Hi there, we also have an English version of our website! Switch to english.

van wartenbergh

Gegeten op 18 oktober 2014

Gegeten op 19 oktober 2014

wartenbergh

De Mazzel is een Egyptische grillroom die goed blijkt te zijn in één ding: dat is het maken van een heel goede shoarma. Het gebruikt uitstekend varkensvlees dat niet te vettig of zout is, met een heerlijk lichte hint van komijn. Ik gebruik er dan ook geen saus bij!

Maak alleen niet de fout hier iets anders dan shoarma te bestellen, want dat valt vies tegen. De mixed grill is ronduit slecht, net als de kip met paprika en ui (specialiteit van de chef). Vroeger stond er een ‘echt’ Egyptisch gerecht op de kaart: linzensoep. Die was helaas nooit voorradig – omdat er onvoldoende vraag naar was. De meegeserveerde friet bij haar schotels smaakt hier overigens zoals in een prima buurtsnackbar maar kan de gerechten niet redden.

Het is treurig, maar bij De Mazzel kom je maar voor één ding: shoarma. De schotels? Niet doen en aan toeristen overlaten...

Gegeten op 22 september 2014

wartenbergh

De meeste Surinaamse eethuisjes zijn puur ‘functioneel ingericht’: je komt er voor een goede roti, niet om gezellig te dineren. Lala Roohk bijkt de uitzondering op de regel: schoon, mooi en strak ingericht.

De uitgebreide kaart herbergt Surinaamse parels als ‘Tayerbladsoep’ (€ 5,50), een absolute aanrader die je vrijwel nergens kunt krijgen! Tayerblad is een groente die je kunt vergelijken met spinazie. Een heerlijke soep die je gegeten moet hebben.

En roti? Die is hier doodleuk met geit of eend in een zeer pittige kerrie verkrijgbaar (€ 10,50 normaal, € 13,50 groot). We bestellen beide. Het krachtig smakend geitenvlees komt beter tot haar recht dan het delicate eendenvlees in zo’n scherpe kerrie. En als aardappel had men beter een vastkokende i.p.v. kruimige kunnen gebruiken. Het is maar een klein detail, want de kousenband heeft een perfecte beet en de roti plaat is perfect: zelfgemaakt, met vermalen gele erwten. Overigens is de roti met kipfilet gezegend met een mildere kerrie welke daar perfect mee harmonieert.

Lala Roohk heeft haar visitekaartje overtuigend weten af te geven door haar vriendelijke bediening, het verzorgde interieur en bovenal haar uitgebreide kaart die echte Surinaamse gerechten biedt die je elders niet snel aan zult treffen én ook nog eens perfect zijn bereid. Naar mijn mening de beste Surinamer van Amsterdam en omstreken om gezellig te dineren!

Gegeten op 24 augustus 2014

Gegeten op 19 september 2014

wartenbergh

Aan de Vecht, op een prachtige locatie waarbij Anton Pieck het water in de mond zou lopen serveert De Schalkse een uitgebreide kaart. Van de voorgerechten is de uiensoep redelijk maar mist deze verfijning. De salade met ossenhaaspuntjes, haar specialiteit, bevatte veel te veel sojadressing en erger: taaie ossenhaas, iets dat eigenlijk niet kan – tenzij je géén ossenhaas gebruikt.

Het (keuken)personeel is niet altijd bij de les: zo wordt aardig bereidde slibtong geserveerd zonder groentes. Navraag levert een sneer op: ‘Dat had u eerder moeten aangeven, ik kan nu niets meer voor u doen!’ Ongehoord.

De Schalkse is, spijtig genoeg, niet de eerste uitbater op een prachtlocatie die middelmatig eten en dito service aanbiedt. Sterker nog: het doet er een schep bovenop door een plakkaat op het toilet op te hangen: “Verboden bidon bij te vullen, want douchen doe je thuis”...

Als schilder mag je dan bij De Schalkse goed aan je trekken komen, als gast of fietser zeker niet. Wat rest is dat je er prima een biertje kunt drinken en als je het echt niet uithoudt, de saté een kans geeft.

Gegeten op 2 september 2014

wartenbergh

Pondok Java, een afhaalrestaurant in hartje Weesp, doet eigenlijk alles goed: van zelfgemaakte sambal tot kroepoek waar daadwerkelijk een garnaalsmaak aan zit. Gerechten zoals garnalen met kouseband in pittige saus (Udang katjang, € 2,95 per ons) en haar ogenschijnlijk simpele zoetzure komkommersalade (Atjar kentimoen, € 1,60 per ons) zijn niet te versmaden.

De rendang, het gesmoorde vlees en zeker het lamsvlees: het smaakt hier allemaal fantastisch. En hoewel er voor bijvoorbeeld een rijsttafel een meerprijs geldt voor mihoen, vind ik dat gerechtvaardigd: deze heeft een perfecte bite en men is relatief royaal met groenten als ui en paksoi. De roti is ook lekker maar wordt door Javanen duidelijk op een andere manier gekruid dan Surinaamse Creolen.

Overigens staat Pondok Java's vriendelijke glimlach niet garant voor een gelijke service. Zo heb ik éénmaal een bremzoute saotosoep afgehaald (die normaliter erg lekker is) en de volgende dag teruggebracht. Het personeel komt niet verder dan 'maar we krijgen nooit een klacht' en bood uit coulance voor één keer € 1,50 korting op een menu. Jammer, want op die misser na verdient het gewoon een echt restaurant te zijn.

Gegeten op 23 augustus 2014

Gegeten op 26 juli 2014

wartenbergh

In 2009 door Johannes van Dam bejubeld als zijn ‘geheime 9+ adres’. En terrecht: Chinese bieslook met XO-saus, een koude salade met kip in krokant vel, gebakken inktvisringen (met chillipeper en zout) en paling in sinaasappelsaus: alles smaakte even goddelijk dankzij de kok (immer gehuld in een oranje voetbalshirt) die graag een praatje probeerde te maken.

De kok is spijtig genoeg weg maar heeft zijn kaart achtergelaten. Ik bestel de gestoomde oesters in zwarte bonensaus (€ 3,95) en scheermesjes (knoflook, glasnoedels € 5,95). Ze worden binnen 6 minuten totaal overgaard geserveerd. Hier was volgens mij een magnetron in het spel... Ik stuur ze terug en ontvang nieuwe zeevruchten die nauwelijks beter bereid zijn.

Taste of Culture behoorde tot de absolute top in Nederland. Ik bestel de eerder genoemde entrecote met Chinese bieslook, asperges en XO-saus (bestaande uit St. jacobsschelpen, gedroogde Chinese ham, garnalen en rozenolie) à € 22,50. Teleurstelling: te vet en boterachtig, geen spoor van de visachtige XO-saus en als domper doorgegaarde aspergepunten, hoe krijg je het voor elkaar!

Dan: de afrekening: “Heeft het gesmaakt?” “Nee!” Verrassend genoeg beaamt de bediende dat er inderdaad een kwalitatieve terugval heeft plaatsgevonden. Een bekentenis die niet op de rekening tot uiting komt. Taste of Culture vaart spijtig genoeg een Leidsepleinkoers. Ik vraag mij überhaupt af of de eigenaar zich ooit heeft gerealiseerd wat voor een getalenteerde kok hij in dienst had. doodzonde, het maakt Taste of Culte een passieloze uitbater. Gelukkig is Johannes dit bespaard gebleven...

Gegeten op 14 juni 2014

wartenbergh

Thaicoon, praktisch naast station Almere Centraal gelegen, is een prachtig ingericht restaurant en heeft haar provocerende naam mee: Almere, nou niet bepaald Neerlands culinair epicentrum, kan namelijk best een frisse wind gebruiken.

Onder de voorgerechten weten de Thaise biefstuksalade (€ 9,90), de heerlijke soep met garnalen, laos en kokos, ‘Tom Kah Koong’ (€6,60) en viskoekjes (€ 6,50) te imponeren. Die vind je niet snel beter bereid! De bediening is onopdringerig attent en licht de kaart vol verve toe: zo schijnen Thaise whiskeygerechten een ware sensatie te zijn. En ja... dat zijn ze! Maar ook de ‘Pad Thai’ noedelgerechten zijn hier dik in orde.

Thaicoon voert met recht de categorie Thaise keuken aan en is meer dan een tropische storm in een glas water... Een absolute aanrader!

Gegeten op 2 augustus 2014