van Proefstelletje

• Recensies in de laatste twee jaar

Een aantal weken geleden hebben wij ontzettend genoten bij L'Atelier in Gulpen. Een beleving als deze begint al bij het maken van de reservering. Direct naar alles gevraagd, waar naar gevraagd gehoord te worden. Allergieën, dieetwensen en of het een speciale gelegenheid betrof. Ontvangst was heel hartelijk. Erg zonde dat er niemand op het mooi gelegen terras zat op het moment dat wij arriveerden. Wij mochten een tafeltje kiezen en kozen voor een ronde tafel met weids uitzicht. Als aperitief namen wij, na een flinke fietstocht op deze warme dag, een lekker koud biertje. De hapjes die hierbij geserveerd werden, werden erg leuk gepresenteerd. Salami, olijven, heerlijk voor bij de borrel.

Toen wij de menukaart kregen, kozen wij al snel voor het menu L'Atelier. Besluiteloos over onze wijnkeuze werden beide flessen waartussen wij twijfelden voor ons opengetrokken en hebben wij ze beide mogen proeven. Wij kozen voor een Viognier uit Californië, voor bij het voor- en tussengerecht. Het voorgerecht, verschillende bereidingen van lam, was erg goed in balans. De krokante zwezerik was perfect bereid en de salade van lamstong omhuld met de carpaccio was mooi in balans en de salade niet vettig.

Het tussengerecht, snoekbaars met pata negra, was erg verrassend en complex, maar zeker in balans. Mooie cuison van de vis.

Voor bij het hoofdgerecht, Speekvarken - mosterd - hete bliksem, waren wij wederom besluiteloos over de wijn. De gastvrouw bracht ons daarop een rode wijn van de kaart, en twee rode wijnen die ze op proef had binnen gekregen. De eerste wijn beviel ons wat minder, maar de andere twee wijnen vonden we allebei erg goed. Er werd bij ons beide een glas van beide de wijnen geserveerd. De flessen bleven op tafel met als mededeling: 'Kijk maar hoeveel er gewenst is'. Met een knipoog.
Het hoofdgerecht was een lust voor het oog, maar zeker ook voor de mond. Wat een heerlijke smaken! Normaal gesproken houden wij beide niet van varkensvlees of zwijn, maar hier maakten we zeer graag een uitzondering voor!

Als dessert koos een van ons voor kaas en een van ons voor zoet, zodat we toch alles konden proeven. Voorafgaand aan het dessert kregen we nog twee pre desserts, top! De dessertwijn die geschonken werd was heerlijk. Niet mierzoet maar nog fris en met een subtiel zoetje. Het dessert en de kaas waren wederom top.

Een lovende recensie, en volgens ons helemaal terecht. De gastvrouw en chef zijn op en top professionals, maar toch heel persoonlijk. Het eten is echt ontzettend goed en de bediening vakkundig. Tijd leek geen rol te spelen, alles wat we vroegen werd uitgebreid beantwoord. De prijs-kwaliteit valt zeker ook op, heel erg goed. Het gevoel hebben dat je welkom bent, dat je aanwezigheid gewaardeerd wordt, is iets wat we zelden zo ervaren hebben in een restaurant. We hopen dat iedereen hier net zo geniet als hoe wij gedaan hebben!

Gegeten op 8 juli 2013

• Goed

Algemeen een goede indruk over het eten. We besloten om niet het menu te nemen, maar à la carte te eten. We bestelde als eerste een fles wijn (2009 Chardonnay, Painter Bridge, J. Lohr Winery, California) heerlijk vol, maar toch prettige zuren.

Onze keuze viel voor het voorgerecht op de Arancini & Langoustine, met krokant gefrituurde risotto, een salade van rucola, avocado en gegrilde groenten en op de Steak tartaar, biscotti’s van Parmezaanse kaas, gepocheerde kwartel eitjes en puree van gecarameliseerde ui. Grote porties en opzich goed bereid. Jammer dat er bij de Langoustine krokant gefrituurde risotto wordt geserveerd, want dit was ook de amuse. De biscotti's bij de Steak tartaar waren vrij taai.

Bij het hoofdgerecht vielen onze keuzes op de Rundersukade en kalfszwezerik, rosé gebraden en krokant gebakken, paddenstoelen duxelle en saus van boleten. En op de vis&seizoen. Normaal gesproken zouden dit schaal en schelpdieren zijn, echter waren deze niet vooradig en werd het hoofdgerecht met dorade geserveerd. Rundersukade en kalfszwezerig goed bereid, lekker op smaak. De dorade was een beetje flauw en viel niet mooi uit elkaar. De frietjes, die natuurlijk bijzaak zijn, waren de lekkerste die we sinds lange tijd ergens gegeten hadden!

We hebben beide geen dessert genomen, maar koffie. De french coffee werd, zoals het hoort, met ongezoete room geserveerd.

Zeer vriendelijk en correcte service! Veel van het bediend personeel is nog erg onervaren, en dat wordt gemerkt. Weinig kennis over de menu-inhoud, de wijnen en over het eten opzich. Maar iedereen is op en top vriendelijk en zet zich volledig in om er een geslaagde avond voor de gast van te maken.

Het restaurant ziet er vrij zakelijk en een beetje 'gemaakt' gezellig uit. Wij waren met z'n tweetjes en zaten achterin de zaak. Dit cijfer zou misschien beter zijn geweest als ons tafeltje wat rustiger was. We zaten midden tussen 2 wat grotere groepen en dat doet toch wat af aan de ambiance.

Natuurlijk hebben we in dit cijfer het feit dat het hele restaurant door leerlingen wordt gerunt, meegenomen.

• Goed

Voor lunch zeker een aanrader! Zit niet aan het commerciële marktplein, maar aan de kerkstraat. Het was helaas leeg vandaag, heel jammer. We werden vriendelijk ontvangen door de gastvrouwen. Het ziet er een stuk leuker uit dan op de foto's! De menukaart werd samen met onze koffie gebracht, die erg lekker was! Leuke, vrij uitgebreide lunchkaart. Clubsandwiches zijn groot en bij het notenbrood met geitenkaas ook flink wat geitenkaas! Heerlijk vers brood van het Vlaamsch Broodhuys. Snelle, gezellige service en lekker eten. Voor een lekkere lunch is het een geschikte locatie!

• Uitstekend

Afgelopen februari hebben wij genoten van het 12-gangen jubileummenu bij TAF. We waren een beetje bezorgd nadat we alle reacties op de website hadden gelezen. We besloten om toch gewoon te gaan en dit bleek een goede keuze. Meteen nadat we plaats hadden genomen, werd onze bezorgdheid weggenomen door het vakkundige personeel. Het aperitief werd ingeschonken en al snel volgde de amuses. Kleine, gebalanceerde gerechtjes, mooi opgemaakt. De eerste paar gangen kwamen erg snel achter elkaar, maar nadat we hadden aangegeven dat het van ons niet zo snel hoefde, werd hier rekening mee gehouden. Bij het jubileummenu werd een wijnarrangement geschonken. Glazen werden royaal bijgeschonken, wanneer ze leeg of zelf halfleeg op tafel stonden. Omdat wij beide werkzaam zijn in de horeca, en beide een horeca opleiding volgen, vroegen we erg veel. Er werd uitgebreid de tijd genomen om onze vragen te beantwoorden, zowel over het eten als over de wijnen. De gerechtjes waren ter grote van amuses, of tussengerechten. Mooi opgemaakt en elke hap een heerlijke smaaksensatie. Daarnaast werd vers brood met zout en olijfolie goed bijgevuld door de oplettende bediening. Na de 12 gangen besloten wij nog even te wachten met de koffie en nog een kaasdessert te nemen. De kaaswagen werd naar de tafel gereden en de gastheer wist over elk van de 28 kazen iets te vertellen. We mochten een keuze maken, alles wat we lekker vonden werd geserveerd samen met brood, honing, vijgencompot en compot met peper. Voor ons beide een rode en een witte port, heerlijk! Na de kaas namen we nog koffie. Een van ons nam Cognac, maar omdat de Cognac die besteld werd er niet was, werd er gratis een andere geserveerd. De friandises waren een smakelijke afsluiting. Na 6 uur aan tafel kunnen we zeggen, wij hebben genoten bij en van Tout a Fait!

• Goed

Hier al meerdere keren geluncht en geborreld. Voor het eerst op een koude zaterdagmiddag. De avond van tevoren hadden we het al opgemerkt, het zat vol met gezellig borrelende mensen. Nou, die zaterdagmiddag zat het helemaal vol. We namen plaats aan de bar en vroegen aan de obers of ze een tafeltje wilde vrijhouden, wanneer er één vrij kwam. We bestelde koffie en wachtte. Na 10 minuten konden we plaatsnemen aan een leuk tafeltje voor aan het raam. De kaart werd gebracht en ook onze bestelde drankjes volgde in mooi tempo. Zowel de lunchkaart als de borrelkaart is mooi uitgebreid. Er wordt ook veel met locale producten gewerkt. Leuk glas wijn en er wordt uitgebreid verteld over bier-spijs combinaties. Op onze lunchgerechten hoefde we niet erg lang te wachten en het zag er leuk en smakelijk uit! Ik na een salade, mijn vriend een broodje. Lekker brood, mooie salade. We waren erg tevreden en ook de rekening viel mee. 's Avonds nog terug gegaan voor een borrel, wederom een volle zaak, maar we kregen genoeg aandacht en we hoefden nergens lang op te wachten. Een aantal weken erna weer terug geweest. Wederom waren we erg te spreken over de service en de leuke gerechtjes. De zaak ligt op een toeristische locatie, maar dat wordt niet uitgebuit. Veel betere lunchgerechten dan elders op het vrijthof, en tegen een eerlijke prijs. Daarnaast ziet de zaak er leuk uit en het is erg origineel dat ze zich zo focussen op bier-spijs. Voor een brasserie is het zeker top, gezellig en prima gerechten tegen een leuke prijs met vriendelijke bediening. Onze ervaring is gebaseerd op lunchen en borrelen, het diner is voor ons nog onbekend. Maar ben je op zoek naar een gezellige brasserie waar je leuk kunt borrelen en prima kunt eten dan is Basilica zeker geschikt. Wij gaan in ieder geval terug wanneer we weer in Maastricht zijn!

IENS bestaat 15 jaar!