van msaris

• Recensies in de laatste twee jaar

Marco en Inez zijn er ontzettend op vooruit gegaan qua pand, en het eten is nog zeker zo lekker als bij de Gastronoom, hun oude zaak in Harlingen. Blij dat ze terug zijn uit Midden-Nederland en binnen het uur rijden zitten in hun prachtige, smaakvol ingerichte monumentale pand met geweldig uitzicht over de haven. Ze snappen er smaak, ze begrijpen er service - je oude klanten herkennen en begroeten is echt een dikke plus, zeker als je ze een hele tijd niet hebt gezien. En de prijs-kwaliteitverhouding is nog altijd bijzonder aangenaam te noemen. Goede wijntjes bij lekkers te smullen, vrij klassiek maar altijd met een interessante twist (zoals limoen bij chocolades in het toetje en geen rosbief of biefstuk maar sappige bavette). Dit keer namen we vanwege de hitte drie gangen, maar ik sluit niet uit dat we een volgende keer voor uitgebreidere menu's gaan. Want terugkomen, dat doen we zeker! Al was het maar omdat de huiswijn een net boven gemiddelde terrasprijs heeft met een fiks boven gemiddelde smaak.

Gegeten op 21 juli 2013

• Redelijk

Fikse prijzen voor fatsoenlijk eten - de hazenrug was om je vingers bij af te likken, de rest was het om verschillende redenen nét niet (ongare pastinaak in smakeloze beignets, bijvoorbeeld, en en wel heel bescheiden, erg lopend chocoladetaartje). Maar een schreeuwende ara in de eetruimte en een opmerking van een klant als een aanval zien, zijn geen pluspunten.

• Redelijk

Van wat we bij het Veerhuys hebben gegeten, is niet veel blijven hangen. Behalve de heerlijk zachte olijfolie. En o ja, dat smeuige balletje eendenlever ter vervanging van iets zalmigs met rauwe ui, waarvoor ik hartelijk bedankte. De centrale gedachte achteraf was toch vooral dat het allemaal wat zouteloos was: bij een toprestaurant mag je niet de neiging hebben om naar zout, sambal of Maggi te grijpen om je eten wat pit mee te geven. Goede ingredienten, op zich mooie combinaties, maar niets echt outstanding. En oke, het was inderdaad heel druk, maar telkens (bijna) met de wijn van tafel weglopen zonder uit te leggen wat je schenkt en waarom, dat is ronduit onfatsoenlijk bij gasten met een wijnarrangement. Nog een enorm minpunt: vijf euro voor een glas wijn en vier euro voor een half glas wijn (bobarrangement) is een asociale verhouding. Dat levert zelfs in de Restaurantweek een totaalrekening van 135 euro voor twee man op, en dat is aan de pittige kant voor een menu dat net niet vult (en ik klaag normaal nooit over te kleine porties, want smaakvol eten mag best wat minder zijn dan een vol bord). Nee, het Veerhuys is geen herhaling waard, sorry.
(sorry voor het ontbreken van bijzondere tekens, dat stond het systeem niet toe)

• Uitstekend

De Gastronoom in Harlingen, op zaterdagmiddag in de Restaurantweek. Een bijna lege tent, alle aandacht voor ons en de paar andere gasten. Dat het hier niet met de benen buiten hangt, is onbegrijpelijk. Wat een kok (en je ziet hem nog werken ook, deze middag samen met z'n zoontje van zes, een feest voor hem en ons :-)! Wat een leuke bediening! Wat een smaakvolle schilderijtjes, en dan bedoel ik vooral die op de borden, want de muurkunst is wat minder mijn ding. De kritiekpuntjes zijn minimaal, het eten is voortreffelijk (het soepje van wadgarnaaltjes als amuse, de wegsmeltende zalmbereidingen in het voorgerecht, de kalfslende met perfect passende garnituren, de licht bevroren banaan in de parfait, jummie, jummie). Ik heb sinds die lunch in Harlingen een paar keer gezegd dat ik sinds Sergio niet meer zo lekker heb gegeten, ook niet bij restaurants met een sterretje. Niet dat de Gastronoom de kwaliteit van Oud Sluys haalt, dat is wat te veel eer, maar het eten is af en toe echt goddelijk en dat is toch zeldzamer dan je zou willen. Dit restaurant kan nog wat winnen aan decor (dat toilet, kom op!), aan sfeer, aan puntjes op de i, maar koken en bedienen, dat kunnen ze hier als de beste. Geen wijntjes omdat je moet rijden? Hier schenken ze gewoon een scheutje om te proeven in je glas, no charge at all. Koffie met friandises? 4,95, niet ouwehoeren! Zo komt het dat je voor al dat overheerlijks een rekening krijgt van onder de tachtig euro en snap je dat wij met een heerlijke nasmaak in de mond en een grote grijns eromheen naar buiten wandelden. We will be back!

• Matig

Misschien had de kok een offday, maar dit was geen aanrader. Het bedienend personeel is vriendelijk, servicegericht, snel en een tikje maf, zeker voor herhaling vatbaar, maar wat uit de keuken kwam onder de naam tapas, blonk een stuk minder uit. De cacik (tzaziki) was voortreffelijk, verder hooguit matig: smaakloze zalmspiesjes en dito garnalen (slechte inkoop), veel te zoute champignons met lam en de stunt van de avond: koude zure ansjovisspiesjes, terwijl we kozen uit de warme kaart en toen we er iets van zeiden, kregen we ze, aangevuld met wat rauwe tomaten en opgewarmd in de magnetron weer terug. Etersminachting van de bovenste plank. Foei. In algemene zin mag er wat minder prei en rauwe ui over zowat alle gerechten...

• Redelijk

De hele middag keken al die lekkere hapjes op het terras van De wereld ons aan. Het was al snel duidelijk: dat eten in de koelkast kan wachten, de kok van deze tent kookt vanavond voor ons. Het lot besliste anders: het werd buiten zonder terrasverwarming te koud en binnen was nog maar een tafel, die we niet kregen. Je zou zeggen dat een tafel precies genoeg was voor ons tweetjes, maar helaas wilde de bediening ons die plek voor vier niet afstaan. Dom kortetermijnbeleid; voor mij nooit meer De wereld, al zijn er louter positieve recensies.

IENS bestaat 15 jaar!