Boreas

• 9.4

• 9.1

nic2
  • Recensies in de laatste twee jaar

Boreas is voor ons een vaste waarde. We komen er graag en regelmatig. De ontvangst was zeer hartelijk. De bediening tijdens de avond was heel voorkomend, attent en hartelijk. Er was veel persoonlijke aandacht. We aten a la carte. Toppunt was de geroosterde kreeft, maar da amuses voor, tijdens en na het diner waren zeer smakelijk. De wijnkaart is uitgebreid en zeer betaalbaar. We dronken een heerlijke witte Clos de la Comme van Borgeot uit de Santenay. Het was weer smullen. We hadden (weer) een onvergetelijke avond

Gegeten op 17 april 2014

Proever68993
  • Recensies in de laatste twee jaar

Geweldig diner gehad perfecte bediening en uitgeballanceerde gerechten met perfect passende wijnen.
Hier gaan wij vaker komen hartelijk dank voor de goede zorgen ook aan het keuken team.

Gegeten op 19 oktober 2013

Vijfhuizen2013
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ons avondje Boreas werd een bijzondere avond in meerdere opzichten.
De ontvangst was opmerkelijk kil. Met een minimale groet werden we haastig naar de tafel begeleid. Dit samen met het weinig opvallende decor (wel erg goede stoelen) gaf een slechte start van de avond.
Gelukkig kregen we al snel de diverse amuses, waarvan de chocolade met wasabi een echte smaaksensatie was.
Inmiddels begon het restaurant vol te lopen met andere gasten, waarbij er 2 tafels waren met wat grotere gezelschappen. Zeker later op de avond werd de ene tafel steeds luidruchtiger, terwijl er aan de andere tafel felle discussies waren over alle problemen in de wereld. De mensen aan de tafels ernaast keken elkaar regelmatig wat meewarig aan.
Het eten was zelf was zondermeer erg goed. De toppers waren wat ons betreft de langoustine, kreeft en krab, die allen werden begeleid door heerlijke sauzen en groenten. De Bresse-duif was weliswaar goed bereid, maar helaas niet onze smaak.
Daarna heb ik genoten van de mooie, gevarieerde kazen van de kaaswagen van de zeer vriendelijke mevrouw Boreas (met een Mascarpone-ijsje als pre-dessert), terwijl mijn partner een mooi dessert van (onder andere) Yoghurt kreeg.
Alles werd begeleid door goede, voor ons onbekende, wijnen, waaronder een Roter (!) Veltliner uit Oostenrijk, een volle witte wijn uit Spanje van een wijnboer met een voorliefde voor getallen en een rode wijn met een houtrijping op oude whiskyvaten. De glazen werden tijdens iedere gang nog flink bijgeschonken, terwijl er de hele avond gratis water was. Erg goed!
Als afsluiting smaakten de vele friandises erg goed bij de koffie en thee.

Al met al hebben we de hele avond (van 7 tot bijna 12 uur) heerlijk gegeten, maar was de algehele ambiance helaas wat minder.

Gegeten op 12 april 2014

Kmi
  • Recensies in de laatste twee jaar

Paar weken geleden hier gegeten met 5 anderen. We maakten gebruik van het 6-gangen degustatiemenu en een wijnarrangement. Op het eten weinig aan te merken, porties zijn voor een sterrenrestaurant nog best royaal te noemen, en tussendoor stonden er genoeg broodjes op tafel en werd je glas water op tijd bijgeschonken. De sfeer in het restaurant is te omschrijven als enigszins minimalistisch, en persoonlijk vond ik het te kil ogen. Wat meer aankleding zou het restaurantgedeelte wat meer sfeer geven. Van te voren was doorgegeven dat er een persoon was met zuivelallergie, hier is helaas bij de eerste amuse geen rekening mee gehouden. Ook zat er een stukje kurk in een glas wijn en werden twee gerechten verkeerd uitgeserveerd. Al met al op de couverts en wijnen niets aan te merken, de bediening had wat beter kunnen opletten.

Gegeten op 29 maart 2014

Patrick_Oomen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met torenhoge verwachting naar Heeze af gereisd. En Boreas maakt het meer dan waar, de vernieuwde inrichting in prachtig, met de nieuwe stoelen als grootste vernieuwing.
Voor het 12,5 jaar bestaan van het restaurant was er een compleet verzorgd 5 gangen menu inclusief wijnen en koffie met zoetigheden, dit voor een ongelofelijke prijs van 125 euro pp. Bij binnenkomst was de lounge gedeelte vol dus hebben we het aperitief aan tafel genuttigd. Direct werden ons 4 overheerlijke amuses voorgeschoteld, de een nog mooier en lekkerder dan de ander. Bij de vijfde amuse werd de eerste begeleider ingeschonken en deze waren net als de andere 4 overheerlijk. De 4 gangen die volgde waren stuk voor stuk fenomenaal van smaak en opmaak. Het dessert amuse wat volgde was misschien nog wel smakelijker dan het daadwerkelijke dessert. De service van dit restaurant is wat de avond tot een nog hoger niveau van extase brengt, zo gemoedelijk en professioneel. Zelf hadden wij ons 5 jarig jubileum te vieren en hiervoor werd ons we een extra dessert voor gezet, super attent. Wij komen hier zeker terug

Gegeten op 18 maart 2014

Proever_20121983
  • Recensies in de laatste twee jaar

Toprestaurant in ieder opzicht.
De reputatie van Boreas heeft ervoor gezorgd dat onze verwachting t.a.v. de totale beleving hooggespannen was. Deze verwachting hebben ze niet helemaal waar kunnen maken. Op ieder individueel punt voldoet Boreas aan de norm, echter mis je daardoor soms ook wel eens de verassing van een risicovol gekozen gerecht, bijzondere wijn/spijs combinatie of een persoonlijke touch/connectie met de bediening. Dit is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur

Gegeten op 20 december 2013

machi220
  • Recensies in de laatste twee jaar

We mogen weer aanschuiven bij ons favoriete restaurant in het zuiden en volgens Lekker tegenwoordig nummer 2 van ons land. Bij de hartelijke begroeting worden we herkend van onze vorige bezoeken en dat is knap gastheerschap.
Na plaats genomen te hebben aan een mooie tafel, beginnen we met het huisaperitief. Dit keer de alcoholvrije variant met de eetbare Hibiscusbloem. Lekker.
Er volgen een viertal amuses die er niet alleen prachtig uitzien maar vooral fantastisch smaken. Zeer attent is het feit dat de sommelier nog snel een extra glaasje wijn bij de amuse van ganzenlever inschenkt. Wauw, keuken en bediening zijn weer in topvorm.
Wat volgt, zijn prachtige creaties met krab, coquilles, tong en haas vergezeld van heerlijke sauzen en een selectie van topwijnen uit heel de wereld die met veel enthousiasme door de sommelier is samengesteld. Door haar gepassioneerde uitleg lijkt het alsof je zelf in de wijngaard rondloopt en dat is een gave.
Na het hoofdgerecht volgt nog een amusedessert en uiteraard het dessert zelf. Beide zeer mooi om te zien en ontzettend lekker. Zoet, zuur, koud en krokant in optima forma.
Als dan vervolgens nog de koffie en thee vergezeld worden van vele friandises en een semifreddo van chocola is de perfecte avond tot stand gekomen. Wat een genot om hier te mogen dineren.
Sonja, Nico en alle medewerkers, ontzettend bedankt. We komen snel weer terug.

chielbosdijk
  • Recensies in de laatste twee jaar

Bij het maken van de reservering op nr. 8, op de gereserveerde dag op nr. 2!
Na de vriendelijke ontvangst werden we bij het aperitief verrast met een viertal smaakvolle amuses, bestaande uit een oester met mierikswortel, semifreddo van witte chocola, een marshmallow van soja en taleggio met gember.
We kozen allen voor het 5 gangen degustatiemenu met bijpassende wijnen. De amuse, ganzenlever met koffie en chocola, was een fraai begin en kon gerust voor een extra gang doorgaan.
De officiële eerste gang was Noordzeekrab met geitenkaas, komkommer en suikersla en vergezeld door een Duitse Silvaner.
Hierna kwam kreeft met pompoen, citroen en een jus van schaaldieren met een verrassende Alba Malvasia uit Kroatië. Daarna was het de beurt aan geroosterde tongfilet met bleekselderij, appel en amandel, vergezeld door een Cotes du Rhône Village.
Na al dit zeefruit kregen we enkele buitengewoon malse stukjes kalfshaas met kalfswang met een stevige Spaanse wijn uit Valdeorros om vervolgens af te sluiten met mango, een crème van cheesecake, een granité, passievrucht en ijs van citroengras.
En bij de koffie is men niet karig met de friandises.

Alle gerechten zijn uitstekend van smaak, bereiding en de borden zijn met veel zorg opgemaakt. De gastvrouw en de sommelier zijn erg gastvrij, de rest van het bedienend personeel mag wel iets losser zijn.

Al met al een culinaire topavond!

Gegeten op 26 oktober 2013

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

De zaterdag middag aanbieding is een topper waar we inmiddels fan van zijn. We proberen hem wat vaker uit om zo de top keuken van Nico Boreas over de volle breedte te leren kennen. De aanbieding is inmiddels ook erg populair bij andere vaste gasten waardoor deze inmiddels iedere maand te bestellen is. Voorlopig tot november 2013.

Met herfstachtig weer richting Heeze. De afslag op de snelweg was afgesloten, waardoor we een stukje om moesten rijden door het Brabantse land. Juist op tijd arriveren we bij het verwenadres van de familie Boreas. Bij de ingang een hartelijk welkom van Sonja Boreas, de gastvrouw. Het aperitief wilde we aan tafel. We kregen ditmaal een tafel aan het raam in de hoek van het restaurant, mooi. De Cucao gemaakt van PX druiven is inmiddels onze favoriet. Een delicate complexe wijn die ons uitstekend bevalt. De luxe “borrelhapjes” werden hierbij uitgeserveerd. Op een steen, die eruit ziet als een stukje boomstam, een Madeleine van Taleggio met een poeder van zwarte olijf en stukjes rood fruit, erg subtiel.

Kort hierop volgde een trio. Een luchtig toastje met krokant spek en bereiding van tomaat. En een luchtig toastje met semifreddo van witte chocolade en royale portie haringkuit. Beide zeer verfijnd met mooie mondbeleving.
In een zwart schaaltje een krokant buisje gevuld met een romige groente melange en onderin een heerlijke kalfsamericain, super.

Mitchell Lichthart is inmiddels begonnen bij Noble in Den Bosch en Jessica Klook presenteerde deze middag de wijnen, leuk. De eerste kwam uit de omgeving van Wenen, van het huis Mayer am Pfarrplatz, gemaakt van een achttal verschillende druiven. Deze druiven staan door elkaar op de wijngaard en worden gezamenlijk geplukt. De wijn heeft een heerlijk complex aroma en verfrissende zuren in de afdronk. De eerste amuse had de vorm van een koffieboon. Deze was gemaakt van een zeer dunne laag bittere chocolade met koffie smaak en gevuld met ganzenlever, helemaal mijn ding, heerlijk! Hierbij combineerde de PX, die al wat warmer was, erg goed.

Ook de tweede amuse mocht er zijn, gepocheerde Zeeuwse platte met miso, luchtige dashi en kombu (soort bruinwier), hierbij was de Oostenrijkse wijn geselecteerd, geweldig lekker.

Het eerste gerecht zag er zeer verzorgd uit. Een cilinder van Noordzeekrab met rolletjes zoetzure komkommer, licht gebonden sap van snijbonen, geitenkaas, handgerolde couscous, vadouvan en een blaadje suikersla. Wat had deze krab een geweldige smaak en een heerlijke structuur, net iets grover dan normaal. Ik heb hem overigens nog nooit zo lekker gegeten. Het garnituur had verfijnde smaken waardoor de krab nog mooier tot zijn recht kwam. De wijn was met zijn heerlijk aroma en fijne zuren een prima ondersteuner van het gerecht, een prima keuze. Een memorabel gerecht dat thuis hoort in mij persoonlijke toplijst, super.

De tweede begeleider kwam uit Kroatië van het huis Ilo?ki Podrumi gemaakt van Chardonnay 2011, mooie goud gele kleur, in het aroma tonen van exotisch fruit met rijke maar verfijnde mondbeleving, verrassend lekker. Op het bord een Bourgondisch gerecht. Een groot stuk tarbot gestoomd met specerijen, in de special hiervoor ontworpen schaal. Hierop cantharellen onder een dunne plak koolrabi, twee langoustine staarten, groene asperges en een limoenbotervinaigrette. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met royale portie champagnesabayon. Wat een heerlijke pure smaken. De tarbot was heerlijk sappig, de sabayon sloot hierbij prima aan met zijn fijne zuren. De langoustines waren subtiel van smaak. De wijn sloot naadloos aan, echt genieten.

We schakelen over op Spaans rood, uit het noordwesten, gemaakt van Mencha 2011 van het wijnhuis Gaba do Xil. Met een mooie donkere kleur met paarse gloed, uitbundig aroma met tonen van zwart fruit en een subtiele kruidigheid, uitbundig in de mond met een fluweel zachte afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie op een strak antraciet bord. Twee keurige cilinders van de grijspoot patrijs met hierop stukjes macadamianoot, ernaast een mooi kogeltje van rillettes van z`n boutjes, pastinaak, ingelegde peer en een beige cilindertje gevuld met ganzenlever. Het geheel wordt aan tafel afgewerkt met een eigen jus aangemaakt met zuurkool. De cuisson van de patrijs is goed, de saus is heerlijk, hierin is de zuurkool subtiel aanwezig. Het cilindertje is gevuld met smeuïge ganzenlever, heerlijk. De wijn paste goed maar ik vond hem persoonlijk net ietsje te krachtig voor de redelijk verfijnde smaken van het gerecht. Ik had het geluk dat partner, bij haar vegetarische gerecht, een heerlijke Spätburgunder had van het huis Friedrich Becker, die ik mocht gebruiken. Een heerlijke ronde weer.

De dessertwijn was iets minder origineel, een Moscato d’Asti "LaCommanda" 2012 van het huis Avezza. Maar eerst het pre dessert. Perzik cremeux in de vorm van een smiley op een zalf van witte chocolade, frambozensorbet, gepofte amarant en verveine. Fijne zoetzure smaken waarbij de Moscato keurig aansloot.

We waren gereed voor het dessert. De wijn werd nog even keurig aangevuld, top service! Het dessert zag eruit als een klein kunstwerk. Als basis een schijf van yoghurt en wei met hierop karamelstructuren, yoghurt ijs, verse braam en braam bereidingen. Prima smaken en fijne structuren. De wijn was voor mij persoonlijk net iets te licht tegen de wat vollere smaken van met name de karamel structuren.

Als afsluiting de espresso met een zevental stuk voor stuk heerlijke friandises.

Bediening was grote klasse met de drie dames dames in de hoofdrol. Je merkte overigens niet dat je in een uitverkocht restaurant zat. Ik kan altijd geweldig genieten van de uitgebreide introducties bij de wijnen door Jessica Klook. Ze kan het altijd heel levendig en vol overtuiging brengen, een echte topper.
Prijs kwaliteit verhouding is op deze zaterdagmiddag onovertroffen, per persoon 85,- all-in.
De keuken was, ondanks de wisseling van de leerling koks, wederom in topvorm. Topkwaliteit van begin tot eind, een aanrader voor iedere smulpaap.

Gegeten op 14 september 2013

FlaNa
  • Recensies in de laatste twee jaar

En dan op een dag ben je de nummer 2 van wellicht een van de meest gelezen restaurantgidsen van Nederland. Heb hier al een paar keer gegeten en was altijd onder de indruk, en ben het eens met de vorige recensent dat dit een potentiele 3-sterrenzaak is. Ik zal beginnen met de puntjes van kritiek, simpelweg omdat die op een paar vingers te tellen zijn, en de lovende punten veel een veel meer zijn. De inrichting van de zaak is een beetje kaal en zou wat "opleuking kunnen gebruiken" om zo in balans te komen met de fabuleuze gerechten die uit de keuken komen. De airconditiong boven sommige tafeltjes is echt vervelend (een koude trek in je nek), ook werd de muziek pas halverwege de avond aan gezet.

Ik vind de bedienende dames erg afstandelijk en vooral 1 dame bijna bot overkomen, en 2 jonge bediendes nog wat onervaren... Nou dat was t dan qua kritiek. Want Sonja Boreas is wellicht een van de beste gastvrouwen die er zijn, past zich volledig aan, aan de gast . Lief, leuk en op en top gastvrouw die alles doet om mensen zich thuis te laten voelen.

Wij waren er op de wildavond (4 gangen incl koffie met friandises voor 85 Euro). Vergeet die 4 gangen maar. Tig amuses, stuk voor stuk plaatjes voor t oog, en goddelijk qua smaak. Vervolgens gerechten als patrijs etc die mooi als opmaak alsmede als smaak zijn. En nu komt het hoofdgerecht, Lievre a la royale" oftewel haas... en dat was t meest vieze gerecht qua geur en smaak wat ik en mijn tafelgenoot in hele lange tijd gehad hebben. Maar dit is ook meteen een groots compliment hoe gek t ook moge klinken. Google maar het recept voor dit klassieke gerecht, en je zult begrijpen dat je lef moet hebben dit te serveren. Ik had het nog nooit gehad. T was, dat kon je zien, subliem klaargemaakt, maar gewoon niet onze smaak. Ik vind t super dat een kok anno 2013 eens risico's neemt, zeker op dit niveau, want laten we eerlijk zijn tegenwoordig gaan de restaurants teveel op safe en wordt t een eenheidsworst. Zonder enige vorm van discussie krijgen we een ander hoofdgerecht wat erg goed in de smaak valt. Als afsluiter heerlijke espresso met weer een heus bombardement aan friandises. Bij Boreas kom ik altijd bomvol van tafel, maar dat ligt aan mezelf.. er is hier zoveel lekkers. Dan, ook niet geheel onbelangrijk, de rekening. En daar mag je op dit niveau echt niks van zeggen, 242 Euro voor 2 personen, waarvan mn vriendin champagne , 5 wijnen etc heeft gehad, en ik 2 alcholvrije cocktails, tafelwater en een PX is eigenlijk een koopje.

Jammer ergens dat je nadat ze op 2 in die restaurantgids ongemerkt toch gaat zitten vergelijken, want dat is onzin. Boreas doet haar ding, en dat doet ze verdomd goed. Een absolute aanrader, en ga er maar gauw naar toe, want ik ben bang dat als die 3e ster valt, en die valt hier echt een keer, je hier heel moeilijk binnen gaat geraken.

Wij hadden een erg romantische topavond hier!

Gegeten op 31 oktober 2013

Schrijf zelf een recensie over Boreas in Heeze

Schrijf hieronder je recensie over Boreas. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!