a TripAdvisor company

van pierreolman

pierreolman

We waren met Pinksteren in Drenthe, waar we graag komen, dus konden we het niet laten te lunchen bij dit voor ons favoriete restaurant. Het was ons vijfde bezoek. Gedekt in de tuin wat best spannend was gezien het middelmatige weer, maar alle weergoden deden mee! We kozen voor de 'eenvoudige' 3-gangen lunch, maar je krijgt dan evengoed alle amuses en fricandises waar ze hier zo bekend om zijn.
De lunch was voortreffelijk: een Makreel ceviche als voorgerecht, de regionale ree, die we al eerder hadden mogen proeven lieten we vervangen door waar we heel nieuwsgierig naar waren: spareribs. Normaal eet je die niet in zo'n gelegenheid. Wat een culinaire vondst was dit: krokant gebakken, zonder been natuurlijk en samen met blokjes meloen en blokjes ganzenlever geserveerd. Overheerlijk. Het zomers nagerecht aardbei en rebarber was een prima afsluiting. We moesten nog terug rijden dus hebben we ons met de wijn ingehouden: glazen witte en rode huiswijn, goed gekozen. Het is altijd weer een feest hier te eten. Aanrader!

Gegeten op 25 mei 2015

pierreolman

Een gezellig restaurant, inderdaad met de sfeer van een huiskamer. Bijzonder vriendelijke mensen die super hun best doen. De gebruikte producten zijn vers, komen veelal uit de streek of van een vertrouwde leverancier. Het bestellen vonden we alleen vrij ingewikkeld: je krijgt mondeling een waslijst aan gerechten die je moet onthouden. Een kaart is er niet, behalve voor de toetjes. Alles staat wel op een krijtbord maar dat was voor ons niet zichtbaar en je gaat er niet met z'n vieren pontificaal voorstaan. En je hebt dus ook geen idee van de prijzen.
De gerechten zijn redelijk basic: drie van ons hadden vooraf een lentesalade die goed was en één gamba's die wat pittiger hadden gemogen. Iedereen was redelijk tevreden over zijn hoofdgerecht. Zelf koos ik voor het sterk aanbevolen vlees van een Exmoorpony uit Ravenswoud. Heerlijk, mals als boter maar je moet het rood eten.
Ook de nagerechten waren basic: aan roomijs met aardbeien valt weinig fout te gaan. En dan de wijn: ook hier mondelinge info, geen wijnkaart, dus geen keuze. Maar de Merlot was prima.
Nog even iets over de menuprijs die bij Iens wordt vermeld: als je dit opgeeft moet je wel zorgen dat de klant ook voor die prijs een compleet menu kan krijgen. Ik kon dit door het ontbreken van de menukaart niet checken maar de prijs die wij hebben betaald lag beduidend hoger.
Kortom, geen culinaire hoogstandjes, maar een goede maaltijd, in een aangename omgeving met een plezierige bediening en dus een leuke avond.

Gegeten op 23 mei 2015

pierreolman

We waren een weekje op vakantie in het Drents Friese Wold en zoekend op Iens naar een goed restaurant vonden we deze plek. We gingen af op de hoge waardering. We kozen voor het verrassingsmenu, alhoewel we dit nooit doen. Maar geen spijt van gehad, het was aangenaam en verrassend. Voorgerecht van een rolletje koude, dungesneden Ribeye met een garnituur van diverse gewekte koude groenten zoals radijs, bloemkool, broccoli, etc. De smaak van deze groentes was overheerlijk, tussen zuur en zoet in. Het hoofdgerecht was ook al verrassend: op de grill krokant gebakken Procureur varkensvlees, met een voortreffelijk garnituur. Het is een tikkeltje ouderwetse vleessoort maar op deze wijze klaargemaakt echt verrukkelijk. Goed gedaan! Ook het nagerecht was top. Het aangepaste wijnarrangement was ook niet alledaags: een forse rode Duitse Pinot wijn bij het voorgerecht en een Spaanse rosé bij de Procureur. Merkwaardige volgorde maar het paste goed. Alleen de zoete Spaanse dessertwijn vonden we wat tegenvallen: iets te olieachtig.
Al met al een heel goed vertoeven in Oldebekoop met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en een heel vriendelijk en informatieve bediening.
Chapeau voor de chef, alleen nu niet doorschieten met de creativiteit van de presentatie. Het voorgerecht op een houten kistje met stro waar een egeltje je van onder het perspex aankijkt was ietwat overdone en ook het nagerecht had op een gewoon serviesbord gemogen i.p.v. een deel van een boomstam. Maar al met al, meer dan goed!

Gegeten op 20 mei 2015

pierreolman

Voor het eerst in de nieuwe locatie, na al diverse malen in de 'oude' voortreffelijk gegeten te hebben. Merkwaardig is dat het dan toch 'anders' is. Wel allemaal herkenbaar, een nieuw en fraai interieur, niets mis mee, maar toch anders. Het eerste wat opvalt is dat er veel meer 'lawaai' is, zelfs een beetje hinderlijk. Een volle bak, ja, maar dat was daarvoor ook. Alleen was de oude setting, door de pijpenla, wellicht wat intiemer en minder geluid gevoelig.
Dan wat ons wordt voorgezet: wederom 6 plus 1 gang. Dat zijn we gewend, maar wel vrij kleine, behapbare porties. Ook daar is wat aan veranderd: de porties zijn beduidend groter. Het blijken uiteindelijk 6 flinke gangen te zijn. Wellicht zelfs iets te veel, in ieder geval voor ons. Als je wat ouder bent kan je met wat minder toe. De kwaliteit is wederom uitstekend, zeer gevarieerd, met veel onverwachte smaken en wendingen. Opmerkelijk is de Aziatische touch die er onmiskenbaar is. De chef heeft zich duidelijk laten inspireren door Oostelijke invloeden. Maar daar is niets mis mee, het smaakt voortreffelijk en de diversiteit in smaken is zeer aangenaam, van vis tot vlees. Het wijnarrangement is heel plezierig en wordt goed uitgelegd, door de overigens bijzonder prettige en charmante bediening.
Al met al een heel mooie avond en we waren meer dan voldaan. Maar we misten toch een beetje de oude en vertrouwde setting. Wennen dus!

Gegeten op 11 april 2015

pierreolman

Op Witte Donderdag bij Arsenaal Restaurants gegeten met een vijftal heren, voor de 2e keer.
We kozen allen voor het verrassingsmenu. Gewoonlijk doe ik dit niet: ik wil graag van te voren weten wat ik ga eten, maar gezien alle heren dit deden...en het was zeker goed, niet overdadig en ook niet echt verrassend, maar wel goed. Als voorafje een Galette met rivierkreefjes, als hoofdmaaltijd stukjes rundvlees wat zeer smakelijk was klaargemaakt en een uitstekend dessert. Wellicht was de dag niet zo geweldig, ondanks dat het er vrij rustig was na alle Matheus bezoekers die ons waren voorgegaan. Men was duidelijk wat uitgeblust. De mannelijke bediening was ongeïnteresseerd, een tikkeltje arrogant en we moesten lang wachten, vooral na de hoofdmaaltijd. Ook het bijschenken van de wijn ging moeizaam. Jammer, maar gelukkig deed zijn vrouwelijke collega het een stuk klantvriendelijker. Al met al toch een leuke avond maar niet door toedoen van het restaurant.

Gegeten op 2 april 2015

Via online reservering

Hier gegeten met vier mensen. We zijn afgegaan op de hoge beoordelingen op Iens. Een nam de vegetarische Couscous en vond ze maar matig. Twee namen de Tagine van lamsvlees en pruimen, die redelijk was. De vierde bestelde de Couscous Royal met diverse vleesjes die zeer droog waren. Kortom, we waren niet echt blij met het eten. We zagen beoordelingen op Iens van 3 x 10, merkwaardig, maar ja, wellicht hadden ze in de keuken hun dag niet. De twee bolletjes ijs als dessert was prima maar daar valt ook weinig aan te verprutsen. De wijnkaart is uiterst beperkt: we konden uit twee rode wijnen kiezen en namen de Zuid Afrikaanse. Waarom geen Marokkaanse wijn op de kaart? Al met al een teleurstellende ervaring, helaas.

Gegeten op 8 maart 2015

pierreolman

Een uitstapje naar Haarlem met z'n vieren. We zijn afgegaan op de goede recensies in Iens. Op zondagavond om 19:30 uur een volle zaak is opmerkelijk. Vriendelijke ontvangst. Er is geen wijnkaart dus moesten we afgaan op de bediening. Kozen voor een Sauvignon die aangenaam was. De kaart is beperkt maar er is wel van alles: vlees, vis en vegetarisch. Wij kozen alle vier voor een ander voorgerecht. Diverse bietjes, Wildpaté, Kabeljauw. Alles smaakte even voortreffelijk. De meesten namen het Wildzijn als hoofdgerecht. Voortreffelijk, met heerlijke andijvie met knoflook aangemaakt. De rode Piot Noir wijn kwam uit Roemenië, gedurfd maar uitstekend van smaak. Ook de verschillende nagerechten smaakten erg goed o.a. een stoofpeertje met een bolletje kaneelijs. De inrichting is strak en simpel met weinig aankleding, waardoor het af en toe rumoerig is. Maar daar valt gemakkelijk iets aan de doen. Al met al een aangename ervaring en een aanwinst voor Haarlem!

Gegeten op 8 februari 2015

Via online reservering

Onlangs bij Barrique gegeten met vrienden. Zijn afgegaan op de goede recensies bij Iens. Prettige ambiance en aangename bediening. Hebben gekozen voor het verrassingsmenu, behalve één van de vier die a la carte heeft gegeten. Het voorgerecht was scheermesjes (kleine schelpjes) in een heerlijk sausje. Goede smaak maar wel erg weinig: dit had wat uitgebreider gemogen en de toef schuim er bovenop was eigenlijk overbodig en maakte het aanzicht rommelig. Als hoofdgerecht een tweetal krokant gebraden varkensvleesjes, van diverse plekken van het varken, met wat garnering van witlof en schorsnering. Oef....bij een verrassingsmenu gaan voor varkensvlees is wel durven! Lang niet iedereen vindt het eten van dit vlees prettig. Het was wel goed bereid. Het nagerecht won het. Heerlijke combinatie van diverse smaken ijs en witte chocolade. De wijnkaart was prima, genoeg keuze en redelijk geprijsd. Wij gingen voor een witte Erbaluce en een voortreffelijke Rioja.
Leuke avond, fijne sfeer maar het culinaire, waar we voor kwamen, was een beetje teleurstellend.

Gegeten op 30 januari 2015

pierreolman

We kwamen hier met een groepje van 8 personen onverwacht binnen, maar dat was geen enkel probleem. Allen kozen voor de Tibetaanse rijsttafel, met zowel vlees/kip als vegetarische gerechten, prachtig opgediend in mooie schaaltjes, zowel pittige als mildere. De vegetarische gerechten vielen ons op door de goede bereiding en volle smaak. Het is allemaal net iets anders dan we van een Indonesische rijsttafel gewend zijn, maar wel vergelijkbaar. Wellicht net iets verfijnder. De huiswijn, zowel wit als rood, was aangenaam, de bediening zeer vriendelijk en de sfeer gemoedelijk. Kortom een aanrader voor een ieder die houdt van de Aziatische keuken en die weer eens wat anders wil uitproberen. Een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik zal er graag terugkeren!

Gegeten op 17 december 2014

pierreolman

Geluncht bij 'Aan de Poel' via een aanbieding van 'Heerlijk'. Wat een bijzondere ervaring! Dit is echt genieten van begin tot eind. Nadat je de auto hebt overgedragen aan de velvet parking hartelijk ontvangen, met uitleg over het vier gangen menu door één van de koks. De maaltijd was een palet van smaken en kleuren, in een bijzondere samenstelling. Vooraf mousse van rivierkreeftjes met kleine gamba's. Als tussengerecht een stukje scholfilet, verfijnd klaargemaakt wat weer bewijst dat ook een eenvoudige vis geschikt is voor een culinair bereiding. Als hoofdmaaltijd runderlende, stevig vlees maar zeer smakelijk met een passend garnituur. Als dessert een klein flensje als Crêpe Suzette bereid in combinatie met bolletje ijs. Gezien het tijdstip van de dag namen wij glazen huiswijn, die perfect aansloten bij het geheel. Al met al een bijzonder aangename lunchervaring.

Gegeten op 27 november 2014