a TripAdvisor company

van robAdD

robAdD

Vis serveren op dit niveau is niet veel restaurants gegeven. Ook niet als zij zich visrestaurant noemen.
Wij konden er onverwacht terecht voor het diner zonder dat wij vooraf boekten. Het voordeel van vroeg-eters zoals wij wel vaker ervaren. En voor ons een mooie aansluiting op de KunstRai.
Zoals we al eerder ervaarden, een gastvrij restaurant met vriendelijke medewerkers. Je voelt je daardoor extra op je gemak in de fraaie niet-alledaagse entourage.
De kaart biedt een ruime variatie. Onderdelen uit het menu kunnen worden gecombineerd met de a la carte gerechten, waardoor er een ongekende mix aan mogelijkheden ontstaat. Omdat de kaart regelmatig wisselt, heeft het niet zo veel zin precies de door ons gekozen gerechten te gaan beschrijven. Met een uitzondering voor het Plateau, dat bestaat uit zes verschillende voorgerechtjes. Dan is gelijk duidelijk wat er wordt geboden. Vanzelfsprekend was ook de rest prima in orde. Dit restaurant is een aanrader.
Wij zullen zeker vaker proberen hier te eten. En dan gewoon keurig vooraf geboekt en zo.

Gegeten op 27 mei 2015

robAdD

Waarschijnlijk de lekkerste sushi die we ooit hebben gegeten. Niet traditioneel en ook anders dan waar ook in Japan. Maar, het resultaat mag dan onconventioneel zijn, het is wel overheerlijk.
Wij kozen de Chef’s Choise voor de sushi en sashimi, en vulden dat aan met enkele andere sushi’s van de kaart. We hebben niet uitgebreid gekozen uit het forse aanbod, en hebben dus ook geen oordeel ‘in de breedte’. Deze kennismaking was echter zo veelbelovend, dat het zeker niet lang zal duren voor we een ander deel van de kaart zullen gaan aanspreken.
Het wijnaanbod is o.k. en de bediening vriendelijk. De inrichting/styling hoeft voor ons niet zo gemaakt Aziatisch, maar ook daar kunnen we wel mee leven. Al met al een forse aanrader.

Gegeten op 25 mei 2015

robAdD

Je kunt pech hebben, maar dit gemis aan professionaliteit hadden wij niet verwacht. Met vier personen vroegen wij na de kaart te hebben bekeken of het restaurant voor ons een selectie kon samenstellen. We wilden graag genieten van de geboden diversiteit. Ook vroegen wij om enkele gerechten zonder vlees.
Dat de allervriendelijkste (dat dan weer wel) juffrouw daar helemaal niets van begreep is jammer, maar dat er kennelijk geen deskundige back-up is die haar fouten kan corrigeren is amateuristisch. De bediening kon weinig uitleggen wat wij kregen, en al helemaal niet of het wel of niet om een vleesloze variant ging. De tweede ronde werd er weer een van dezelfde gerechten gebracht als bij de eerste. En opnieuw geen kennis over het geserveerde. Bij elkaar moeten we concluderen dat je daar absoluut zelf de regie moet houden over wat je wilt eten. Het personeel heeft onvoldoende kennis van het gebodene. Of, kan daar niet mee omgaan. Dat er vier verschillende serveersters aan je tafel komen, draagt eveneens niet bij aan het onderlinge overleg. De tafel wordt onvoldoende opgeruimd, en om kommetjes en lepels voor de soep (vlees of tofoe?) moet worden gevraagd.

Gegeten op 22 mei 2015

robAdD

Bresson heeft bij wijze van experiment op twee zondagmiddagen de ruimte gegeven aan John Grashuis, de sommelier. Hij en de kok creëerden een lovenswaardige wijn-spijscombinatie. John vertelde met groot enthousiasme aan het – voor Bresson, helaas - veel te kleine gezelschap over de totstandkoming van de keuzes. En daar was niets op aan te merken. Het klopte wat ons betreft allemaal. Daarbij werden ook wat speciale wensen van ons uitstekend gehonoreerd.
Wij verwachten niet dat de Brasserie nu ineens sterrenambities zal krijgen. Dat hoeft ook niet, het is zoals het is. De prijs/kwaliteitsverhouding is altijd wel in orde.
Wij hopen echter dat het initiatief niet een zachte dood zal sterven. Het verdient continuïteit. Als er te weinig aandacht blijft voor de zondagmiddag, is het wellicht mogelijk ook op de kaart, of juist er naast, dergelijke wat meer doorwerkte kunststukjes van de kok te presenteren. Leuk en dankbaar voor de keuken en aangenaam voor de gast. Zeker als John daar dan ook nog zijn wijnkeuze aan toevoegt.

Gegeten op 15 maart 2015

robAdD

Na wat langere tijd weer eens naar het Wilhelminapark gewandeld. We waren daar eigenlijk altijd tevreden, maar voelden ons niet altijd ‘feestelijk’. Dat is niet goed uit te leggen, maar de wat formele, of misschien wel wat afstandelijke bediening had daar zeker mee te maken.
Deze keer was het allemaal perfect. De gerechten waren voortreffelijk, en de presentatie verrassend. Zichtbaar is de zorgvuldigheid en waarschijnlijk ook het plezier van de chef(s). Een feest op het bord. Daarbij een goed geadviseerde wijn, en onze dag kon niet meer stuk. Ook omdat er een wat meer ontspannen sfeer lijkt in de bediening. Dat kan mede komen omdat vertrouwde gezichten uit de horeca verkassen naar zusterbedrijven, maar dat doet er niet echt toe. Voor ons staat Wilhelminapark weer in onze persoonlijke hoogste regionen.

Gegeten op 17 februari 2015

robAdD

Veel nieuwe, kleinere restaurants in de stad. Niet dat zij allemaal, of zelfs maar voor een fors deel een echt culinaire verrijking zijn, het maakt de boel wel levendig. Een absolute aanwinst vinden wij Zies. Geen pretentie, maar helemaal niets verkeerd. In tegendeel.
Wij gaan daar graag lunchen – helaas alleen op vrijdag t/m zondag daarvoor open – onder meer omdat je daar heerlijk vis kunt eten. Utrecht heeft het daarmee sowieso niet echt getroffen. Zelfs als het uitgebreid op de kaart staat vermeld, lijkt het er op dat de stad toch te ver van de zee ligt. Maar hier kun je bijvoorbeeld fantastische scheermessen eten, naar keuze bereid in witte wijn of Pernod (mijn voorkeur).
De gevarieerde kaart - niet zeer uitgebreid, maar wel voor ieder wat wils - wordt steed aangevuld met een weekspecial. Wij hopen van harte dat dit restaurant gaat slagen. Aan ons zal het niet liggen.

Gegeten op 20 februari 2015

robAdD

Prachtige lokatie, vriendelijke ontvangst, veelbelovende (engelstalige) kaart. Het lijkt er op dat er weinig kan misgaan. Mis ging er niets echt, maar er mogen wel enkele kanttekeningen worden geplaatst.
Voor de lunch kozen wij Lobster en de Confit of Duck. Eenvoudig en ogenschijnlijk weinig kans op teleurstelling. Maar, als een restaurant het niet eens voor elkaar krijgt om voor zo’n half kreeftje het ‘breekwerk’ goed voor te bereiden, is men niet echt serieus. Zo’n tang op tafel zou immers meer folklore horen te zijn dan dat de klant zwaar aan het werk moet. Een kleine moeite, maar zeer bepalend voor het eet-gemak en –genoegen. Een beetje taaiig komt vaker voor, dat schijnt moeilijk anders te kunnen.
De confit was beslist te droog, net wat te lang verhit. En het niet op de kaart aangegeven, maar op zich passende, bed van zuurkool was wat te sterk van smaak. Daardoor verloor de confit de smaak-competitie.
Al met al geen enorme teleurstelling, maar zeker niet inspirerend genoeg voor het oorspronkelijk met vrienden geplande dineren.
De bediening scoort niet hoog vanwege de nogal nadrukkelijke parfum bij de een, en een weerstand tegen het fatsoenlijk toelichten van welke wijn werd uitgeschonken bij de ander.

Gegeten op 27 februari 2015

robAdD

Niet met grote regelmaat, maar zo af en toe eten we bij Goede Louisa. Vooral met buitenlandse gasten een plek om niet te missen.
Nu zij we er weer een paar keer geweest. Naar volle tevredenheid, zoals dat zo mooi heet. Twee maal waren wij daar op een zondag, en aten het zondagmenu. Een drie-gangen aanbieding voor 25 euro. Prima verzorgd, smakelijk, en een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Voorheen was dit menu nadrukkelijk gekoppeld aan een thema – nu is dat minder duidelijk – en was vooraf zichtbaar op de site van KarelV en de Brasserie. Een service die vaak extra motiveerde voor de gang daar naar toe. Maar, ook zonder dat is een bezoek aan het restaurant de moeite waard. Rest nog te vermelden dat Goeie Louisa beschikt over het mooiste terras en de mooiste tuin die je kunt vinden in de binnenstad. Tenminste, als je van rust houdt.
Enige opmerking: Van het begin af aan is de bedrijfsfilosofie dat de bediening doet wat er gedaan moet worden. Dat betekent dat je al gauw 4 tot 6 verschillende mensen aan je tafel krijgt. Dat maakt het toch wat onpersoonlijker. Howel wij nadrukkelijk op niemand enige aanmerking hebben. Integendeel.

Gegeten op 31 augustus 2014

robAdD

Na lange tijd weer eens in Nijmegen geweest. Naast de fameuze eigentijdse-sierradengalerie Marzee bevond zich op Waalkade 1 een redelijk luxueus restaurant, waar wij goede herinneringen aan hadden.
Alles was nu anders. Waarschijnlijk ook de naam, maar daar hebben wij ons verder niet in verdiept. Het mooie weer en de fantastische ligging noopten ons buiten op het terras te eten.
Heel anders dan verwacht, maar zeker niet minder. We genoten van niet al te ingewikkelde gerechten voor een zeer redelijke prijs. Alle redenen om geheel tevreden weer huiswaarts te gaan.
We kennen het culinaire landschap van Nijmegen verder niet, maar zien ook niet veel noodzaak ons hier verder in te verdiepen. Volgende keer weer gewoon naar dit pretentieloze maar comfortabele adres.

Gegeten op 5 september 2014

robAdD

Bij een vorig bezoek aan museum Boymans parkeerden wij op de Westersingel. Bij toeval nagenoeg voor Restaurant de Harmonie. Wij gebruikten daar toen de lunch, die verrassend kan worden samengesteld met een keuze uit een aantal gerechten die worden weergegeven met enkele trefwoorden van ingredienten. Met genoegen dachten wij daar aan terug, en zullen voortaan ons bezoek aan het Museum (ook een aanrader) op dezelfde manier trachten te combineren.
Nu bij ons tweede bezoek blijkt dat een uitstekende overweging. Deze keer kozen wij voor het drie-gangen lunchmenu en veranderden daarbinnen een vleesgerecht voor een visgerecht. En wij genoten. Met de verrassende amuses, en enkele heerlijke wijnen, was het weer een feest.
Zeker draagt ook de locatie, fraaie inrichting en vriendelijke medewerkers bij aan dit resultaat. Omdat wij niet in de buurt van Rotterdam wonen, zullen wij er minder snel s’avonds gaan eten. Maar de lunch is zo uitstekend, dat ook het diner ongetwijfeld voortreffelijk zal zijn.

Gegeten op 27 augustus 2014