De Ysbreeker over zichzelf

Er kan veel in De Ysbreeker. Ontbijten bij onze espressobar met Italiaanse koffiemachine. Bij ons werken met laptop en wifi-verbinding. Buiten zitten op ons terras aan de Amsterdamse Amstel. Van de vroege middag tot laat in de avond een Ysbreeker zuurkoolschotel eten of verse oesters. De Ysbreeker, een stadse ontmoetingsplek van nu met een geschiedenis die teruggaat tot het begin van de 18de eeuw

Francine51
  • Recensies in de laatste twee jaar

Hoe bouw je een ongezellig stuk aan een gezellig restaurant. Daar is men bij de Ysbreeker perfect in geslaagd. Wanneer je reserveert, laat je daar dan niet wegstoppen! Mocht je er onverhoops verzeild raken, laat ze dan de airco uitzetten. Er blaast voortdurend een ijskoude wind in je nek.
Het eten heeft een redelijk eetcafe-niveau. Kalfsribeye, die diepgevroren lijkt te zijn geweest, met kant-en-klaar-smakende bearnaisesaus met wat frietjes en een bakje sla. Kabeljauw op een onbestemd bedje van "iets bruins". Ofwel de veelvoorkomende Amsterdamse middelmatigheid met teveel pretenties. De bediening is OK hoewel niet elke studente voor het vak geboren is.

Gegeten op 13 april 2014

Tientje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Prettige zaak, heerlijk op het terras gezeten. De ligging langs de amstel is erg mooi. Bediening is vriendelijk en snel en de wijn was goed. Tevens is de steak tartare aan te raden, weliswaar vooraf aangemaakt (geen eidooier aanwezig dus) maar wel een perfect gepocheerd eitje erbij. Het is hier op het terras goed vertoeven.

Gegeten op 3 april 2014

bobP
  • Recensies in de laatste twee jaar

In de Ysbreeker eet ik bijna wel elke week iets. Soms misschien een tosti, een andere keer 3 gangen en het is bijna altijd goed. In deze grote informele zaak kan je 7 dagen per week terecht van ontbijt tot 's avonds laat, zowel binnen als buiten op het prettige terras aan de Amstel. De keuken biedt een grote keus uit zowel klassieke gerechtjes als roerei met zalm als modieuzere zaken als kabeljauwwangen met parelgort en topinambour.
Te drinken is er bier van tap en fles en meer dan 30 interessante en lekkere Europese wijnen, allemaal per glas te bestellen. De nadruk ligt op onbekendere wijn van meerdere druivensoorten, maar klassiekers als chablis en valpolicella zijn er ook. De huiswijn is ook goed.
Bestellen, bedienen en betalen is intelligent georganiseerd en wordt door aardig personeel bekwaam uitgevoerd.
Vandaag met 4 personen op het terras geluncht. Steak tartare met gepocheerd ei, salade en goede frites. Het vlees, met het mes gehakt, is al aangemaakt en smaakt heerlijk. Perfect gefrituurde garnalenkroketjes van de vermaarde lokale banketbakker Holtkamp, met toast en citroenmayonaise. Knapperige ceasarsalade, zoals het hoort van bindsla, met ansjovis, gepocheerd ei en parmezaanse kaas, te bestellen in kleine of grote portie. En een quinoasalade met feta, zoete aardappel en abrikoos. Alles kwam snel en was erg lekker.
Ook de desserts waren goed. De coffee 'n'cream flan was een soort rijker smakende crème caramel, de wentelteefjes van suikerbrood kwamen met een bolletje origineel boterbabbelaarijs, subtiel van smaak en met de juiste temperatuur, dus niet keihard bevroren. En een mooie punt 3-lagige chocoladetaart van banketbakker Van Velze uit de eerste Oosterparkstraat, om de hoek. Goede koffie ook.
Men serveert prettige porties, de prijzen zijn redelijk, de keus is groot, kortom, altijd een betrouwbaar adres.

Gegeten op 1 april 2014

Ina M.
  • Recensies in de laatste twee jaar

Kon hier online op dezelfde (donder)dag nog een tafeltje voor twee reserveren. Handig! Personeel beleefd maar behulpzaam (bv. twee wijnen laten proeven bij twijfel over passendheid bij een bepaald gerecht) met slechts hier en daar een klein schoonheidsfoutje (verkeerde wijn, en pas na het serveren van het hoofdgerecht gebracht). Goede wijnen, en zonder gedoe een karaf kraanwater op tafel. Ruime keus uit hapjes en voorgerechten maar voor ons was een hoofdgerecht -o.a. perfecte steak tartaar met goede frites, gepocheerd ei en salade (wel een beetje veel dressing naar mijn smaak)- ruim voldoende. Vooraf kregen we sowieso lekker vers brood. Ik schrok een beetje van de voorgaande negatieve recensies, maar hier zelf weer een topavond gehad. Kan niet wachten tot het weer Ysbreeker-terras-weer is!

Gegeten op 27 februari 2014

hriemersma
  • Recensies in de laatste twee jaar

Na mindere ervaringen in het verleden weer eens de ysbreeker bezocht. En tja, het was wederom niet zo goed. Loopt veel bediening rond, maar toch moeilijk om de aandacht te krijgen. Samen wat voorgerechten gedeeld. Linzen salade met ricotta, linzen waren net niet gaar, weinig dressing/aanmaak, waardoor een wat laf geheel. Schorseneren met brokkel kaas en salie boter, salie was ver te zoeken, wel bijzonder terwijl dit zo een sterk kruid is. Schorseneren ook erg laag op smaak. Wat lekker was waren de arancinni ( risotto balletjes). Decor is mooi, wat donker voor mijn smaak, maar wel met smaak gedaan.

Gegeten op 21 februari 2014

JustusJoost
  • Recensies in de laatste twee jaar

Neergestreken in De Ysbreeker op een zondagmorgen en -middag. Een prachtig pand met een mooie architectuur. Groteske en stijlvolle bar midden in de zaal. Verzorgde uitstraling en praktische indeling. Ook de stijl van de menukaart stond ons erg aan.

De service was zeer ongedwongen en licht nalatig. We kwamen om een halve dag te werken op onze laptops en het was dus zeer prettig dat er niet steeds iemand aan tafel kwam. Er kwam echter helemaal niemand aan tafel en we hebben (op het eerste drankje na) alles zelf aan de bar besteld. Zelfs na het vragen van de lunchkaart (aan de bar) kwam er niemand om de bestelling op te nemen. De bediening was overigens verder wel vriendelijk, maar met de ruime bezetting was een veel beter serviceniveau haalbaar. Zeker omdat een deel van de bediening een beetje bij de balie stond te hangen. Als er lege glazen op tafel staan, mag er best gevraagd worden of er nog wat nieuws mag komen.

Het eten was redelijk flink geprijsd, hetgeen wel te verwachten is voor een Amsterdamse locatie als deze. Echter als je € 7,65 voor twee kalfskroketten vraagt, mag er best een garnituurtje bij. Twee sneetjes brood (zonder boter), een mosterdsausje en twee kroketten op een verder kaal bord is karigheid troef, ook op deze locatie.

Oja, de huisstijl van De Ysbreeker is erg mooi, van de borden tot de koffiekopjes. Alleen de kwaliteit van de koffie mag nog wel eens kritisch heroverwogen worden. De sterke bitterheid is voor de gemiddelde koffieliefhebber ver van toegankelijk.

Kortom: alle ingrediënten zijn aanwezig om van deze prachtige zaak een top tent te maken, een klein tandje bijschakelen in zowel de bediening als in de kwaliteit en verzorging van het eten en drinken kan echter geen kwaad.

Gegeten op 9 februari 2014

Lila8
  • Recensies in de laatste twee jaar

Mooie ambiance maar wel druk met borrelaars op vrijdag. We werden vlot bediend door ietwat norse ober (of was dit grappig bedoeld?) Charcuterie was goed verzorgd. De kwaliteit van de mosselen viel tegen. Sommige waren zelfs zacht en snotterig. Friet en sausjes waren prima.

Gegeten op 10 januari 2014

DieuwkeAmsterdam
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eerder hier niet zo’n goede ervaringen gehad qua kwaliteit van het eten. Nu gekozen voor de dagschotel, een hollandse witlofschotel. Smakelijk, maar prijs kwaliteit buiten proportie (17 euro voor een simpele ovenschotel met witlof, kaas ham en puree). De laurier pannacotta als toetje was apart, wel ok. De stoofpeer erbij was wat minder en verzopen in te sterke siroop. Prima avond gehad, de grand café sfeer is erg aangenaam, het eten blijft een beetje achter....

Gegeten op 9 januari 2014

adam1983
  • Recensies in de laatste twee jaar

Restaurant has a great atmosfere for having a drink with friends. However, the food is dissapointing. Frites are to salty, steak is just chucked on the plate, and was a very thin slice of steak. You can eat better quality steak at other restaurants for even less money. Therefore, for the price paid I expect better quality food.

Gegeten op 27 december 2013

rickaaf
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij gingen hier eten op vrijdag, misschien niet de beste dag om bij de ysbreker te gaan eten. Maar wat een drukte, veel borrelende mensen, wij gingen voor de snelle hap en namen de hamburger en de rib-eye. Beide gerechten waren oke.. Aan een hamburger kan niet veel mis gaan en deze was ook redelijk qua smaak. Maar ik er ontbrak net dat beetje extra.. De rib-eye was een beetje droog.. Bediening niet heel vriendelijk. Misschien maar eens op een maandag proberen?

Gegeten op 20 december 2013

Schrijf zelf een recensie over De Ysbreeker in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over De Ysbreeker. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!