en smaak. Erbij een uitstekende en schappelijk geprijsde Chablis van Dauvissat en daarna een heerlijke rode Givry. Een mooie kaasselectie, het dessert van rood fruit en de attente bediening en professionele service maakten het geheel áf. Onvergetelijke avonden, genieten!

Gegeten op 16 juli 2016

Anomaly

Veel te lang geleden dat ik hier at.... helaas weet je zoiets pas weer echt zeker als je er weer eens zit. Gewoon voor het menu gegaan en dat was heerlijk. Er waren zelf gerechtjes (worstjes van krab) bij die zo lekker waren... enfin, er was aan het einde van de avond nog iets 'over' dus we hadden geluk. En waarom zaten we er tot het einde...? Uiteraard vanwege het heerlijke eten, de geweldige wijnen, de sfeer, de bediening maar toch ook vanwege de heerlijke stoelen, best heel belangrijk. Tot snel.

Gegeten op 17 maart 2016

Erich Schlemmer

Voor het eerst ging de familie Schlemmer gevierlijk bij Bordewijk eten. We waren hier eerder geweest, mevrouw Schlemmer en ik; voor het eerst 17 jaar geleden en tussendoor nog een paar keer.
Het viel ons op dat de goede dingen (Wil Demandt die zijn prachtige menu opnoemt en de Bressekip aan tafel verdeelt, het heerlijke eten) eigenlijk onveranderd waren, als ook de minder goede dingen (slechte akoestiek, waardoor het volle restaurant heel rumoerig is).
De heren Schlemmer namen elk een menu (4- en 5-gangen: voor- tussen- hoofd- en nagerecht al of niet met een kaasgang) en de dames bestelden a la carte (voor- hoofd- en nagerecht). Dat zorgde voor wat wachten voor de dames. Het eten was uitstekend (nooit zulke lekkere bloedworst gegeten, zelden zo'n fijne rode poon gehad); er was niets dat me niet smaakte of maar een beetje tegenviel. Water en brood werden voortdurend aangevuld, het aansnijden van de kip (die met een bakje prachtige kippenragout kwam) de kaastrolley, en de snoeperijtjes bij de koffie maakten het feestje compleet. Top.

Gegeten op 26 maart 2016

Halowo

Altijd feest, eten bij Bordewijk. Het is een stukje Frankrijk in ons eigen Amsterdam. De gebraden Bresse-kip, die in zijn geheel wordt geserveerd en door de kok aan tafel in stukken wordt gesneden, was overheerlijk. Onze tafelgenoot deed zich te goed aan eend, op drie manieren bereid.
Wat je ook doet, neem in ieder geval kaas na, want bij Bordewijk komt de kaaswagen nog gewoon bij je aan tafel zodat je zelf je keus kunt maken. Dit lijkt zo gewoon maar moet blijkbaar gekoesterd worden. Onlangs aten we in een duur restaurant waar we nadat we kaas hadden besteld drie kaasflinters op een bordje kregen. Bij Bordewijk houdt men gewoon zelf ook van lekker eten, en dat is het geheim.

Gegeten op 4 maart 2016

YannickM

Decennialang het kompas geweest in mijn gastronomisch besef. Uit eer voor Wil een ruim voldoende, is de essentie er wel vanaf. Mooi patrijsje en fijne rilletes, maar al het andere mist de umpf. Klassieke wijnkaart, maar niets nieuws. Tutjes in de bediening. Tja...

Gegeten op 11 november 2015

Garwu

Afgelopen donderdag hebben we met drie personen gegeten. Het was al weer een tijdje geleden maar hete eten blijft onveranderd van zeer behoorlijk niveau. We hebben alle drie het vijfgangen-menu genomen. Als gezegd mooie gerechten, mooi gepresenteerd en een prima keus van de kaastrolley.
Wat mij wel van hart moet is dat de bediening stukken beter kan. Er kwam een mevrouw (ik gok een stagiair) die nogal ongeinteresseerd de borden serveerde en er verder geen woord aan vuil maakte. Blijkbaar moet je bij Bordewijk het menu goed onthouden, ze vertellen het maar een keer.
Over het lawaai is nu genoeg gezegd, het blijft een minpuntje.

Gegeten op 21 januari 2016

pallas23

Op een donderdagavond konden we zomaar zonder reservering hier terecht. Het was al later op de avond en we kwamen terecht vlakbij de deur, dat dan weer wel. Dat tochtte nogal, maar aan de andere kant hadden we op die plek minder last van de nog steeds slechte akoestiek. Het driegangenmenu had als hoofdgerecht zwijn en omdat ik dat de vorige keer daar ook al gegeten had, wilde mijn Franse gast en ik daar graag iets anders voor. Dat werd vis. Eerst het voorgerecht, iets met kreeft en heilbot, niets op aan te merken. Het hoofdgerecht leek daar bijna een tweede portie van, behalve dat het warm was. Tja, de kok is meer een vleesman dan een visman, vind ik. En zeker geen toetjesman. Het dessert was vooral zoet en smaakte naar jam. De wijn, een fles Pouilly Fumé, was aan de prijs, maar dat verwacht je hier. De bediening was vriendelijk, maar maakte onervaren indruk. Al met al was de avond in elk aspect wat rommelig. Bordewijk lijkt inmiddels links en rechts allang ingehaald door betere restaurants. Locatie aan de Noordermarkt blijft natuurlijk een groot plusplunt

Gegeten op 17 september 2015

janvanneste

Eindelijk weer eens naar Bordewijk, oude bekende sinds 25 jaar. Altijd heerlijk gegeten en dat was deze keer weer een puur genot. Maître d' nog altijd even vriendelijk.
Als voorgerecht 3 kleine - iets te zacht gegaarde - langoustines met mayonaise van noordzeekrab, wel een goede smaak. Als tussengerecht rode mul met een heerlijk krokant velletje, geen enkele graat, wat bij rode mul niet evident is. Ook de jonge reebok met paddestoelen, pompoenpuree en sauce grand veneur was erg lekker. Subtiel nagerechtje op basis sinaasappel, witte chocolade en grapefruitsalade. En mijn god wat een heerlijke Pouilly Fuissé 2009 van Domaine Barraud, zelfs met de reebok goed te combineren. En zeer redelijke prijs, vermoedelijk slechts ongeveer 2,5x over de kop, waar gebeurt dit nog in NL, met het gebruikelijke wijn-5x-over-de-kop beleid?
Samenvattend: Bordewijk slaagt erin om de kwaliteit decadenlang zeer hoog te houden. Maar... waarom wordt aan het vreselijk decor niets veranderd? Misschien zou dan tegelijk ook aan de akoestiek iets verbeterd kunnen worden? Dit tempert het enthousiasme om er over een paar maanden weer eens heen te gaan.

Gegeten op 13 januari 2016

Loire

Een koude en druilerige avond aan de Noordermarkt. Na een blik op het menu was de kou in een klap uit de lucht. We kozen à la carte voor een paar klassiekers uit het Bordewijk winterrepertoire. Vooraf een ‘Minute van zeebaars met warme aardappel- en kokkelsalade met zwarte truffel’ en voor mijn tafelgenoot de ‘Kalfstong met foie gras, brandade kroketjes en gemarineerde pompoen’. Wat een feest! Over de keuze van het hoofdgerecht hebben we lang getwijfeld: Romeinse ossenstaarten, de Choucroute van vis of de kip uit Bresse voor twee personen? We kozen voor het laatste. Een prachtige kip, op het bord vergezeld van een van dezelfde kip gemaakt pasteitje en krokante kooltjes. Over de kip werd wintertruffel uit Umbrië geraspt. De kip precies goed gegaard en rijk van smaak. In het glas een rode Bandol om het Mediterrane winterfeest compleet te maken. De uitnodigende kazen op de trolley lieten we aan ons voorbijgaan. We hebben onwaarschijnlijk lekker gegeten, werden professioneel en als altijd vriendelijk bediend en de prijs van het gebodene mag er zijn, maar dat is zo’n smulpartij alleszins waard. Dit is al 30 jaar onveranderd dé plek voor lekkerbekken in Amsterdam!

Gegeten op 12 januari 2016

Petervanijzendoorn

Ik kom nu al 17 jaar in Bordewijk en heb nog nooit een recensie over dit restaurant geschreven en doe dat nu graag. Het eten is mi uniek goed en per gerecht wordt er naar perfectie gestreefd. De inrichting is 30 jaar oud en heeft de test van de tijd doorstaan, orgineel en bijzonder. De bediening is naar mij als vaste gast altijd bijzonder vriendelijk en professioneel. Als je niet bij Bordewijk gegeten hebt dan mis je werkelijk een unieke ervaring, ik raad het iedereen aan

Gegeten op 16 december 2015

Schrijf zelf een recensie over Bordewijk in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Bordewijk. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.