Café Americain

• 6.4

• 8.0

L_dezeeuw
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik kom hier al een aantal jaar voor een lekkere lunch of een drankje. Meestal gingen mijn vriend en ik bij de Bar van het hotel zitten. De inrichting is mooi en modern en er hangen overal foto's van bekende personen die er ooit zijn geweest, leuk om te zien! Verder zit ik in de zomer vaak op het terras buiten te lunchen, de salades zijn bijzonder lekker, vooral met het warme weer! De locatie is top, goed te bereiken, centraal en je kunt vanaf het terras heerlijk om je heenkijken. Het vondelpark is ook lekker dichtbij voor na de lunch!

Gegeten op 14 januari 2014

ChristineT
  • Recensies in de laatste twee jaar

Bij binnenkomst was het rechterdeel van het restaurant gedekt met witte tafellakens. Er zaten wat (hotel?) gasten maar de rest van het restaurant was leeg. We werden goed en vriendelijke geholpen. Het theatermenu is leuk bedacht. Alle gerechten met een 'maskertje' ervoor vallen onder dit menu en kost dan € 27,50. De gerookte zalm was helaas te laat uit de koeling gehaald en te koud. De parelhoenfilet was wel erg lekker. Kortom prima om er te eten voordat je naar het theater gaat.

Gegeten op 7 januari 2014

judith18874
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ik heb hier zondag gebrunch. Het personeel is super vriendelijk, ze doen hun best. Maar de entourage is toch echt vergane glorie. Er liggen kruimels en troep op de grond van de vorige gasten en je zit in een halve tv studio vanwege RTL Late night. De bedrading is op de grond geplakt, maar omdat de grond zelf ook donker is zie je dat niet altijd. Oppassen geblazen dus! Het eten wat ik nam was prima. Maar er zijn plekken/hotels in Amsterdam waar de brunch spannender is en de ambiance wat sjieker. Het mag er echt eens grondig opgeknapt worden en het eten kan ook een make over gebruiken.
De live muziek tijdens de brunch was erg sfeervol. Nu de rest nog en dan kom ik zeker terug!

Gegeten op 5 januari 2014

olivier10

Druiven bij de kaas

"Het Americain" was vroeger een poging tot grootstedelijkheid. Een zee van tafeltjes, en heel vroeger ook nog een biljartzaal, gaven het etablissement een zekere uitstraling, net als het toenmalige Polen, Dubois, Witteveen, De Roode Leeuw e tutti quanti. De fraaie zaal van Americain is inmiddels grondig verpest, onder andere door deze behoorlijk te verkleinen en er een afschuwelijke en sfeerloze bar neer te pleuren.

Door omstandigheden heb ik hier gisteren sinds jaren weer eens gedineerd, en dat viel niet mee. Haastige, beetje lompe bediening: de wijnkaart op tafel laten vallen, glas omgegooid, tegen de gasten aanstoten bij het langslopen, en toen ik aangaf dat ik geen aperitief wenste meteen maar aannemen dat dat voor mijn tafelgenoot ook gold en dus zo snel mogelijk de plaat poetsen. We kregen een "amuse" van... twee kadetjes, en een paar minischaaltjes met olijven (de onzinnigheid van dit product valt mij steeds weer op), pinda's (!) en zilveruitjes. De zilveruitjes bleken uiteindelijk het beste onderdeel van de gehele maaltijd te zijn. Omdat ik van de zomer een meer dan voortreffelijke Pluma de Iberico had gegeten in restaurant La Pescalune in Bargemon, besloot ik om de rosé gebraden Speenvarkenlende te bestellen. Had ik beter niet kunnen doen: droog, smakeloos vlees, gecombineerd met oubollige, tuttifrutti-achtige "seizoensgroenten" (waarom geen schotel spinazie?), een muffe "aardappelgarnituur" (probeer eens aardappelen te koken of te bakken), het geheel opgesierd door een ontregelend en uitermate irriterend trosje watertomaten, hetgeen waarschijnlijk voor "speels" moest doorgaan.

Het kaasdessert werd aangekondigd als "Nederlandse boerderijkazen (5 soorten) met appelstroop en notenbrood". Ik voelde mij zeer eenzaam: Johannes van Dam, Waar Zijt Gij? Het misverstand van notenbrood of appelstroop bij de kaas! Dus snel de dienstdoende ober aangeschoten met de nadrukkelijke vraag om mijn "boerderijkazen" verre te houden van het notenbrood en een gedegen onderzoek in te stellen naar mogelijke appelstroopsporen op het kaasbord. Ik wilde graag toast en mosterd. Die culinaire wens werd helaas niet gehonoreerd Ik kreeg toast, maar er waren toch een paar stukjes notenbrood tussengeschoven, "voor de gezelligheid". Om de mosterd moest twee keer gevraagd worden. En er kwam ook nog een hardnekkig trosje druiven bij de kaas.

Gegeten op 26 oktober 2013

Nante
  • Recensies in de laatste twee jaar

Mooie soort dinerhal, doet een beetje denken aan een treinstationhal terwijl dat het niet is of is geweest, waar je met ruimte voor een privé gesprek aan je eigen tafel heerlijk kunt dineren met lekkere wijn. Niet chique, wel heel stijlvol. Heerlijke lederen fauteuils aan tafel. Goede bediening en een toplocatie bij de fontein aan het Leidse plein. En dat alles voor een redelijke prijs; voor- en hoofdgerecht met wijn en koffie was ca €60 pp.

AMDAK

Gisteren hier gelunched.
We hadden beiden een uitsmijter.
Het was goed maar niet bijzonder.
En wel heel sober gepresenteerd .
Hier 10 euro voor vragen vind ik schaamteloos.
Bediening vriendelijk maar onpersoonlijk.
Mooie entourage,maar het kan zeker een oppepper gebruiken.
Het begint armoedig te lijken,beetje vergane glorie

Gegeten op 20 september 2013

Maria1
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk terras om mensen te kijken dus dat zat helemaal goed. We zaten blijkbaar aan een tafeltje dat tussen 2 'wijken' in lag want we hebben zeker 1/2 uur moeten wachten totdat er iemand kwam vragen of we iets wilden drinken. En dat terwijl er wel iemand speciaal een tafeltje voor ons gedekt had. We kozen voor een 2-gangen theatermenu. Daar waar we eerst heel lang hadden zitten wachten, stond het voorgerecht binnen enkele minuten op tafel. Dat stond vast al klaar in de keuken. Heel bijzonder was de salade van tomaten en gesmolten mozzarella niet. Echte Nederlandse 'watertomaten' met een soort gesmolten kauwgommozzarella eveneens zonder veel smaak. De smaak kwam van de dressing en pesto maar dus duidelijk niet van de ingrediënten. Een Italiaanse kok zou zich hiervoor schamen. De hoofdgerechten maiskip en entrecote waren respectievelijk heel droog en koud (de kruidenboter wilde niet smelten). Het bijgerecht, een enorme aardappel in de schil, was buitengewoon droog en lauw. Kortom, voor een nagerecht en koffie en thee hebben we maar niet gekozen. Het enige echte positieve van Americain is de leuke locatie.

Gegeten op 7 september 2013

Jaap_Pleit_Zappey
  • Recensies in de laatste twee jaar

Welbekende eetplek bij het Leidseplein. Toch bekruipt me het gevoel dat hier inmiddels sprake is van vergane glorie. Het decor blijft mooi, maar de bediening blijft achter: wat gehaast en zonder persoonlijke aandacht. De kwaliteit van de eten is nog wel goed maar is nergens bovengemiddeld. Je wordt hier niet echt verrast. Kortom niet echt slecht, maar er zijn nogal wat punten die vanuit managementsperspectief nodig aandacht verdienen.

Gegeten op 14 augustus 2013

Velpenaar
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het wordt tijd dat er een frisse wind door het Amercain gaat. De bediening heeft totaal geen belangstelling en draait een verplicht nummer af. Rondom ons heen staan 4 man bediening tafels af te ruimen en niemand die groet of laat weten ons te hebben gezien. slecht zittende bedrijfskleding wat ook zijn langste tijd heeft gehad. En laat de oudere man in de bediening ( de manager?) eens sokken aan doen. De lunch was prima, het kopje koffie lekker. De punt appeltaart leek niet vers gemaakt. Alle potentie om een hit te worden wat het nu beslist niet is.

Gegeten op 20 juli 2013

YoJa36
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met 2 vrienden hier gegeten, ontvangst bij de bar was slecht, bier slecht getapt, geen schuimkraag, wel nieuw gekregen wat iets beter was getapt. Maar enfin, op naar tafel bij het raam, uitzicht over het Leidseplein is mooi, helaas eten minder, zelf en een vriend bestellen de entrecote en de andere de gebakken zalm (theatermenu) alle drie met frites, vlees was gemiddeld, de zalm was lekker, maar niet uitstekend. Bij het serveren van de zalm gelijk om een glas witte wijn gevraagd, kreeg dit glas nadat hij het gerecht al genuttigd had. Ober maakte wel zijn excuus, en hij zal het glas niet op de rekening zetten. En wat staat er later op de rekening...? De entourage, het Art-Deco interieur, daar moet je van houden, het straalt wel een fijne sfeer uit.

Gegeten op 30 maart 2013

Schrijf zelf een recensie over Café Americain in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Café Americain. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!