van ad_wijgerde

• Recensies in de laatste twee jaar

Ditmaal niet met partner waardoor we besloten met trein te gaan zodat we beide van de wijnen konden genieten. Met de lift naar de derde etage waar Alexander de sommelier samen met een jong dame, die ik kende van LN2, ons al op stonden te wachten, leuk. We werden begeleid naar de luxe lounge waar het aperitief werd gepresenteerd. Een prosecco van Della Staffa die goed bevalt. Hierbij op een kiezel een blokje gelei van rode biet met erop een toefje piccalilly en gepofte rijst, lekker. In een rvs houder een grote rechthoekige kletskop met sesam waarbij een heerlijke dip van wortel met gember. Een prima start.

We werden begeleid naar onze keurig gedekte tafel voor vanmiddag bij de keuken met uitzicht op het stadion. Een drietal amuses worden uitgeserveerd. Een krokant spinazie-algenschuim met stukje champignons en Imperial Heritagekaviaar. Een marshmallow van yuzu en appel met erop een schijfje watermeloen toefje basilicum gel en dunne haartjes van chili. In een schaaltje een crème van asperge, blokjes ham, stukjes zuurdesembrood en een saus van peterselie. Alle drie mooi verzorgde, keurig gepresenteerde amuses met verrassende smaken. Vooral de fruitige marshmallow viel in positieve zin op.

Een traditionele aspergewijn werd keurig gepresenteerd. Een Pinot Blanc 2012 van Leon Beyer. Ernaast op een grappig bord dat lijkt op een gerepareerd bord bereidingen van Oosterschelde kreeft, asperges en een mediterrane garnituur met blokjes Feta, bereidingen van chorizo, gelei van taggiasche olijf en verse blaadjes basilicum. Een verrassend smaakvolle combinatie, behoorlijk complex maar goed combinerend. De wijn was voor het garnituur ietsje licht maar het aroma vulde het gerecht mooi aan. Een prima eerste ronde.

Een zuid Franse rosé van Chateaus de Berne uit een vierkante fles werd onze tweede begeleider. Uit de keuken een stukje rode mul op parmaham gebakken met ernaast een salade van zeekraal met truffel, blokjes asperge en stukjes fijngemalen amandel. Aan tafel afgewerkt met een hartige kalfsjus. Ernaast in een cocktailglas een bitterbal met vulling van prei. De mul was lekker sappig en de ham gaf hem een mooie smaak de ziltige salade en de harige jus maakte het af. De wijn sloot goed aan met name door zijn heerlijke aroma.

Uit Spanje een Abadia de San Campio van Terras Gauda gemaakt van Albarino met complexe elegante stijl, heerlijk. Uit de keuken een gerecht met twee hoofdrolspelers, een stukje tarbot met licht krokante korst van comté en een gestoomde langoustine in een buideltje van groene kool. Ernaast asperges, stukjes wortel, druppels peterselie zalf en een hollandaisesaus. Mooie pure smaken en een fijne begeleider die met name bij de ziltige langoustine prima aansloot.

De dessertwijn slaan we niet over, een Piesporter Goldtröpfchen Riesling Spätlese feinherb 2011 van het huis Hain. Een heerlijke riesling met mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een mooie compacte presentatie van in kruidnagel gemarineerd citrusfruit met hierop een kruidensalade, flinke portie shiso green cressjes, quenelle ijs van bloedsinaasappel en als topping een krokante schuim van bergamot. Frisse smaken met in de hoofdrol het in kruidnagel gemarineerde citrusfruit die de wijn nog smaakvoller maakt.

Bediening was prima verzorgd met een beetje formele stijl. We kunnen vermelden dat Alexander (sommelier) duidelijk iets losser geworden is sinds “het knoopje los” wat ons duidelijk beter bevalt. De jonge dame presenteerde de gerechten keurig en niets ontging ze, complimenten.
Prijs kwaliteitsverhouding is prima, het vier gangen lunchmenu met “all-in” formule koste 49,50 de extra toegevoegde dessertwijn 8,50.
Avant Garde is een restaurant voor de fijnproever, het is genieten van verfijnde gerechten in een luxe ambiance. De porties kunnen voor de bourgondische Brabanders bescheiden overkomen maar aan het einde van de middag heb je voldoende gegeten. Ze hebben hun favorietenrol wederom waargemaakt, tot de volgende keer.

Gegeten op 17 april 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Ruim een half jaar geopend alweer. Het weer zat ditmaal mee dus lekker op de fiets richting Moergestel. De deur zwiepte open al voordat we de parkeerplaats op draaide, leuk hoor. We kregen ditmaal een tafel aan het raam net voor de bar, keurig met damast ingedekt. Als aperitief een witte wijn, een Sauvignon Blanc Prestigieux uit de Loire van het huis Drouet die prima bevalt. Hierbij worden doekjes uitgeserveerd om je handen te reinigen, grappig. Het eerste hapje ziet er zeer verzorgd uit. Een krokantje met stukjes zeesla en toefjes dashi mayonaise, heerlijk.
De tweede ronde met hapjes hebben een Caribische stijl. Bladerdeeghapje met gevogelte en pruimen. Gedroogde banaan met mousse van bakkeljauw. En een krokant bolletje kaas op een vork geprikt.
De eerste amuse is een crème van geitenkaas met walnoot, zoetzure biet en een gel van balsamico. Een mooie combinatie.
Ook nog een tweede amuse, in een cocktailglas. Een krokant gebakken kikkerbilletje op een bedje van sushirijst en bonenzalf.

Het broodgarnituur werd uitgeserveerd. Kleine brioches en wat opvalt was de grote korrel Himalaya zout waarbij een rasp uitgeserveerd werd. Leuk maar wel een beetje onhandig.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht. Een Portugese Vinho Verde van Dom Diogo, gemaakt van de Azal druif. Een lichte wijn met fruitig aroma en een elegante afdronk met op de tong een klein prikje. De koks kwamen zelf de gerechten inzetten, leuk. Een mooie presentatie van tartaar van gamba, gebakken mosselen, platte schijf van mossel en spinazie, zoetzure groentes en het geheel werd afgewerkt met een citrus vinaigrette. Een verfijnd gerecht met mooie smaken die prima combineren met de wijn, voor ons beide de topper van de middag.

De tweede begeleider komt wederom van het huis Drouet, ditmaal de rosé gemaakt van Grenache. Soepel met rood fruit. Uit de keuken een fleurige compositie van kraakverse groentes en een stukje gebakken dorade. De saus was met Antilliaanse receptuur bereid met de groentes op het bord. Mooie pure smaken waarbij de wijn keurig aansluit, prima.

We schakelen over op rood met een Ripasso Valpolicella 2011 van Monte Zovo. Rijk met tonen van rijpe kersen en een fruitige afdronk. Op het bord een mooi stuk langzaam gegaard buikspek op een bedje van dungesneden ui met erop kogeltjes van groene appel en staafjes van rabarber ernaast een zalf van rode biet. Het spek was keurig gegaard maar was op sommige plaatsen al ietsje droog. De fruitige accenten van de appel en rabarber zorgden voor een mooie aansluiting met de wijn.

Voor het hoofdgerecht was een Spaanse Ribera del Duero geselecteerd, de Tramuz 2012 van Trus Krel. Een robijnrode kleur met paarse gloed met in het aroma een mooie vanille toets. De zoon van de patron mocht ook even helpen met inzetten van de saus, leuk. Op het bord een keurige compositie van getrancheerde ovengegaarde eendenborst met structuren van mais, gebakken polenta en een saus van vijf kruiden. De eend was mooi van kleur maar de structuur was niet overal even mals. De saus was er heerlijk bij. De popcorn was een beetje taai geworden, jammer. De wijn was een heerlijke begeleider.

Als overgang nog een pre dessert in een whisky glas, afgeleid van de mojito. Als basis een pannacotta met hierop een mix van munt rum en hint van limoen afgewerkt met een crumble. Een smakelijk hapje.

Weer terug naar de Loire voor de dessertwijn. Coteaux du Layon, Prestige du Plessis 2011 van des Quarres. Een mild zoete complexe wijn met fijne honingtoets. Uit de keuken wederom een mooie presentatie van een citrus dessert. Een cakeje van limoncello, streepjes van lemon curd, toefjes gel van limoen, hazelnoot, crunch en quenelle vanille-ijs. Heerlijke frisse smaken. De match met de wijn vond ik iets minder, daar deze te weinig zuren had.
Als afsluiter nog een krachtige espresso met viertal lekkere friandises.

Bediening was op een hele leuke en gezellige wijze. Het werk was keurig opgedeeld. Een jonge dame zette het bestek in met witte handschoentjes en ze haalde de borden uit. Myriam presenteerde de wijnen en zorgde voor entertainment. De mannen uit de keuken zette de borden in en gaven een duidelijke gedetailleerde uitleg.
Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed, restaurantweekmenu 22,50, de extra gangen 7,50 en begeleidende wijnen 6,50.
We hebben genoten van deze uitgebreide lunch met mooie gerechten begeleid met fijne wijnen uit klassieke gebieden. Hoewel we de enige tafel waren deze middag was het toch erg gezellig met een huislijke sfeer.

Gegeten op 7 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

We kwamen een aanbieding tegen via Groupon en het leek ons leuk adres om eens mee af te wisselen. Eten bij een brouwerij. Het was een dinerbon maar mocht ook tijdens de lunch worden gebruikt, goede service!
Het weer was uitstekend en we besloten met de fiets gaan. Bij aankomst zagen we een karakteristiek gebouw. Een gedeelte met Franse kap dat geschakeld was aan de oude brouwerij waarnaast een lange ronde schoorsteen. Boven de ingang viel een gouden leeuw op. Het uitgebreide terras was opgesteld maar binnen zitten heeft voor ons de voorkeur. We mochten een plaatsje uitzoeken en dit werd er een aan het raam op het westen.
Binnen is het in verschillende ruimtes opgedeeld, centraal een ruimte die is ingericht in grand-café stijl met een grote bar. Links een restaurant gedeelte met open keuken. Rechts het restaurantgedeelte waar we hebben plaats genomen met veel ramen. De plafonds en vloer zijn van donker hout. Evenals de stoelen en tafels die zijn ingedekt met papieren placemats. Als decoratie staan er verschillende grote boeketten met amaryllissen. Aan de muur hangen oude zwart-wit foto's die verwijzen naar de geschiedenis van de brouwerij.

We startten met een Beerze bier de 5.5. Een licht geel bier met lichte smaak. Hierbij werden bruine sneetjes brood uitgeserveerd met kruidenboter en dunne plakjes droge worst.

Het voorgerecht is met coquille, gebakken, een carpaccio met een brunoise van rode biet, mayonaise van groene appel/citroen, espuma van citroen, gelei van cider en Brand Up 52 bier en een kletskop van kaas. Goede smaken die goed combineren en een prima eerste ronde, voor ons beide de topper van de middag.
De tweede gang is een pittige currysoep met Beerze tarwebier met hierin handgepelde grijze garnalen en afgewerkt met een gelei van rode biet. De soep is mooi hoog op smaak en de garnalen waren goed te proeven, de gelei gaf een verrassend accent.

Tijd voor een andere begeleider en het werd kriekenbier van Mystic. Het heeft iets weg van kersenlimonade met een pure kersensmaak. Uit de keuken een op de huid gebakken eendenborstfilet met blaadjes rucola, saffraan risotto en gelei van rode biet. Dit was voor mij de misser van de dag en hier kon het lekkere kriekenbier niets aan veranderen helaas.

Voor het hoofdgerecht schakelden we over naar het paradepaardje van de Beerze bieren, de Bold 10.5 Tripel Hop. Duidelijk iets krachtiger dan de eerste, aangenaam fruitig en redelijk licht. Op het bord huisgerookte entrecote met saus van Beerze Bold, seizoensgroenten en ook hier mocht de bieten gelei niet ontbreken. Hoewel ik geen liefhebber ben van bief moet ik zeggen dat deze entrecote een prima cuisson had en een fijne smaak. Het garnituur was erg basic en aardig om mee af te wisselen. De saus was goed en het bier combineerde erg goed bij de entrecote. Het gebruikte vlees is van de Blonde d'Aquitaine die “om de hoek” rondloopt en graast aan de oevers van de rivier de Beerze.

Het dessert was leuk gepresenteerd in een klein weckpotje. Een pudding van drop en munt met hierop crumble van pistache, quenelle room en een tak munt. In de deksel een bolletje ijs van Mongozo Banaanbier met een schijfje gedroogde sinaasappel. Verder op het bord een blokje gekonfijte gember en een gelei van drop. Goede maar niet indrukwekkende smaken, een aardige afsluiter.

Bediening was vriendelijk, de gerechten werden goed uitgelegd en het liep allemaal soepel door. Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, menu kost 25,- en de bieren zijn 3,- per glas, de Bold 10,50/75cl.
Kortom een leuk adres om eens gerechten met bieren te combineren want buiten de zelf geproduceerde bieren zijn er nog volop andere bieren te verkrijgen. Neemt niet weg dat ze ook goede wijnen hebben voor bij de iets luxere a la carte gerechten. Wij hebben in ieder geval een leuke middag beleefd.

Gegeten op 28 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Tim Looijenga (maître sommelier) en Gardy Joordens (chef) opende nog geen twee jaar geleden de deuren en ze hebben reeds een plaatsje verworven in de Lekker gids. Geen jonge talenten maar ervaren kerels die hun sporen in gerenommeerde restaurants reeds hebben verdiend. Tijd dus voor een eerste kennismaking.

Het weer was wisselvallig en we kregen een plaatsje in de serre. Het pand ziet er van buiten niet zo indrukwekkend uit maar van binnen is het keurig gerenoveerd. Een redelijk strakke moderne inrichting waarin het behoud van authentieke elementen een sterk sfeer verhogende rol hebben. Bij binnenkomst stap je de loungeruimte binnen voorzien van luxe fauteuils met uitzicht op de grote “open” keuken waar de koeien op de muur direct opvallen. De tafels in het restaurant dat verdeeld is in verschillende ruimtes waren keurig met linnen ingedekt. In de serre lagen er een ronde groene vilten placemats op tafel met mooie linnen serveten. De met leder beklede armstoelen zitten prima.

De eerste hapjes worden uitgeserveerd. Een creatieve stellage van een stukje boomstam met gewikkeld ijzerdraad waaraan de hapjes geregen waren. De marshmallow van saté was verrassend lekker evenals de gemarineerde en geblancheerde rettich met hartige kruiden.

De eerste amuse was een gepocheerd kwarteleitje met bolletje crème van prei en een crumble van noot. Dit combineerde wat minder met de wijn maar was zeker erg lekker.

De tweede amuse kwam op een stelling. Als basis een stukje kunstgras met op een paaltje een in lengte doorgesneden mergpijp waarop de blokjes in merg gepocheerde pompoen lagen met erop stukjes hazelnoot. Een verrassende combinatie, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Tim Looijenga, een gerijpte Sauvignon Blanc 2010 uit de Loire van Chateau Pierre Bise. Door productiewijze en leeftijd een minder fruitige wijn met een iets krachtigere body. Uit de keuken een kleurige presentatie van gemarineerde makreel, gelei van langoustine bisque, structuren van wortel, toefjes gel van piccalilly en zwarte krokantjes van aardappel. Een prima combinatie in smaak en structuur.

De tweede begeleider was een Italiaanse Vernaccia di san Gimignano van het huis Cesani gemaakt van Vernaccia. Een subtiel aroma met tonen van kruisbes en een klein bittertje in de afdronk. Uit de keuken een strakke presentatie van een sappig stukje krokant gebakken zeebaars met verfijnd garnituur van marloeskes, geschroeide lente-ui en gemarineerde peer. Het geheel wordt aan tafel afgewerkt met een delicate saus van prei (gekruid met een vinaigrette van lavendel). Mooie verfijnde smaken, genieten weer.

We schakelen over op een iets terug gekoelde Gamay uit de Julienas van Domaine de Gry-Sablon. Een fruitige rode met tonen van bessen. Uit de keuken een culinaire bereiding met The Duke Of Berkshire (Engels varken dat in de omgeving van Best wordt gekweekt). Een stukje filet van de rug met erop een klein stukje langzaam gegaarde zwoerd. Hoewel ik niet zo van zwoerd houd moet ik zeggen dat deze in combinatie met de filet prima combineerde en zorgde voor een diepere smaak. Verder op het bord een stukje gerookte paling, structuren van biet afgewerkt met een vinaigrette met vadouvan. Een verrassend mooie smaak combinatie. De heerlijke vinaigrette booste de smaken en was tevens de koppeling met de wijn.

Voor het hoofdgerecht was een houtgerijpte Chileense Chardonnay Reserva 2010 geselecteerd van het huis Alto Palena. Mooie klassieke stijl met aardig wat tonen van hout. Uit de keuken een mooie compositie van langzaam gegrilde tarbot met hierop een kroepoek van quinoa, heerlijke crème van pompoen, cilinder aardappel met erop poeder van olijf, cilinders beetgare zoete aardappel, stukje artisjok en toefjes pure van artisjok. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van gebrande paprika. De cuisson van de tarbot was prima. De smaakmakers waren de saus en de crème van pompoen.

De dessertwijn was een versterkte Italiaanse Natale Gini van Il Santo gemaakt van Trebbiano en Malvasia. Mooie amber kleur met in het aroma tonen van noten. Smaak medium zoet en een bittertje in de afdronk. We kregen om de smaak te resetten eerst nog een klein pre dessertje op een op een verfrommeld San Pellegrino blikje, leuk.
Het dessert zag er verzorg uit. Op een mooi wit bord lag als basis een crème van Valrhona caramelia chocolade, hierop een crumble van specerijen, ijs van gebrande mango, gel van duindoornbes en chocolade schotsen. Een hele mooie smaak combinatie met vernieuwde smaken en een goede balans tussen zoet en zuur. De wijn vond ik persoonlijk iets minder aansluiten daar het gerecht het bittertje versterkte en de alcohol branderig maakte.

Bediening is erg goed verzorgd door een drietal personen die het werk met liefde voor het vak uitvoeren. De hoofdrol was weggelegd voor Tim Looijenga die overigens niet alle wijnen zelf presenteerde. De wijnen waren goed gekozen en ze sloten met name aromatisch goed aan. Over smaak valt te twisten en ik ben zelf voorstander van een iets elegantere stijl van begeleiders.

De keuken heeft weten te verrassen met mooie en vernieuwde smaken. De ervaring van de chef komt tot uitdrukking in de gerechten. De liefhebber van culinair verfijnde gerechten zal hier graag een stukje voor omrijden. Het restaurant ligt op een knooppunt van fietsroutes. Hiervoor is er een tweede kaart aanwezig met goed bereide alledaagse gerechten. Voor ons was het een hele aangename eerste kennismaking.

Gegeten op 23 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

De Swaen is een restaurant met een lange geschiedenis en waar enkele van mijn favorieten werkzaam zijn geweest. Zelf was ik er nog nooit geweest. De restaurantweek bood een goede gelegenheid. Het weer was als een heerlijke lentedag en het flinke terras zag er aantrekkelijk uit. Toch hadden we de voorkeur voor een plaatsje binnen om zo geen last te hebben van rokers. We waren hierin overigens wel de enige.
Het restaurant is strak ingericht met voornamelijk vierkante tafels waarvan er een met een linnen loper was ingedekt. Een wand is rood en op de vloer ligt een donker tapijt wat sfeer verhogend is. Een lange hoge gebogen bank verdeeld de ruimte om zo de loop naar het terras te camoufleren, keurig.
Het eerste nieuws was niet zo goed, Frans Knaapen de maître was 's morgens met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd, improviseren dus. De partner van Frans nam het over en ze werd ondersteund door een jongen van de zwarte brigade die hielp bij het presenteren van de wijnen.

Als aperitief een witte wijn, Sauvignon Blanc en Gros Manseng. Lekker licht en fruitig. Hierbij een bladerdeeghapje en een kerrie cakeje. Dat werd gevolgd door een amuse in een glaasje. Een stukje gemarineerde tonijn met een dip en verse groentjes.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd, een Quintaluna Rueda 2011 van het huis Ossian, met tonen van appel en kruisbes. Uit de keuken een langwerpig goed gevuld bord met zeefruit, zeegroenten, structuren van quinoa en komkommer en een ponzu dressing. De smaken zijn goed maar niet verrassend, de coquille springt erbovenuit met zijn zoete korst en sappige kern. De afwisseling in structuren was prima uitgevoerd.

De tweede begeleider kwam uit uit de Douro streek. Een Aneto Branco 2011, een rijkere wijn met heerlijke vanille toets. Op het bord een keurig gebakken stukje heilbot met hierop een quenelle Moluga (nep kaviaar). Hiernaast gepureerde aubergine, partjes van gefrituurd artisjok hart, gepoft tomaatje en het geheel is afgewerkt met basilicum olie en een schuim van parmezaan. Mediterraanse smaken die mooi combineren en voor voldoende afwisseling zorgen bij de sappige vis. De Moluga was verrassend goed van smaak evenals de schuim. De wijn was een prima begeleider. Dit was onze favoriete ronde van deze middag.

Voor het hoofdgerecht was een Argentijnse Tikal Natural 2011 geselecteerd, gemaakt van Malbec en Syrah, mooie diepe kleur, fruitig aroma, vol en tanninerijke afdronk. Goed om even te vermelden dat ik het rund gerecht heb laten wisselen door een vrije keuze uit de keuken. Dit werd een hoender filet met geschaafde Bianchetti truffel, krokante aardappel, quenelles knolselderijpuree, knolletjes, champignons en een jus van laurier. Ernaast nog een hoorntje met kipsalade en truffel. De hoender vond ik ietsje droog en het velletje was wat taai, jammer. De combinatie met de wijn was niet helemaal optimaal daar de wijn over de hoender heen ging. Ik had nog van het stoofvlees geproefd, dat combineerde duidelijk beter.

De dessertwijn was van het huis Tschida, een Auslese van Muskat Ottonel 2012. Een heerlijk frisse dessertwijn met in het aroma tonen van muskat en abrikoos. Op het bord een keurige presentatie. Een balk van cheesecake ernaast een quenelle roomijs met passievrucht op een crumble en een “compote” van tropische fruit met hierop een schuim van limoenblad en kokos. Hele mooie smaken die prima combineren met de wijn.

Bediening was ondanks de improvisatie goed verzorgd. De partner deed het op een gezellige informele wijze en ze gaf je een thuisgevoel, leuk. De jonge man uit de keuken had duidelijk een hobby met wijn want hij wist ze op een leuke wijze te presenteren.
Prijs-kwaliteitsverhouding is goed, vier gangen lunchmenu 34,50, aperitief 4,30 en begeleidende wijnen tussen de 5,50 en 6,50.
De gerechten waren iets minder verfijnd dan we gewend zijn en iets groter van formaat. Wel hebben we genoten van deze gezellige middag. Als afsluiter nog het “goede” nieuws dat de Frans Knaapen de maître gedotterd was maar nog wel enkele dagen rust nodig had, wat voor iemand in de horeca geen eenvoudige opgave is.

Gegeten op 13 maart 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

We zagen in een krantje een leuke aanbieding voor een nog te openen tapas restaurant. Dagverse producten gecombineerd met een chef die meerdere jaren in Spanje ervaring heeft opgedaan, dat wilde we wel eens uitproberen. Het reserveren liep storm en we konden voor een week na de opening nog een tafel reserveren.

Het restaurant ligt net buiten het dorp, parkeren is geen probleem. Het restaurant is eenvoudig maar sfeervol ingericht. Aan de bar vier hoge tweetjes, verder geschakelde tweetjes. Op tafel een oranje papieren loper met papieren servet. De menukaart is voorlopig nog op een A4tje geprint. De kaart is vanwege de scherpe actie wat ingekort. Veertig tapas overzichtelijk gesorteerd in verschillende groepen. Aan de muur drie krijtborden met hierop een royale keuze wijnen per glas (13 stuks). Een gezellig Spaans muziekje met gitaar en zang op de achtergrond.

We wilden graag een trippeltje. Deze was er niet, wel een Spaans biertje wat we wel wilde proberen. Verse gesneden broodjes (pan gallega) werden gepresenteerd met olijven tapenade, aioli en olijfolie, een goede start. Er werd even uitgelegd hoe het bestellen gaat. Telkens maximaal drie gerechtjes op een briefje schrijven en deze in een houdertje plaatsen.

Van de koude voorgerechten kozen we, zeevruchten salade, garnalen salade en serranoham. Alle drie lekker maar met iets minder smaakbeleving dan gehoopt. Het biertje was op en we schakelde over op de wijn. Een glaasje Albariño van het huis Maior de Mendoza die beter beviel dan het pilsje.

We gaan door naar de groentegerechten, een kroketje met geitenkaas en spinazie, groene paprikaatjes met zeezout en gefrituurde uienringen. Ook weer aardig maar niet verrassend.

Over naar de vis, het soepje, de calamaris met citroen en knoflook mayonaise en de viskoekjes. De soep had een dunne smaak. De calamaris was gefrituurd en aardig. De viskoekjes waren eigenlijk stukjes gefrituurde vis.

We nemen een PX sherry voor bij de kaas, lekker. Een schaaltje met nootjes, stukjes Manchego en Spaanse blauwe kaas. Een goede ronde.

Als afsluiter het dessert Andaluz. Bolletje basilicum ijs met schaaltje crème Catalana en churros met chocoladesaus. Ook weer aardig.

Bediening werd verzorgd door twee gezellige dames van middelbare leeftijd. Het liep allemaal lekker door en ze straalde plezier uit. Prijs-kwaliteitsverhouding is goed. Kwaliteit is wat minder maar het kost dan ook erg weinig, tapas 10,-, pilsje 2,25, wijnen van 3,- tot 4,25, espresso 2,25.
We hebben een leuke avond gehad en ik denk dat het de liefhebbers van tapas zeker zal aanspreken.

Gegeten op 16 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Na onze positieve eerste ervaring nogmaals geboekt. Ditmaal voor een zes gangen diner via Groupon. We kregen een plaatse centraal in het restaurant. De tafels zijn keurig ingedekt met fijn linnen en zilveren couverts. Als aperitief een aangename Rueda waarbij een drietal smaakvolle hapjes worden uitgeserveerd. Een hartige Madeleine, blokje biet met krokant jasje en pikant sesam krokant.
We gaan door met de eerste begeleider, een stuivende Sausaler Sauvignon Blanc uit Oostenrijk van het huis Trement die prima bevalt. Op het bord een cilindertje tartaar van makreel met ernaast bulgur waarop een stukje gemarineerde makreel, toefjes geiten yoghurt en een citrus vinaigrette. Mooie lichte smaken die keurig combineerde met de wijn.

De tweede begeleider was een bekende, Domaine Haut Gleon gemaakt van Chardonnay, Sauvignon en Roussanne, complex en rijk. Hierbij een heldere ossenstaart soep met croutons waarin stukjes gestoofde ossenstaart. Een keurige soep maar niet een gerecht wat ik had verwacht. Partner had overigens, omdat ze deze avond liever geen vlees wilde, een klassieke kreeftensoep, waar ze van genoot.

Uit Italië de derde begeleider van het huis Masseria Pietrosa gemaakt van Fiano. Op het bord een sappig stukje snoekbaars met krokante korst waarin parmezaan. Erg mooi in combinatie met de piccalilly en de gekarameliseerde venkel. De wijn sloot hierbij goed aan.

We schakelden over op Spaans rood met een krachtige Flor Del Montsant gemaakt van Grenache en Carignan. Op het bord een mooie presentatie met de met hoisin gelakte eendenborst in de hoofdrol. In het garnituur verfijnde oosterse smaken en een saus van gember en sereh. Als gerecht de topper van de avond maar de wijn combineerde helaas niet. Hij overheerste het gerecht met zijn krachtige smaak en het gerecht gaf de wijn een branderig mondgevoel, jammer.

Voor het hoofdgerecht was een Vino Nobile de Montepulciano geselecteerd van het huis Capoverso. Op het bord de minste gang van de avond. Zwezerik die er krokant uit zag maar die dit niet echt was. De smaak was wat flets. Hier kon het garnituur en de wijn niet veel aan verbeteren helaas. Ook het visgerecht van partner voldeed niet aan haar verwachtingen, jammer.

Een hele mooie Italiaanse dessertwijn werd gepresenteerd. L'Estro de Mastro van Il Conte Villa Prandone gemaakt van laat geoogste Passerina. Het dessert zag er erg aantrekkelijk uit. Pasta van pure chocolade met een quenelle ijs van melk chocolade, crème van gezouten karamel, blokjes fudge en een balkje huisgemaakte pindakaas. Mooie volle smaken die prima combineren met de heerlijke wijn, een prima afsluiter.

Bediening was verzorgd maar toch iets onder de verwachting. Niet dat er zaken echt fout gingen maar het voelde wat afstandelijk. De wijnen werden door verschillende personen kort toegelicht. Prijs kwaliteitsverhouding vond ik ondanks de aanbieding nog net niet goed. Het menu koste slechts 45,- , de begeleidende wijnen 8,50 en de huiswijn 6,-. Het menu was eigenlijk iets te wisselend van kwaliteit en had met twee gangen minder beter gescoord.

Gegeten op 13 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Na de verrassende kennismaking van een half jaar geleden toch maar weer eens geboekt voor het proeverijmenu. Het weer was ditmaal regenachtig en vanaf het station is het net wat te ver lopen dus de auto gepakt. Parkeren is geen probleem. In de brasserie is een kleine verbouwing gaande waardoor we uitwijken naar het naastgelegen restaurant Ibu-Aidit. We krijgen een tafel aan het raam. Deze keurig is ingedekt met een damasten lopertje. We gaan voor het vijf gangen proeverijmenu, partner liever zonder vlees, wat geen probleem was.

Als aperitief de witte huiswijn, een keurige chardonnay 2012 van Las Rocas. Het eerste hapje werd gepresenteerd op een bakje ijs, blokje ceviche van skrei met toefje gel van zeekraal en bolletjes vruchtvlees van een exotische citrusvrucht, verrassend lekker.

Het tweede hapje was een mooie presentatie op een klein wit tafeltje. Mousseline van aardappel met kaantjes, aardappelkrokant, haringkuit en smeuïg eigeel. Mooie winterse smaken.

De eerste begeleider werd door Paul Adriaanse (maître/sommelier) keurig ingeleid. Sauvignon Blanc 2012 uit Marlborough van Bishop's Leap. Uit de keuken de topper van de middag. Op de bodem een pikant kokossoepje met sereh met hierin allerlei zeefruit (langoustine, krabsalade, krab koekje, pétoncle en grijze garnalen), gel van limoen en toefjes gel van zeekraal. Heerlijk complex met veel smaakbeleving en een fijne begeleider, super!

Voor het tweede gerecht waren twee wijnen geselecteerd, een droge Silvaner uit de Franken van Zur Swane met een elegante stijl en een droge Riesling 2012 van Louis met een fruitige stijl. Het gerecht zag er weer verzorgd uit. Als basis schijfjes zoetzure biet met hierop schaafsel van beenmerg, blokjes buikspek, crème en makaron van biet. Beenmerg heeft een nogal uitgesproken smaak en hier moet je van houden. Persoonlijk vond ik de dosering wat te royaal. Verder een prima gerecht waarbij ik de Silvaner het mooist vond.

De rode wijnen werden aan de andere tafel al voorgeproefd en eentje gekarafeerd, leuk om te zien. Geschonken werd een Franse Pinot Noir met zes maanden houtrijping van Le Grand. Dirk Bullens de chef presenteerde zelf de gerechten, leuk. Rendang van kalfswang met hierop een quenelle ijs van appel en gember, ernaast gebakken uien met soja en kleine paddenstoelen in schuim. Het vlees heeft een hele zachte structuur en is zeer hoog op smaak gebracht met een pittige specerijenmengsel, wow. Dit combineerde super met het appel-gember ijs. De wijn bleef tegen deze stevige smaken keurig overeind.

Voor bij het hoofdgerecht een Franse Syrah 2012 van La Forge Estate met paarse gloed en boordevol zwart fruit. We mochten even in de keuken kijken hoe Dirk de borden dresseert, leuk. Op het bord 13 uur gegaarde lamsnek met een honingsaus, lamsstoof, kerriesaus en quenelle wortel met ui. De nek had een zachte structuur en een mooie volle smaak, heerlijk. Met het garnituur kon je voldoende afwisselen. De wijn verzorgde fijne zuren en maakte het gerecht compleet.

De dessertwijn was een Italiaanse licht mousserende rode Brachetto d'Acqui 2012 van Braida. Een transparant rode kleur met in het aroma hints van framboos en rozenblaadjes. Op het bord bereidingen van amarenekers, yoghurt en room afgewisseld met cake, krokant. Mooie smaken die prima combineren met de wijn.

Als afsluiter een espresso met en drietal friandises.

Bediening was erg goed verzorgd met Paul Adriaanse in de hoofdrol, keurige uitgebreide uitleg over de gerechten en wijnen op een vriendelijke en joviale wijze. Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, menu 37,50 aperitief 4,- en begeleidende wijnen 5,50. Dat het vorige keer geen toevalstreffer was bleek uit deze fijne beleving. Dirk en Paul zijn een top team en we voegen ze daarom graag toe aan onze favorieten.

Gegeten op 7 februari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Het restaurant heeft onlangs een grote verbouwing gehad. Er is een brasserie bijgekomen om het wat laagdrempeliger te maken. Ik was er nog nooit geweest dus maar eens op de website gekeken. Hier kwam ik, op de restaurantpagina, een drie gangenmenu voor slechts 24,50 tegen. Je hoeft dus niet meer te wachten op de restaurantweek om eens kennis te maken. We hebben even gebeld om te vragen wat het inhield. We hoorde dat het een keuzemenu was. Dus meteen maar gereserveerd voor de lunch.

Bij binnenkomst werd gevraagd of we in het brasserie of restaurantgedeelte wilde plaatsnemen. We hadden gereserveerd voor het restaurantgedeelte dus dat was niet zo moeilijk. Het restaurant ziet er erg goed uit en is sfeervol ingericht. Met vitrage is de ruimte verdeeld wat het knusser maakt. De open keuken, met op de voorgrond een koeling met producten uit de zee, valt meteen op. De tafels zijn keurig met damast ingedekt. Aan het raam allemaal viertjes, ernaast de tweetjes die per twee tafeltjes in een nisje staan. Achter het gordijn de hogere tafels. We nemen een tafel met uitzicht op de keuken.

Aan tafel werd het lunchmenu uitgelegd, twee gangen en koffie op thee. Net iets anders dan op de site, maar goed. Als aperitief kiezen we een wijn van de kaart. Een complete kaart met flink wat wijnen per glas, complimenten. Het werd een Pinot Noir 2010 uit de Sancerre van Claude Riffauld die goed bevalt. Het borrelgarnituur bestond uit kaaskoekjes en zwarte olijven.

Het voorgerecht zag er goed uit. Terrine van eend met hierop wat rode uiencompote, een rolletje van plakjes gegaarde eendenborst, pure van pastinaak, krokant van pastinaak en afgewerkt met een gevogeltejus. De terrine was erg grof, het leek meer op stoofvlees met een sappige structuur. De plakjes van de borst waren voor mij wat te lang gegaard, de smaak was overigens goed. De wijn combineerde er erg goed bij.

Voor het hoofdgerecht had ik een Viognier 2012 gekozen van Domaine de la Janasse. Uit de keuken het visgerecht. Kabeljauw, griet, op een bedje van venkel, sugar snaps en wortel, verder gepofte tomaatjes, gekookte aardappelschijfjes en een mosterdsaus met dragon. De kabeljauw was prima gegaard, de griet iets te lang. Een smakelijk maar toch wel eenvoudig gerecht.

Bediening is goed, hoewel er niet naar de reservering is gevraagd. Gerechten werden verder goed toegelicht. Prijs kwaliteitsverhouding is goed, menu 24,- en de wijnen per glas variëren tussen de 4,- en 7,- euro.
De conclusie is dat het een hele mooie zaak is geworden, de gerechten sluiten iets minder aan bij mijn persoonlijke smaak.

Gegeten op 30 januari 2014

• Recensies in de laatste twee jaar

Ons laatste bezoek was alweer bijna een jaar geleden en een “Surprising seven” all-in menu trok onze aandacht. Het menu is het antwoord van het restaurant op de groupon aanbiedingen, een top initiatief!.
De verbouwing is in volle gang maar daar heb je verder in het restaurant geen last van. We starten met de huiswijn, een goede witte Rhône waarbij we een tweetal hapjes kregen. Het eigengebakken broodje is vervangen door een nog lekkerder broodje van Desem Enzo, mooi.
De eerste amuse is met mossel, grijze garnalen en een schuim van aardappel. De tweede is meer pikant met baba ganoush en ansjovis.

De eerste begeleider werd door Bart Verbunt (de nieuwe maître / sommelier) op beknopte kundige wijze gepresenteerd. Tevens wordt toegelicht dat de wijnen per twee gangen zijn geselecteerd. Een klassieke strakke Sauvignon uit de Pouilly-Fumé die goed bevalt. De eerste gang was een vegetarische met bulgur, feta, pompoen bereidingen en stukjes cashewnoot. Mooi op smaak, met een goede mondbeleving en die goed combineerde met de wijn.

Het tweede gerecht was een gebakken sint jacobsmossel met en fris garnituur van piccalilly, atjar van rode kool en zoetzure biet. De wijn werd door de wat zoetere accenten in het gerecht nog wat strakker maar sloot goed aan.

De tweede begeleider was een verrassend mooie. De “Terre di Vei” van Vincenzo Bossotti uit de Langhe (Italië) gemaakt van Arneis. Complex aroma met verfijnde smaak en subtiele zuren. Uit de keuken op een rood bord een stukje gegrilde dorade met vongole schelpen, rolletje pandan, in miso gemarineerde shiitake aan tafel afgewerkt met een heerlijke botersaus. Wat een heerlijke smaken en wat een mooie combinaties met de wijn. Verrassend hoe de rijst met sereh combineerde in het gerecht. Een top ronde!

De vierde ronde is een specialiteit van de chef. Een smeuïge polenta met beukenzwammetjes en schaafsel van bosui besprenkeld met olijfolie. Deze wordt aan tafel afgewerkt met witte en zwarte truffel. Een fijne gelegenheid om eens het verschil te proeven en ruiken waarbij dan de witte een meer uitgesproken smaak en geur heeft. Het gerecht is echt genieten, de wijn sluit ook hierbij perfect aan.

We schakelen door naar rood met een Zuid Afrikaanse SMV 2011 van het huis Boschendal. Vol zwart fruit en een zachte afdronk. Uit de keuken twee stukken filet van de eendenborst, verschillende bietbereidingen, gepofte granen en een geweldige saus. De saus was de smaakmaker van het gerecht. Het geheim, deze was aangemaakt met eendenlever, jammie. Als verrassing kwam de chef nog een side plate. Een ravioli gevuld met gestoofde eendenbout, erop een stukje smeltende ganzenlever, stukjes olijf, stukjes walnoot en blaadjes van spruit waarover nog de heerlijke saus geschonken werd. Snoepen!

De keuze was of zoet of kaas. Ik wilde, als het mogelijk was, een kaas gerecht. Dit kon maar werd met de inspiratie van de dag bereid. Een uitdaging voor de keuken en de sommelier, leuk. De begeleider was gekozen en een grote wijn uit Slovenië werd gepresenteerd. Een ijswijn gemaakt van handgeplukte Welschriesling van het huis Gomila van de familie Puklavec, een bonbonnetje met delicate zuren en een rijke afdronk. Uit de keuken Bleu de Gex met gekonfijte ananas, gemarineerde verse ananas, druppels gel van duindoornbes en pinda's. Een originele, gedurfde combinatie die erg goed bevalt.

Als afsluiter nog een zoet dessert met ijs van boeren yoghurt gekruid met een sap uit de toppen van een dennenboom, gin-tonic, bloedsinaasappel. Fijne structuren met verrassende smaakcombinaties, mooi.

Bediening werd met name verzorgd door Bart Verbunt de nieuwe man. We zijn hem bij verschillende restaurants tegengekomen en het lijkt erop dat hij het bij Auberge helemaal naar zijn zin heeft. Op een keurige maar joviale wijze werden de gerechten en wijnen gepresenteerd. Dit was voor ons zijn beste performance tot nu toe. Hij werd ondersteund door een vriendelijke jonge dame. Het geheel liep gesmeerd. Ditmaal weliswaar met iets minder show en humor als vorig bezoek (met Myriam Sillie) maar zeker niet minder.
We zijn ditmaal aangenaam verrast door de vorderingen die door het keukenteam zijn gemaakt. We zijn vooral te spreken over de mooie volle smaken van individuele bereidingen en de goede smaak combinaties op het bord. De aanbieding is een echte aanrader. Het leuke is dat deze nog wordt uitgebreid naar kleinere menu's, want zeven gangen is wel copieus. Als de verbouwing achter de rug is heeft Tilburg er weer een culinaire hotspot bij.

Gegeten op 10 januari 2014

IENS bestaat 15 jaar!