van zonneroosje

• Recensies in de laatste twee jaar

Altijd gezellig bij Kitsch en Kunst, en fijn dat de zaak een doorstart heeft kunnen maken. Vanmiddag lekkere appeltaart gegeten. Jammer alleen dat de porties zo enorm zijn, ik schat de hoogte van de taart op zeker 10 cm. Dat mag best wat minder, het zou een tussendoortje moeten zijn, geen hele maaltijd. Ook jammer dat de bediening vanmiddag bijzonder onaangenaam was, bijna vijandig zou ik zeggen. De serveerster had waarschijnlijk haar dag niet, hoewel dit niet erg professioneel overkomt.

Gegeten op 8 januari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gegeten bij dit 'Beste restaurant van Friesland'. Wij hadden het verrassingsmenu: een uitstekende deal van drie gangen met bijpassende wijnen voor € 37,50. De gerechten waren heerlijk, en er was ook heel veel werk van gemaakt. Zo had ik als (vegetarisch) hoofdgerecht een groentemozaïek die een feest voor het oog en de smaakpapillen was. Het nagerecht was een terrine van vers fruit en ook daarbij werd een passende (dessert)wijn geschonken.

De bediening was zeer vriendelijk en er werd uitgebreid uitleg gegeven over de gerechten en de gebruikte ingrediënten. Ook onze honden werden niet vergeten: die kregen een bak water en een schaaltje koekjes. In verband met het mooie weer zaten wij heerlijk op het terras.

Het komt niet zo vaak voor dat ik een restaurant tref waar men zo'n oog voor detail heeft en zo duidelijk met liefde kookt. Voor alles een welverdiende 10 dus!

Gegeten op 1 augustus 2013

• Matig

Op basis van de positiever wordende meningen Doen een herkansing gegeven. Helaas, het niveau is echt niet verbeterd. Een kaart met uitsluitend pastagerechten en kipsaté, met op het krijtbord een paar schrikbarend dure aspergegerechten, dat is alle keus. De frieten zijn dan wel zelfgebakken, maar veel te dik gesneden (snel klaar?) en daardoor niet smakelijk (melig en droog). Ook de andere gerechten zijn weinig verfijnd. Gewoon matige eetcafégerechten, meer moet je er niet van verwachten. (En ik denk weer even met weemoed terug aan de enige keer dat ik bij Out of Time, vóór Doen op dit adres, at: een verrukkelijke curry tegen een zeer scherpe prijs).

• Redelijk

Ik dronk onlangs een ijskoffie bij de CC op de Meent. Het was een niet erg lekker drankje dat ik kreeg. Het eerste vierde deel ging vlotjes door het rietje en smaakte redelijk, maar toen was de pret op. Wat overbleef was driekwart lichtzoete grof gemalen ijsblokjes die niet meer door het rietje gingen. Dat betekende dus steeds even wachten voor één waterig slokje, waardoor je algauw een halfuur met je ijskoffie bezig bent.

Inmiddels heb ik gegoogeld op recepten voor ijskoffie, en overal, echt óveral zit ofwel roomijs, of melk en slagroom in. Alleen een romige smaak maakt ijskoffie namelijk echt lekker. Simpelweg espresso, een scheut melk, suiker, siroop met een smaakje en heel veel ijsklontjes is dus geen goed recept en zou je je gasten thuis ook niet graag voorzetten.

Verder: vriendelijk personeel, cappuccino's zijn wel heel lekker, buiten bleven de tafeltjes vies en bah wat zijn rokers toch ook vieze mensen getuige de vele peuken op het terras.

Fijn dat er wifi is bij de CC, maar dat krijg je niet zomaar. Ten eerste krijg je niet standaard een bonnetje, dat je nodig hebt voor de codes, dus moet je weer terug naar de kassa om daarom te vragen. Ten tweede moet je zowel een inlogcode als een wachtwoord opgeven, die beide nogal ingewikkeld zijn en die je ook nog eens een paar maal moet invoeren voordat ze werken. Is het eindelijk gelukt, dan heb je maximaal een uur (maar volgens mij al eerder) verbinding. Erg omslachtig allemaal, het lijkt me dat dat simpeler moet kunnen.

• Matig

Heb hier verschillende keren een pizza afgehaald, o.a. met aubergine en met rucola, en alle keren snapte ik niet dat Angelo Betti zo hoog staat aangeschreven. Niks speciaals, nogal klef in het midden, ik zal er niet snel nog een pizza afhalen.

• Matig

De keren dat ik hier kwam was ik steeds weer verbaasd dat ik géén twee bolletjes in een wafelhoorntje kon krijgen. Dat kon pas vanaf drie bolletjes. Bij twee bolletjes ijs krijg je bij deze ijssalon zo'n onsmakelijk zacht kinderhoorntje dat van een soort ouwel lijkt te zijn gemaakt. Als ik dan zei dat drie bolletjes voor mij te veel was maar wel graag een wafelhoorntje wilde, kreeg ik te horen dat ik dan voor drie bolletjes moest betalen. Het ijs vond ik niet ook heel bijzonder, er is lekkerder Italiaans ijs te krijgen in Rotterdam. Om deze redenen zoek ik vanaf dit jaar ook een andere ijssalon op, waarvan er gelukkig steeds meer verschijnen. Bij geen daarvan doen ze moeilijk over het aantal bolletjes in een wafelhoorntje. En waarom zouden ze ook?

• Goed

Hier nu een paar maal gegeten, steeds een Westerkratje genomen, dat zeker niet te duur is voor wat je krijgt. Fijn ook dat dit vegetarisch is. Verder zeer smakelijk, niet te grote porties maar met het nagerecht erbij voldoende voor de gemiddelde eter. Heel erg gezellig is het in deze ruimte echter niet en alleen aan het enige tafeltje bij bij het raam zit je nog een beetje lekker, maar dan moet je wel heel vroeg zijn of geluk hebben.
Gister eens wat afgehaald en dat was op zich lekker, althans, de taboulé en de polenta, maar de hartige taart was niet erg smakelijk en bovendien veel te zout (ik bleef die avond drinken). Volgende keer maar beter weer een Westerkratje.

• Matig

Leuke zaak, vriendelijke bediening, helaas lijkt er niets met de vele kritiek op culinair gebied te worden gedaan. Ten eerste vindt ik dranken en gerechten te prijzig voor wat toch wel 'gewoon' eetcafé-eten is. Vijf euro voor een klein glaasje prosecco, tel uit je winst (ervan uitgaande dat er tien glaasjes uit een fles van misschien 3, 4 euro gaan). De hoofdgerechten, vanaf een euro of 14,50, zijn inclusief een klein beetje groenten en wat blaadjes sla. Er zit géén friet bij, dus wil je die erbij, dan zit je tegen de twintig euro voor niets bijzonders. De friet is trouwens wél lekker en wordt opgediend in een papieren puntzak (leuk!). Ook de nagerechten zijn ronduit duur voor wat je krijgt. Neem de crème brûlée. Dan denk je een licht, zacht au bain-marie gegaard eiergerecht te krijgen, afgemaakt onder de grill. Niets is minder waar: voor de somma van 7,50 (mét het verplichte bolletje vanille-ijs) krijg je een klein schaaltje gekookte bloempap met wat gekarameliseerde suiker. Kosten: hooguit 25 cent, maar omdat het wel van de groothandel afkomstig zal zijn, misschien het dubbele. Fantasieloos, maar vooral misleidend want de naam 'crème brûléé' wordt hier ten onrechte gebruikt. Jammer ook dat de kaart vele maanden hetzelfde blijft, waardoor een herkansing wel erg lang op zich laat wachten.

• Uitstekend

Afgelopen zondag hier weer eens na lange tijd gegeten. Wij kwamen hier altijd omdat het lekker dichtbij is, niet om de kwaliteit van het eten. Maar dat werd een aangename verrassing: de zaak bleek van eigenaar gewisseld te zijn, en zeker ten positieve.

Vooraf kregen we lekkere olijfjes in plaats van het voorheen smaakbedervende standaardmandje brood met kruidenboter. Vervolgens at ik een heerlijke vegetarische ravioli. Niet te zout, niet te vet, gewoon erg lekker en verzorgd. De toetjeskaart was een volgende verrassing: geen ijskaart bestaande uit veel te grote coupes goedkoop vanille-ijs met mierzoete saus en spuitbusslagroom (zoals je algemeen bij pizzeria's in Nederland aantreft), nee: de toetjes waren huisgemaakt (!), zoals Italiaanse taart van mascarpone en bosvruchten, tirami-su, panna cotta... helaas was de taart op, maar de tirami-su was ook zeer de moeite waard en door het sinaasappelsap helemaal niet zo machtig als normaal het geval is.

De cappuccino was ten slotte erg lekker (dit is ook eerder uitzondering dan regel bij pizzeria's) en er werden heerlijke Italiaanse koekjes bij geserveerd.

Kortom, deze vernieuwde (buurt)pizzeria komt wat mij betreft meer in de buurt van een ristorante. Ook de bediening was trouwens erg vriendelijk en prettig. Echt voor herhaling vatbaar!

• Uitstekend

Gister voor het eerst bij Deliclassics gegeten en het was meteen een voltreffer. Zelden heb ik zo'n geslaagd etentje in een restaurant gehad. Alles klopte: het eten was supervers bereid (waar vind je dat nog tegenwoordig?), de ingredienten waren van topkwaliteit (bijna alles biologisch) en de smaak was voortreffelijk. Je proeft dat hier met alle liefde die de kok in zich heeft wordt gekookt. Ook de bediening krijgt een 'uitstekend'. De gast is hier nog echt een gast en ontbreekt het aan niets. Een geweldige aanwinst voor de stad, dit restaurant, ben er echt blij mee.

IENS bestaat 15 jaar!