a TripAdvisor company

van Janelle C

Janelle C

Zo af en toe lunch ik bij Istana als ik grote trek heb in warm eten ipv een boterham.
Meestal neem ik als basis een nasi Djawa en een vleesgerechtje als sate ajam of rendang erbij. De daging pangang is ook erg lekker, maar net te weinig saus.
De pangsit is een lachertje, alhoewel ik er niet om kon lachen want ik moest er toch voor betalen: 6 plakjes gefrituurde wantanvelletjes van de toko met in een hoekje een kruimeltje heel taai ondefinieerbaar vlees. De tjendol is lekker van smaak, helaas echt mierzoet en wel een klein glas.
De bediening is routineus, maar wel vriendelijk.

Gegeten op 22 juni 2016

Gegeten op 11 juni 2016

Janelle C

Ik kom niet zo vaak in Amsterdam, maar voor zover ik mij kan herinneren, bestaat Oriental City al heel lang en is het decor ook al jaren hetzelfde. Voor rolstoelers niet toegankelijk. Het is er redelijk schoon (ook de toiletten), maar doet wel gedateerd en kitscherig aan. Maar goed, als ik naar een Chinees ga, kom ik er niet voor het decor, fijne ambiance of supergoede bediening: ik kom voor het eten!
De bediening is vriendelijk en doet gewoon zijn/haar ding; meer hoef en moet je er ook niet van verwachten.
Oriental City heeft heel veel gerechten op wel 10 verschillende kaarten staan, maar gek genoeg niet zo heel veel dimsum. En de dimsum die wel op de kaart staan, zijn gewoon standaard en niet zo bijzonder. Wil dat zeggen dat de dimsum slecht is? Dat ook weer niet: de hakau (gestoomde garnalen pasteitje) en woe kok (gefrituurde taro met vleesvulling) waren erg lekker en vooral de rijstdeeg van de gestoomde ha tsjeung was erg goed: glad, doorzichtig, stevig (goede bite) en smaakvol. Tot zover de goede gerechten.
Niet zo goed: De gefrituurde bami met vlees topping was smaakloos en de bami nogal taaierig. De fong tau (kippenpootjes) was behoorlijk droog, ondanks de tausisaus. De cha sieuw bao (geroosterd varkensvlees) zag er prachtig uit, maar de vulling was gortdroog en smakeloos. De gestoomde lau sa bao (vloeibare custard) zagen er ook mooi uit, maar de 2 broodjes waren hard aan de onderkant, alsof het uit de magnetron kwam en de vulling (belangrijkste onderdeel) was echt minimaal.
Deze minpunten in combinatie met de relatief erg hoge prijzen en ook de enorm trage uitgifte van de gerechten (echt heel lang wachten), maakt dat ik Oriental City in het vervolg links laat liggen. In plaatsen als Den Haag en Rotterdam kun je beter en goedkoper dimsum eten.

Gegeten op 3 mei 2016

Janelle C

Ruim van opzet. Heel veel keus en de meeste gerechten zijn zeker niet slecht. De grill plaat voor verschillende soorten vlees is klein, dus lang wachten en ongeacht wat je kiest: er wordt op alle soorten vlees dezelfde kruiden en knoflook-mengsel gegooid. Bij de vis-grill moet je zelf goed in de gaten houden wanneer je bestelling klaar is. Ik had zalm en sliptong, maar de kok gaf mijn zalm mee aan iemand anders. Ik zei nog: hé, dat is mijn zalm, maar de mevrouw liep al weg met haar bordje gamba's, panga en niet-door-haar-bestelde zalm erop. De buffetten worden redelijk goed en snel bijgevuld, maar door de drukte en vooral door treuzelende ik-weet-niet-wat-ik-wil-eten-zal-ik-ook-wat-van-dat-nemen-oh-sta-ik-in-de-weg gasten, duurt het even voor je een bord met eten hebt en je daarna een weg door de massa kan banen om bij je tafel te komen waar je de ondertussen lauwwarm geworden eten kan oppeuzelen.
Bij de frisdranken was er geen alcoholvrij bier of Radler te vinden, maar toen ik er naar vroeg bij de bar, werd er een gewoon biertje gegeven en stond de barmedewerkster mij alleen maar nietszeggend aan te kijken toen ik die weigerde (ik ben BOB).
Eten&Zo heeft een kinderhoek in de galmende grote zaal, maar die is qua geluid totaal niet afgeschermd, zodat je af en toe niet eens een gesprek kan hebben met tafelgenoten vanwege het gekrijs en gegil van kinderen boven je hoofd.
Geen ontspannende eet-ervaring en zeer veel lawaai; toen ik tweeënhalf uur later weer buiten stond, had ik knallende hoofdpijn. Dit was niet voor herhaling vatbaar.

Gegeten op 29 april 2016

Janelle C

Verscholen in het centrum een knusse lunchroom waar je goed kunt eten. Goede koffie (als het warm is) en veel variaties aan lunchgerechten die net iets anders zijn. Verse producten en geen zuinige porties.
De bediening is erg vriendelijk, maar ze laten je wel erg lang wachten op de bestellingen. Als je al kan bestellen, want 20 minuten voor je uit staren met een hippe kaart voor je op tafel is te lang. Nog eens 20 minuten wachten op een bestelde cappuccino die lauw op tafel kwam, is te lang. 35 minuten wachten op een broodje gekruide koude kip is te lang. Alles bij elkaar bijna 2 uur gedaan over een lekkere, maar in essentie simpele lunch. Te lang!
Het decor doet wat krakkemikkig aan en het meubilair is behoorlijk klein, maar zo groot is de zaak niet (ondanks 2 verdiepingen). Goede schoonmaak en een verfbeurt kan helpen.

Gegeten op 2 april 2016

Janelle C

Als ik in de binnenstad wil lunchen zonder haast, stap ik graag bij Brasserie Buitenhof binnen. Een kleine, maar complete kaart en met erg schappelijke prijzen voor het aangebodene. Buitenhof heeft mij nog nooit echt zwaar teleur gesteld, maar zo'n twee jaar geleden leek er langzaam de klad in te komen. Ik heb wel eerder de opmerking gemaakt dat ik het doodzonde vond dat met de mooie producten die zij gebruiken, soms slordig gekookt werd waardoor gerechten uiteindelijk nogal middelmatig (te ver doorgekookt, te droog, niet gaar, te vettig) op tafel kwamen.
De zaak heeft niet zo lang geleden een verfbeurt gekregen en het interieur is een beetje opgefrist. De harde kleuren blauw en rood zal niet ieders smaak zijn, maar opvallen doet het wel.
Veel belangrijker is dat de keuken de zaak weer op orde heeft. De kaart heeft regelmatig kleine veranderingen en er is dagelijks een andere dagschotel.
Gelukkig voor de eigenaar(s) dat steeds meer mensen Buitenhof ontdekken als fijne lunch- en restaurantplek, maar soms heeft de (altijd vriendelijke) bediening een beetje moeite de drukte bij te benen.
Nog 1 klein puntje: mogen de overheerlijke bakkeljauw-kroketjes iets groter? :-)

Gegeten op 12 maart 2016

Via online reservering

Met Rokkaa kennisgemaakt middels de IENS-dinner deal. Buiten Aziatische keukens is de Turkse één van mijn favoriete, met dank aan trips naar Istanboel. Maar op de één of andere manier lijkt het in NL alsof men de Turkse keuken alleen niet genoeg vind en wil men de gast zoveel mogelijk keus bieden door de keuken "Mediterraans" te maken. Persoonlijk heb ik liever één (kenmerkende) keuken met typische specialiteiten van het land.
De ontvangst door de vriendelijke bediening was hartelijk en het restaurant ziet er mooi uit. Al mag de verlichting iets beter want het was behoorlijk donker. Maar dat draagt wel bij aan de knusse sfeer.
De eerste gang (6 verschillende soorten mezze, of moet ik zeggen mezeler) is onmiskenbaar Turks. Heerlijke salades om met een goed Turks brood lang van te genieten. De tabouleh met rauwe bosui was superlekker. Alleen de feta (beyaz peynir?) was aan de zoute kant, maar gelukkig had het niet de typische geiten/schapenmelk smaakje, waar ik geen fan van ben.
Daarom als het hoofdgerecht gekozen voor de vis ipv lamsvlees. Volgens mijn tafelgenoot miste het lamsvlees de typische grillsmaak, maar de combinatie met de gerookte romige auberginepuree was wel lekker (toch stukje meegeprikt).
Mijn eigen hoofdgerecht was de gebakken tarbot- en zeebaarsfilet. Deed eerder Frans aan dan Turks. Bevatte nog een paar graatjes, maar dat kan gebeuren met vis. De witte wijnsaus was helaas wat summier. De groente garnituur op het bord was nog zuiniger; slechts twee plakjes champignon, een halve aspergetip, een reepje courgette en een plakje wortel. Gelukkig wordt er een rucolasalade bij geserveerd en patat. Ook het dessert deed niet erg Turks aan: zachte panna cotta met een bolletje mango-ijs en slagroom.
Ondanks mijn kritiek vind ik Rokkaa wel degelijk de moeite waard en zeker voor herhaling vatbaar om de rest van de kaart te leren kennen.

Gegeten op 6 februari 2016

Gegeten op 28 januari 2016

Janelle C

Leuk uitziende zaak en in de middag dacht ik daar snel te kunnen lunchen. Nee, dus.
Ik was er om 5 over twaalf en de zaak liep al snel vol. Maar mensen die later waren binnengekomen werden eerder geholpen. Overigens was de bediening aardig en voorkomend; daar ligt het niet aan. Maar ze zijn te onervaren om goed overzicht te houden over de zaak en lopen dan wat verdwaasd rond.
Het pasteitje (homemade?) was lekker en de bahn mi dac biet (geroosterd speklap) was een redelijk goed belegd en knapperig smakelijk stokbrood. Was echter een beetje flauw van smaak, maar er staat nuoc cham (vissaus) en (Thaise??) sriracha saus standaard op tafel.
Toch zal ik Viet Street niet toevoegen aan mijn lijst met doordeweekse lunchadressen: voor een stokbroodje en pasteitje heb ik dik 45 minuten moeten wachten en toen moest ik het nog opeten. Maar als loonslaaf moet ik gewoon op tijd terug zijn van lunchpauze (ook zodat collega's ook op tijd hun lunchpauze kunnen hebben) en als zulke wachttijden normaal zijn bij Viet Street, loop ik er voortaan straal voorbij.

Gegeten op 26 januari 2016

Janelle C

Na een paar slechte ervaringen in het verleden, heb ik Santos jarenlang gemeden. Een vriendin met een nog te verzilveren AH-spaarkaart wilde er naartoe, daarom toch maar gereserveerd en op een koude woensdagavond er naartoe. De verbouwing is heel erg goed gelukt: Santos heeft een moderne, knusse sfeer en is een stuk groter geworden.
Omdat wij met de AH-aktie kwamen, werd ons direct verteld dat wij "verplicht" waren een voor-, hoofd- en nagerecht te nemen. Wel keuze uit de hele voorkant van de kaart. Geen nood, de keuze was groot genoeg en de gerechten met de hoogste prijs worden in rekening gebracht.
De pittige Argentijnse worstjes waren niet pittig, maar wel kruidig en sappig en helaas ook te zout. De vlees empanadas waren lekker hartig.
Bij de hoofdgerechten werd niet moeilijk gedaan over aanpassingen, als je maar een meerprijs betaalt.
Het vlees komt heerlijk gegrild op tafel en de apart geserveerde sauzen zijn royaal van portie, net als de extra bestelde bijgerechten.
Als nagerecht gekozen voor de shake van citroenijs en limoncello, omdat ik dacht dat die het minst machtig zou zijn. Niet helemaal, maar hij was echt heerlijk. Mijn tafelgenote nam ook een Cafe Cubano (met bruine rum) erbij en ook die was volgens haar tiptop in orde.
De bediening is geroutineerd en efficiënt en niet onaardig, maar echt vriendelijk of hartelijk: nou nee.
Maar al met al ben ik nu weer wel positief over Santos en is een nieuw bezoek binnenkort wel denkbaar.

Gegeten op 20 januari 2016