van bruno3

• Recensies in de laatste twee jaar

Stacey's Pennywell is een ruime zaak op de hoek van de Utrechtsestraat en de Herengracht. Boven kun je aan het raam zitten met uitzicht over straat en/of gracht.
Ik heb hier gelunchd. De bediening is correct, de ruimte mooi en schoon. De kaart is goed gesorteerd.
Een lunchbroodje, waar je doorgaans genoeg aan hebt, kost 8-10 euro. Ik had een broodje pastrami besteld, met broodkeus ciabatta. Maar het kwam op waldkorn. Slordig, maar niet erg. Het broodje was goed belegd met veel pastrami, vast afgekeken van Katz's Deli in New York, maar daar zit er nog drie keer zo veel op zodat je haast een stripverhaalhoofd moet hebben om dat te kunnen omvatten.
Gelukkig hebben ze bij Stacey's gewone Europese vleesvolumes. Voorts zit er lekkere mosterdsaus op en vooral ook heel veel 'groen', misschien wat buitenproportioneel veel eigenlijk. Het 'groen' is wel lekker vers en omvat ook tomaat en pijnboompitten. De smaak is prima.
Met witte wijn erbij en cappuccino toe kun je hier aldus heel behoorlijk lunchen voor een redelijke prijs.

Gegeten op 9 oktober 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Herengracht 238 is een chic restaurant. Jassen worden aangenomen en de bediening is keurig volgens de etiquette.
Als je daar niet om geeft zit je hier verkeerd, want je betaalt er natuurlijk ook voor.
Er komt meteen stokbrood met boter op tafel. De tafels zijn groot waardoor een intiem gesprek lastig is; je moet zeker een meter overbruggen. De kaart is vrij uitgebreid en er is een goede keuze aan wijnen. Vooraf is er spinaziesoep en die is goed, alhoewel wat eentonig van smaak. De langzaam gegaarde makreel is prima, alleen is dat langzaam gegaarde niet direct herkenbaar. De kalfslonghaas is heerlijk mals, maar de entrecôte die 'rood' (saignant, rare) besteld is komt als 'medium' op tafel, en is niet erg mals. De bijgerechten, spinazie met knoflook is precies goed en ook de huisgemaakte frietjes zijn prima. Als saus is er (zonder keuze) béarnaise, maar dan wel huisgemaakt en lekker.
De crème brûlée is prima en kwam gratis, ter compensatie van de niet juist gebakken entrecôte, waarmee deze fout keurig werd gecompenseerd.

Gegeten op 5 oktober 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Firma Pekelhaaring is een lawaaiige ruime tent. Het is dus prima geschikt als je zelf ook met een lawaaiige groep bent. De hele avond verloopt rommelig. De bediening verwijst telkens naar elkaar zodat je nooit weet wie je hebben moet. Kraanwater en brood wordt gratis geserveerd maar alleen op uitdrukkelijk verzoek. Je moet bij Pekelhaaring geen haast hebben, maar juist veel geduld. Voordat we de kaart hebben en de uitleg over het menu van de dag, is er al bijna een uur voorbij. De kaart is uitgebreid en er staat veel lekkers op. De artisjokken smaken echter wel wat oud en er is te weinig lekkere saus bij. De oesters zijn prima. De ravioli met tuinbonen was heel erg goed. Als hoofdgerecht had ik de rollade van lam. Dit was wat weinig, maar wel goed van smaak. Bijgerechten en stouwvoer moet je apart bestellen, waardoor de rekening ongemerkt oploopt. Veel keus is daarbij overigens niet. Gebakken aardappeltjes worden geserveerd in patatvorm. Als saus is er mayonaise; een andere keuze werd helaas niet geboden; en die mayonaise smaakte naar supermarkt, kortom dit trekt het niveau van de hoofdmaaltijd onnodig naar beneden. Het zou simpel zijn geweest het hoofdgerecht met voldoende lekkere saus te serveren, maar dat gebeurde dus niet.
Als toetje nam ik de crème brûlée. Deze was goed, maar helaas iets te koud.
Door de rommelige en trage bediening kwam een fles wijn pas bij de laatste hap van het hoofdgerecht op tafel en deze hebben we dus maar teruggestuurd. Zonde, dat scheelt ze weer 35 euro omzet, door hun eigen slordigheid. Als digestive werd een eigen import calvados aangeboden à 7 euro per glas, maar dit smaakte naar niks.
Al met al kun je hier goed eten als je veel tijd hebt en je je niet stoort aan allerlei ongemakken. De keuken zou net wat zorgvuldiger moeten zijn.
Er stond een fles wijn teveel (vier on plaats van drie) op de rekening. Na mijn opmerking daarover werd hij direct geschrapt, met van "oja sorry"; ik vraag me af of het echt een ongelukje was...

Gegeten op 20 september 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Da Portare Via is een zelfbedieningszaak. Binnen bestellen, direct betalen en de bestelling wordt bij de tafel gebracht. Bij de betaling kun je direct bestek, servetten en drinken meenemen naar je tafel. Deze formule maakt het wel lastig gezellig te tafelen en af en toe eens een drankje te bestellen of een voorgerechtje.
De ruimte is schoon, modern, sfeervol en goed verlicht. Niets mis mee. Water wordt op verzoek gratis geschonken. Uitstekend.
Op de kaart staan ongeveer tien pizza's en dat is het dan ook. De pizza's zijn van redelijke kwaliteit. Ze hadden best wat dikker belegd mogen zijn. Bodem is goed.
Afgeruimd wordt er niet; op meerdere tafeltjes staan nog resten van voorgangers, dus die schuiven we zelf maar weg. De bediening is vriendelijk overigens. We bestellen rode wijn en deze kwam van een schap bovenin de keuken en was, niet verbazend, veels te warm, het leek wel glühwein. Gelukkig werd de fles omgeruild voor een nieuwe volle uit de koelkast, en dat is een grote vooruitgang. Al met al een sfeervolle tent met redelijke pizza's, maar de zaak zou veel beter af zijn door gewoon te bedienen aan de tafels en ook voorgerechten en dergelijke aan te bieden.
Volgens mij lopen ze veel omzet mis met de zelfbediening-/afhaalformule.

Gegeten op 24 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Leuk gelegen Italiaans restaurant in hartje Jordaan.
Ik heb er alleen geluncht dus heel veel kan ik er nog niet over zeggen.
Bediening was erg vriendelijk. De kaart is vrij uitgebreid en de kwaliteit redelijk goed. Vooraf werden ongevraagd enkele kleine hapjes (olijven en brood met tapenade) neergezet, en dat is altijd fijn om de eerste honger te stillen.

Gegeten op 10 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Bij de pizzabakkers zit je eigenlijk altijd buiten. Binnen is het wat somber. Al bij de eerste zonnestralen in maart kun je er prima buiten zitten, alhoewel de ruimte dan beperkt is. Zomers, zoals nu, wordt het plein van het tegenoverliggende universiteitsgebouw tot terras omgevormd, en dan is het er heerlijk zitten in het zonnetje.
Ze doen hun naam eer aan: ze hebben alleen pizza's, en die zijn goed. Lekker knapperige dunne bodem en uitstekend belegd. De menukaart is anders en veel kleiner dan die van standaard pizzeria's. Dat is spannend natuurlijk, maar ook jammer, want nu ben je met een paar bezoekjes snel door de kaart heen.
De bediening is wat traag en rommelig terwijl er veel personeel rondloopt, maar ieder schijnt een eigen taak te hebben: reserveren, afruimen, bestellingen opnemen of serveren, zo lijkt het wel, dus je weet nooit wie je moet hebben en ze verwijzen naar elkaar.
Kraanwater wordt op verzoek gewoon geserveerd. Prijzen zijn redelijk. Er zijn maar twee toiletten en dat is krap op een drukke zomerse dag.
Al met al kun je hier uitstekend eten en het terras is dus ook meestal vol.

Gegeten op 10 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

De Ponteneur is een eetcafé. Dat je in een wat rumoerige ruimte zit hoort daar dus bij. Het is een mooie grote ruimte met split-level en veel hout. De bediening was wat traag, maar verder wel correct. Er werd op verzoek een karaf kraanwater op tafel gezet (gratis), en dat is toch langzamerhand wel een bijzonder fenomeen aan het worden. Goed punt dus. De lamsbiefstukjes waren heerlijk, echt een aanrader. De portie bestaat uit twee stuks, maar dat hadden er ook wel drie mogen zijn. Bijgerechten moet je apart bestellen.
De huisgemaakte friet en mayonaise zijn van uitstekende kwaliteit. Menig snackbar die de hele dag niets anders te doen heeft dan patat bakken zou hiervan kunnen leren.
De haricots verts waren ook goed, alhoewel net iets te kort gekookt, vond ik. Het rozemarijnsausje was iets te zoetig.
Al met al kun je hier prima eten.
Goede prijs/kwaliteitverhouding.

Gegeten op 7 augustus 2012

• Recensies in de laatste twee jaar

Lekker Turks eten dachten we, toen we met z'n vijven naar Meram gingen. De ontvangst was kil en de man keek meteen op zijn horloge. Om 19 uur was het flink leeg, dus ik zou zeggen dat hij blij moet zijn met 5 gasten. Eenmaal aan tafel is het wachten op aandacht. Wijn of bier is er niet, nou ja ok, Turks, dus dat is acceptabel, maar wel onhandig als je een restaurant in Amsterdam drijft. In Istanbul kan je overal alcohol drinken. Dan bestellen we een karaf water. Dat kan ook al niet, dat mag hij niet serveren van de baas. We worden dus verplicht allemaal dure drankjes te nemen waar we eigenlijk geen zin in hebben.
Vooraf bestellen we mezze en er kwam lekker knapperig brood. Maar de mezze waren saai van smaak. De sauzen smaakten naar knijpflesinhoud. De knoflooksaus, toch niet zo'n ingewikkeld product smaakte naar niks. De pizza met fèta was lekker, maar erg eentonig, namelijk alléén maar fèta op een overigens lekker knapperige bodem. De mixed grill is erg matig. Er zitten veel zwarte randjes aan, en de echte vleeseter heeft er niet genoeg aan. De onderliggende patat is wel goed. Op alle bordjes was een hoekje ingeruimd voor wat rauwkost, maar waarom daar dan ook maïskorrels tussen moeten zitten is me een raadsel.
We hebben dessert en koffie maar overgeslagen. Snel weg hier.

Gegeten op 5 augustus 2012

IENS bestaat 15 jaar!