van robAdD

• Recensies in de laatste twee jaar

Het was al weer even geleden dat wij bij Sparkling aten. Niet omdat we ooit waren teleurgesteld, maar omdat er geen plaats was en wij niet vooraf reserveerden. Nu we de moeite wel namen, werd die ruimschoots gehonoreerd.
Er is geen kaart, maar binnen dat concept blijkt voldoende ruimte voor het inbrengen van specifieke wensen. Omdat de gerechten afhankelijk zijn van het dagaanbod, heeft het weinig zin het menu te beschrijven. Maar het was zonder meer uitstekend wat ons werd geboden. Verrassende combinaties, goed bereid en mooi geserveerd. in een aangename en ontspannen sfeer, waar de geringe grootte van het restaurant zeker toe bijdraagt. Met lekkere huiswijn en goede koffie een prima adres om naar terug te keren. Dan maar voortaan wel reserveren. Het is de moeite waard.

Gegeten op 8 januari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Zwolle is voor ons niet naast de deur. En we houden niet van te veel vooruit plannen. Zusje bleef daarom praktisch nog wat buiten onze mogelijkheden. We deden het enkele jaren met hun aanwezigheid op Utrecht Culinair. Deze veelbelovende ervaringen hebben dan eindelijk zijn follow up gekregen.
Een beetje voor in de week, en een beetje voor in oktober blijkt er plaats voor de spontane bezoeker. Op stemming gebracht tijdens het bezoek aan het prachtig herbouwde museum De Fundatie (niet culinair, maar wel een aanrader) ging onze gekoesterde wens in vervulling.
Slechts één conclusie: We hadden dit veel eerder moeten doen.
Zonder omschrijvingen of detailleringen kunnen we stellen dat alles, maar dan ook alles klopte. Het kost wat, maar dat is het dan ook dubbel en dwars waard. En, voor ons is voortaan de reis op en neer naar Zwolle geen belemmering meer.

Gegeten op 9 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Als geregelde en ook wel kritische restaurantbezoekers, bezoeken wij met een flinke portie nostalgie zo nu en dan nog steeds dit restaurant. De zingende ober is al jaren weg en het interieur is er niet op vooruit gegaan. Wel zijn er wat betere wijnen dan vroeger, maar dat kan ook aan ons selectievermogen liggen. De reden om hier naar toe te gaan is vooral de fantastische Osso Buco. Een traktatie. Voor mijn vrouw is de spaghetti carbonara steeds opnieuw de favoriete keuze. Daar omheen zijn smakelijke voor-, bij- en nagerechten. Daarvoor laten wij ons leiden door het advies van het personeel of de eigenaar.
Voor de pizza-eters is dat absoluut het juiste adres.
Het is wel jammer dat de medewerkers in de bediening nogal eens wisselen. En die worden zeker niet altijd op kennis en vaardigheid geselecteerd. Maar dat geeft niet, ook dat hoort erbij.

Gegeten op 27 september 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Wij zijn blij dat Leon en zijn mensen naar een grotere ruimte zijn gegaan. De kans dat je er, ook redelijk spontaan, terecht kunt is daarmee flink toegenomen. Het lijkt er zelfs op dat het ook een extra impuls heeft gegeven aan zowel de witte als de zwarte brigade. Bijna niet voorstelbaar, maar het leek allemaal nog beter te smaken dan voorheen. Wellicht draagt de locatie daar ook aan bij.
Het heeft geen zin om in te gaan op specifieke gerechten. Die wisselen geregeld, en ieder zijn voorkeur. Wij willen nog wel de continuïteit noemen in de uitstekende wijnarrangementen.
De binnenstad heeft er topbestemming bij.

Gegeten op 3 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Al heel lang een onmisbaar deel van de Utrechtse Horeca. Prijzenswaardig onveranderlijk. Geen moderniteiten of aanpassingen aan het ‘nieuwe Aziatisch’. Maar wel Dim Sum die je fantasie voorbijgaat. (Dat mag ook wel, want vaak weet je niet eens precies wat het is. Dat is ook niet belangrijk, want het is altijd lekker.) Maar ook voor de stevige vleeseter valt er het een en ander te beleven. Mijn voorkeur gaat uit naar de combinatie Sam Ping. Drie soorten verschillend bereid vlees. Dat combineren met Mihoen, met een lichte rooksmaak, is niet alleen een stevige, maar vooral ook een heerlijke maaltijd. Rustig genieten, met een pot Chinese thee er bij.

Gegeten op 7 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Als regelmatig restaurantbezoeker weet je waar ze wat om eten geven en hun best doen het je zo aangenaam mogelijk voor je te maken. Utrecht is een studentenstad die veel te bieden heeft, maar vaak van een schrijnende middelmaat. Dat voordelig ook zeer smakelijk kan zijn, bewijst Algarve. Ooit woonden wij daar vlakbij en waren zeer regelmatige gasten.
Wij wonen nu te midden van veel restaurants, maar gaan nog steeds met enige regelmaat naar de Biltstraat. Voor die eenvoudige, maar fantastisch smakende gerechten, met voor ons de voorkeur voor de vegetarische schotel en de steenmosselen met varkensvlees. Nog steeds hetzelfde als vroeger. En altijd even lekker.
Een no-nonsense restaurant, waar de prijzen nog altijd onwaarschijnlijk laag zijn. Misschien aan te raden voor een krappe beurs, maar vooral voor liefhebbers van de smakelijke authentieke Portugese keuken.
Er zijn geen culinaire pretenties. Het hoge cijfer voor het eten geeft vooral de verhouding prijs-kwaliteit aan.

Gegeten op 7 september 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Luce was altijd al de moeite waard. Maar wat chef Roel Gilissen met zijn mensen er nu van maakt, is onverwacht en ongekend. Een toprestaurant dat zich richt op de liefhebber met waardering voor geraffineerde smaakcombinaties.
De liefde voor het eten en de aandacht voor detail is onmiskenbaar. Niet overdreven of te veel tierelantijnen. Mooi en afgewogen. Echt genieten. Als extra pluspunt is het enthousiasme van de chef om desgewenst het menu aan te passen aan persoonlijke wensen of iets aan te bieden dat niet op de kaart staat.
De bediening is attent en enthousiast. Zij zorgen voor een relaxte sfeer waar wij ons zeer in thuis voelen. Geen vormelijke omgeving, maar toch een avondje uit.
En dat alles in de oude vertrouwde Luce ambiance. Daar hoeft niets aan te veranderen. Het is helemaal goed.
Wij zijn hier nu verschillende keren geweest, om ons oordeel niet te baseren op een toevallige uitschieter. Ieder bezoek bracht een verrassing

Gegeten op 21 augustus 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Mooie locatie. Maar het eten is echt beneden ieder pijl.
Een entrecote voor € 22,50 hoort toch een beetje op vlees te lijken. Dat lukt hier helaas niet. De bijbehorende pepersaus (dat had al een waarschuwing moeten zijn) was een soort aangemaakt water. Ook de andere gerechten waren het opeten niet waardig. Zonde van de energie.
Misschien een mooie plek voor een kopje koffie? Dat kunnen we niet bevestigen omdat alweer de bediening onze bestelling vergeten was.
Drie adviezen om hier te eten? Niet doen, niet doen en niet doen.

Gegeten op 10 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Bestel hier nooit een Hamburger. Elk onderdeel is mis. Taai brood, verlepte sla, van vet druipend ei met er doorheen gesmolten kaas, kleffe saus en een zeer matige hamburger. (Het leek in de verte wel een beetje op echt vlees.)
Dat het toch nog een vier is geworden komt door het andere gerecht dat wij bestelden: een uitsmijter kaas. Daar valt weinig aan te verprutsen.

Gegeten op 23 juli 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

De kok vergist zich stevig als hij een voor- en hoofdgerecht voor een niet-vlees eter klaar maakt. Een op zich fantasievol en goed tonende bereidingswijze (gerecht omwikkeld met aardappel) mag je niet twee maal achter elkaar serveren. Verder niet beneden de maat, maar minder overtuigend dan gehoopt.

IENS bestaat 15 jaar!