van Matt

• Matig

Gisteren langsgeweest voor een thee en wat baklava. Wat kan er misgaan, zou je denken. Nou, ik heb nog nooit zulke slechte baklava gegeten. Het was droog en had een ontzettend vreemde muffe bijsmaak. Nou ja, bijsmaak ... er was eigenlijk voor de rest geen smaak, alleen zoet, dus van bijsmaak kan je niet praten. Geen pistache, geen walnoot, geen honing, helemaal niets van deze smaken te bespeuren. Zonde, het is wel een leuke locatie...

• Redelijk

Een heerlijk café, waar je lekker kunt zitten, drinken, kletsen en van het uitzicht op de gracht genieten. Lekkere broodjes en vriendelijke en efficiente bediening. Een grote teleurstelling was wel dat er op de eerste verdieping vanaf een uur of 17.00 een stevige sigarettenrook kwam binnendrijven. Waarschijnlijk vanuit de keuken, want beneden in het café zagen we niemand roken. Ik zou me dus wel twee keer bedenken voordat ik hier terug zou komen.

• Goed

Supergezellige oudjaarsavond gehad bij Soho Sushi. Het eten was van goede kwaliteit en erg lekker. De desserts waren echt hemels. Personeel is inderdaad langzaam en niet erg efficient, maar wel aardig. Nog een nadeel zijn de videoschermen met ontzettend harde muziek. Voor het eten en de prijzen zou ik hier zeker vaker terugkomen!

• Matig

Voor het eten hoef je hier inderdaad niet te komen. We hadden de specialiteit van het huis. Dat was een schaal met een lading voedsel dat vooral droog was en op de knoflook na weinig smaak had. Ze hebben wel veel op de kaart staan. Genoeg keuze uit Turkse/Maghreb/Indiase keuken, waar ik een fan van ben, maar dit was matig. Voor de rest een leuke aankleding, ongedwongen sfeer en lage prijzen, dus dat maakt ook weer veel goed.

• Redelijk

Eerlijk gezegd is dit restaurant smoezelig en het ruikt er naar riool, maar dat lijkt een soort handelsmerk van 'authentieke Chinese restaurants' te zijn. Het is wel gezellig vol met Aziatische families en de bediening is vlot en aardig. Thee werd aan de lopende band bijgevuld. Gerechten komen op tafel in volgorde van wanneer het klaar is, zoals het gaat in Chinese restaurants, dus het kan zijn dat een appetizer wordt geserveerd als je al bent uitgegeten. Maar dat hindert natuurlijk niet, kan je gewoon ongedwongen aan tafel zitten en smikkelen. Het eten is weliswaar beter dan in veel vernederlandste restaurants, maar kan subtieler. De inrichting is op zich heel leuk, maar iets meer aandacht voor de verzorging van het restaurant en de wc's zou nog beter zijn.

• Redelijk

Het lokaal heeft een aantrekkelijke mediterrane sfeer met z'n mozaiektegeltafeltjes. Kleine kaart, dus een keuze is snel gemaakt. Qua eten overstijgt het het niveau van een eetcafe, maar het geheel maakt de restaurantpretenties ook weer niet waar. Prijs/kwaliteit/kwantiteit is op het randje en de bediening was vrij koel en ietwat arrogant. Alles bij elkaar redelijk, maar niet per se een restaurant om naar terug te komen.

• Goed

Mooi geworden hoor. Het is duidelijk dat ze er een strakke, hippe, stijlvolle tent van hebben willen maken. Dat is maar ten dele gelukt, want door het cremekleurige plafond heeft het geheel toch een ietwat gedateerde en kille uitstraling. Doet toch denken aan een opgepimpte snackbar. Om tegemoet te komen aan de wensen van vandaag, is het een Chinees/Japans restaurant geworden. De bediening is redelijk, vooral in vergelijking met wat je normaal tegenkomt in Chineze restaurants in Amsterdam. Het eten is prima. Het uitzicht is top! Aanrader!

• Uitstekend

Heerlijke scholletjes en een surf & turf plate gehad. Kan me niet herinneren het ooit zo lekker gegeten te hebben. Ontzettend vriendelijke bediening. Heerlijk rustig, relaxte sfeer. Perfect! Na volgend weekend gaan ze weer weg, maar als het seizoen weer begint ga ik zeker terug!

• Slecht

Over de bediening kan ik kort zijn; die was, zelfs voor Amsterdamse begrippen, bot en brutaal.

Wat me nog meer tegenviel, was de droevige kwaliteit van het eten. De witte rijst -het belangrijkste van iedere Indonesische en Aziatische maaltijd- was oud en muf. De nasi kuning was nog erger. Deze rijst voor speciale gelegenheden dankt zijn bijzondere smaak aan de geelwortel en kokos. Niets van dit alles te bespeuren op het bordje waar de nasi kuning geheel ten onder ging onder scheppen vlees, tempeh, tahoe, een kipkluif, seroendeng, sajoer, atjar, ei en zachtgeworden krupuk (ja, alles op 1 bord!) Het vlees was droog, al het overige was overduidelijk niet vers en opnieuw opgewarmd. Mijn advies, als je lekker Indisch/Indonesisch wilt eten, sla dit over! Er zijn betere tentjes waar ze Indonesisch serveren voor een zacht prijsje!

• Goed

Ja, je moet het maar durven om hier naar binnen te gaan. Kitscherig interieur, overal fooienpotjes, arrogante snauwende bediening, het is allemaal waar. Maar als je je daar overheen kunt zetten, kan een bezoek aan dit paleis toch wel een aparte ervaring opleveren. Als je het interieur op je gemak bekijkt, is het eigenlijk toch wel heel mooi, de locatie is fantastisch, vooral rond zonsondergang en - niet onbelangrijk - het eten is absoluut goed te noemen. Dus: lach om de bediening, negeer de fooienpotjes, let niet op de trotse prijzen (of bestel met een stalen gezicht het goedkoopste wat er is) en waan je in sprookjesland.

IENS bestaat 15 jaar!