van lucas1

• Recensies in de laatste twee jaar

Voor de tweede zijn we gaan eten bij Villa Copera. Een beetje gemeen, maar voor de tweede keer met een group-on. Hun verdien model zit toch niet in de prijs van het menu, dus dat vond ik wel geoorloofd.
We hadden een 7 gangen menu. Dus los van dat menu (dat al betaald was) hebben we €105,- afgerekend voor 2 maal een wijn arrangement, een glas prosecco, een glas cola en een karaf water. Geen kaart of bediening die je attendeerde op dergelijke forse prijzen. Met zulke prijzen hadden ze het eten ook wel gratis bij kunnen doen! We waren al eens hier geweest en we wisten de prijzen, dus daar zal ik niet kinderachtig over doen. Alleen de eerste keer waren de gerechten stuk voor stuk heerlijk. Helaas was dat nu niet het geval... Van alle 7 gangen vond ik de soep het lekkers en om heel eerlijk te zijn: Ik houdt niet van soep. De overige gangen waren zeker niet van sterren niveau en dat zou toch moeten als je dergelijke prijzen hanteert. Voorts waren de wijnen op zich prima, maar er zat geen enkele topper bij. Ik heb zelf wijn verkocht en ik heb redelijk veel kennis op dit gebied. Als je ongeveer € 10,- per glas vraagt dan moet je ook wel met iets bijzonders op de proppen komen. Ik kan je zo uit mijn hoofd 30 wijnen opnoemen die vele malen beter zijn en stuk voor stuk minder kosten dan €10,- per fles. Nogmaals, ik heb helemaal geen moeite met een glas wijn van een dergelijk bedrag, maar dat moet je dan ook proeven.
De service was prima en het decor uiteraard ook, maar culinair gezien was ik echt teleurgesteld en kom dan ook zeker niet terug. Genoeg restaurants die dichterbij zijn en een betere verhouding hebben tussen prijs en kwaliteit. Het lijkt er wel op dat de beste Toine een nieuwe formule ontwikkeld heeft: Leuke group-on en dan uitknijpen met bijzaken. Tja je wilt toch wat drinken bij die 7 gangen...

Gegeten op 29 augustus 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Vandaag voor de derde keer gegeten bij de Katelein. De gerechten zijn nog verfijnder t.o.v. vorige keer, vandaar ook de nieuwe recentie. Beste sapre=ribs die ik ooit gegeten heb en ook de huisgemaakte friet is onverslaanbaar. Bediening is met 100% hart en ziel! Ik kan niks negatiefs bedenken voor dit restaurant!!We komen zeker vaker terug :-)

Gegeten op 30 juni 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Een tijdje geleden hebben we gegeten bij Villa Copera. Het is een zeer groot restaurant (twee verdiepingen) en de aankleding is heel mooi. De locatie is ook mooi, maar over uitzicht kan ik weinig zeggen omdat het al donker was bij aankomst.
Je wordt bij aankomst netjes ontvangen door personeel op stagair leeftijd. Vervolgens leidt genoemd personeel je naar je tafel (in ons geval op de eerste verdieping) en de beste jongen zie je pas weer terug bij het afrekenen en collecteren van je jas.
Enerzijds is dit logisch aangezien het een zeer groot reastaurant is, anderzijds doet het een beetje 'van der Valk' aan. Éénmaal aan tafel werd de bediening overgenomen door onze gastvrouw (Chef de rang) die dat zeer goed en leuk deed.
Ze had snel ons snel correct ingeschat en paste de stijl dienovereenkomstig aan (iets lossere bediening). We hadden een driegangen diner van vakantie veilingen dat in overleg werd opgewaardeerd naar 4 gangen en wijnarrangement (één maal Bob en één maal volwaardig).
We spraken ook af dat we eventueel nog een vijfde gang zouden doen, maar omdat we beide geen grote eter zijn zouden we dat na de hoodgang besluiten. Dat was probleem en ze vroeg het ook netjes, zoals vermoedt was een vijfde gang niet nodig. Daarmee is in ieder geval aangegeven dat de porties voor ons prima waren.
Bij aanschuiven is het eerste wapenfeit (na het opdienen van de Cava) het brood. Leuk zakje met heerlijk zelfgemaakt brood! Je moet het alleen niet opeten, want je krijgt geen nieuwe (daar gaan je sterambities Villa Copera). Verder valt er weinig op te merken aan de werkwijze / bediening.
Onze gastvrouw introduceerde alle gerechten heel leuk, hetzelfde geldt voor de wijnen. Zelf het servet werd opnieuw gevouwen bij een bezoek aan het toilet. Lekkere amuze en heerlijke gerechten op sterrenniveau. Als je gewoon eerlijk bent kom je natuurlijk ook gewoon voor een goed diner en ik ben er van overtuigd dat je dat ook altijd zult krijgen, ongeacht je menukeuze. Al onze gangen waren van zeer hoog niveau, ik heb bij genoeg sterren restaurants gegeten die daar niet aan kunnen tippen.
Bij vertrek weer even een raar moment omdat je beneden moet afrekenen. Ik vindt dat te systematisch en onpersoonlijk bovendien. Extra nadeel voor het personeel is dat ze zo vast minder fooi krijgen, ik was geneigd geen fooi te geven terwijl dat toch echt alleen gebeurt bij een slechte bediening. Ik zou dat zeker anders doen, het is immers de laatste indruk die je aan Villa Copera overhoud. Het is een kleine moeite om die goed te laten zijn...

Gegeten op 13 februari 2013

• Recensies in de laatste twee jaar

Ik heb een tijd geleden hier het lente of herfst of lentearrangement gegeten en om ze een hart onder de riem te steken verdienen ze toch een recentie. Het is een restaurant met één michelin ster en met de bediening, het eten en de ambiance maken ze dat ook waar. Het arrangement was bepaald niet duur, maar heel veel waar voor je geld. Ik heb heerlijk gegeten en ook het wijarrangement vond ik perfect aansluiten op de gerechten. Alles bij elkaar zeer de moeite waard!

• Recensies in de laatste twee jaar

Bij Loetje kom je voor de biefstuk. Niet voor het decor en de bediening. Het decor is zeer matig en de bediening heeft een hoog 'je mag blij zijn dat er plek is' gehalte. Ik heb heerlijk genoten van de biefstuk, maar het is redelijk rechtoe rechtaan. Thuis bij de eerste poging heb ik het exact kunnen kopieeren. Het geheim: de helft roomboter en de helft olijfolie en van beide veel. De hollandsche sla en vlaamse friet waren nog makkelijker te kopieren ;-)
Al met al: erg lekker, maar niets dat je zelf niet kan maken en dat is geen bestaansrecht voor welk restaurant dan ook ... Zeker niet als ze zichzelf portreteren als hét biefstukrestaurant van het westelijk halfrond.

• Recensies in de laatste twee jaar

Op een donderdag met vrienden zijn we hier wat gaan eten. Het restaurant ligt in het dorp Elden en dat is een dorp dat omsloten wordt door Arnhem. Het is op loopafstand van het Gelredome en zeker een tip om te combineren als je er voor een concert moet zijn! De bediening was heel attent en gezellig. We zaten heerlijk bij de openhaard en gingen voor het bourgondisch arrangement. We kregen een enorme variatie aan eten, gelukkig dat we een paar echt grote mannen erbij hadden! Dit was echt héél veel eten! Vaak doet veel eten vermoeden dat het niet lekker is, maar dat was hier niet aan de orde. De rumpsteak in wijnsaus gemarineerd was super (lekker zoet van smaak) en ook de zalm was heerlijk. ps Normaal heb je vooraf ook een enorme heoveelheid voorgerechten als ik de ober mag geloven, maar die hadden we overgeslagen omdat we pas bij het hoofdgerecht kozen voor het bourgondisch menu. Niet getreurd, want met de enorme hoeveelheid nagerechten was ik ontploft!
Alles bij elkaar heb ik heerlijk genoten en we gaan er zeker vaker naartoe. Ik vergat bijna de wijn, ik ging voor de Oxford landing van Yalumbda. Beetje laf, die kende ik al en is een heerlijke Australische wijn, niks mis mee.

• Recensies in de laatste twee jaar

Mijn vrouw is half Indisch, dus uit eten in een indisch restaurant doe ik niet vaak. Dat kan thuis immers ook wel :-) In dit geval ging ik er eten na het werk met een stel collega's. De locatie is apart, eigenlijk midden in een woonwijk. Ik heb daar jaren vlakbij gewerkt, maar wist niet dat het er was. De aankleding is heel mooi, groot pand en van buiten en binnen geheel in traditioneel indische stijl. Mijn collega's zijn kind aan huis, de bediening kende hen al. Zowel dame als heer waren heel vriendelijk en attent. Ik voelde me helemaal op mijn gemak.
We namen allemaal het verrassingsmenu, dat waren vooraf verschillende soorten loempia-tjes, pangsit en tempura gerechtjes. Voorts kregen we pp 4 verschillende saté (ossenhaas, spek, geit en varkenshaas). Vooral de geiten sate was supermals en geweldig van smaak. De hoofdmaaltijd bestond uit diverse aziatische gerechten die me prima gesmaakt hebben. Vooral het minst indische gerecht (eigenlijk een Indiaase curry van lamsvlees) vond ik erg lekker. Ik ben zelf zeker geen grote eter. Voor mij waren de porties prima, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hiet niet genoeg aan hebben. Het was overigens geen probleem om Gado Gado, nasi / bami etc bij te bestellen.
Conclusie: heerlijk gegeten, zeker een paar toppertjes. Ik vindt het eerlijk gezegd niet indisch / indonesisch maar meer fusion. Voor mij is dat alleen maar een pluspunt, ik hou wel van een beetje apart! Als je een hele grote eter bent zou ik dat van te voren even aangeven ;-)

• Recensies in de laatste twee jaar

Mijn zwager werkt er en is één van de dragende koks. De formule is heel simpel (en mooi): Lekker eten voor weinig! Als je hier gaat eten en je houdt niet van Kip dan heb je niet goed gekeken. Het heet Juffrouw Tok. Hou je wel van Kip? Eet hiet dan heerlijke Kip piri piri waar de kip op houtskool gegrilled is. Naar traditioneel Portugees recept wordt de kip achteraf voorzien van de piri piri olie. Gewoon lekker eten zonder pretenties en inderdaad zeer betaalbaar. Niet zeuren over bediening of haute cuisine, dat is een geheel andere prijscategorie.
Ik verheug me altijd op een avondje Juf Tok ;-)

• Recensies in de laatste twee jaar

Wat mij betreft qua eten een fantastisch tapas restaurant. De service zal niet altijd naar behoren zijn omdat er veel jonge mensen in de bediening lopen. Maar aan de andere kant, het is een tapas restaurant. Best wel authentiek Spaans en daar gaat het er nou eenmaal anders aan toe. Ik ben gewend dat ergens aan een tafel bij andere mensen wordt gezet en als je geluk hebt krijg je de helft van wat je besteld hebt. Er is nou eenmaal een heel groot verschil tussen de de noord Europese pünktlichkeit en de Spaanse finesse.
Hoe dan ook: als je kiest voor het eten ga je hier lekker Tapas halen en neem je de Spaanse losbandigheid voor lief! Ik vindt dat prima en heb al heel vaak heerlijk gegeten hier.

• Recensies in de laatste twee jaar

Als het gaat om karakter, op tijd komen en temperament ben ik eigenlijk een Spanjaard. Ik hou enorm van de Spaanse keuken en tapas. Ik woon in Arnhem en dacht: Misschien is het wat. Helaas bleek dat wederom niet zo te zijn. Tot nu toe heb ik alleen in Amsterdam en Den Haag echt goede tapas restaurants ontdekt. In de provincie zijn het een beetje polder tapas ben ik bang. Zo ook hier! De bediening was gemoedelijk en vriendelijk, maar om eerlijk te zijn: Ik maak zelf betere tapas en ik was niet geïnspireerd om iets na te maken...

IENS bestaat 15 jaar!