van pierreolman

pierreolman

Voor het eerst in de nieuwe locatie, na al diverse malen in de 'oude' voortreffelijk gegeten te hebben. Merkwaardig is dat het dan toch 'anders' is. Wel allemaal herkenbaar, een nieuw en fraai interieur, niets mis mee, maar toch anders. Het eerste wat opvalt is dat er veel meer 'lawaai' is, zelfs een beetje hinderlijk. Een volle bak, ja, maar dat was daarvoor ook. Alleen was de oude setting, door de pijpenla, wellicht wat intiemer en minder geluid gevoelig.
Dan wat ons wordt voorgezet: wederom 6 plus 1 gang. Dat zijn we gewend, maar wel vrij kleine, behapbare porties. Ook daar is wat aan veranderd: de porties zijn beduidend groter. Het blijken uiteindelijk 6 flinke gangen te zijn. Wellicht zelfs iets te veel, in ieder geval voor ons. Als je wat ouder bent kan je met wat minder toe. De kwaliteit is wederom uitstekend, zeer gevarieerd, met veel onverwachte smaken en wendingen. Opmerkelijk is de Aziatische touch die er onmiskenbaar is. De chef heeft zich duidelijk laten inspireren door Oostelijke invloeden. Maar daar is niets mis mee, het smaakt voortreffelijk en de diversiteit in smaken is zeer aangenaam, van vis tot vlees. Het wijnarrangement is heel plezierig en wordt goed uitgelegd, door de overigens bijzonder prettige en charmante bediening.
Al met al een heel mooie avond en we waren meer dan voldaan. Maar we misten toch een beetje de oude en vertrouwde setting. Wennen dus!

Gegeten op 11 april 2015

pierreolman

Op Witte Donderdag bij Arsenaal Restaurants gegeten met een vijftal heren, voor de 2e keer.
We kozen allen voor het verrassingsmenu. Gewoonlijk doe ik dit niet: ik wil graag van te voren weten wat ik ga eten, maar gezien alle heren dit deden...en het was zeker goed, niet overdadig en ook niet echt verrassend, maar wel goed. Als voorafje een Galette met rivierkreefjes, als hoofdmaaltijd stukjes rundvlees wat zeer smakelijk was klaargemaakt en een uitstekend dessert. Wellicht was de dag niet zo geweldig, ondanks dat het er vrij rustig was na alle Matheus bezoekers die ons waren voorgegaan. Men was duidelijk wat uitgeblust. De mannelijke bediening was ongeïnteresseerd, een tikkeltje arrogant en we moesten lang wachten, vooral na de hoofdmaaltijd. Ook het bijschenken van de wijn ging moeizaam. Jammer, maar gelukkig deed zijn vrouwelijke collega het een stuk klantvriendelijker. Al met al toch een leuke avond maar niet door toedoen van het restaurant.

Gegeten op 2 april 2015

Via online reservering

Hier gegeten met vier mensen. We zijn afgegaan op de hoge beoordelingen op Iens. Een nam de vegetarische Couscous en vond ze maar matig. Twee namen de Tagine van lamsvlees en pruimen, die redelijk was. De vierde bestelde de Couscous Royal met diverse vleesjes die zeer droog waren. Kortom, we waren niet echt blij met het eten. We zagen beoordelingen op Iens van 3 x 10, merkwaardig, maar ja, wellicht hadden ze in de keuken hun dag niet. De twee bolletjes ijs als dessert was prima maar daar valt ook weinig aan te verprutsen. De wijnkaart is uiterst beperkt: we konden uit twee rode wijnen kiezen en namen de Zuid Afrikaanse. Waarom geen Marokkaanse wijn op de kaart? Al met al een teleurstellende ervaring, helaas.

Gegeten op 8 maart 2015

Gegeten op 28 februari 2015

pierreolman

Een uitstapje naar Haarlem met z'n vieren. We zijn afgegaan op de goede recensies in Iens. Op zondagavond om 19:30 uur een volle zaak is opmerkelijk. Vriendelijke ontvangst. Er is geen wijnkaart dus moesten we afgaan op de bediening. Kozen voor een Sauvignon die aangenaam was. De kaart is beperkt maar er is wel van alles: vlees, vis en vegetarisch. Wij kozen alle vier voor een ander voorgerecht. Diverse bietjes, Wildpaté, Kabeljauw. Alles smaakte even voortreffelijk. De meesten namen het Wildzijn als hoofdgerecht. Voortreffelijk, met heerlijke andijvie met knoflook aangemaakt. De rode Piot Noir wijn kwam uit Roemenië, gedurfd maar uitstekend van smaak. Ook de verschillende nagerechten smaakten erg goed o.a. een stoofpeertje met een bolletje kaneelijs. De inrichting is strak en simpel met weinig aankleding, waardoor het af en toe rumoerig is. Maar daar valt gemakkelijk iets aan de doen. Al met al een aangename ervaring en een aanwinst voor Haarlem!

Gegeten op 8 februari 2015

Via online reservering

Onlangs bij Barrique gegeten met vrienden. Zijn afgegaan op de goede recensies bij Iens. Prettige ambiance en aangename bediening. Hebben gekozen voor het verrassingsmenu, behalve één van de vier die a la carte heeft gegeten. Het voorgerecht was scheermesjes (kleine schelpjes) in een heerlijk sausje. Goede smaak maar wel erg weinig: dit had wat uitgebreider gemogen en de toef schuim er bovenop was eigenlijk overbodig en maakte het aanzicht rommelig. Als hoofdgerecht een tweetal krokant gebraden varkensvleesjes, van diverse plekken van het varken, met wat garnering van witlof en schorsnering. Oef....bij een verrassingsmenu gaan voor varkensvlees is wel durven! Lang niet iedereen vindt het eten van dit vlees prettig. Het was wel goed bereid. Het nagerecht won het. Heerlijke combinatie van diverse smaken ijs en witte chocolade. De wijnkaart was prima, genoeg keuze en redelijk geprijsd. Wij gingen voor een witte Erbaluce en een voortreffelijke Rioja.
Leuke avond, fijne sfeer maar het culinaire, waar we voor kwamen, was een beetje teleurstellend.

Gegeten op 30 januari 2015

pierreolman

We kwamen hier met een groepje van 8 personen onverwacht binnen, maar dat was geen enkel probleem. Allen kozen voor de Tibetaanse rijsttafel, met zowel vlees/kip als vegetarische gerechten, prachtig opgediend in mooie schaaltjes, zowel pittige als mildere. De vegetarische gerechten vielen ons op door de goede bereiding en volle smaak. Het is allemaal net iets anders dan we van een Indonesische rijsttafel gewend zijn, maar wel vergelijkbaar. Wellicht net iets verfijnder. De huiswijn, zowel wit als rood, was aangenaam, de bediening zeer vriendelijk en de sfeer gemoedelijk. Kortom een aanrader voor een ieder die houdt van de Aziatische keuken en die weer eens wat anders wil uitproberen. Een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik zal er graag terugkeren!

Gegeten op 17 december 2014

pierreolman

Geluncht bij 'Aan de Poel' via een aanbieding van 'Heerlijk'. Wat een bijzondere ervaring! Dit is echt genieten van begin tot eind. Nadat je de auto hebt overgedragen aan de velvet parking hartelijk ontvangen, met uitleg over het vier gangen menu door één van de koks. De maaltijd was een palet van smaken en kleuren, in een bijzondere samenstelling. Vooraf mousse van rivierkreeftjes met kleine gamba's. Als tussengerecht een stukje scholfilet, verfijnd klaargemaakt wat weer bewijst dat ook een eenvoudige vis geschikt is voor een culinair bereiding. Als hoofdmaaltijd runderlende, stevig vlees maar zeer smakelijk met een passend garnituur. Als dessert een klein flensje als Crêpe Suzette bereid in combinatie met bolletje ijs. Gezien het tijdstip van de dag namen wij glazen huiswijn, die perfect aansloten bij het geheel. Al met al een bijzonder aangename lunchervaring.

Gegeten op 27 november 2014

Via online reservering

Het gevaar van een hoge IENS rating (8.8) is dat je er met hoge verwachtingen heen gaat. Maar dat kan wel eens anders uitpakken. Bij binnenkomst hoorden we dat we 'boften' een plek te hebben want de reservering via SeatMe was in de Spambox terecht gekomen en helaas was dit geen echt klantvriendelijke binnenkomst.
Maar zo'n ontvangst hoort een beetje bij dit type restaurant: ongedwongen, wat chaotisch, en vooral niet moeilijk doen. De kaart is simpel want je kunt kiezen uit of vlees, of vis, of vega. Hier valt veel voor te zeggen en geeft de kok, in dit geval een charmante dame die zeer professioneel bezig is, de mogelijkheid zich volledig te concentreren op die paar gerechten. Het is allemaal bijzonder smakelijk, goed bereid en van hoge biologische kwaliteit. Wij aten o.a. Ree wat overheerlijk was: mals met veel smaak en met een uitstekende garnituur.
De wijnkaart is opvallend: niet goedkoop maar met een paar bijzondere mogelijkheden, als je tenminste wat durft te proberen. Wij kozen als witte wijn voor een 'Foulards Rouges, Soif Grenache' iets mousserend maar heerlijk bij het voorgerecht en een Chinon, een rode Loire wijn die je hier weinig tegenkomt, bij de het hoofdgerecht. Een verrassing!
Jammer was dat het aan het einde van de avond wat slordig werd. De gerant die ook voor de koffie en de rekening moest zorgen was zo lang aan het converseren met een tafel dat hij al zijn andere gasten vergat. Niet echt handig, vooral omdat contact maken moeilijk was.
Het decor is uiterst simpel, maar hoort bij dit type ongedwongen restaurants.

Gegeten op 21 november 2014

pierreolman

Als liefhebbers van de fijne Chinese keuken moesten we natuurlijk een keer Dragon I uitproberen. Aan de kwaliteit van het eten heeft het niet gelegen. Dit restaurant kent het systeem van meerdere kleine hapjes die je à la carte kan bestellen en die je dan met en door elkaar eet. Wij waren met z'n drieën en hebben de keuze gemaakt uit de rijke kaart van negen verschillende hapjes zoals Peking Duck Pancakes, One Bite Scallops, Gyoza, Beef rolls, etc. Allemaal even goed en smaakvol klaargemaakt. Ook de rode wijn, een Italiaanse Vino Nobile was goed, in het begin iets te koud, maar dat trok later bij. Daarbij een uiterst vriendelijke, typisch Aziatische bediening. Alleen, jammer, jammer van de herrie wat grotendeels wordt veroorzaakt door de aankleding zoals kale wanden, metalen meubilair met zeer hard zittende stoelen en niet gedekte tafels. Het geluid wordt daardoor weerkaatst naar alle kanten en een behoorlijk gesprek aan tafel was daardoor heel moeilijk. Vooral voor oudere mensen moet dit een probleem zijn. Vandaar de 5 voor Decor. Nogmaals jammer!

Gegeten op 13 november 2014