van Janelle C

• Recensies in de laatste twee jaar

Aan de rand van een beetje goedkoop ogend winkelgebied ligt deze zaak met een ruim (gedeeltelijk) overdekt terras, waar flink gerookt wordt. En dat is meteen de grote misser van de zaak, want op aangename temperatuurdagen staat de deur wagenwijd open en blijf je ook binnen de zware rookgeur ruiken.
De bediening is snel en vriendelijk. De kaart is zoals je van een dergelijke brasserie mag verwachten en met heel acceptabele prijzen voor wat je krijgt.
Alle satéschotels zijn lekker en van goed formaat. De lunchgerechten zoals broodjes met warm beleg zijn ook lekker. Geen pretenties; je krijgt wat je bestelt en het voldoet aan de verwachting. De inrichting is netjes, schoon en de stoelen en banken zitten lekker genoeg om lang te lunchen.
Qua eten, service en inrichting is deze zaak zeker voor herhaling vatbaar, ben er dan ook meermalen geweest, maar de stinkende rooklucht van buiten verpest het voor mij.

Gegeten op 5 april 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Dit restaurant profileert zich met grote letters als DimSum & Seafoodrestaurant, maar de liefhebber van de Kantonese keuken weet wel dat De Lange Muur iets meer is dan dit. De Lange Muur is een begrip en hele generaties Chinezen in Nederland hebben in de loop der jaren dit restaurant weten te vinden om "thee te drinken", oftewel dimsum eten. Ik kan mij herinneren dat zij een mindere periode hebben gehad (zo'n 10 jaar terug), maar sinds een paar jaar is het eten weer smakelijk en is ook kwaliteit ervan constant.
Erg druk en reserveren is aanbevolen. Alleen in het weekend kun je niet reserveren voor de lunch: wie het eerst komt, het eerst maalt. De wachtruimte is echter zeer klein, maar de omloopsnelheid van dit restaurant is hoog.
Vanwege de directe concurrentie in de omgeving zou De Lange Muur eigenlijk meer "specialiteiten" of iets dergelijks moeten hebben om zich te onderscheiden, maar ach, de mensen weten de zaak toch wel te vinden voor vers klaargemaakte Kantonese gerechten zonder pretenties.

Gegeten op 22 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Het aantal naamswijzigingen (andere eigenaars?) van deze tent is niet bij te houden, al schijnt het alweer een tijdje OrientParel te heten nu. Maakt verder ook niet uit hoe ze heten, als het eten maar goed is. En de dimsum (lunch) is dat zeker.
Net zoals de directe concurrenten biedt OrientParel een uitgebreide keuze aan dimsum, maar de uitvoering is erg goed. Vers gemaakt, niet vettig en lekker van smaak. De gestoomde inktvis in pikante saus, eggtarts en gefrituurde durianpasteitjes zijn mijn favorieten. Tijdens lunchtijd kun je ook gerechten van de dinerkaart bestellen, maar persoonlijk zou ik de grote schotels bewaren voor eh, nou ja, diner.
Reserveren is wel aan te raden; heel druk in het weekend. De bediening is vriendelijk, heeft door de drukte geen tijd voor praatjes (begrijpelijk) en doet gewoon zijn/haar ding.

Gegeten op 15 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Naar aanleiding van de lovende recensies hier onlangs gegeten. Qua eten kom ik helaas niet verder dan een "matig". De prijzen liggen hoger dan de gemiddelde Chinese restaurants in het Centrum van Rotterdam, maar staat niet echt in verhouding met de kwaliteit van het eten.
De voorgerechten waren veelbelovend: zalige buikspek met veel knoflook en een lekkere zuurpittige soep. Eerst proef je vooral zuur, daarna komt de kick van de sichuanpeper. Vreemd alleen dat je bij de voorgerechten al witte rijst geserveerd krijgt dat bedoeld is voor bij de hoofdgerechten.
Als eerste kregen wij het bijgerecht: aardappelsliertjes zuur/pittig. Ik weet eerlijk gezegd niet of het wat uitmaakt of het bijgerecht warm of koud gegeten dient te worden, maar in ons geval lauw, want het stond (net als de witte rijst) te verpieteren in afwachting van de hoofdgerechten.
Van de hoofdgerechten (eend met Yushiangsaus, sizzling beef en lemon fish) was de uitschieter de krokant gebakken eend (zonder botjes). Mooi van opmaak en ook lekker van smaak.
De lemon fish viel tegen qua smaak; van de vis betwijfelen we of het echt tarbot was en het was te hard gebakken met een keiharde korst (randen) wat tegelijkertijd soppig was door de dikke slijmerige saus. De saus was zuur, maar eerder azijnzuur dan geurig citroenzuur met stukjes fruit die uit blik lijken te komen.
De sizzling beef was qua smaak goed en pittig, maar er lag een halve cm olie bovenop het gerecht te drijven. Onsmakelijk om te zien en het hoopje ijsbergsla onder het vlees was dan ook glibberig vettig; kon je niet eten, zonde. Ook heel zonde was de beef die niet mals was, maar een zachte brij zonder de smaak of structuur van beef.
Het restaurant is mooi ingericht, met een gezellige ambiance en de bediening is vriendelijk, maar voor het eten alleen (met uitzondering van de buikspek met knoflook) zal ik niet terugkomen.

Gegeten op 8 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

"Nou nou", dacht ik toen ik de laatste (en enige 4) recensies zag van dit wegrestaurant aan de A58, bij de Wouwse Tol net voorbij Bergen op Zoom.
Maar goed, de laatste dateert alweer van bijna anderhalf jaar geleden, dus ik denk dat deze LaPlace in de tussentijd flink op de schop is geweest.
Want ik heb een poosje terug voor het eerst in lange tijd een goede ervaring gehad in een wegrestaurant! Toegegeven, het was vrij rustig om 12.30 uur in de middag.
We gingen voor safe en bestelde een Italiaanse Burger en een verse pizza. De jongeman zei ons dat wij niet hoefden te wachten; hij kwam onze bestelling brengen als het klaar was.
Goh, dat heb ik nou nog nooit meegemaakt in een LaPlace! Maar goed, met op onze dienbladen alleen een kop koffie bij de kassa afgerekend (uiteraard ook eerlijk de gerechten genoemd nadat de cassiere per abuis eerst alleen de koffie had aangeslagen) en plaatsgenomen aan een tafel bij het raam.
Na ongeveer 10 minuten kwam de jongeman aanlopen met een bord verse dampende goed belegde pizza en een bord met een grote burger, salade en friet. Op zowel de pizza als de burger met garnituur he-le-maal niets om op aan te merken. Vers broodje welke even op de gril was gelegd, goed gegrilde sappige burger, verse groenten en goed gebakken friet.
Het blijft toch een wegrestaurant, dus zelf je blad met lege borden wegbrengen, maar onderweg naar de afruimband werden we door diverse jonge personeelsleden netjes 'begroet' met een vriendelijk "Dank u wel en graag tot ziens!"
De inrichting is schoon en wat je van een wegrestaurant mag verwachten en heeft nog wat ouderwetse (historische?) features, maar de tafels en stoelen zijn modern en praktisch.
Overigens is mijn ervaring al poosje geleden, dus de exacte datum weet niet meer precies.

Gegeten op 16 oktober 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Het woord "Takeaway" impliceert snelheid. Tenminste, voor mij dan. Laatst voor een lunch (ik heb maar 45 minuten) daar neergestreken, mede omdat zij op 2 minuten loopafstand van mijn werk zijn. Toen ik daar binnenkwam, was ik de enige gast en werd door de gastheer vriendelijk welkom geheten. Binnen 2 minuten wist ik al wat ik wilde bestellen, maar de gastheer was minder snel. Na 3 keer te hebben aangegeven te willen bestellen, kwam meneer pas in actie. En toen begon het lange wachten. Ik dacht dat meneer bezig was met mijn bestelling achter de bar, maar dat bleek niet zo te zijn. Pas toen er na een dikke kwartier een mevrouw verscheen in de open keuken achterin, liep meneer naar haar toe en gaf mijn bestelling op.
Tegen de tijd dat mijn bestelling kwam, had ik nog maar 8 minuten over van mijn pauze, dus vroeg ik of het ingepakt kon worden om het mee te nemen vanwege tijdgebrek.
Het kon niet liggen aan de drukte, want er was ondertussen maar 1 andere gast binnengekomen, maar meneer reageerde heel chagrijnig en mopperig op mijn verzoek, alsof het mijn schuld was dat ik meer dan een half uur moest wachten op een wrap met zalm.
Overigens was de wrap zeer goed gevuld en lekker, maar ik zal niet nog een keer gaan lunchen daar.

Gegeten op 15 januari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

De zaak is groter dan de buitenkant doet vermoeden. Zodra je binnenkomt is de saladebar het eerste wat je ziet. De inrichting is gezellig donker met nisjes en trappetjes. De bediening is erg vriendelijk en doet niet moeilijk over kleine aanpassingen in menu's of schotels.
De saladebar is vrij standaard maar voldoet aan alle eisen. Grappig is het dat de tzatziki die je normaal gesproken standaard op je bord (hoofdgerecht) krijgt, onderdeel uitmaakt van het saladebuffet. Als je net als ik een liefhebber ben van een flinke dot tzatziki bij mijn vlees, zul je op je kleine saladebordje al plaats moeten maken voor de tzatziki. De souzouki is lekker gekruid en goed gegrild, de gyros was wat aan de harde kant.
Maar al met al is Delphi een zeer acceptabel Grieks restaurant met waar ik zonder bedenkingen gewoon terug zal komen als ik trek heb in veel vlees.

Gegeten op 18 januari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Ik had laatst trek in ouderwets Chinees-Indisch; comfort food.
Daar er veel van deze buurt-Chinezen de laatste decennia over de kop zijn gegaan, (Kanto-) koks met pensioen zijn gegaan of simpelweg overgenomen zijn door de nieuwe generatie als-het-er-maar-op-lijkt-want-Hollanders-vreten-het-toch-wel Chinezen uit Mainland China, is het moeilijk zoeken naar de smaak-van-vroeger.
Welnu, ik heb het weer gevonden en wel in Peach Garden. Een warm gevoel van nostalgie overviel me toen ik de eerste paar happen nam van het eten wat ik afgehaald had.
De babi pangang saus had precies de juiste balans van gember, knoflook, zoet en zuur. En geen dikke drab, maar liep mooi tussen het malse vlees door dat precies goed gefrituurd was.
De mihoen Singapore was goed gevuld en lekker pittig met volle kerriesmaak. De bp-spek was lekker knapperig gefrituurd. De Foe Yong Hai was eveneens goed gevuld, niet vettig (komt helaas vaak voor) en royaal overgoten met tomatensaus dat net als de babi pangangsaus geen dikke drab was.
Yes, dit is ouderwets buurt-Chinees-Indisch in optima forma.

Gegeten op 6 december 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Hmmm, 't Goude Hooft moet oppassen dat zij niet vervallen in de slechte gewoonten van vóór de verbouwing.
Een half jaar na mijn vorige recensie geef ik 't Goude Hooft nog steeds een 9 voor het interieur en decor, maar zowel de service als het eten krijgt van mij nu resp. 2 en 3 punten minder en komen nu beiden uit op onvoldoende.
De vaste kaart is onveranderd; wel zijn er vanwege het jaargetijde winterse stamppotten en erwtensoep bijgekomen. Lekker hoor, maar ik vind het geen restaurant-eten en vrij duur (€ 10,50) voor een bordje aardappelpuree met goedkope wintergroente en een bal gehakt of rookworstje.
Mijn eerste keus als voorgerecht tempura champignons was niet voorradig. Ach, kan gebeuren en als tweede keus de vitello tonato genomen. Die was saai en flauw van smaak.
Hoofdgerecht was saté van haasfilet wat ik bij mijn vorige bezoek ook had genomen (ik was in een veilige bui). Gevraagd om well-done en ik kreeg hem druipend van het bloed en nog helemaal rauw van binnen.
Weer meegegeven aan de ober en flink later kreeg ik mijn saté. Nu wel helemaal zoals gevraagd, maar toch een domper als je pas kan eten wanneer je tafelgenoten al bijna klaar zijn. De patat was anders dan de vorige keren: niet meer de luchtige knapperig-van-buiten-zacht-van-binnen patat, maar nu doodnormale "Vlaamse breed-en-plat frites" die van de groothandel leek te komen. Hè, wat jammer nou.
Ook jammer is het begeleidende plateautje met schaaltjes gekookte groente, gebakken aardappeltjes, salade, frites en mayonaise; of je nou met 2 of met 8 personen bent: je krijgt dezelfde hoeveelheid. Je mag kosteloos bijbestellen, maar ik blijf het vreemd vinden dat de bijgerechten niet meteen naar ratio wordt geserveerd.
Daarna koffie, thee en dessert; bij het bestellen van thee werd meteen gevraagd naar smaakje. Ik koos voor doodnormale Earl Grey en kreeg vervolgens een theezakje citroensmaak. Pfff...
t Goude Hooft is nog steeds een mooie gezellige plek om een drankje of borrel te doen, maar de hele avond dit soort foutjes in de uitvoering en service levert gewoon flinke irritatie op en dan is het besluit om de volgende keer elders te eten, snel genomen.

Gegeten op 13 december 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Midden op de Albert Cuyp en achter een doodnormale gevel vind je dit restaurant. Loop naar binnen en je waant je opeens in het Midden-Oosten. De inrichting lijkt een beetje samengeraapt, maar er is over nagedacht. Een smalle trap leidt je naar de entresol van de grote zaak waarvanaf je heerlijk mensen kan spotten en kan genieten van de gezellige en ongedwongen sfeer die er hangt. Heel divers publiek ook.
De service is vriendelijk, maar niet erg oplettend, maar dat komt waarschijnlijk door de drukte.
De kaart is vrij uitgebreid en biedt voor ieder wat wils, evenals de fijngeprijsde dagspecialiteiten. Falafel (voorgerecht) is lekker, maar lijkt niet huisgemaakt; platte rondjes die allemaal precies even groot en dik zijn. De salade die erbij geserveerd wordt, bestaat uitsluitend uit sliertjes ijsbergsla.
Sowieso is de groentegarnituur bij alle hoofdgerechten het zwakke punt: bij Bazar bestaat een salade uit komkommer en/of tomaat en/of sliertjes ijsbergsla. Meer niet.
Bij mijn hoofdgerecht was de grof gesneden komkommer en tomaat zelfs een beetje vies: een "vaatdoek-achtige", vreemd ondefinieerbare geur en smaak. Alsof de snijplank/mes/bak-waarin-het-bewaard-wordt niet goed schoon was. Gelukkig helemaal niks aan overgehouden en Bazar is gewoon een leuke zaak, maar voor het eten zal ik niet snel terugkomen.

Gegeten op 7 december 2013

IENS bestaat 15 jaar!