a TripAdvisor company

van Suba

Suba

Een bijzonder genoeglijke avond gehad bij restaurant Viviamo.
Bij binnenkomst valt meteen de gezellige sfeer op, vooral te danken aan het smaakvolle houten interieur. Dat wordt nog eens geaccentueerd door de zeer attente en flexibele bediening. Een eerste leuke informatie was dat wij dit restaurant niet moeten zien als een typisch Italiaans restaurant maar als een modern restaurant met een rijk scala aan Italiaanse invloeden.
We namen als aperitief de Limonsecco met de eigengemaakte limoncello en een Hugo Projito op basis van prosecco en vlierbessenbloesem. Daarna konden we moeilijk besluiten of we voor de 3 of voor de 4 gangen proeverij zouden gaan. Was geen probleem: ‘u gaat voor de 3 gangen en dat mag u op het eind desgewenst aanvullen tot een 4 gangen’.
We hadden een bord antipasto met o.a. een soepje en heerlijke ruwe en gekookte Italiaanse ham. Vervolgens een pasta tussengerecht en daarna een schaal met 4 verschillende zeer smakelijke hoofdgerechtjes, op ons verzoek met beperkt vis. We namen bij de gerechten een witte Feudo Monaci Fiano Salenti en een glas Bardolino classico, beide wijnen mooi op temperatuur en goed van smaak. Omdat de porties toch redelijk groot uitvallen lieten we de vierde gang aan ons voorbij gaan en kozen ervoor om gezamenlijk een chocoladetaartje te delen en daar hebben we geen moment spijt van gehad.
Toen we het restaurant verlieten hadden we echt het gevoel een avondje uit zijn geweest, een groter compliment kun je volgens ons niet geven.

Gegeten op 18 juni 2016

Suba

We besloten om eens te gaan proeven hoe de nieuwe eigenaren van de Burgemeester (Sander Spruijt en Anne Hövels) het stokje van Bernard Tesink hebben overgenomen. We kozen voor het menu FIJNproeven en we hebben een geweldige avond gehad.
De aperitieflijst is uitgebreid met enkele bijzondere vooral lokale bieren en Suba koos voor een Brutaal Blondje van brouwerij De Borrelnoot uit Woerden, een prima fris en stevig witbier. Daarbij werd een mooi en divers borrelgarnituur geserveerd. Na twee amuses (‘aangeklede’ tonijn en filet americain) begonnen we met ons driegangen menu: Ossenworst, eend en een kaasplateau. Als je dit zo leest, lijkt het eenvoudig en doorsnee maar wat de keukenbrigade hiervan heeft weten te brouwen is zondermeer subliem: Verrassende combinaties, delicate sausen en fraaie opmaak maakten deze gerechten tong- en oogstrelend.
We hadden hierbij een wijnarrangement waarbij achtereenvolgens een Weisburgunder, Sangiovese en Nebbiolo werden geschonken. De wijnen combineerden voortreffelijk bij de gerechten en werden uitgebreid toegelicht, iets wat je aan de sommelier Rodney Bottenberg natuurlijk prima kunt overlaten. Ook de bediening en de toelichting bij de gerechten door onze gastvrouw liet niets te wensen over. Hoewel het restaurant volledige bezet was, werd er ruim tijd genomen voor uitleg en zelfs voor een wat meer sociaal babbeltje.
Het interieur van het restaurant is op nieuwe beschildering in kleuren van de muren hetzelfde gebleven. Het rustieke pand in een mooie rustige dorpsomgeving heeft zo zijn karakter bewaard.
Wat ons betreft blijft het restaurant zijn Michelinster behouden maar daar gaan anderen over!

Gegeten op 24 mei 2016

Suba

Uiteindelijk me toch laten overhalen door mijn zoon om met echtgenote het lokale Vietnamese restaurant te bezoeken. Overgehaald omdat Suba beroepsmatig vele reizen naar Vietnam heeft gemaakt en daar een bijzondere liefde voor de lokale Vietnamese keuken heeft opgevat. Hij was dus wat huiverig om hier in Nederland een Vietnamees restaurant uit te proberen.
Om maar met de deur in his te vallen: bent u op zoek naar de een authentieke Vietnamese keuken, dan kan ik u de Smaak van Vietnam van harte aanbevelen.
Wij kozen voor het kleine hapjesmenu wat begon met een Soep Bun Rieu, een heerlijke soep met de kruiden apart geserveerd zodat iedereen die naar eigen smaak kan toevoegen. Daarna als koude hapjes een Vietnamese loempia in rijstpapier met een vulling van vlees, vis, ei en kruiden en een carpaccio met een bijzonder smakelijke zoete chili dressing en vissaus. Het hoofdgerecht bestond uit een schotel van een krokante loempia, ossenhaas en kip met bijpassende sausen en een krokante pannenkoek gevuld met kip, taugé en garnalen. Het geheel werd geserveerd met gebakken rijst. Bij alle gerechten proef je de verse ingrediënten en de zorg waarmee alles in het open keukentje is klaar gemaakt.
De bediening was charmant , legde de gerechten prima uit en gaf bovendien nauwkeurig aan in welke volgorde de gerechten het beste gegeten konden worden. Bij deze gevarieerdheid van spijzen een zeer welkome geste.
We dronken een Vietnamees biertje en (pluim!) gratis kraanwater uit een karaf.
Het restaurant is gevestigd in het centrum van woerden. Het is vrij klein (dus reserveren is zeker noodzakelijk) en je zit wat dicht op elkaar. Je kunt ook zeggen dat dit ook wel iets typisch Vietnamees heeft.
Mijn zoon heeft een uitnodiging verdiend om hier nogmaals met hem van dit bijzondere restaurant te gaan genieten.

Gegeten op 4 mei 2016

Suba

In de Smidse genoten van het 7 gangen Proeverij menu.
De Smidse is gevestigd in het centrum van het oude Woerden in een voormalige paardensmederij. Binnen is nog veel bewaard uit de oude tijd zoals houten balkenplafond. De eigenaren hebben de verdere aankleding van het restaurant hieraan mooi aangepast zodat je zit te dineren in een gezellige door hout gedomineerde ambiance.

Het menu bestond uit een carpaccio met (favoriet van Suba) Woerdense Reypenaer, een linzensoepje, een coquille en een gamba in een hoisin dressing met papadum kruimels, dorade filet met een goed krokant korstje op een lekker bedje van hutspot, een ouderwetse spoom van ananassorbetijs en prosecco, diamanthaas met een oestersaus (vergezeld van prima frieten) en een dessert van een parfait van lychees met een schuim van kokos en pandan. We sloten het diner af met een espresso en een eigengemaakte truffel bonbon.

Na een kir als aperitief namen we bij het eten een prima pinot grigio en een redelijk zware Argentijnse tempranillo. Water uit de kraan wordt geserveerd met ijsblokjes in een karaf, een geweldig pluspunt!

De bediening was attent en de eigenaresse / gastvrouw had een prima uitleg bij alle gerechten.

Al met al een bijzonder geslaagde avond voor ons.

Gegeten op 20 april 2016

Suba

Met echtgenote voor de eerste keer een hapje gaan eten bij Breuren.
Breuren zegt van zichzelf “we zijn een ongedwongen mix van (grand)café, (snack)bar en restaurant”. Je kunt buiten eten aan de rand van het marktplein of binnen. Wij kozen voor binnen. Heeft een bistro-caféachtige sfeer met een de ruimte overheersende tapkast.
Wij werden uiterst vriendelijk en attent bediend die door jongeman waarvan je in een woord kunt zeggen dat hij geknipt is voor dit type werk.
We besloten een aperitief te nemen met een lekker glas Trois Gamins en ‘Brood en smeer’. Het vers afgebakken stokbrood beviel ons uitstekend. Als hoofdgerecht namen we uit de Stadshap (een dagelijks wisselend keuze tussen vlees, pasta en vegetarisch) het pastagerecht: Linguine met een salie pompoensaus en een gebakken visje (dorade en makreel), een variatie van de kok op de klassieke linguine met pompoen carbonara. Wat ons betreft was het inderdaad een ‘Stadshap’ en niet meer dan dat. Als dessert lokaal Boerenijs met een prima zij het wat krenterige chocoladesaus (tip: serveer die ook extra in een kannetje!) en een smakelijk notentaartje.
Als je even snel en ongecompliceerd een hapje wil eten is Breuren een prima gelegenheid in hartje Woerden maar verwacht geen culinaire hoogstandjes.

Gegeten op 31 maart 2016

Suba

Na vele jaren in Zuid Amerika gewoond te hebben was Suba zeer verheugd een Argentijns restaurant in Woerden aan te treffen. Met partner daar een aangename avond doorgebracht.
Het restaurant heeft inderdaad een Zuid Amerikaanse sfeer en de muziek die er afgespeeld wordt, draagt daar zeker toe bij.
Wij kozen als entree de tapas casero, een schaal met een selectie van de verschillende voorgerechtjes die geserveerd worden: meloen met ham, een geroosterd stukje stokbrood met gerookte zalm en zure room, een gefrituurde gamba en een kippenvleugeltje met knoflooksaus. Een bescheiden maar zeker niet onverdienstelijke entrada. Daarna nam mijn partner de zoete spareribs, in een woord subliem. Ikzelf nam de plato argentino: ribeye, entrecote en tournedos. De ribeye had wat harde stukjes vet die helaas niet goed waren uitgebakken / uitgesmolten maar de entrecote en tournedos waren uitstekend van kwaliteit. Het geheel werd geserveerd met frites en een salade. Wel een minpuntje was de saus die geserveerd werd als chimichurri. Dit was niet de Argentijnse saus op basis van peterselie, knoflook, uien en oregano maar een zoet pittige saus op basis van paprika. De saus was best smakelijk maar mag niet de naam chimichurri hebben, zelfs niet als een door de chef aangepaste versie. Al dessert namen we mi princesa (ijs met slagroom en een op ons verzoek warme chocoladesaus) en morir sonando (ijs met slagroom en warme kersensaus), een heerlijk einde van de maaltijd.
We namen enkele glazen witte en rode huiswijn, die prima pasten bij de gekozen gerechten. Helaas werd ook in dit restaurant nog geen kraanwater geserveerd zodat we het moesten doen met een fles bronwater.
De bediening was zeer vriendelijk en attent en gaf ook adequaat feedback aan de keuken over onze bemerkingen.
Al met al een bezoek dat we zeker zullen herhalen.

Gegeten op 22 maart 2016

Suba

Met een gezelschap van 3 personen gaan dineren in de Sonse Jachthaven.
Het restaurant is gevestigd in de oude opslagloods van Rijkswaterstaat en heeft met behulp van de houten inrichting een gezellige en bistroachtige sfeer met een mooi zicht op de jachthaven en het kanaal.
De menukaart is ook bistroachtig en wij stelden daaruit een 3-gangen a la carte menu samen (er zijn geen keuzemenu’s).
Als voorgerechten namen we prima gegaarde gamba’s in knoflook en een Hollandse garnalencocktail met traditionele cocktailsaus (die op verzoek ruimhartig werd aangevuld).
Hoofdgerecht was schnitzel (eenmaal met citroen en eenmaal met een champignonsaus) en een tournedos met pepersaus. Het vlees was mals en prima bereid en werd geserveerd met verse frietjes in een charmant frituurmandje. Erbij een salade die identiek was aan de salade die bij het voorgerecht werd geserveerd.
Als dessert namen we een smakelijk monchou kersentaartje rijkelijk vergezeld van slagroom. Al met al een prima maaltijd.
Wij bestelden er enkele glazen huiswijn bij (er is geen wijnkaart) en zowel de Chardonnay als de Zuid-Afrikaanse Merlot – Shiraz waren van goede kwaliteit. Wat opviel was dat de bediening ons niet kon vertellen wat de rode huiswijn was (‘een wijn met twee soorten druiven maar ik weet niet welke!’) en die leemte moet toch snel kunnen worden opgevuld. De bediening was overigens zeer attent en vriendelijk. Ook een pluspunt: water is kraanwater, zonder kosten geserveerd in een karaf.
Kortom: een prima gelegenheid voor avond ongecompliceerd dineren.

Gegeten op 4 maart 2016

Suba

Op weg van Gouda richting Utrecht besloten een wat vroeg dinertje te nuttigen in Paviljoen Reeuwijkse Hout. Het restaurant is schitterend gelegen aan de rand van de Reeuwijkse Plassen en wij hadden een prima tafeltje aan het raam zodat we ook ruimschoots konden genieten van de talrijke watervogels.
Het werd een wat gemengde ervaring.
Allereerst de kwaliteit van het eten: niets op aan te merken. Ik nam de dagschotel van wildzwijn medaillon met aardappelpuree, haricots verts en een prima bijbehorende wild jus. Mijn partner koos voor de Wiener schnitzel. Grote portie, mals vlees, goed gepaneerd en gebakken. Daarbij frites en ook een aparte portie haricots verts omdat mijn partner de reguliere rauwkost salade helaas niet kan verdragen. Verandering kon wel maar alleen als we de meerprijs voor de groente wilde betalen. Was geen probleem al is een meerprijs van €5,95 aan de forse kant.
De bediening is attent al is de onderlinge verdeling van tafels niet altijd even duidelijk.
De gemengde ervaring zit in de oriëntatie van het restaurant: is het een restaurant waar je kunt genieten van goed bereide gerechten of is het toch meer gericht op een snelle snack / c.q. drankje.
Wij bestelden als aperitief een glas wijn maar toen we de bestelling plaatsten, werd niet gevraagd of we wellicht ook een voorgerecht zouden willen gebruiken. Toen de wijn glazen leeg waren, werd niet gevraagd of we een nieuw glas wilden ( evenmin toen het hoofdgerecht werd geserveerd). Er werd niet gevraagd of we water bij de gerechten wilden en evenmin of we een dessert wilden. Gezien de kwaliteit van de geserveerde hoofdgerechten, hadden we hier wellicht kunnen genieten van een volledig menu maar helaas restaurant / bediening is hier niet op ingespeeld. Naar de mening van Suba een gemiste kans!

Gegeten op 16 februari 2016

Suba

Met een gezelschap van 15 personen in de Bastille het 3-gangen ''Menu du Chef'' gegeten.
We werden keurig verwelkomd door chef Rens Hoezen en gastvrouw Demi van de Sande.
Na het aperitief aan de gezellige bar (met voor mijn bob versgeperst sinaasappelsap!) en een zeer smakelijke amuse, koos ik als voorgerecht voor de Herten carpaccio met een remoulade van knolselderij. Wat mij vooral bekoorde was de licht dressing over de salade waardoor de smaak van het hertenvlees goed tot zijn recht kon komen. Het hoofdgerecht was een duo van tournedos en zacht gegaarde kalfswang met een heerlijke jus van zoethout. Als nagerecht nam ik een surprise dessert met een voortreffelijke chocolademousse. De gerechten werden vergezeld van een prima witte Macon, een Bonassia en voor het dessert van het Zuid-Afrikaanse huis Weltevrede een mooie muskaatwijn.
Het restaurant is gevestigd in een pand waar vroeger een Italiaans restaurant gevestigd was en heeft door de verbouwing een plezierige en informele ambiance gekregen. De bediening was attent (aanvullen brood, bijschenken water, wijn), gaf goede uitleg bij de gerechten en toonde zich ook zeer flexibel toen er door het gezelschap een vergissing was gemaakt bij het doorgeven van de voorkeuren.
Twee kleine suggesties: Het nagerecht mag wel wat grotere porties bevatten en chocolade friandises bij de koffie niet op het (warme) koffieschoteltje maar apart serveren.
Al met al heeft dit jonge paar in een tijdbestek van amper 2 jaar een restaurant tot stand gebracht waar Best nog heel veel plezier van kan beleven en waar men voor een zeer redelijke prijs uitstekend kan eten.

Gegeten op 4 februari 2016

Suba

Met partner restaurant Elpitha in centrum Woerden bezocht en genoten van een prima diner.
Verwelkomt met het traditionele glaasje Ouzo kozen we voor een gedeeld voorgerecht, Pikilia. In een schaal met 9 vakjes worden verschillende voorgerechtjes opgediend zowel warm als koud, vis en vlees. In een woord: een aanrader.
Als hoofdgerecht namen we een lamsbout en (de specialiteit van de dag) langzaam gestoofd kalfsvlees op een bedje van aardappelen en boontjes. Beide gerechten waren heerlijk op smaak en de porties vlees waren meer dan gul te noemen.
Tussendoor maakten we zelf nog een saladeschotel vanuit een prima gesorteerd saladebarretje.
We dronken hierbij enkele glazen goede rode huiswijn en een fles Souroti mineraalwater.
Het restaurant heeft een warme aankleding, geheel in stijl met het traditionele pand waarin het gevestigd is.
Het restaurant was volledig bezet maar desondanks werden we continu zeer alert en vriendelijk geholpen.
Een restaurant dat eruit springt onder de Griekse restaurants in Nederland!

Gegeten op 29 januari 2016